Προϋπολογισμοί €60 εκατ. σήμερα στην Ολομέλεια

6 προϋπολογισμοί για το 2023 ενώπιον των βουλευτών - Αναλυτικά τα ποσά

Ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής προς ψήφιση θα τεθούν 6 προϋπολογισμοί για το 2023. Πρόκειται για τους προϋπολογισμούς του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, της Εθνικής Αρχής Παιγνίων και Εποπτείας Καζίνου, του ΧΑΚ, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου και του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου

Ειδικότερα:

Δημοσιονομικό Συμβούλιο (€422.728)

Ο προϋπολογισμός του για το 2023 είναι ισοσκελισμένος και προβλέπει συνολικές δαπάνες και έσοδα ύψους €422.728.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι συνολικές προβλεπόμενες δαπάνες είναι αυξημένες σε σχέση με τις αντίστοιχες δαπάνες για το έτος 2022 και αφορούν κυρίως στα ακόλουθα:

1. Μισθοδοσία αξιωματούχων (€77.162).
2. Αποδοχές προσωπικού (€171.694).
3. Λειτουργικές δαπάνες (€159.112).
4. Μεταβιβάσεις εξωτερικού (€800).
5. Αγορά εξοπλισμού (€4.000).
6. Λογισμικά (€900).
7. Μη προβλεπόμενες δαπάνες και αποθεματικό (€9.000).

Στο πλαίσιο της συζήτησης του προϋπολογισμού στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, ο πρόεδρος του Δημοσιονομικού Συμβουλίου δήλωσε μεταξύ άλλων τα ακόλουθα πως η αύξηση που παρατηρείται στον προϋπολογισμό του Δημοσιονομικού Συμβουλίου για το έτος 2023 οφείλεται αφενός στη δημιουργία τεσσάρων μόνιμων θέσεων έναντι κατάργησης μίας θέσης και αφετέρου στην περίληψη κονδυλίου για τη μεταστέγαση του συμβουλίου, ενώ η πλήρωση των νέων θέσεων και η ολοκλήρωση του αρχείου, καθώς και της διαδικασίας μεταστέγασης του Δημοσιονομικού Συμβουλίου αναμένεται να συμβάλουν στην ενίσχυση του θεσμού προς όφελος του ρόλου και της αποστολής του.

Στο στάδιο της εξέτασης του προτεινόμενου προϋπολογισμού στην αρμόδια επιτροπή απασχόλησαν επιμέρους ζητήματα που αφορούν μεταξύ άλλων στην εδραίωση του θεσμού του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, καθώς και σε επισημάνσεις του συμβουλίου για θέματα που σχετίζονται με τον κρατικό προϋπολογισμό και την οικονομία γενικότερα.

Συναφώς, σε σχέση με τα πιο πάνω ζητήματα, ο πρόεδρος του Δημοσιονομικού Συμβουλίου δήλωσε μεταξύ άλλων πως το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, στο πλαίσιο των προσπαθειών του για την ανάπτυξη και εδραίωση του θεσμού, συνάπτει μνημόνια συνεργασίας με διάφορους φορείς και λαμβάνει τεχνική και άλλη υποστήριξη, όπου αυτό χρειάζεται, σε σχέση με την ανάπτυξη και βελτίωση των μοντέλων στα οποία βασίζονται οι μελέτες και προβλέψεις του για την κυπριακή οικονομία, σημειώνοντας παράλληλα πως το συμβούλιο έχει εκφράσει σειρά απόψεων και εισηγήσεων αναφορικά τόσο με δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού που θα βελτιώσουν τον τρόπο λειτουργίας του δημόσιου τομέα όσο και με την ανάγκη ενίσχυσης της κοινωνικής πολιτικής του κράτους.

Εθνική Αρχή Παιγνίων και Εποπτείας Καζίνου (€3.128.316)

Ο προϋπολογισμός της Αρχής για το 2023 προβλέπει δαπάνες ύψους €3.128.316 και έσοδα ύψους €3.100.000, τα οποία θα προέλθουν εξ ολοκλήρου από κρατική χορηγία.

Σύμφωνα με τα κατατεθέντα στοιχεία, οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες της Αρχής για το 2023 αφορούν στα ακόλουθα:

1/ Μισθοδοσία αξιωματούχων και συμβασιούχου προσωπικού (€1.569.816).
2/ Τακτικές δαπάνες (€1.489.500).
3/ Κεφαλαιουχικές δαπάνες (€69.000).

Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση που συνοδεύει τον υπό αναφορά προϋπολογισμό, η Αρχή, με βάση τη σχετική νομοθεσία, συστάθηκε, για να διατηρεί και να διαχειρίζεται συστήματα αδειοδότησης, επίβλεψης και ελέγχου καζίνου.  

