Πετρίδης – Πρώην ΥΠΟΙΚ: Εξηγεί με 10 σημεία τι συμβαίνει με τον EuroAsia Interconnector

Τι αναφέρει ο πρώην Υπουργός Οικονομικών

Ο πρώην Υπουργός Οικονομικών, Κωνσταντίνος Πετρίδης, σε ανάρτηση του καταγράφει 10 σημεία προς προβληματισμό όπως αναφέρει, όσον αφορά το έργο του EuroAsia Interconnector, μετά και τα όσα βγήκαν στο φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ημέρες (διαβάστε εδώ σχετικό ρεπορτάζ), ενώ την ίδια ώρα σημειώνει πως συμφωνεί με τη θέση του Υπουργού Ενέργειας ότι η ηλεκτρική διασύνδεση θα κριθεί από τη βιωσιμότητα του έργου.

Μάλιστα, ο κ. Πετρίδης αναφέρει πως θα πρέπει να υπάρξει πλήρης διαφάνεια σχετικά με το έργο. 

Πιο συγκεκριμένα ο κ. Πετρίδης αναφέρει: 

1/ Πρόκειται για ιδιωτική πρωτοβουλία χωρίς διαγωνισμό. Το κράτος έδωσε πολιτική στήριξη λόγω της διάστασης και λόγω αυτού

2/ Το project κατάφερε να εξασφαλίσει σημαντική επιχορήγηση από την ΕΕ υπό τον όρο ότι ο φορέας θα εξασφάλιζε τα υπόλοιπα. Βρέθηκαν επενδυτές; Ποιοι; Αν όχι γιατί; Ζητήθηκαν από το φορέα στοιχεία για επενδυτές αλλά δεν είχαν δοθεί – διαφάνεια

3/ Έγινε αίτηση στην ΕΤΕ για χρηματοδότηση του έργου. Απάντησε θετικά; Αν όχι γιατί; Δεν πείστηκε από τα στοιχεία για τη βιωσιμότητα του;

4/ Αν θα συνεισφέρει το κράτος τίθενται ή όχι θέματα ανταγωνισμού και δημοσίων ενισχύσεων αφού δεν έγινε διαγωνισμός;

5/ Κατατέθηκαν στο ΥΠΟΙΚ όλες οι μελέτες που είχαν προηγηθεί και που κατατέθηκαν και στην ΕΤΕ και ζητήθηκε το 2022 ούτως ώστε να εξεταστεί τεχνοκρατικά η βιωσιμότητα; Αν μπει το κράτος μέσα χρειάζεται ανάλυση βιωσιμότητας από ανεξάρτητους μελετητές!

6/ Σε περίπτωση που συνεισφέρει το κράτος θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο πολύ φθηνότερων επιλογών με το ίδιο αποτέλεσμα. Πχ: 1.επένδυση σε αποθήκευση ενέργειας και αύξηση επάρκειας δικτύων 2. Διασύνδεση με καλώδιο Σαουδικής Αραβίας - Ελλάδας. Μελετήθηκαν;

7/ Οι κρατικές εγγυήσεις μετρούν αυτόματα σε δ. χρέος και δ. οικονομικά. Δεν πρέπει να δοθούν σε ταμεία που δεν ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα έργων λόγω του ότι διασφαλίζονται από κρατικές εγγυήσεις. Θα πρέπει να περάσουν και από τη Βουλή. Η ΕΤΕ εγκρίνει μόνο βιώσιμα έργα

8/ Τι άλλαξε στην πορεία και από καθαρά ιδιωτική πρωτοβουλία συζητείται η εμπλοκή του κράτους με τεράστιο ρίσκο τώρα;

9/ Σε τί οφείλονται οι καθυστερήσεις;

10/ Σε περίπτωση που το κράτος εμπλακεί με τέτοιο ύψους εγγυήσεις  όπως αυτές που βλέπουν το φως της δημοσιότητα και το έργο δεν πραγματοποιηθεί, η ζημιά στα δημόσια οικονομικά θα είναι ανυπέρβλητη

 

1/8
Ο Υπουργός Ενέργειας δήλωσε ότι το Eurasia interconnector θα κριθεί από τη βιωσιμότητα του. Απόλυτα σωστός

Οκτώ σημαντικά σημεία 🧵για προβληματισμό:

1. Πρόκειται για ιδιωτική πρωτοβουλία χωρίς διαγωνισμό. Το κράτος έδωσε πολιτική στήριξη λόγω της διάστασης και λόγω αυτού

— ConstantinosPetrides (@Petrides_C) July 19, 2023