Προς ψήφιση ρυθμίσεις για mini managers επενδυτικών ταμείων

Με τον Νόμο ρυθμίζεται το πλαίσιο σύστασης και λειτουργίας μικρών διαχειριστών οργανισμών εναλλακτικών επενδύσεων

Ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής τίθεται σήμερα (19/6) προς ψήφιση νομοσχέδιο για ρύθμιση των μικρών διαχειριστών επενδυτικών ταμείων κάτω από τα όρια που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Οδηγία.

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η ρύθμιση των Διαχειριστών Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων που μπορούν να διαχειρίζονται Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΟΕΕ) τα περιουσιακά στοιχεία των οποίων δεν υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα όρια που προβλέπει η σχετική Οδηγία  της ΕΕ - δηλαδή κάτω των €100 εκατομμυρίων ευρώ-, η οποία έχει μεταφερθεί και στην κυπριακή έννομη τάξη.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο, η ρύθμιση των απαιτήσεων που γίνεται μέσω αυτού, είναι απαραίτητη γιατί πέραν του θέματος της αντιμετώπισης των συστημικών κινδύνων που δυνητικά μπορεί να προκαλέσει η συσσώρευση της δραστηριότητας των Μικρών Διαχειριστών Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΜιΔΟΕΕ), τίθεται και θέμα διαφύλαξης των συμφερόντων των επενδυτών, αφού οι Οργανισμοί Εναλλακτικών Επενδύσεων, δύνανται να συγκεντρώνουν δεκάδες ή και εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από επενδυτές τα οποία όμως να είναι κάτω των προβλεπόμενων από την Ευρωπαϊκή Οδηγία ορίων.  

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Επί της ουσίας, αναφέρεται, διευρύνεται ο κατάλογος των οντοτήτων που δύνανται να διαχειριστούν Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΟΕΕ) κάτω των ορίων, με την εισαγωγή του Μικρού ΔΟΕΕ ή ΜιΔΟΕΕ, η οποία είναι εξειδικευμένη οντότητα για την διαχείριση ΟΕΕ κάτω των ορίων με ανάλογες οργανωτικές και άλλες προϋποθέσεις αλλά λιγότερο επαχθείς από τις προϋποθέσεις του πέραν των ορίων ΔΟΕΕ.

Όπως αναφέρεται, εξάλλου, στην έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, η οποία εξέτασε το νομοσχέδιο, σύμφωνα με τα κατατεθέντα στοιχεία, η Οδηγία 2011/61/ΕΕ παρέχει τη δυνατότητα στα κράτη μέλη να εφαρμόζουν λιγότερο απαιτητικό καθεστώς από αυτό που ορίζει το ευρωπαϊκό δίκαιο για:

  • διαχειριστές ΟΕΕ (ΔΟΕΕ), υπό την προϋπόθεση ότι το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων των ΟΕΕ που βρίσκονται υπό τη διαχείρισή τους είναι αθροιστικά κάτω από το όριο των €100 εκατ., και
  • ΔΟΕΕ οι οποίοι διαχειρίζονται μόνο ΟΕΕ χωρίς μόχλευση που δεν παρέχουν στους επενδυτές δικαιώματα εξαγοράς μεριδίου επί πενταετία, υπό την προϋπόθεση ότι οι υπό διαχείριση ΟΕΕ βρίσκονται αθροιστικά κάτω από το όριο των €500 εκατ.

Συναφώς, προστίθεται, με τον προτεινόμενο νόμο παρέχεται η δυνατότητα συγκρότησης διαχειριστών ΟΕΕ υπό τη μορφή ΜιΔΟΕΕ, προκειμένου να διαχειρίζονται ΟΕΕ τα περιουσιακά στοιχεία των οποίων δεν υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα στην Οδηγία 2011/61/ΕΕ όρια. 

Οι διαχειριστές που εμπίπτουν στο πλαίσιο της νέας νομοθεσίας
Στο πεδίο εφαρμογής της προτεινόμενης νομοθεσίας θα εμπίπτουν:

  • Μικροί Διαχειριστές Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΜιΔΟΕΕ) της Δημοκρατίας οι οποίοι θα αδειοδοτούνται από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς,
  • ΜιΔΟΕΕ κράτους μέλους, που αδειοδοτούνται από την αρμόδια αρχή του κράτους μέλους καταγωγής τους και
  • Κυπριακές επιχειρήσεις παροχής επενδυτικών υπηρεσιών (ΚΕΠΕΥ) που έχουν λάβει έγκριση από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου για την παροχή λειτουργιών διαχείρισης ΟΕΕ δυνάμει του περί Επενδυτικών Υπηρεσιών και Δραστηριοτήτων και Ρυθμιζόμενων Αγορών Νόμου και θα συμμορφωθούν εντός ταχθείσας προθεσμίας με τις πρόνοιες του προτεινόμενου νόμου. 

