Πάει Μακαρίου ο Αναστασιάδης – Δεν πάνε όμως οι καταστηματάρχες

Εγκαινιάζει εν μέσω αντιδράσεων την Μακαρίου ο ΠτΔ – Μποϊκοτάρουν τα εγκαίνια οι καταστηματάρχες

ΓΡΑΦΕΙ Ο 
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΖΑΚΟΣ

Εν μέσω αποχής των καταστηματαρχών θα τελέσει σήμερα (21/12) το βράδυ τα εγκαίνια της Φάσης Β των €11,6 εκατ. για την ανάπλαση του Εμπορικού Τριγώνου Μακαρίου – Στασικράτους – Ευαγόρου ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης. 

Η ανάπλαση του εμπορικού τριγώνου και οι σχεδιασμοί του Δήμου Λευκωσίας και κρατικών υπηρεσιών έφεραν σωρεία αντιδράσεων εδώ και καιρό από τους καταστηματάρχες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, με τη σημερινή τους αποχή τους να αντανακλά τη δυσαρέσκεια τους για τα προβλήματα που προκύπτουν, σύμφωνα με τους ίδιους.

Από την πλευρά του ο Δήμος Λευκωσίας βάσει των σχεδιασμών θέλει όπως η περιοχή να είναι μειωμένων ρύπων και να αποκόψει τη διέλευση των 17.000 οχημάτων ημηρεσίως που την χρησιμοποιούσαν στο παρελθόν. 

Μιλώντας στην Brief ο Εκπρόσωπος Καταστηματαρχών και Επαγγελματιών Μακαρίου, Νίκος Βασιλείου, και ερωτηθείς σχετικά με τα εγκαίνια ανέφερε πως δεν πρόκειται να παρευρεθούν σε αυτά, εκδηλώνοντας έτσι τη δυσαρέσκεια τους τόσο για τις αποφάσεις του Δήμου, όσο και για τους χειρισμούς της κυβέρνησης στην ανάπλαση της περιοχής. 

Ο κ. Βασιλείου τόνισε πως το εμπορικό τρίγωνο πάσχει σε θέμα προσβασιμότητας, χαρακτηρίζοντας την Μακαρίου ως έναν υπεραστικό δρόμο, αφού οι σχεδιασμοί του Δήμου δεν επιτρέπουν στους πολίτες την εύκολη πρόσβαση σε οδούς και σε σημεία που βρίσκονται οι χώροι στάθμευσης. Μάλιστα, ο κ. Βασιλείου προχώρησε ένα βήμα παρακάτω χαρακτηρίζοντας τις αποφάσεις ως μια ταφόπλακα για τους επιχειρηματίες της περιοχής. 

Όπως επεξήγησε ο Εκπρόσωπος των Καταστηματαρχών ο σχεδιασμός της ανάπλασης του εμπορικού τριγώνου αποκόπτει την πρόσβαση τόσο σε χώρους στάθμευσης, όσο και σε άλλες εμπορικές οδούς του τριγώνου καθιστώντας έτσι δύσκολο το έργο όσων καταναλωτών θέλουν να επισκεφθούν την περιοχή για τα ψώνια τους, αφού αυτές οι οδοί δεν επικοινωνούν οδικά μεταξύ τους. Ο κ. Βασιλείου διερωτήθηκε μάλιστα τίνος τα συμφέροντα εξυπηρετούνται από αυτές τις αποφάσεις, καθώς όπως σημειώνει με αυτό τον τρόπο καθιστούν τα Malls ως ελκυστικούς προορισμούς για ψώνια και όχι το εμπορικό τρίγωνο του κέντρου της Λευκωσίας και ενώ ο σχεδιασμός θα έπρεπε να ήταν ο ακριβός αντίθετος. 

«Αν το πρόβλημα είναι τα 20 εκατ. ευρώ που μας έδωσε η Ευρώπη ας τα δώσουμε πίσω. Η Μακαρίου αξίζει δις ευρώ. Το κράτος μπορεί να πάρει αυτά τα 20 εκατ. ευρώ πίσω μέσα σε ένα χρόνο σε ΦΠΑ αν οι σχεδιασμοί γίνουν σωστά», είπε χαρακτηριστικά. 

Σχετικά με το αν υπάρχουν σκέψεις για λήψη μέτρων από τους καταστηματάρχες ο κ. Βασιλείου ανέφερε πως αυτό θα αποφασιστεί μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων. 

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω των εγκαινίων 

Να σημειώσουμε πως ο Δήμος Λευκωσίας πληροφορεί το κοινό ότι σήμερα Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2022 από τις 6:00 το απόγευμα μέχρι τις 9:00 το βράδυ, η Λεωφόρος Μακαρίου, από τη συμβολή της με τις Λεωφόρους Σπύρου Κυπριανού και Διγενή Ακρίτα μέχρι τη συμβολή της με τη Λεωφόρο Ευαγόρου, θα παραμείνει κλειστή για τα οχήματα λόγω πραγματοποίησης των εγκαινίων του έργου.

