Παλιό ΓΣΠ: Σύνδεση του ιστορικού πυρήνα με τον Πεδιαίο

  • Το ιστορικό «Παλιό Ρολόι» διατηρείται και ανακατασκευάζεται σε νέα θέση
  • Οι μελετητές μιλούν για μια νέα εμπειρία αυτόνομου δημόσιου χώρου. 

Γράφει η Χρύσω Αντωνιάδου

To Παλιό ΓΣΠ μεταμορφώνεται και μετατρέπεται σε νέο σημείο αναφοράς, σε κόσμημα της Λευκωσίας, με στόχο την αναζωογόνηση τού Κέντρου της πρωτεύουσας. Ήδη, στον χώρο άρχισαν οι πρώτες εργασίες με στόχο να αναπτυχθεί ένα έργο που θα συνδέσει τον εντός των τειχών ιστορικό πυρήνα με τον Πεδιαίο ποταμό, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην αύξηση της βιοποικιλότητας της πόλης.

Σύμφωνα με τους μελετητές του έργου, «ο σχεδιασμός του έργου στόχο έχει τη δημιουργία ένας πνεύμονα ο οποίος αναπτύσσεται σε εδαφικό ανάγλυφο, έχει ισχυρό χαρακτήρα, με κυρίαρχη τη φύση και διακριτικό το ανθρωπογενές περιβάλλον, προσφέροντας μια νέα εμπειρία αυτόνομου δημόσιου χώρου». 

Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως το υφιστάμενο «παλιό ρολόι», σημείο - κλειδί για τον χώρο, διατηρείται και ανακατασκευάζεται σε νέα θέση.

Πλατεία – Πάρκο – Εμπορικό κτήριο

Όπως αναφέρεται στην έκθεση «η σχετικά μικρή έκταση του χώρου του Παλαιού ΓΣΠ, η οποία είναι περίπου επτάμιση φορές μικρότερη από το παρισινό Parc André Citroën, το πιο ζωντανό σύγχρονο αστικό πάρκο στο Παρίσι με έντονη κοινωνική συμμετοχή, και εικοσιμία φορές μικρότερη από το Αθηναϊκό Πεδίο του Άρεως, το κατ’ εξοχήν αστικό πάρκο της Αθήνας με κτίρια αναψυχής, ψυχαγωγίας και αθλητισμού, καλείται να απορροφήσει την κοσμοσυρροή μιας αστικής πλατείας, την αναψυχή ενός πάρκου, την ψυχαγωγία και το εμπόριο ενός κτιριακού συνόλου». 

Το έργο θα περιλαμβάνει: Καφετέριες, εστιατόριο, βιβλιοπωλείο – γκαλερί, αμφιθέατρο, πλατεία, πλαγιές με πράσινο, μικρούς καταρράκτες, νεροκουρτίνα και δύο υπόγειους χώρους στάθμευσης συνολικής χωρητικότητας 602 αυτοκινήτων.

Το πρώην ΓΣΠ βρίσκεται πάνω στον σημαντικότερο άξονα της σύγχρονης Λευκωσίας και, όπως υποστηρίζουν οι μελετητές του έργου, «το πάρκο/πλατεία πρέπει να ενταχθεί δυναμικά σ’ αυτόν, να μην παραμείνει ένας παράπλευρος χώρος». 

Η συνθετική δομή της πρότασης γεννιέται από την παράκαμψη αυτού του άξονα, βασισμένη στα πιο κάτω:

  • Εσωστρεφής πράσινος πνεύμονας, μονωμένος από την πόλη και την κυκλοφορία.
  • Ανοιχτό αμφιθέατρο αστικών συγκεντρώσεων, όπως συνέβαινε παλιά στο ΓΣΠ.
  • Εμπορική υποστήριξη της επιχειρηματικής βιωσιμότητας του έργου.
  • Δύο υπόγειες στάθμες χώρων στάθμευσης , συνολικής χωρητικότητας 570 θέσεων σύμφωνα με τις πρόνοιες του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Κινητικότητας Λευκωσίας.

Σύμφωνα με τη μελέτη εκτίμησης των επιπτώσεων στο περιβάλλον από την ανάπλαση του χώρου, οι επιπτώσεις που αναμένεται να δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια λειτουργίας της ανάπτυξης, αφορούν:

  • Αισθητική αλλαγή και αναβάθμιση.
  • Δημιουργία στερεών και υγρών αποβλήτων προς διαχείριση, από τη λειτουργία της ανάπτυξης.
  • Αύξηση επιπέδων θορύβου, φωτισμού και οχληρίας από τις ανθρωπογενείς δραστηριότητες (μεταφορές, τουριστικές δραστηριότητες κ.λπ) στην ευρύτερη περιοχή.
  • Αύξηση αέριων ρύπων στην ευρύτερη περιοχή από τα μέσα συγκοινωνίας και από τη λειτουργία του έργου.
  • Χρήση φυσικών πόρων (ενέργεια, νερό κ.λπ).
  • Αύξηση κυκλοφοριακού φόρτου. 

Αρχιτέκτονες του έργου είναι οι: Γιάννης Κίζης, Κωσταντής Κίζης, Θύμης Δούγκας, Γρηγόρης Πατσαλοσαββής. Σύμβουλοι είναι οι: Πολιτικός Μηχανικός: Φαίδων Καρυδάκης, Μηχανολόγος Μηχανικός: Χρίστος Ζόμπολας, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός: Νίκος Προύνιας, Επιμετρητής Ποσοτήτων: Γουίδο Καπιρής, Σύμβουλος Ασφάλειας και Υγείας: Φλώρος Παντελή, Σύμβουλος φυτοτεχνίας τοπίου: Αντώνης Σκορδίλης

Χρύσω Αντωνιάδου