Πρόστιμο €4 το λίτρο αν πας κατεχόμενα μόνο για καύσιμα

Ελέγχονται και ιδιωτικά (σαλούν) αυτοκίνητα, όχι μόνο εμπορικά- Πότε επιβάλλεται πρόστιμο; Τι ισχύει για τσιγάρα & καπνό

Σε εντατικοποίηση των ελέγχων στα οδοφράγματα για παράνομη μεταφορά καυσίμων από τις κατεχόμενες προς τις ελεύθερες περιοχές προχωρεί τις τελευταίες μέρες το Τελωνείο, μετά και τις σχετικές αποφάσεις του Υπουργείου Οικονομικών που ανακοινώθηκαν την περασμένη εβδομάδα, οι οποίες προέκυψαν μετά τις αντιδράσεις των πρατηριούχων. Ήδη αυξήθηκαν οι Λειτουργοί του Τμήματος Τελωνείων που στα Σημεία Διέλευσης ενώ αυξήθηκαν και οι ώρες που γίνονται έλεγχοι. 

>>> Διαβάστε σχετικά: Αυστηροποιούνται οι έλεγχοι στα οδοφράγματα για καύσιμα - Τι αποφασίστηκε

Το βάρος των ελέγχων και η στόχευση πέφτει στα εμπορικά οχήματα και το εμπόριο των καυσίμων, αλλά όπως σημειώνει με δηλώσεις του στην Brief ο Εκπρόσωπος Τύπου του Τμήματος Τελωνείου Γιώργος Κωνσταντίνου, κατά τις ώρες που βρίσκονται Λειτουργοί του Τμήματος Τελωνείου στα Σημεία Διέλευσης, ελέγχονται όχι μόνο εμπορικά αλλά και ιδιωτικά (σαλούν) αυτοκίνητα και αν αποδειχτεί ότι η μετάβαση ενός ιδιώτη ήταν μόνο για να γεμίσει το αυτοκίνητο του με καύσιμα, επιβάλλεται πρόστιμο €4 το λίτρο.

Ο κ. Κωνσταντίνου χαρακτηριστικά σημειώνει: «Οι έλεγχοι στα Σημεία Διέλευσης έχουν εντατικοποιηθεί. Έχουν ενισχυθεί τα σημεία και με περισσότερους Λειτουργούς του Τμήματος Τελωνείου. Ελέγχονται εμπορικά και ιδιωτικά οχήματα σε ακανόνιστες ώρες, καθ’ όλη την διάρκεια του 24ωρου διότι κάποιοι μπορεί να αποφεύγουν τις εργάσιμες ωρες και να πηγαίνουν για καύσιμα τις απογευματινές ή βραδινές ώρες. Προς αυτό το σκοπό θα γίνονται έλεγχοι σε διάφορες ώρες του 24ώρου. Αυτό λειτουργεί και αποτρεπτικά. Ήδη όπως παρατηρούμε, όταν σε ελέγχους καταγράφονται τα στοιχεία (ποσότητα καυσίμων και ώρα διέλευσης), αρκετοί γυρίζουν και φεύγουν και δεν μεταβαίνουν τελικά στα κατεχόμενα». 

Όπως μας ενημέρωσε ο κ. Κωνσταντινου, τις τελευταίες μέρες προέκυψαν κάποιες καταγγελίες για ποσότητες καυσίμων σε μπιτόνια, οι οποίες κατασχέθηκαν και οι πολίτες πλήρωσαν το σχετικό πρόστιμο. Διευκρίνισε ότι αυτό έτυχε και με εμπορικά οχήματα αλλά και με ιδιωτικά αυτοκίνητα. «Τονίζουμε ότι ελέγχονται και ιδιωτικά αυτοκίνητα. Αν εντοπιστούν σε ιδιωτικά αυτοκίνητα μπιτόνια καυσίμου κατάσχονται επιβάλλεται πρόστιμο. Την περασμένη εβδομάδα είχαμε υπόθεση με κατάσχεση 160 λίτρων καυσίμων σε 8 μπιτόνια σε ένα μικρό αυτοκίνητο σαλούν». 

Όπως τονίζει ο Εκπρόσωπος Τύπου του Τμήματος Τελωνείου, είναι δύσκολο να υπάρχουν Λειτουργοί επί 24ώρου βάσεως στα Σημεία Διέλευσης: «Δεν θέλουμε να δώσουμε και την έννοια του συνόρου στα σημεία διέλευσης για να υπάρχει συνεχείς έλεγχος. Γίνονται όμως έλεγχοι αρκετές ώρες της ημέρας, σε διαφορετικές φάσεις της ημέρας». 

