«Περίεργες» εκπτώσεις ερευνά η Υπηρεσία Καταναλωτών

Για άλλη μια φορά, φαίνεται να υπάρχουν παραπλανητικές αναγραφές τιμών, τις οποίες ερευνά η αρμόδια υπηρεσία

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ

 

Η περίοδος των εκπτώσεων φθάνει σιγά – σιγά στο τέλος της, ωστόσο για μια ακόμη φορά φαίνεται να συνοδεύεται από σωρεία παραπόνων από πλευράς καταναλωτών. Ορισμένα παράπονα εξελίσσονται σε διαχρονικά, αφού το θέμα της αναγραφής τιμών, βρίσκεται για μια ακόμη φορά σε περίοπτη  θέση στη λίστα της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του αρμόδιου Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, όπως επίσης και οι προσφορές που αναφέρονται σε «μέχρι εξαντλήσεως αποθεμάτων».

Αναλυτικότερα, μιλώντας στην Brief, ο Αναπληρωτής Διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή Αντώνης Ιωάννου σημείωσε ότι ορισμένα παράπονα, όπως αυτά που σχετίζονται με την αναγραφή τιμών, συνεχίζονται από την περίοδο του Black Friday. Όπως εξήγησε, τα παράπονα των καταναλωτών εστιάζονται στο ότι σε περίοδο εκπτώσεων η τιμή σε ένα προϊόν φαίνεται να μειώνεται για παράδειγμα από €100 σε €80, ωστόσο το υπό αναφορά προϊόν δεν είχε πωληθεί ποτέ στην τιμή των €100. Αυτό που φαίνεται να συμβαίνει στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, είναι να αυξάνεται η τιμή ενός προϊόντος μερικές μέρες πριν από τις εκπτώσεις και στη συνέχεια να φαίνεται ότι μειώνεται, ενώ στην ουσία παραμένει η ίδια όπως προηγουμένως.

Σύμφωνα με τον κ. Ιωάννου, θα γίνει προσπάθεια να καταπολεμηθεί το φαινόμενο αυτό με την τροποποίηση του υφιστάμενου νόμου, η οποία ευελπιστείται να είναι έτοιμη μέχρι το Πάσχα. Συγκεκριμένα, όπως είπε, με τη νέα τροποποίηση, ο έμπορος θα είναι υποχρεωμένος να πηγαίνει ένα μήνα πίσω, να εντοπίζει τη χαμηλότερη τιμή που είχε ένα προϊόν και βάση εκείνης της τιμής να γίνεται η έκπτωση, σε αντίθεση με ότι ισχύει τώρα που η έκπτωση γίνεται στη βάση της αμέσως προηγούμενης τιμής.

Πάντως, ο κ. Ιωάννου ανέφερε ότι τα παράπονα θα διερευνηθούν και εφόσον προκύψει περίπτωση παραπλάνησης του καταναλωτή τότε θα ληφθούν τα αναγκαία μέτρα. Σημείωσε ότι και στο πρόσφατο παρελθόν, η Υπηρεσία δεν δίστασε να επιβάλει υψηλά πρόστιμα, σε όσους αποδείχτηκε ότι παρανόμησαν, υπενθυμίζοντας το πρόστιμο των €50.000 που επιβλήθηκε πέρσι σε μεγάλη εταιρεία. Ωστόσο, επισήμανε ότι πρόκειται για διαδικασία που παίρνει χρόνο αφού κάθε περίπτωση πρέπει να διερευνηθεί διαφορετικά και αναλόγως να ληφθούν τα ενδεδειγμένα μέτρα.

Πέραν του θέματος με την αναγραφή των τιμών, ο κ. Ιωάννου αναφέρθηκε και σε ένα άλλο ζήτημα που προκύπτει κατά την περίοδο των εκπτώσεων και έχει να κάνει με το σλόγκαν «μέχρι εξαντλήσεως των αποθεμάτων». Όπως εξήγησε ο κ. Ιωάννου, με αυτό τον τρόπο, η προσπάθεια είναι να επισκεφθεί το κατάστημα ο καταναλωτής το συντομότερο δυνατό, ώστε να προλάβει τα αποθέματα. Ωστόσο, στις πλείστες περιπτώσεις, η απάντηση που λαμβάνουν οι καταναλωτές είναι ότι το απόθεμα έχει εξαντληθεί και έτσι γίνεται προσπάθεια να του πωλήσουν ένα άλλο προϊόν. Όπως διευκρίνισε ο κ. Ιωάννου, η ένταση της κάθε διαφήμισης θα πρέπει να συνάδει και με τα ανάλογα αποθέματα. Αν διαφημίζεις κάτι για το οποίο δεν έχεις απόθεμα, τότε σκοπός σου είναι να παραπλανήσεις τον καταναλωτή. Πάντως και σε αυτές τις περιπτώσεις εξετάζεται το ενδεχόμενο παραπλάνησης των καταναλωτών και αν αποδειχθεί κάτι τέτοιο, τότε θα επιβληθούν τα ανάλογα πρόστιμα.

Ο Αναπληρωτής Διευθυντής της ΥΠΚ, αναφέρθηκε και σε ορισμένες άλλες περιπτώσεις που εμφανίζονται σε περιόδους εκπτώσεων και όχι μόνο. Όχι στο βαθμό των δυο προηγούμενων, δηλαδή της παραπλανητικής αναγραφής τιμών και της έλλειψης αποθεμάτων, αλλά έχουν γίνει σχετικά παράπονα και η Υπηρεσία τα εξετάζει. Συγκεκριμένα, ο κ. Ιωάννου αναφέρθηκε στις προσφορές 2+1, σημειώνοντας ότι σε κάποιες περιπτώσεις ο υπολογισμός «δεν βγαίνει». Αναφέρθηκε ακόμα στα θέματα επιστροφών προϊόντων, τονίζοντας ότι το κάθε κατάστημα, οφείλει να ενημερώνει για την πολιτική του, πριν ο καταναλωτής αγοράσει ένα προϊόν. Σε αυτές τις περιπτώσεις, σημείωσε και ο ίδιος ο καταναλωτής θα πρέπει να είναι προσεκτικός και να ρωτά τον υπάλληλο για την πολιτική επιστροφών του καταστήματος ώστε να αποφασίσει αν όντως θέλει το συγκεκριμένο προϊόν πριν το αγοράσει. Κάποια καταστήματα ανέφερε, αναγράφουν πάνω στην απόδειξη την πολιτική επιστροφής προϊόντος, αλλά και αυτό είναι λάθος γιατί αυτό σημαίνει ότι ο καταναλωτής έχει ήδη αγοράσει το προϊόν. Το κατάστημα οφείλει να ενημερώνει ανέφερε προτού γίνει η αγορά.

ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