Ειδικότερα, διασφαλίζει μεταξύ άλλων ότι:

1/ η διεύθυνση και η λειτουργία του καζίνου θερέτρου διεξάγεται από κατάλληλα πρόσωπα και ότι αυτό παραμένει ελεύθερο από εγκληματικές επιρροές ή εκμετάλλευση,
2/ το παίγνιο στο καζίνο διεξάγεται έντιμα,
3/ το ενδεχόμενο διάβρωσης του κοινωνικού ιστού, εθισμού σε τυχερά παίγνια, καθώς και οποιωνδήποτε αρνητικών για την κοινωνία επιπτώσεων και ειδικότερα επί ανηλίκων και ευάλωτων ομάδων από τη λειτουργία του καζίνου περιορίζεται και ελέγχεται και
4/ ο διαχειριστής συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις του, όπως αυτές προκύπτουν από τους όρους της άδειας που κατέχει για τη λειτουργία του καζίνου θερέτρου. 

Στο πλαίσιο της συζήτησης του θέματος ο εκτελεστικός διευθυντής της Αρχής ενημέρωσε την επιτροπή ότι η έναρξη της λειτουργίας του καζίνου θερέτρου σε δοκιμαστική βάση έχει μετατεθεί για την 1η Ιουλίου 2023 και ως εκ τούτου ορισμένα κονδύλια που περιλήφθηκαν στον προϋπολογισμό της Αρχής για το έτος 2022 και παρέμειναν αδιάθετα έχουν περιληφθεί στον προϋπολογισμό για το έτος 2023. 

Σύμφωνα με τον ίδιο αρμόδιο, η Αρχή εντός του έτους 2022 προσέφερε στα δημόσια ταμεία €17,7 εκατ., ενώ κατά το έτος 2023 το ποσό αυτό αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά, καθότι ο φόρος καζίνου αναμένεται να ανέλθει στα €24 εκατ., κυρίως λόγω της λειτουργίας του καζίνου θερέτρου.  

Όπως ο ίδιος ανέφερε, η ισχύουσα νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία και τον έλεγχο του καζίνου, ως τροποποιήθηκε πρόσφατα, παρέχει τη δυνατότητα στην Αρχή να προσλαμβάνει μόνιμο προσωπικό για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της.  Δεδομένου ότι η εν λόγω τροποποίηση του νομικού πλαισίου επήλθε σε μεταγενέστερο στάδιο από την κατάθεση στη Βουλή του υπό αναφορά προϋπολογισμού, η Αρχή προτίθεται εντός του έτους να καταθέσει συμπληρωματικό προϋπολογισμό, ώστε να καταστεί εφικτή η πλήρωση μόνιμων θέσεων.

Τέλος, ο ίδιος αρμόδιος ενημέρωσε την επιτροπή ότι από τις 5 Φεβρουαρίου 2023, ημερομηνία κατά την οποία έληξε η θητεία τριών μελών του διοικητικού συμβουλίου της Αρχής, εκκρεμεί ο διορισμός νέων μελών, ο οποίος πρέπει να επικυρωθεί το ταχύτερο δυνατόν, ώστε το σώμα να είναι σε θέση να συνέλθει και να επιληφθεί σημαντικών θεμάτων που άπτονται της λειτουργίας της Αρχής. 

Κατά την εξέταση του νομοσχεδίου μέλη της επιτροπής έθεσαν ερωτήματα αναφορικά με την επάρκεια του κονδυλίου που προβλέπεται στον προϋπολογισμό της Αρχής και αφορά στην κοινωνική ευθύνη. 

Συναφώς, ο εκτελεστικός διευθυντής της Αρχής δήλωσε ότι το κονδύλι για την κοινωνική ευθύνη, ύψους €100.000, αποτελεί επιπρόσθετο κονδύλι άλλων δαπανών που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί από την Αρχή προς τον σκοπό αυτό, οι οποίες ανέρχονται στις €350.000.  Η Αρχή μέσω του κέντρου «Φάρος», που αποτελεί το πρώτο κέντρο πρόληψης και θεραπείας της προβληματικής και παθολογικής ενασχόλησης με το τυχερό παιγνίδι, οργάνωσε εκπαιδευτικές ημερίδες για το προσωπικό του Φάρου που παρέχει υπηρεσίες συμβουλευτικής, στήριξης και θεραπείας αναφορικά με την παθολογική ενασχόληση με το τυχερό παιγνίδι.

Επιπροσθέτως, η Αρχή βρίσκεται σε διαβούλευση με το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας, ώστε να δημιουργηθεί μηχανισμός αποκλεισμού των ληπτών ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος από την είσοδό τους στο καζίνο θέρετρο.   

Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου (€6.413.737)

Ο προϋπολογισμός του ΧΑΚ για το έτος 2023 προβλέπει δαπάνες ύψους €€6.413.737 και έσοδα ύψους €5.134.755, τα οποία προέρχονται από ετήσιες συνδρομές και άλλα ετήσια δικαιώματα (€2.179.413), δικαιώματα εγγραφής και άλλα πάγια δικαιώματα (€254.591), τέλη για αμοιβαία κεφάλαια (€19.000), τόκους εισπρακτέους (€54.320) και διάφορα άλλα έσοδα (€2.627.431).