Επίσης, κλειστή θα παραμείνει η οδός Αφροδίτη για τα οχήματα, από τη συμβολή της με την οδό Στασάνδρου.

Πότε ξεκίνησαν τα έργα – Τι εγκαινιάζει ο Πρόεδρος Αναστασιάδης 

Τα πολυαναμενόμενα έργα για την ανάπλαση του εμπορικού τριγώνου Μακαρίου – Στασικράτους – Ευαγόρου ξεκίνησαν το 2018 για την Α΄ Φάση, ενώ την ίδια ώρα απομένει η ολοκλήρωση της Γ’ Φάσης που αφορά την Ανάπλαση της Λεωφόρου Ευαγόρου. 

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εγκαινιάζει σήμερα (21/12) την ολοκλήρωση της κατασκευαστικής Φάσης Β, που αφορά την Ανάπλαση των οδών Στασικράτους, Μνασιάδου (τμήμα), Πριγκιπίσσης Ντε Τύρας και Θεοφάνους Θεοδότου (Φάση Α) και την ανάπλαση της Λεωφόρου Μακαρίου Γ’ και παρόδων (Φάση Β).

Ειδικότερα, έχει ολοκληρωθεί το κομμάτι της Φάσης Β’ που αφορούσε το τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου Γ’ από τη συμβολή της με τη Λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού μέχρι τη Λεωφόρο Ευαγόρου, την οδό Αναστασίου Γ. Λεβέντη, τμήματα των οδών Στασάνδρου και Αφροδίτης και τις οδούς Αρνάλδας, Αγίας Ελένης, Γρηγορίου Ξενοπούλου, Μπουμπουλίνας, Ήρας και Άννης Κομνηνής, μέχρι τη συμβολή τους με την οδό Στασάνδρου. 

Ο προϋπολογισμός της Φάσης Β’ του έργου ανέρχεται στα €11,680,000 συν ΦΠΑ.

Τα οφέλη του έργου

Το συγκεκριμένο Έργο τέθηκε ψηλά στις προτεραιότητες της αναπτυξιακής Στρατηγικής του Δήμου Λευκωσίας, αφού όπως αναφέρεται επιδιώκει να καταστήσει το αστικό εμπορικό κέντρο της πρωτεύουσας ανταγωνιστικό, ελκυστικό και φιλικό στον άνθρωπο και το περιβάλλον. 

Για το έργο υιοθετήθηκαν ψηλά κριτήρια βιώσιμου αστικού σχεδιασμού με στόχο: 

•Την αναβάθμιση της λειτουργικότητας και της αισθητικής του αστικού περιβάλλοντος με νέα επίστρωση, αστική επίπλωση και φωτισμό.
•Τη διευκόλυνση της προσβασιμότητας όλων, πεζών και ΑμεΑ και την αύξηση της επισκεψιμότητας με τη δημιουργία ενιαίων και μεγάλων πεζοδρομίων και την εξάλειψη όλων των ανισόπεδων σημείων μεταξύ ιδιωτικών, δημόσιων πεζοδρομίων και δρόμου. 
•Τη δημιουργία μικρών πλατειών με δυνατότητα υπαίθριων δραστηριοτήτων και ενσωμάτωση υδάτινων στοιχείων.
•Την ενίσχυση της σκίασης με φύτευση μεγάλου αριθμού ώριμων δέντρων και εφαρμογή των αρχών του βιοκλιματικού σχεδιασμού, αυξάνοντας τις ώρες που οι πεζοί επισκέπτες θα μπορούν να διακινούνται με άνεση. 
•Την εγκατάσταση ολιστικού συστήματος  «έξυπνης πόλης», ιδιοκτησία του Δήμου Λευκωσίας.
•Την υπογειοποίηση και βελτίωση όλων των υπηρεσιών κοινής ωφελείας.

Στο συγκεκριμένο τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου γίνεται η πρώτη προσπάθεια στη χώρα, όπως σημειώνει ο Δήμος Λευκωσίας, για δημιουργία περιοχής μειωμένων ρύπων, εντός αστικού εμπορικού κέντρου. Η λεωφόρος δεν θα κατακλύζεται από τον τεράστιο αριθμό αυτοκινήτων που την χρησιμοποιούσαν στο παρελθόν που ανέρχονταν σε 17.000 αυτοκίνητα ημερησίως, όπως σημειώνεται. Σύμφωνα με τον Δήμο Λευκωσίας η εμπορική οδός γίνεται πιο ανθρώπινη λεωφόρος, πιο ελκυστική, ευχάριστη και φιλική στο περιβάλλον, προσφέροντας προσβασιμότητα και ασφαλές περπάτημα σε όλες τις ομάδες πληθυσμού. Διαθέτει πράσινο, σιντριβάνια, μικρές πλατείες, σημεία συνάθροισης και ξεκούρασης. Μετατρέπεται στην κεντρική λεωφόρο της Πρωτεύουσας για βόλτα και ξεγνοιασιά.

