Περιαγωγή κλήσεων: Πώς θα αποφύγετε επιπλεόν χρεώσεις σε ταξίδια

Για τις αλλαγές στην περιαγωγή κλήσεων και το "phishing", μίλησε ο Επίτροπος Επικοινωνιών στην Business Hour By Brief

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

Ο Επίτροπος Επικοινωνιών, Γιώργος Μιχαηλίδης βρέθηκε καλεσμένος στην εκπομπή Business Hour By Briefαναφέροντας τις αλλαγές που παρατηρούνται στις τιμές περιαγωγής όταν ταξιδεύουμε στο Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες χώρες που δεν είναι μέλη της ΕΕ, σημειώνοντας τη διαδικασία πρέπει να ακολουθήσουμε για να αποφύγουμε επιπλέον χρεώσεις. 

Παράλληλα, αναφέρθηκε και σε κάποια χρήσιμα βήματα που είναι καλό να ακολουθούν όλες οι επιχειρήσεις για να διασφαλίσουν την ασφάλεια των συστημάτων τους και πως εμείς ως φυσικά πρόσωπα μπορούμε να να προστατευθούμε από το phishing (ηλεκτρονική απάτη) ανάμεσα σε άλλα, την Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου.

Αλλάζουν οι τιμές στις περιαγωγές στις κλήσεις μας σε αυτούς τους προορισμούς

Ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρθηκε στην αλλαγή στις τιμές στις περιαγωγές των κλήσεων σε επισκέπτες του Ηνωμένου Βασιλείου. Όπως ανέφερε, μετά το Brexit, δεν υπήρχε η οποιαδήποτε νομική υποχρέωση από την Βρετανία να εφαρμόσει το Roaming, όμως είχε αποφασισθεί κυρίως από αυτούς που δίνουν υπηρεσίες των επικοινωνιών, ότι θα συνεχίσουν αυτό τον τρόπο χρεώσεις για τους κατοίκους της ΕΕ που επισκέπτονται το Ηνωμένο Βασίλειο, κάτι που κράτησε για ένα - ενάμιση χρόνο περίπου.

Τώρα όμως, παρατηρείται πως κάποιες εταιρείες δεν εφαρμόζουν πλέον αυτή την συμφωνία για την περιαγωγή, κατά τον κ. Μιχαηλίδη και εφαρμόζουν διαφορετικές χρεώσεις.

Για τον λόγο αυτό ο κ. Μιχαηλίδης εξήγησε στην εκπομπή Business Hour By Brief, τι πρέπει να κάνει όποιος / όποια επισκέπτεται το Ηνωμένο Βασίλειο.

Πιο συγκεκριμένα, όταν κάποιος θα επισκεφθεί το Ηνωμένο Βασίλειο, θα ήταν καλό να επικοινωνήσει με τον πάροχο του για να δει με ποιους παρόχους της Βρετανίας έχει συμφωνίες για την περιαγωγή, που σημαίνει χωρίς επιπρόσθετες χρεώσεις πέραν αυτών που ισχύουν εντός της Κύπρου.

Το δεύτερο που έχει να κάνει, είναι να σιγουρευτεί ότι, όταν θα φτάσει στο Ηνωμένο Βασίλειο, η συσκευή του να είναι συνδεδεμένη με το συγκεκριμένο πάροχο δικτύου. Για αυτό τον λόγο, υπογράμμισε ο κ. Μιχαηλίδης, πρέπει να ελέγχει στις ρυθμίσεις ότι ενώνεται με τον συγκεκριμένο πάροχο, γι' αυτό θα ήταν καλό να ελέγξει να μην γίνεται αυτόματα η επιλογή αλλά χειροκίνητα

Την ίδια διαδικασία πρέπει κάποιος να ακολουθεί, όταν επισκέπτεται Ευρωπαϊκή χώρα που συνορεύει με μια χώρα εκτός ΕΕ. Για παράδειγμα, όταν επισκέπτεται κάποιος την Αυστρία, θα έχει ίδιες χρεώσεις με Κύπρο, καθώς είναι μέλος της ΕΕ και υπάρχει η συμφωνία περιαγωγής. Αν όμως, βρεθεί στα σύνορα με Ελβετία, πρέπει να προσέξει ώστε να επιλέγει την Αυστρία για παροχή δικτύου αλλιώς θα έχει πολύ διαφορετικές χρεώσεις.