Οι προβλεπόμενες δαπάνες του ΧΑΚ για το έτος 2023 αναλύονται ως ακολούθως:

1/ Τακτικές δαπάνες (€5.835.067), οι οποίες αφορούν κυρίως τα εξής:
    α.    Αποδοχές προσωπικού και αντιμισθία μελών συμβουλίου (€3.720.695).
    β.    Διάφορα έξοδα (€1.416.533).
    γ.    Έξοδα λειτουργίας γραφείου (€299.649).
    δ.    Έξοδα δημοσίευσης, προβολής, προώθησης, δημόσιων σχέσεων και άλλα έξοδα (€282.789).

2/ Κεφαλαιουχικές δαπάνες (€528.670), οι οποίες αφορούν κυρίως τα εξής:
    α.    Μηχανογράφηση συστημάτων κοινής πλατφόρμας (€91.000).
    β.    Υποδομή για εκκαθάριση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας Κύπρου (€210.859).
    γ.    Υλοποίηση στρατηγικών σχεδιασμών του ΧΑΚ (€70.000).
    δ.    Μηχανογραφημένο εξοπλισμό και υπηρεσίες (€112.301).

3/ Μη προβλεπόμενες δαπάνες και αποθεματικό (€50.000).

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν, ο προϋπολογισμός του ΧΑΚ για το έτος 2023 είναι ελλειμματικός κατά €1,3 εκατομ., ενώ, συγκρινόμενος με τον αντίστοιχο προϋπολογισμό για το έτος 2022, παρουσιάζει αύξηση εσόδων κατά 4,3% και αύξηση δαπανών κατά 6,1%.  Ο προϋπολογισμός του ΧΑΚ αναμένεται να συνεχίσει να είναι ελλειμματικός και για τα επόμενα δύο έτη, ενώ το προϋπολογιζόμενο έλλειμμα θα καλυφθεί από τα ταμειακά διαθέσιμα του οργανισμού.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι τακτικές δαπάνες, εξαιρουμένων των δαπανών προσωπικού, ανέρχονται περίπου στα €2,1 εκατομ. και είναι αυξημένες κατά 6,4% σε σχέση με το έτος 2022, ενώ οι κεφαλαιουχικές δαπάνες ανέρχονται στο €0,5 εκατομ. και είναι μειωμένες κατά 16% σε σχέση με το έτος 2022.

Στο πλαίσιο της συζήτησης στην Κοιν. Επιτροπή Οικονομικών ο πρόεδρος του ΧΑΚ ανέλυσε τις επιμέρους πρόνοιες του υπό αναφορά προϋπολογισμού και δήλωσε μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

1/ Το XAK προχωρά στην υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού του μέσω της προώθησης σειράς νέων αναπτυξιακών πρωτοβουλιών, ώστε να επανακτήσει σημαντικό ρόλο στις νέες συνθήκες οικονομικής ανάπτυξης, εκ των οποίων οι σημαντικότερες αφορούν στην αποκρατικοποίηση του ΧΑΚ, στη δραστηριοποίησή του στον τομέα της ενέργειας και στην παροχή άλλων υπηρεσιών.

2/ Από το 2018 το ΧΑΚ συμμετέχει με ποσοστό ύψους 10% στο κεφάλαιο του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας με αρχικό κόστος επένδυσης €500.000, γεγονός που έχει αποφέρει στον οργανισμό κατά το έτος 2022 μέρισμα ύψους €50.000.  Η αξία της επένδυσης αυτής ανέρχεται στα €2 εκατομ. και αποτελεί σημαντικό στοιχείο του ενεργητικού του οργανισμού.

3/ Εντός του έτους 2022 το ΧΑΚ συνήψε συμφωνία με τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ) για τη διενέργεια εργασιών εκκαθάρισης και χρηματικού διακανονισμού της ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρισμού, η οποία αναμένεται να λειτουργήσει εντός του 2023.

4/ Το ΧΑΚ ενεργεί ως εκπλειστηριαστής των δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου στο Ευρωπαϊκό Χρηματιστήριο Ενέργειας εκ μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας.  Επιπροσθέτως, ο οργανισμός δραστηριοποιείται στον τομέα των Συλλογικών Επενδυτικών Σχεδίων (Funds), ενώ παράλληλα παρέχει υπηρεσίες στο Υπουργείο Οικονομικών για ομόλογα σε φυσικά πρόσωπα.

