Πρόσω ολοταχώς για μια ολιστική φορολογική μεταρρύθμιση

Όλα τα θέματα στην ατζέντα του νέου Υπουργού Οικονομικών, Μάκη Κεραυνού

•  Χρονοδιάγραμμα μέχρι τέλος του 2023 για την αντιμετώπιση των φορολογικών προκλήσεων

ΓΡΑΦΕΙ ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

Φορολογική μεταρρύθμιση στη βάση των εξαγγελιών Νίκου Χριστοδουλίδη θα κληθεί να χειριστεί ο νέος Υπουργός Οικονομικών, Μάκης Κεραυνός. Η μεταρρύθμιση θα επικεντρωθεί σε τρεις πυλώνες:

Πρώτο, σε στοχευμένα μέτρα για όσους έχουν  μεγάλη ανάγκη.

Δεύτερο, σε πιθανή αύξηση του ορίου του αφορολόγητου εισοδήματος στις 24.500 ευρώ

Τρίτο, σε αύξηση των χαμηλών συντάξεων κατά 5%, στο πλαίσιο και του νέου συνταξιοδοτικού σχεδίου.

Τέταρτο, στην εισαγωγή φόρου άνθρακα και περιβαλλοντικών τελών για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων της χώρας

Διαβάστε επίσης: 

Πληροφορίες μας αναφέρουν πως το Υπουργείο Οικονομικών θα κληθεί να επανεξετάσει την Ευρωπαϊκή Οδηγία σχετικά με την εξασφάλιση ενός παγκόσμιου ελάχιστου επιπέδου φορολογίας των ομίλων πολυεθνικών επιχειρήσεων και των εγχώριων ομίλων μεγάλης κλίμακας στην Ένωση. Η οδηγία υιοθετήθηκε κατόπιν ομόφωνης συμφωνίας των κρατών μελών της ΕΕ.

Ειδικότερα, το Υπουργείο Οικονομικών:

•    Θα προχωρήσει στην ετοιμασία των σχετικών εναρμονιστικών νομοθεσιών. 
•    Θα μελετήσει τρόπους μετριασμού τυχόν αρνητικών επιπτώσεων στην κυπριακή οικονομία.

Υπενθυμίζεται πως η σχετική ευρωπαϊκή Οδηγία ευθυγραμμίζεται με τους παγκόσμιους κανόνες που έχει υιοθετήσει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) και οι ηγέτες των χωρών G20 ομόφωνα τον Οκτώβριο του 2021. Οι κανόνες εστιάζονται στην αντιμετώπιση των φορολογικών προκλήσεων που προκύπτουν από την ψηφιοποίηση και τη μεταφορά κερδών και διάβρωση της φορολογικής βάσης.

Να αναφερθεί ότι τα κράτη – μέλη είναι υποχρεωμένα να εναρμονιστούν και να θέσουν σε ισχύ τις νομοθετικές, κανονιστικές και διοικητικές διατάξεις που απαιτούνται για τη συμμόρφωση με τις πρόνοιες της Οδηγίας το αργότερο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023.

Δημοσιονομικά ουδέτερη μεταρρύθμιση

Ήδη, το θέμα έχει ήδη απασχολήσει το Υπουργείο Οικονομικών που ζητά μια πιο δίκαιη, δημοσιονομικά ουδέτερη μεταρρύθμιση.

Όπως είχε δηλώσει ο Κωνσταντίνος Πετρίδης «η παγκόσμια συμφωνία για την επιβολή φορολογικού συντελεστή 15% στις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις παρέχει στην Κυπριακή Δημοκρατία την ευκαιρία βελτίωσης του εθνικού φορολογικού πλαισίου μέσω της μείωσης του διοικητικού φόρτου, με παράλληλη μείωση του φορολογικού βάρους των επιχειρήσεων για να διασφαλιστεί η ουδετερότητα της προωθούμενης μεταρρύθμισης».

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Υπουργείου, η αύξηση του εταιρικού φόρου στην Κύπρο από 12.5% στο 15%, δεν αναμένεται να επηρεάσει σε ουσιαστικό βαθμό τις ξένες επενδύσεις στην Κύπρο.