«Το πρόβλημα εντοπίζεται μόνο αν βρεθείς σε χώρες που γειτνιάζουν με χώρες εκτός ΕΕ και η μόνη λύση είναι να επιλέγεις εσύ με ποιον πάροχο να είσαι συνδεδεμένος και να μην γίνεται αυτόματα», σημείωσε.

>>> Δείτε ακόμη: Μέχρι το 2032 η κατάργηση τελών περιαγωγής κινητών επικοινωνιών

Ηλεκτρονική απάτη, μια ακόμη επίπτωση της πανδημίας

Σχετικά με το πως να προφυλασσόμαστε από ηλεκτορνικές απάτες ή αλλιώς το 'phishing', ανέφερε χαρακτηριστικά ότι,  «ο αδύναμος κρίκος στην ασφάλεια, είναι ο άνθρωπος», προσθέτοντας ότι από εμάς εξαρτάται πόσο ασφαλισμένοι θα είμαστε.

Οι επιτήδειοι, συνέχισε, προσπαθούν με στόχο το κέρδος, να σε εξαπατήσουν και να αποσπάσουν πληροφορίες ενδεχομένως για να αποσπάσουν χρήματα από εσένα ή από άλλους, ή ακόμη να αποσπάσουν κυβερνητικές πληροφορίες ή της εταιρείας σου.
Αναφερόμενος σε παράδειγμα, σημείωσε ότι στην Κύπρο πριν κάποια χρόνια φαρμακευτική εταιρεία υπήρξε θύμα phishing για πατέντα της.

Ο κ. Μιχαηλίδης, σημείωσε ότι ο τρόπος που κινούνται οι επιτήδειοι, είναι να σε εξαπατήσουν ότι είναι κάποιος άλλος από αυτό που φαίνεται, οδηγώντας σε να ανοίξεις ένα σύνδεσμο (link) ή να ανοίξεις ένα συνημμένο το οποίο μπορεί να σε μεταφέρει σε σελίδα που θα σου ζητήσει στοιχεία για να σου τα αποσπάσει ή με κάποιο τρόπο να σου εγκαταστήσει κακόβουλο λογισμικό ή στο κινητό σου ή στον υπολογιστή σου.

Αυτό που προτείνει ο Επίτροπος Επικοινωνιών, είναι αν δεν είμαστε σίγουροι για τον αποστολέα, τότε να μην ακολουθούμε συνδέσμους ούτε να ανοίγουμε συνημμένα.

Επίσης, αν ένας αποστολέας δεν φαίνεται να είναι λογικό να σου στείλει κάτι, τότε να είσαι υποψιασμένος, πρόσθεσε ο κ. Μιχαηλίδης, αναφερόμενος σε παράδειγμα, «αν είσαι κάποιος υπάλληλος σε μια εταιρεία που δεν έχει τύχει να ξαναλάβεις email από τον CEO, στην περίπτωση που κάποια μέρα δεις ότι έχει αδιάβαστο μήνυμα από τον CEO, να είσαι υποψιασμένος και να αναρωτηθείς».

Σχέδιο Δράσης σε περίπτωση εισβολέα στην κυβερνοσαφάλεια

Κάθε εταιρεία, θα έπρεπε να έχει κάποιο άτομο υπεύθυνο για την ασφάλεια, δηλαδή να έχει την ευθύνη για το εν λόγω θέμα, ακόμη και αν ο ίδιος δεν γνωρίζει αρκετά, σημείωσε ο κ. Μιχαηλίδης αναφέροντας κάποια χρήσιμα βήματα που είναι καλό να ακολουθούν όλες οι επιχειρήσεις, τονίζοτνας ότι δεν κοστίζουν τίποτα αλλά διασφαλίζουν ένα αρκετά καλό επίπεδο ασφαλείας και εύκολα εφαρμόσιμο από όλους.

Ειδικότερα, όπως ανέφερε πρέπει να υπάρχει ένα άτομο υπεύθυνο για αυτά τα ζητήματα, ανεξάρτητα εάν γνωρίζει κυβερνοασφάλεια ή όχι, γιατί αυτός μπορεί να έχει την ευθύνη να ζητά βοήθεια από τρίτους, για υλοποίηση συγκεκριμένων ενεργειών. 

Παράλληλα, η ενημέρωση, είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για τον χρήστη, καθώς πρέπει να γνωρίζει τους διάφορους κινδύνους που εμπεριέχει το διαδίκτυο.

Να υπάρχουν οι κανόνες κυβερνοασφάλειας στο γραφείο, όπως για παράδειγμα ότι δεν πρέπει να είναι σε κοινή θέα οι κωδικοί μας, ή να είναι προβλέψιμοι, ούτε να τους μοιραζόμαστε.