5/ Το ΧΑΚ έχει υποβάλει πρόσφατα σχετική πρόταση στο Υπουργείο Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος για σύσταση και λειτουργία ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την εμπορία γεωργικών προϊόντων.  Σημειώνεται ότι το έργο αυτό περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

7/ Στην προσπάθεια συγκράτησης των δαπανών του το ΧΑΚ εφαρμόζει νέες ρυθμίσεις για την κάλυψη των αναγκών του σε προσωπικό, όπως η ανάθεση έργου και η αγορά υπηρεσιών.

Παράλληλα, ο οργανισμός προχώρησε στη μετακίνηση μέρους του προσωπικού του σε άλλους οργανισμούς είτε σε μόνιμη βάση είτε με αποσπάσεις, διατηρώντας μόνο το απαραίτητο προσωπικό για την εύρυθμη λειτουργία του.  Περαιτέρω, ενόψει της επικείμενης αποκρατικοποίησής του, το ΧΑΚ περιορίστηκε σε άκρως αναγκαίες δαπάνες εξοπλισμού, νέων συστημάτων και αναβαθμίσεων, ενώ με τη συμφωνία συνεργασίας με το Χρηματιστήριο Αθηνών, αξιοποιεί προσφερόμενες συνέργειες, τεχνογνωσία και οικονομίες κλίμακας, που περιορίζουν σημαντικά τα έξοδά του.

Στο πλαίσιο της εξέτασης του υπό αναφορά προϋπολογισμού την επιτροπή απασχόλησε το ζήτημα που αφορά στην αποκρατικοποίηση του ΧΑΚ και ειδικότερα στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της εν λόγω διαδικασίας.

Συναφώς, ο πρόεδρος του ΧΑΚ δήλωσε σε σχέση με το εν λόγω θέμα ότι το ΧΑΚ υπέγραψε στις 6 Απριλίου 2022 συμφωνία με εμπειρογνώμονες στους οποίους ανατέθηκε η ετοιμασία επιχειρηματικού πλάνου, καθώς και η ανάληψη του χειρισμού των νομικών θεμάτων για την επιλογή κατάλληλου στρατηγικού επενδυτή για τον οργανισμό.  Ως εκ τούτου, έχει καταρτιστεί προσχέδιο νομοσχεδίου που διέπει την αποκρατικοποίηση του ΧΑΚ, το οποίο έχει αποσταλεί για σχόλια στο Υπουργείο Οικονομικών, στην Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, καθώς και στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου και το οποίο αναμένεται σε σύντομο χρονικό διάστημα να προωθηθεί για νομοτεχνικό έλεγχο στη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας και ακολούθως να κατατεθεί στη Βουλή.

Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (€13.846.359)

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, ο προϋπολογισμός της ΕΚΚ για το 2023 είναι πλεονασματικός και προβλέπει συνολικές δαπάνες ύψους €13.846.359 και έσοδα ύψους €14.132.074, τα οποία θα προέλθουν από κρατική χορηγία (€5.000.000) και άλλα έσοδα (€9.132.074).

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, τα έσοδα της ΕΚΚ για το 2023, πέραν της κρατικής χορηγίας, προβλέπεται να είναι αυξημένα σε σύγκριση με τα αντίστοιχα έσοδα για το προηγούμενο έτος και θα προέλθουν κυρίως από:

1/ ετήσιες εισφορές, αιτήσεις αδειοδότησης και εξέταση αιτημάτων από Εταιρείες Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών (ΕΠΕΥ) και το Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου (ΧΑΚ) (€6.193.404), 
2/ ετήσιες εισφορές, αιτήσεις αδειοδότησης και εξέταση αιτημάτων από Οργανισμούς Συλλογικών Επενδύσεων σε Κινητές Αξίες (ΟΣΕΚΑ), Εταιρείες Διαχείρισης ΟΣΕΚΑ και Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΔΟΕΕ) (€1.305.377), 
3/ ετήσιες εισφορές, αιτήσεις αδειοδότησης και εξέταση αιτημάτων από Εταιρείες Παροχής Διοικητικών Υπηρεσιών (ΕΠΔΥ) (€376.228), 
4/ ετήσιες εισφορές, αιτήσεις αδειοδότησης και εξέταση αιτημάτων από εισηγμένες εταιρείες στο ΧΑΚ (€129.744), 
5/ εμβάσματα από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (€240.000),
6/ άλλα έσοδα που αφορούν μεταξύ άλλων στην πιστοποίηση προσώπων και στη διοργάνωση σεμιναρίων προς τους εποπτευομένους (€1.157.321).

Οι συνολικές δαπάνες της ΕΚΚ για το 2023 προβλέπεται να είναι αυξημένες σε σχέση με τις αντίστοιχες δαπάνες για το έτος 2022 και αφορούν στα ακόλουθα:

1/ Αντιμισθία των μελών της ΕΚΚ και αποδοχές προσωπικού (€8.558.962).
2/ Δαπάνες λειτουργίας (€4.409.187).
3/ Κεφαλαιουχικές δαπάνες (€778.210).
4/ Μη προβλεπόμενες δαπάνες και αποθεματικό (€100.000).