Τι ισχύει για τον έλεγχο και τα πρόστιμα για ιδιωτικά (σαλούν) αυτοκίνητα

Για τα ιδιωτικά (σαλούν) αυτοκίνητα ο κ. Κωνσταντίνου διευκρινίζει: «Κατά τις ώρες όμως που υπάρχουν Λειτουργοί στα σημεία διελευσης, ελέγχονται και ιδιωτικά σαλούν αυτοκινήτα και καταγράφεται και η ώρα διελευσης, έτσι ώστε, αν κατά την επιστροφή στις ελευθερες περιοχές, διαφανεί ότι πήγε στα κατεχόμενα μόνο για καύσιμα και όχι για οποιοδήποτε άλλο σκοπό τότε επιβάλλεται πρόστιμο. Αν δηλαδή κάποιος πέρασε για μερικά λεπτά στα κατεχόμενα, και επεστρεψε και διαφανεί από τον έλεγχο ότι γέμισε το αυτοκίνητό του με καύσιμα, τότε προφανώς αυτό δεν έχει να κάνει σχέση με τον κανονισμό της πράσινης γραμμής που έχει σκοπό να υποβοηθείται η παραγωγή προϊόντων στα κατεχόμενα.  Αν αποδειχθεί ότι πήγε μόνο για καύσιμα, εκφεύγει του κανονισμού της πράσινης γραμμής,  οπότε πάει με μοναδικό σκοπό να αποφύγει την φορολογία στα καύσιμα και γι’ αυτό επιβάλλεται πρόστιμο ανάλογα με την ποσότητα των καυσίμων». Αν δηλαδή καποιος επισκέπτεται τα κατεχόμενα για άλλο σκοπό και χρειαστεί να εφοδιαστεί με καύσιμα, δεν προκύπτει κάποιο θέμα και δεν επιβάλλεται πρόστιμο. 

€4 το λίτρο το πρόστιμο

Όσον αφορά το ύψους του προστίμου, όπως μας διευκρίνισε ο κ. Κωνσταντίνου, ανέρχεται σε €4 το λίτρο. Δηλαδή αν κάποιος ελεγχθεί και διαφανεί ότι πήγε στα κατεχόμενα, για μερικά λεπτά, προμηθευτηκε 50 λίτρα καύσιμα και επέστρεψε, θα του επιβληθεί πρόστιμο €200. Αν είναι μεγάλη ποσότητα κατάσχεται και το αυτοκίνητο και ο οδηγός θα πρέπει να πληρώσει και ένα ποσό για να μπορέσει να πάρει πίσω το αυτοκίνητό του. 

Σημειώνεται ότι η εντατικοποίηση των ελέγχων γίνεται κατά καιρούς ενώ τώρα όπως προαναφέραμε, οι έλεγχοι εντατικοποιούνται μετά και τις πρόσφατες αποφάσεις του Υπουργείου Οικονομικών. 

Κατεσχέθηκαν 3,423 λίτρα πετρελαίου και 5,441 λίτρα βενζίνης το 2022

Όπως μας ενημέρωσε ο Κωνσταντίνου, το 2022 από ελέγχους και επιχειρήσεις του Τμήματος Τελωνείων στα σημεία διέλευσης, κατασχέθηκαν από διάφορα αυτοκίνητα 3,423 λίτρα πετρελαίου και 5,441 λίτρα βενζίνης. 

Στο σημείο αυτό πάντως πρέπει να αναφέρουμε ότι τόσο στην ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, όσο και σε δηλώσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας για το θέμα, γινόταν αναφορά σε ελέγχους σε εμπορικά οχήματα και όχι σε ιδιωτικά. 

2 πακέτα τσιγάρα και 1 λίτρο οινοπνευματοδών ποτών

Όσον αφορά τα τσιγάρα, ο κ. Κωνσταντίνου διευκρίνισε ότι o κανονισμός επιτρέπει σε όποιον περάσει από τις κατεχόμενες στις ελεύθερες περιοχές να έχει 2 πακέτα τσιγάρα (40 τσιγάρα) και 1 λίτρο οινοπνευματωδών ποτών. «Αυτή είναι η απαλλαγή που έχει δώσει ο κανονισμός. Ο καπνός δεν επιτρέπεται. Μόνο τσιγάρα».
 
Στοπ σε ειδικό δομικό γυαλί από κατεχόμενα 

Την Δευτέρα υπήρχαν αναφορές στον Τ/κ τύπο, ότι το τελευταίο διάστημα η ελληνοκυπριακή πλευρά, δεν αφήνει να περάσουν στις ελεύθερες περιοχές εμπορεύματα, που προηγουμένως περνούσαν κανονικά. Ερωτηθείς για αυτό το θέμα ο κ. Κωνσταντίνου ανέφερε ότι υπήρχε μόνο μία περίπτωση για ένα συγκεκριμένο εμπόρευμα, για το οποίο απαγορεύει την διέλευση του το Υπουργείο Εσωτερικών. «Συγκεκριμένα ήταν ένα είδος γυαλιού που χρησιμοποιείται σε δομικές κατασκευές και μας ενημέρωσαν στις 22 Ιουνίου ότι δεν ήταν κατάλληλο για χρησιμοποιήση ως δομικό υλικό. Ουσιαστικά το Τμήμα Τελωνείου πήρε οδηγίες από το ΥΠΕΣ να μην επιτρέπει από συγκεκριμένη εταιρεία στα κατεχόμενα να προμηθεύει, οποιαδήποτε εταιρεία στις ελεύθερες περιοχές. Δεν είχαμε κάποιο θέμα με κάποιο άλλο προϊόν».

Σωτήρης Νικηφόρου

Σωτήρης Νικηφόρου