Προδρόμου: Νέες δράσεις & προτεραιότητες για την Αειφόρο Ανάπτυξη

Το Υπουργείο επεξεργάζεται την αναθεώρηση του νέου Στρατηγικού Πλαισίου Δράσης, υποστηρίζει

Τα αποτελέσματα της Έκθεσης Αξιολόγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Εκπαίδευση για την Περιβαλλοντική Αειφορία στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθούν, δήλωσε την Τρίτη ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, Πρόδρομος Προδρόμου, προσθέτοντας ότι με αυτό τον τρόπο δείχνουμε τον δρόμο, ούτως ώστε παράλληλα και με άλλες διεθνείς κατευθύνσεις πολιτικής, η Κύπρος να κάνει στέρεα βήματα  στο πεδίο της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, αλλά και για να επικαιροποιηθεί ο εθνικός της στρατηγικός σχεδιασμός, για την Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη, ο οποίος θα καλύψει την περίοδο 2030.

Σε χαιρετισμό του, στη συνέντευξη Τύπου για τα αποτελέσματα της Έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη στα Εκπαιδευτικά Συστήματα των Κρατών Μελών της ΕΕ, ο κ. Προδρόμου ανέφερε ότι ήδη το Υπουργείου του επεξεργάζεται την αναθεώρηση του νέου Στρατηγικού Πλαισίου Δράσης για την Εκπαίδευση, για την Αειφόρο Ανάπτυξη και την Πράσινη Μετάβαση, μέσα από το οποίο θα καθορισθούν οι νέες δράσεις και προτεραιότητες της Κύπρου στο πεδίο αυτό.

Όπως σημείωσε ιδιαίτερη έμφαση στον επικαιροποιημένο Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό θα δοθεί στα νέα δεδομένα για την ΕΑΑ, όπως καθορίζονται από τα διεθνή κείμενα πολιτικής για την ΕΑΑ, που καλύπτουν την περίοδο 2030, όπως επίσης και στα κενά και στις αδυναμίες που εντοπίζονται για την Κύπρο στη συγκεκριμένη Έκθεση.

Για παράδειγμα, συνέχισε, η ανάγκη για ένα ολοκληρωμένο Αναλυτικό Πρόγραμμα για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στη Μέση Γενική Εκπαίδευση, για ενίσχυση της πράσινης επιχειρηματικότητας, για ενδυνάμωση του ρόλου των γονέων, για ενίσχυση του αειφόρου προσανατολισμού των σχολείων μέσω της προώθησης συστήματος πιστοποίησης του αειφόρου σχολείου, για αποτελεσματικότερη εφαρμογή της διεπιστημονικής θεώρησης και για μετάβαση σε μαθήματα βασισμένα στις ικανότητες της αειφορίας σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Αναφερόμενος, με την ευκαιρία της δημοσίευσης της, στην τελευταία Έκθεσης Αξιολόγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Εκπαίδευση για την Περιβαλλοντική Αειφορία στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Υπουργός Παιδείας είπε πως στην έκθεση γίνονται ευμενή σχόλια για την Κύπρο και για τις πρακτικές που έχει αναπτύξει σε θέματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την αειφόρο ανάπτυξη, όπως στην  τελευταία σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Υπουργών Πολιτισμού, όταν έγινε λόγος για την απειλή της κλιματικής κρίσης για την πολιτιστική κληρονομιά.

Σύμφωνα με τον Πρόδρομο Προδρόμου η Έκθεση αναφέρεται αναλυτικά στην Κύπρο ως παράδειγμα καλής πρακτικής σε ό,τι αφορά στην επαγγελματική μάθηση και ανάπτυξη των εκπαιδευτικών στα θέματα της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη, σημειώνοντας ότι «ενώ πολλές χώρες έχουν διάφορα προγράμματα εκπαίδευσης για στήριξη των εκπαιδευτικών, η Κύπρος αποτελεί παράδειγμα καλής πρακτικής, γιατί έχει ανασχεδιάσει τα προγράμματά της για την εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη στη βάση των ικανοτήτων για την αειφορία, τα προγράμματά της καλύπτουν όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, ποικίλουν ως προς τη δομή, το περιεχόμενο, τη μορφή και τη μεθοδολογία».

Αναλύοντας τις τρεις πολιτικές, για τις οποίες η Κύπρος θεωρείται εξαιρετικό παράδειγμα πρακτικής και αναφοράς, ο Υπουργός Παιδείας είπε πως είναι η δημιουργία μόνιμης οριζόντιας δομής στο Υπουργείο Παιδείας που είναι η Μονάδα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη, η οποία αναλύεται και συζητείται εκτεταμένα στην Έκθεση, ως το παράδειγμα που μπορεί να υιοθετηθεί από τις άλλες χώρες.

Ανέφερε ακόμα ότι στην Έκθεση σημειώνεται, επίσης, ως εξαιρετικό παράδειγμα αναφοράς για την εφαρμογή της ολιστικής σχολικής προσέγγισης μέσω του καταρτισμού της Αειφόρου Περιβαλλοντικής Εκπαιδευτικής Πολιτικής από το κάθε σχολείο, ενώ σημειώνει ότι μαζί με την Τσεχία αναφέρεται για τον σχεδιασμό ολοκληρωμένων εργαλείων αυτοαξιολόγησης για να βοηθήσουν τις σχολικές μονάδες να αποτυπώσουν την πρόοδο τους σε ό,τι αφορά στην υλοποίηση των θεμάτων της εκπαίδευσης για την αειφόρο ανάπτυξη στο σχολείο.

Εξάλλου, όπως πρόσθεσε ο κ. Προδρόμου, στην έκθεση τονίζεται ότι «η Κύπρος είναι η μόνη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία έχει θεσπίσει δομή για την υλοποίηση, την παρακολούθηση και την επικαιροποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, κάτι το οποίο αποτελεί πρόκληση, αλλά και προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Ένωση, παραμένοντας συνάμα ζητούμενο για όλες τις άλλες χώρες».

«Δεν θα έλεγα βέβαια ότι δεν υπάρχουν ακόμα πολλά που πρέπει να κάνουμε και ζητήματα στα οποία πρέπει να βελτιωθούμε. Επιτρέψτε μου, όμως, να θεωρώ τα πολύ ευνοϊκά αποτελέσματα και σχόλια που καταγράφονται σε αυτή την Έκθεση επίσημα από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως ένα καλό οδηγό και για τις μελλοντικές προσπάθειές μας στο πεδίο της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη».  

Πρόσθεσε ότι αυτή η ανάπτυξη και τρόπος λειτουργίας μιας οριζόντιας δομής στο Υπουργείο θα μπορούσε να μας εμπνεύσει και για άλλα ζητήματα», είπε.

ΚΥΠΕ