Στο πλαίσιο της συζήτησης του θέματος ο πρόεδρος της ΕΚΚ ενημέρωσε την επιτροπή για το όραμα και την αποστολή της ΕΚΚ, για την αναπτυξιακή πορεία του τομέα των επενδυτικών υπηρεσιών, καθώς και για τις προκλήσεις που αυτός αντιμετωπίζει.  Παράλληλα, κατέθεσε στοιχεία σε σχέση με τις εποπτευόμενες από την ΕΚΚ οντότητες και τις υπό εξέταση αιτήσεις αδειοδότησης οντοτήτων.

Σύμφωνα με τον ίδιο αξιωματούχο, οι προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η ΕΚΚ ως εποπτική αρχή αφορούν μεταξύ άλλων στη χρηματοοικονομική και ρυθμιστική τεχνολογία, στη διαχείριση και επεξεργασία των δεδομένων για τους εποπτευομένους, προκειμένου να ενισχυθεί η εποπτεία του τομέα, στην έγκαιρη υιοθέτηση ευρωπαϊκών νομοθεσιών που σχετίζονται με εποπτικά θέματα, σε εξελίξεις του τομέα, νέα προϊόντα και υπηρεσίες, στον οδικό χάρτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πράσινη οικονομία, καθώς και στη διατήρηση της ευελιξίας και της κατάλληλης στελέχωσης της ΕΚΚ.   

Επιπροσθέτως, δήλωσε ότι δύο έργα της ΕΚΚ έχουν ενταχθεί στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, τα οποία αφορούν στις «Τεχνολογικές Καινοτομίες Αγοράς» και στα «Εποπτικά Εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης», των οποίων το κόστος αναμένεται να κυμανθεί στις €400.000 και €600.000, αντίστοιχα.

Κατά την εξέταση του προϋπολογισμού η επιτροπή ζήτησε περαιτέρω διευκρινίσεις μεταξύ άλλων για τη στελέχωση της ΕΚΚ, για την επιβολή κυρώσεων σε εποπτευομένους, καθώς και για τα κρυπτοπεριουσιακά στοιχεία. 

Συναφώς, σε σχέση με τα τεθέντα ζητήματα, ο πρόεδρος της ΕΚΚ δήλωσε μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

1/ Οι ανάγκες στελέχωσης της ΕΚΚ αυξάνονται συνεχώς λόγω των αυξημένων απαιτήσεων ελέγχου των εποπτευομένων.  Οι εν λόγω ανάγκες επισημαίνονται και από διεθνείς εποπτικούς οργανισμούς, όπως την ESMA και τη MONEYVAL.  Στο παρόν στάδιο η ΕΚΚ βρίσκεται σε διαδικασία ενίσχυσής της με πρόσθετο προσωπικό, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του τρέχοντος έτους.
2/ Η ΕΚΚ επιβάλλει διάφορες κυρώσεις στους φορείς του επενδυτικού τομέα σε περίπτωση μη συμμόρφωσής τους με τις νομικές τους υποχρεώσεις, περιλαμβανομένων προστίμων και άλλων διοικητικών κυρώσεων, όπως ανάκληση ή αναστολή άδειας λειτουργίας και απαγόρευση άσκησης εργασιών.
3/ Η ΕΚΚ έχει εισπράξει το μεγαλύτερο μέρος των προστίμων που έχει επιβάλει τα τελευταία χρόνια.  Ειδικότερα, το ποσό που έχει εισπραχθεί από πρόστιμα που αφορούν στην περίοδο 2020-2022 υπερβαίνει τα €6 εκατομ.
4/ Η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί κανονιστικό πλαίσιο σχετικά με τη λειτουργία της αγοράς κρυπτοπεριουσιακών στοιχείων, το οποίο θα προβλέπει για την εποπτεία και τον έλεγχο των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα.  Στο παρόν στάδιο οι εποπτικές αρχές των κρατών μελών έχουν υποχρέωση να εποπτεύουν τις δραστηριότητες κρυπτοπεριουσιακών στοιχείων μόνο ως προς την πτυχή της καταπολέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.  Η ΕΚΚ προβαίνει σε ενημέρωση του κοινού για το ρίσκο που ενέχουν οι επενδύσεις στα εν λόγω περιουσιακά στοιχεία.

Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (€15.000.000)

Ο προϋπολογισμός του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου για το έτος 2023 είναι ισοσκελισμένος και προβλέπει δαπάνες ύψους €15.000.000 και έσοδα του ίδιου ύψους.

Οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου για το έτος 2023 κατανέμονται ως ακολούθως: 

1/ Τρέχουσες δαπάνες €9.755.729.
2/ Λειτουργικές δαπάνες €1.694.810.
3/ Διαχειριστικά έξοδα €1.241.000.
4/ Κεφαλαιουχικές δαπάνες €954.010.
5/ Δαπάνες στέγασης €20.
6/ Μη προβλεπόμενες δαπάνες και αποθεματικό €1.354.431.

