Overtime – Δημόσια Υπηρεσία: Ούτε και σεντ αν δεν πληρούνται αυτές οι 5 προϋποθέσεις

Εξαιρούνται όλοι οι κρατικοί αξιωματούχοι – Μόνο με την εκ των προτέρων έγκριση η πληρωμή υπερωριών για τους υπόλοιπους

Το αίτημα της Προεδρίας για υπερωρίες στην Αναπληρώτρια Κυβερνητική Εκπρόσωπο, Δόξα Κωμοδρόμου, πέραν από τις αντιδράσεις και τελικά την παραίτηση της, γέννησε και ερωτήματα αναφορικά με τη νομοθεσία που αφορά την καταβολή υπερωριών στο Δημόσιο

Έτσι, η Brief θέλοντας να ξεκαθαρίσει τελικά το τι ισχύει με την καταβολή των υπερωριών στο Δημόσιο, άρα και στις περιπτώσεις των αποσπάσεων, επικοινώνησε με την Ελεγκτική Υπηρεσία ώστε να λάβει απαντήσεις από την υπηρεσία που ελέγχει τη νομιμότητα της κάθε απόφασης. 

Να σημειώσουμε απλά εδώ πως ένεκα των πιο πάνω η Ελεκγτική Υπηρεσία τις προηγούμενες ημέρες ζήτησε από το Προεδρικό να λάβει τα στοιχεία για τις υπερωρίες και άλλων εργαζομένων στην Προεδρία. 

Μιλώντας στην Brief ο Εκπρόσωπος Τύπου της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, Μάριος Πετρίδης, επεξήγησε πως η διαδικασία για την καταβολή υπερωριών στο Δημόσιο γίνεται σε 5 στάδια, τονίζοντας πως σε αντίθετη περίπτωση οι υπερωρίες κρίνονται από την υπηρεσία τους ως παράνομες. Μάλιστα, αυτές οι υπερωρίες όπως τονίζει για να είναι νόμιμες θα πρέπει να έχουν εγκριθεί εκ των προτέρων και δεν επιτρέπεται αναδρομικό αίτημα για καταβολή τους. (Αυτές οι 5 προυποθέσεις ισχύουν όπως αναφέραμε και πιο πάνω και για τις αποσπάσεις, είτε αυτές γίνονται από την Προεδρία, είτε από Υπουργεία και Υφυπουργεία). 

Αρχικά να πούμε πως ο κ. Πετρίδης, υπογράμμισε πως ουδείς κρατικός αξιωματούχος δεν επιτρέπεται να λαμβάνει οποιαδήποτε υπερωρία, ανεξαρτήτως εάν ακολούθησε ή όχι τις 5 προϋποθέσεις

Αυτό εξάλλου ήταν και το ζήτημα που προέκυψε με την πρώην Αν. Κυβερνητική Εκπρόσωπο, Δόξα Κωμοδρόμου, η οποία εκτελούσε χρέη κρατικού αξιωματούχου μετά από απόσπαση της στο Προεδρικό. 

Αναφορικά με το εν λόγω ζήτημα ο κ. Πετρίδης ανέφερε πως στην περίπτωση της κα. Κωμοδρόμου θα μπορούσαν να καταβληθούν υπερωρίες εάν δεν κατείχε το συγκεκριμένο αξίωμα και η απόσπαση της αφορούσε θέση που δεν αφορά κρατικό αξιωματούχο. 

Οι 5 προϋποθέσεις 

Τώρα, όσον αφορά αυτές τις προϋποθέσεις ο κ. Πετρίδης τόνισε πως αρχικά για να επιτραπεί η καταγραφή υπερωριών πρώτα θα πρέπει να ελέγχεται η παρουσία του εργαζομένου και η ωρομέτρηση του. Δηλαδή να «χτυπά κάρτα». 

Ακολούθως, ο προϊστάμενος του τμήματος απευθύνει αίτημα στην τριμελή επιτροπή του οικείου Υπουργείου / Υφυπουργείου η οποία βάσει απόφασης Υπουργικού στις 24/3/1994 είναι το αρμόδιο όργανο για την έγκριση ή απόρριψη του αιτήματος υπερωριών. 

Έπειτα το αίτημα παραπέμπεται στο Υπουργείο Οικονομικών προς έγκριση και εάν αυτό εγκριθεί τότε κατατίθεται σχετικό αίτημα προς την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών για αποδέσμευση του κονδυλίου. 

Το τελευταίο στάδιο είναι η έγκριση του αιτήματος από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και μόνο, αφού εξασφαλιστεί η συγκατάθεση της Επιτροπής Οικονομικών, θα καταβληθούν οι υπερωρίες. 

Να σημειώσουμε πως στον κρατικό προϋπολογισμό υπάρχει πρόνοια για καταβολή υπερωριών, ωστόσο, το κονδύλι είναι «σταυρωμένο» και γι’ αυτό τα ποσά αποδεσμεύονται μόνο μετά από έγκριση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών. Σε περίπτωση που αυτά τα ποσά ξεπεράσουν την πρόνοια που υπάρχει στον κρατικό προϋπολογισμό, τότε θα πρέπει να κατατεθεί συμπληρωματικός προϋπολογισμός. 

Καταληκτικά, όπως υπογράμμισε ξανά ο κ. Πετρίδης καμία υπερωρία δεν μπορεί να καταβληθεί εάν πρώτα δεν εγκριθεί και από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών. Όπως επεξήγησε, δεν μπορούν να ζητηθούν αναδρομικά υπερωρίες, αλλά αυτές για να δοθούν νόμιμα θα πρέπει να έχουν προγραμματιστεί εκ των προτέρων. Όπως σημείωσε μόνο σε περίπτωση που οι υπερωρίες δεν επιφέρουν επιπλέον δημοσιονομικό κόστος μπορούν να καταβληθούν χωρίς να ακολουθηθεί ολόκληρη η διαδικασία, δηλαδή μόνο στις περιπτώσεις όπου η επιστροφή του χρόνου εργασίας γίνεται με επιστροφή χρόνου ανάπαυσης. 

Χαράλαμπος Ζάκος
 

Χαράλαμπος Ζάκος