Τι προνοούσε η Α΄ Φάση: 

H έ ναρξη εργασιών για την Α' Φάση για την ανάπλαση του εμπορικού τριγώνου έγινε στις 03/09/2018 και παραδόθηκε σε δύο τμήματα:

1. Οδοί Μνασιάδου & Ζήνας Κάνθερ στις 13/12/20219
2. Οδοί Στασικράτους & Θεοφάνους Θεοδότου στις 26/05/2020

Ο προϋπολογισμός ήταν €8.177.020 συν ΦΠΑ

Σημαντική διευκρίνιση - Δύο ξεχωριστά έργα

ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΤΡΙΓΩΝΟΥ ΜΑΚΑΡΙΟΥ – ΣΤΑΣΙΚΡΑΤΟΥΣ - ΕΥΑΓΟΡΟΥ (ΒΟΡΕΙΟ ΤΜΗΜΑ ΜΑΚΑΡΙΟΥ)

Να διευκρινίσουμε ότι πρόκειται για δύο ξεχωριστά έργα, τα οποία αφορούν δύο τμήματα της Λεωφόρου Μακαρίου όπου εφαρμόστηκαν διαφορετικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. 

Στο βόρειο τμήμα, ο Δήμος Λευκωσίας προχώρησε σε ανάπλαση (μέρος του ευρύτερου έργου της Ανάπλασης του Εμπορικού Τριγώνου Μακαρίου - Στασικράτους- Ευαγόρου), από τη διασταύρωση της λεωφόρου Μακαρίου με τις Λεωφόρους Σπύρου Κυπριανού – Διγενή Ακρίτα μέχρι τη διασταύρωση της με τη Λεωφ. Ευαγόρου και την Α.Γ. Λεβέντη. 

Το Έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε, τον Κρατικό Προϋπολογισμό και τον Δήμο Λευκωσίας στα πλαίσια της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: Ανταγωνιστικότητα και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020,- Ειδικός Στόχος: Βελτίωση της κινητικότητας κυρίως στην αστική περιοχή Λευκωσίας, - Άξονα 5: Προώθηση Βιώσιμων Μεταφορών και Μείωση των Εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα.

ΤΜΗΜΑ ΜΑΚΑΡΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ LANDMARK ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΛΕΩΦΟΡΟ ΣΠΥΡΟΥ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ (ΝΟΤΙΟ ΤΜΗΜΑ ΜΑΚΑΡΙΟΥ)

Το νότιο τμήμα είναι αυτό που ξεκινά από το ξενοδοχείο Landmark και φτάνει μέχρι τη λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού. Είναι αυτό που έχει μονοδρομηθεί. Μελετήθηκε και υλοποιήθηκε από το Τμήμα Δημοσίων Έργων και τον Κλάδο Βιώσιμης Κινητικότητας του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την υλοποίηση του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Κινητικότητας Λευκωσίας.

Ο Δήμος Λευκωσίας πιστεύει ότι η μεγάλη αυτή αλλαγή θα έχει πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας όταν δημιουργηθεί ένα πιο ολοκληρωμένο δίκτυο λεωφορειολωρίδων, με προτεραιότητα την ολοκλήρωση της λεωφοριολωρίδας της Λεωφόρου Μακαρίου μέχρι τον τελικό της προορισμό που είναι το Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας, ώστε το λεωφορείο να αποκτήσει πραγματικό πλεονέκτημα έναντι του αυτοκινήτου. Εξίσου σημαντική είναι και η προώθηση άλλων προνοιών του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Κινητικότητας Λευκωσίας (ΟΣΚΛ) και άλλων έργων που συνδυαστικά θα ενισχύσουν την δυναμική των συγκεκριμένων έργων. Για παράδειγμα η αύξηση του αριθμού των δρομολογίων και της συχνότητας των λεωφορείων, η ενίσχυση του δικτύου των ποδηλατοδιαδρομών, η ανακατασκευή των Λεωφόρων Αμμοχώστου και Λάρνακος, η ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος του περιμετρικού της Λευκωσίας και της Λ. Αργυρουπόλεως καθώς και η λειτουργία πρόσθετης λωρίδας εξόδου στη Λεωφόρο Νίκης.

Χαράλαμπος Ζάκος