Τα προϋπολογιζόμενα έσοδα του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου για το έτος 2023 κατανέμονται ως ακολούθως: 

1/ Γενική κυβερνητική χορηγία €10.000.000.
2/ Δίδακτρα και διαχειριστική χρέωση €3.645.569.
3/ Διάφορες εισπράξεις €1.354.431.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην εισηγητική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο, ο υπό συζήτηση προϋπολογισμός καταρτίστηκε ύστερα από διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, του Υπουργείου Οικονομικών και του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού στη βάση των προτεραιοτήτων του πανεπιστημίου και των ειλημμένων υποχρεώσεών του για την ομαλή λειτουργία και τη σταδιακή και απρόσκοπτη ανάπτυξή του, όπως αυτή έχει προγραμματιστεί.  Με βάση τα ίδια στοιχεία, το Υπουργείο Οικονομικών συμφώνησε με την προώθηση του προϋπολογισμού, υπό την προϋπόθεση ενσωμάτωσης σε αυτόν συγκεκριμένων παρατηρήσεων που υπέβαλαν τόσο το Υπουργείο Οικονομικών όσο και το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού.  Σημειώνεται ότι οι πιο πάνω παρατηρήσεις, οι οποίες ενσωματώθηκαν στον προϋπολογισμό, αφορούσαν μεταξύ άλλων στη μείωση της κρατικής χορηγίας για τα έτη 2023 και 2024 στα €10 εκατομ. ανά έτος και για το έτος 2025 στα €10,5 εκατομ., έτσι ώστε αυτός να συνάδει με τις αντίστοιχες πρόνοιες που έχουν περιληφθεί στον κρατικό προϋπολογισμό για το έτος 2023 και το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΜΔΠ) 2023-2025 και με την αναπροσαρμογή των εσόδων και δαπανών για τον ισοσκελισμό του προϋπολογισμού για την τριετία 2023-2025, καθώς και με τις επιμέρους εισηγήσεις που υπέβαλε το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού. 

Στο στάδιο της συζήτησης του προϋπολογισμού ενώπιον της επιτροπής ο πρύτανης του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, αφού επισήμανε τον περιορισμό των διαθέσιμων πόρων και εσόδων, τόνισε τη διαχρονική απουσία αναπτυξιακού χαρακτήρα από τον προϋπολογισμό του πανεπιστημίου και ειδικότερα την απουσία κτιριολογικού σχεδιασμού του.  Παράλληλα ανέφερε ότι ο εγκεκριμένος από το αρμόδιο υπουργείο προϋπολογισμός δεν επαρκεί, για να καλύψει τις ανάγκες του πανεπιστημίου σε μισθούς, αφού ο αριθμός του προσωπικού έχει αυξηθεί, με αποτέλεσμα να γίνονται αποκοπές από άλλα κονδύλια και να τίθεται σε κίνδυνο η εύρυθμη λειτουργία του πανεπιστημίου.  Συναφώς, όπως επίσης επισήμανε, για να καλυφθούν οι ανάγκες του πανεπιστημίου, θα είναι απαραίτητη η κατάθεση συμπληρωματικού προϋπολογισμού εντός του έτους 2023.  

Επιπροσθέτως, ο πρύτανης του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου δήλωσε πως στόχος του πανεπιστημίου είναι η προσέλκυση φοιτητών μέσα από την ετοιμασία νέων προγραμμάτων σπουδών και η δυναμική είσοδός τους στην αγορά εργασίας.  Περαιτέρω, τόνισε τον επιτελικό ρόλο του πανεπιστημίου όσον αφορά την παροχή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και τη στήριξη της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης λόγω του ολοένα αυξανόμενου ανταγωνισμού. 

Στο πλαίσιο της περαιτέρω συζήτησης του προϋπολογισμού η επιτροπή ζήτησε πρόσθετα στοιχεία και επεξηγήσεις και υπέβαλε ερωτήματα προς τους αρμοδίους σχετικά με τις πρόνοιές του.  Ειδικότερα, τα ερωτήματα αυτά αφορούσαν μεταξύ άλλων στο κόστος στέγασης του πανεπιστημίου και στα συμβόλαια ενοικίασης των κτιρίων του, στα καινούρια προγράμματά του, στη μισθοδοσία του προσωπικού, στο πλάνο διεθνοποίησης του πανεπιστημίου, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα μέσω της οποίας παρέχεται η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, στις εγγραφές των φοιτητών και στον σχεδιασμό προσέλκυσης νέων φοιτητών. 

Σημειώνεται ότι ο πρύτανης του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου με επιστολή του, ημερομηνίας 24 Φεβρουαρίου 2023, απέστειλε στην επιτροπή στοιχεία σχετικά με τα συμβόλαια ενοικίασης κτιρίων για τις ανάγκες στέγασης του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου.