Πηγές του Υπουργείου δήλωναν στη Brief ότι «ήδη έχουν εξεταστεί φορολογικά θέματα όπως η αύξηση του συντελεστή του εταιρικού φόρου, η μείωση ή κατάργηση της έκτακτης εισφοράς επί της λογιζόμενης ή /και πραγματικής διανομής μερισμάτων, η μείωση του ποσού επιβολής αριθμητικής εισφοράς επί των πιστωτικών τόκων, μείωση ή κατάργηση του τέλους εταιρειών των €350».

Στο τραπέζι και οι πράσινοι φόροι

Επίσης, στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών οδηγιών, εξετάζεται η υιοθέτηση φορολογικής μεταρρύθμισης, η οποία να περιλαμβάνει την εισαγωγή του φόρου άνθρακα με τη σταδιακή αύξηση φορολογιών στα ορυκτά καύσιμα, και την επιβολή περιβαλλοντικών τελών. Κι αυτό για να επιτευχθούν οι περιβαλλοντικοί στόχοι, να γίνει αναπροσαρμογή των συντελεστών του ΦΠΑ με βάση την απόφαση του ECOFIN για προϊόντα υπηρεσίες που σχετίζονται με τη δημόσια υγεία και την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση.

Ήδη, το Υπουργείο εξετάζει και το θέμα της υιοθέτησης της αρχής της πράσινης φορολογίας, στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης μεταρρύθμισης, εξαιτίας  των σοβαρών προβλημάτων ενεργειακής επάρκειας και της ανάγκης για καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Βασικές αρχές μιας πράσινης φορολογικής μεταρρύθμισης περιλαμβάνουν: (α) τη μεταφορά του φορολογικού βάρους από τους μισθούς (εργασία) σε δραστηριότητες που ρυπαίνουν το περιβάλλον, (β) την ενθάρρυνση της λεγόμενης κυκλικής οικονομίας, και (γ) την επιβάρυνση της κατανάλωσης φυσικών πόρων, συμπεριλαμβανομένων και των βασικών αγαθών, όπως των συμβατικών μορφών ενέργειας και νερού, και γενικότερα δραστηριοτήτων που ρυπαίνουν το περιβάλλον. Επιστημονικές μελέτες έχουν καταδείξει την αναγκαιότητα επιβολής υψηλών φορολογικών συντελεστών για την επίτευξη των στόχων για περιορισμό της καταπόνησης του περιβάλλοντος.

Η αξιοποίηση τους Σχεδίου Ανάκαμψης

Επίσης, υπάρχουν σοβαρές σκέψεις για αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ε.Ε. το οποίο αποτελεί την απάντηση της Ένωσης στην προσπάθεια ανάκαμψης και δημιουργίας μιας βιώσιμης ευρωπαϊκής οικονομίας. Προς τον σκοπό αυτό εξετάζονται:

•    Σταδιακή εισαγωγή ενός φόρου άνθρακα για όλα τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στους τομείς της οικονομίας.
•    Εισαγωγή μιας χρέωσης για το νερό ύδρευσης που να αντιστοιχεί στο κόστος της σπανιότητας νερού και το κόστος των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της χρήσης νερού του στην Κύπρο.
•    Εισαγωγή ενιαίας παγκύπριας χρέωσης για τα συνήθη οικιακά απορρίμματα, με την επιβολή ενός οριζόντιου «φόρου ταφής απορριμμάτων».

Οι προτάσεις είναι ευθυγραμμισμένες με τις συστάσεις διεθνών οργανισμών και με τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια Ευρώπη με αποδοτική χρήση των πόρων της (resource-efficient Europe) και για επίτευξη του στόχου της «κυκλικής οικονομίας» (circular economy). 

Ο Σύνδεσμος Εγκεκριμένων Λογιστών συμφωνεί με τη φορολογική μεταρρύθμιση και τη συμμόρφωση με τις νέες οδηγίες της Ε.Ε., ωστόσο απορρίπτει μια φορολογική μεταρρύθμιση με αλλαγή του εταιρικού φορολογικού συντελεστή τονίζοντας πως ο  Σύνδεσμος είναι υπέρ μιας ολιστικής μεταρρύθμισης.