Επιπρόσθετα, ο προτεινόμενος νόμος περιλαμβάνει ρυθμίσεις που αφορούν κυρίως τα ακόλουθα:

  • Τις διαδικασίες και προϋποθέσεις για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας ΜιΔΟΕΕ της Δημοκρατίας, καθώς και για την αναστολή, την ανάκληση και τον τερματισμό της εν λόγω άδειας.
  • Τις λειτουργίες διαχείρισης που επιτρέπεται να παρέχει ο ΜιΔΟΕΕ.
  • Την οργανωτική δομή ΜιΔΟΕΕ της Δημοκρατίας και ΚΕΠΕΥ.
  • Το αρχικό κεφάλαιο και τα ίδια κεφάλαια που ο ΜιΔΟΕΕ της Δημοκρατίας     οφείλει να κατέχει.    
  • Τη διοίκηση του ΜιΔΟΕΕ της Δημοκρατίας.
  • Τις προϋποθέσεις άσκησης δραστηριότητας ΜιΔΟΕΕ της Δημοκρατίας, οι οποίες αφορούν στις γενικές και οργανωτικές υποχρεώσεις του, στους κανόνες διάθεσης μεριδίων και στην ανάθεση λειτουργιών ΜιΔΟΕΕ της Δημοκρατίας σε τρίτους.
  • Τον καθορισμό της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Κύπρου ως αρμόδιας αρχής για την εποπτεία και τη διασφάλιση της εφαρμογής του προτεινόμενου νόμου από τους εποπτευομένους.
  • Την επιβολή κυρώσεων και ποινών.

Επίσης, το νομοσχέδιο προβλέπει, μεταξύ άλλων, πως «μικροί διαχειριστές» που υποβάλλουν αίτηση για χορήγηση άδειας λειτουργίας οφείλουν να κατέχουν αρχικό κεφάλαιο ύψους τουλάχιστον πενήντα χιλιάδων ευρώ (€50.000). Σε περίπτωση κατά την οποία η αξία των χαρτοφυλακίων που διαχειρίζονται υπερβαίνει τα €125 εκατ. τότε θα πρέπει να παρέχουν πρόσθετο ποσό ιδίων κεφαλαίων, το οποίο να αντιστοιχεί στο 0,02% του ποσού κατά το οποίο η αξία των χαρτοφυλακίων του υπερβαίνει τα €125 εκατ.    

Γιατί κρίνεται αναγκαία η θέσπιση της νομοθεσίας
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί πως στο πλαίσιο της συζήτησης του θέματος στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ανέφερε πως, τα προβλεπόμενα στην Οδηγία 2011/61/ΕΕ όρια, προκειμένου υπό διαχείριση επενδυτικά ταμεία να εμπίπτουν στις διατάξεις αυτής, είναι μεγάλα για τα δεδομένα της Κύπρου και ως εκ τούτου κρίθηκε απαραίτητη η θέσπιση νέου νομοθετικού πλαισίου που να διέπει τη διαχείριση μικρότερων επενδυτικών ταμείων. 

Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις ΜιΔΟΕΕ των οποίων τα χαρακτηριστικά διαφέρουν από τα χαρακτηριστικά των μεγάλων διαχειριστών, εξήγησε, θα μπορούν να ασκούν δραστηριότητες διαχείρισης ΟΕΕ. Επιπροσθέτως, τόνισε, διασφαλίζεται ότι οι ΜιΔΟΕΕ θα υφίστανται σε επαρκή οργάνωση και εποπτεία.

Σύμφωνα με την ίδια εκπρόσωπο, η εφαρμογή του προτεινόμενου νόμου αφενός θα ενισχύσει το θεσμικό πλαίσιο ανάπτυξης της αγοράς ΟΕΕ στην Κύπρο, παρέχοντας εναλλακτικές δυνατότητες προώθησης διαφοροποιημένων επενδυτικών προϊόντων μέσα σε καθεστώς προληπτικής εποπτείας, την αρμοδιότητα της οποίας θα έχει η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου, και αφετέρου θα διασφαλίσει την αντιμετώπιση των συστημικών κινδύνων που δύναται να προκαλέσει η συσσώρευση της δραστηριότητας των ΜιΔΟΕΕ, την προστασία και τα συμφέροντα των επενδυτών, καθώς και την ανάπτυξη της εμπιστοσύνης στην αγορά των ΟΕΕ.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Από την πλευρά της, η Πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, Δήμητρα Καλογήρου, αφού συμφώνησε με τους σκοπούς και τις επιδιώξεις του νομοσχεδίου, δήλωσε ότι με την εφαρμογή του προτεινόμενου νόμου αριθμός ΚΕΠΕΥ θα μετατραπούν σε ΜιΔΟΕΕ, προκειμένου να υπόκεινται στο πεδίο εφαρμογής του και να προβαίνουν σε εργασίες διαχείρισης ΟΕΕ. 

Εξάλλου, εκπρόσωποι του Κυπριακού Οργανισμού Επενδυτικών Ταμείων (CIFA) δήλωσαν επίσης ότι συμφωνούν με τον προτεινόμενο νόμο και επισήμαναν την ανάγκη προώθησής του προς ψήφιση το συντομότερο, καθότι άλλα κράτη μέλη έχουν ήδη εισαγάγει αντίστοιχες νομοθετικές ρυθμίσεις στο εθνικό τους δίκαιο. 

Σημειώνεται πως, με βάση τα πιο πάνω, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιον της, επιφύλαξε την τελική τοποθέτηση όλων των εκπροσωπούμενων σε αυτήν πλευρών κατά τη συζήτηση του θέματος στην Ολομέλεια του Σώματος.
 

Μάριος Αδάμου