Ο Γενικός Ελεγκτής ανέφερε ότι στο πλαίσιο του ελέγχου που διενήργησε η υπηρεσία του στα δελτία δαπανών του προϋπολογισμού εντόπισε κονδύλι ύψους €135.499 ως συμπληρωματική παροχή για κάλυψη από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου μέρους του ποσού που απαιτείται για την παροχή υπηρεσιών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στο προσωπικό του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου.  Ειδικότερα, το κονδύλι αυτό παρέχεται επιπρόσθετα προς το κονδύλι που αφορά στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη που προσφέρεται μέσω του ΓΕΣΥ.  Όπως ο ίδιος επισήμανε, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ημερομηνίας 15 Νοεμβρίου 2019, η δυνατότητα συνέχισης της παροχής υπηρεσιών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης με συμπληρωματικές παροχές προβλέπεται μόνο για όσες υπηρεσίες καλύπτονταν σε υφιστάμενα σχέδια πριν από την εφαρμογή του ΓΕΣΥ.  Συνεπώς, η παροχή ιατροφαρμακευτικών υπηρεσιών η οποία δεν προβλέπετο σε υφιστάμενα σχέδια ασφάλισης πριν από την εφαρμογή του ΓΕΣΥ αντιβαίνει στο περιεχόμενο της εν λόγω απόφασης και υπονομεύει τη φιλοσοφία του ΓΕΣΥ.

Υπό το φως των πιο πάνω, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, αποφάσισε την ένθεση σημείωσης στο δελτίο δαπανών του προϋπολογισμού του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, στις επεξηγήσεις, δίπλα στο σχετικό άρθρο που αφορά την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, σύμφωνα με την οποία η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού θα ενημερώνεται γραπτώς ανά εξάμηνο σχετικά με τις δαπάνες που θα διενεργούνται σχετικά με την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη που θα λαμβάνει το προσωπικό του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου. 

Οργανισμός Νεολαίας Κύπρου (€19.393.696)

 ο προϋπολογισμός του ΟΝΕΚ για το έτος 2023 είναι ισοσκελισμένος και προβλέπει δαπάνες ύψους €19.393.696 και έσοδα ίδιου ύψους.

Οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες του ΟΝΕΚ για το 2023 αφορούν μεταξύ άλλων τα ακόλουθα: 

1/ Δαπάνες προσωπικού (€1.664.528).
2/ Άλλες δαπάνες (€17.654.025).
3/ Μη προβλεπόμενες δαπάνες και αποθεματικό (€75.143).

Τα προϋπολογιζόμενα έσοδα του ΟΝΕΚ για το έτος 2023 αφορούν μεταξύ άλλων τα ακόλουθα: 

1/Κρατική χορηγία (€3.800.000).
2/ Κάρτα νέων (€30.000).
3/ Τέλη και δικαιώματα εγγραφής (€30.000).
4/ Έσοδα από Ευρωπαϊκή Ένωση σε σχέση με διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα (€15.522.649).
5/ Διάφορα άλλα έσοδα (€11.047).

Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην εισηγητική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο, ο προϋπολογισμός έτυχε μελέτης τόσο από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας όσο και από το Υπουργείο Οικονομικών.  Σημειώνεται ότι στο κείμενο του προϋπολογισμού, όπως αυτό κατατέθηκε στη Βουλή, ενσωματώθηκαν οι εισηγήσεις του Υπουργείου Οικονομικών, οι οποίες είχαν τεθεί κατά την ετοιμασία του. 

Περαιτέρω, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, ο προϋπολογισμός, όπως αυτός αρχικά καταρτίστηκε από τον ΟΝΕΚ, προέβλεπε κρατική χορηγία ύψους €4.400.000, δηλαδή ήταν αυξημένος κατά €600.000 σε σχέση με τον περσινό προϋπολογισμό, αλλά αυτό δεν έγινε αποδεκτό από το αρμόδιο υπουργείο.  Ως αποτέλεσμα, ο ΟΝΕΚ προέβη σε αναθεώρηση του αρχικού προϋπολογισμού, μειώνοντας τα κονδύλια που αφορούν μεταξύ άλλων δαπάνες για το πρόγραμμα σε σχέση με τις πρωτοβουλίες των νέων, τη χρηματοδότηση συντονιστικών σωμάτων και τα πολύκεντρα νεολαίας.

Συναφώς, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες για τις πιο πάνω δαπάνες, είναι απαραίτητη η κατάθεση συμπληρωματικού προϋπολογισμού εντός του έτους 2023, το ύψος του οποίου θα ανέρχεται στις €600.000.

Στο πλαίσιο της συζήτησης του προϋπολογισμού ενώπιον της επιτροπής ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ΟΝΕΚ αναφέρθηκε στο έργο και στη λειτουργία του ΟΝΕΚ και παρουσίασε τις βασικές πρόνοιες του προϋπολογισμού για το 2023.  Ειδικότερα, όπως ο ίδιος ανέφερε μεταξύ άλλων, οι κυριότερες αυξήσεις σε σχέση με τον περσινό προϋπολογισμό παρατηρούνται στην κατηγορία δαπανών (02) «Δαπάνες Προσωπικού» και στην κατηγορία δαπανών (04) «Μεταβιβάσεις».  Επίσης, όπως επισήμανε, οι κυριότερες μειώσεις σε σχέση με τον περσινό προϋπολογισμό αφορούν στην κατηγορία δαπανών (03) «Λειτουργικές Δαπάνες» και στην κατηγορία δαπανών (07) «Πάγια», ενώ οι δαπάνες για τα έργα υποδομής παραμένουν αμετάβλητες. 

Ακολούθως ο ίδιος ενημέρωσε την επιτροπή για τα έσοδα που αναμένεται να έχει ο ΟΝΕΚ κατά το 2023, τα οποία μεταξύ άλλων θα προέρχονται από τα ευρωπαϊκά προγράμματα «Erasmus+», «European Solidarity», «Eurodesk», την κάρτα νέων και τα τέλη και δικαιώματα εγγραφής.  

Οι εκπρόσωποι του Συμβουλίου Νεολαίας Κύπρου και των οργανώσεων νεολαίας που παρευρέθηκαν ενώπιον της επιτροπής αναφέρθηκαν στις δράσεις τους, στο έργο που επιτελούν, καθώς και στη σημασία και στην προσφορά των προγραμμάτων του ΟΝΕΚ προς την πολιτεία, όπως το πρόγραμμα «Πρωτοβουλίες Νέων».  Παράλληλα, τόνισαν το διαχρονικό αίτημα για αύξηση της κρατικής χορηγίας προς τον ΟΝΕΚ και όχι μόνο για το έτος 2023, ούτως ώστε να είναι εφικτή η καλύτερη λειτουργία των οργανώσεων νεολαίας. 

Ο Γενικός Ελεγκτής ανέφερε ότι, στο πλαίσιο του ελέγχου που διενήργησε η υπηρεσία του στα δελτία δαπανών του προϋπολογισμού, εντόπισε κονδύλι ύψους €40.000 ως συμπληρωματική παροχή για κάλυψη από τον ΟΝΕΚ μέρους του ποσού που απαιτείται για την παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στο προσωπικό του ΟΝΕΚ.  Ειδικότερα, το κονδύλι αυτό παρέχεται επιπρόσθετα από το κονδύλι που αφορά την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη που προσφέρεται μέσω του ΓΕΣΥ.  Όπως επισήμανε, σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ημερομηνίας 15 Νοεμβρίου 2019, η δυνατότητα συνέχισης της παροχής υπηρεσιών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης με συμπληρωματικές παροχές προβλέπεται μόνο για όσες υπηρεσίες καλύπτονταν σε υφιστάμενα σχέδια πριν από την εφαρμογή του ΓΕΣΥ.  Συνεπώς, η παροχή ιατροφαρμακευτικών υπηρεσιών η οποία δεν προβλέπετο σε υφιστάμενα σχέδια ασφάλισης πριν από την εφαρμογή του ΓΕΣΥ αντιβαίνει στο περιεχόμενο της εν λόγω απόφασης και υπονομεύει τη φιλοσοφία του ΓΕΣΥ.

Στο πλαίσιο της συζήτησης του προϋπολογισμού, η επιτροπή ζήτησε πρόσθετα στοιχεία και επεξηγήσεις και υπέβαλε ερωτήματα προς τους αρμοδίους σε σχέση με τις πρόνοιές του.  Ειδικότερα, τα ερωτήματα αυτά αφορούσαν μεταξύ άλλων την επέκταση της δράσης και των προγραμμάτων του σε όλες τις επαρχίες και ιδιαίτερα στις απομακρυσμένες περιοχές της Κύπρου, την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για μεταφορά προγραμμάτων του ΟΝΕΚ στο Ίδρυμα Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων (ΙΔΕΠ) Διά Βίου Μάθησης και την καθυστέρηση που παρατηρείται στην πλήρωση της κενής θέσης του εκτελεστικού διευθυντή του οργανισμού.

Υπό το φως των πιο πάνω, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, αποφάσισε την ένθεση σημείωσης στο δελτίο δαπανών του προϋπολογισμού του ΟΝΕΚ, ώστε στις επεξηγήσεις του άρθρου που αφορά την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη να προβλέπεται ότι η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού θα ενημερώνεται γραπτώς ανά εξάμηνο σχετικά με τις δαπάνες που θα διενεργούνται σε σχέση με την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη που θα λαμβάνει το προσωπικό του ΟΝΕΚ.