Επίσης, πρέπει να διασφαλίζεται η προστασία στα προσωπικά δεδομένα και υπάρχει και νομοθεσία για το συγκεκριμένο ζήτημα, το GTPR. 

Άλλο σημαντικό στοιχείο, πρόσθεσε,  είναι να υπάρχει σχέδιο αντιμετώπισης συμβάντων κυβερνοασφάλειας.
Για παράδειγμα, σημείωσε, τώρα όλες οι επιχειρήσεις έχουν ένα σχέδιο δράσης σε περίπτωση πυρκαγιάς ή πλημμύρας, επομένως με τον ίδιο τρόπο θα πρέπει να υπάρχει αντίστοιχο σε περίπτωση επίθεσης. Αναφερόμενος σε παράδειγμα, σημείωσε ότι αν ένα supermarket, που έχει αμεσότητα στην εξυπηρέτηση του πολίτη, το οποίο εξαρτάται σε ηλεκτρονικά συστήματα, και υπάρξει θέμα κυβερνοασφάλειας θα κλειδώσουν όλες οι ταμειακές μηχανές. «Τι κάνεις σε αυτές τις περιπτώσεις;», σημείωσε.

Αυτά πρέπει να σκεφτούν οι επιχειρήσεις για να κάνουν αυτόν τον σχεδιασμό σημείωσε. Μερικές φορές μπορούν να πουν ότι το αναγνωρίζουν αλλά να μην μπορούν να κάνουν κάτι γι' αυτό. «Το γεγονός ότι το έχεις αναγνωρίσει, είναι πολύ σημαντικό».

Επίσης, ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρθηκε στις προσβάσεις σε συστήματα, σημειώνοντας ότι πρέπει πάντοτε να είναι με μυστικούς κωδικούς και να υπάρχει φυσική ασφάλεια, ώστε να μην μπορεί ο οποιοσδήποτε ν έχει πρόσβαση στο server  σου.

Ακόμη, τόνισε ότι πρέπει να αποθηκεύουμε τις πληροφορίες μας (Backup), γιατί κινδυνεύουμε να τις χάσουμε αν κάποιος μας κάνει ransomware - δηλαδή να κλειδώσει τις πληροφορίες μας και να ζητήσει χρήματα για να μας τις ξεκλειδώσει.

Όλα αυτά είναι ενέργειες που δεν στοιχίζουν αλλά σου δίνουν ένα αρκετά καλό επίπεδο ασφαλείας και εύκολα εφαρμόσιμο από όλους, υπογράμμισε.

Ο ρόλος του Επιτρόπου Επικοινωνίας

Τέλος, κληθείς να αναφερθεί στον ρόλο του Γραφείου του Επιτρόπου Επικοινωνιών, σημείωσε ότι από τις αναγκαίες προϋποθέσεις που είχε η Κύπρος, για να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ήταν η δημιουργία Γραφείου για την Ρύθμιση Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων, το οποίο  κλείνει 20 χρόνια λειτουργίας το 2022.

«Το 2018, με Ευρωπαϊκή Οδηγία, πήραμε την απόφαση για την δημιουργία γραφείου για την ασφάλεια των δικτύων και των πληροφοριών. «Το γραφείο μας έχει την υπηρεσία που είναι υπεύθυνη για την ασφάλεια των κρίσιμων υποδομών σε θέματα κυβερνοασφάλειας, όπως επίσης και τη ευθύνη να «τρέχουμε» το Εθνικό CYSEB. To CYSEB είναι μια ομάδα αντιμετώπισης συμβάντων κυβερνοασφάλειας για τις κρίσιμες υποδομές». Δεδομένων των νέων αρμοδιοτήτων του Επιτρόπου, το όνομα το αρχικό, το ΓΕΡΗΕΤ, δεν μπορούσε να αντικατοπτρίσει όλο το φάσμα των αρμοδιοτήτων έτσι μετατράπηκε σε Επίτροπο Επικοινωνιών και κάτω από αυτό υπάρχουν οι δύο αρμοδιότητες, η μια για τη ρύθμιση τηλεπικοινωνιών και ταχυδρομείων και το άλλο για την κυβερνοασφάλεια, σημείωσε ο κ. Μιχαηλίδης.

Δείτε εδώ όσα ανέφερε στην εκπομπή Business Hour By Brief ο κ. Μιχαηλίδης:

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank