Προϋπολογισμός ΑΗΚ: €1,7 δισ οι δαπάνες - €1,4 δισ τα έσοδα

Oι δαπάνες της ΑΗΚ για το 2022 είναι αυξημένες κατά 32,5% σε σύγκριση με τις αντίστοιχες δαπάνες για το 2021

Τον προϋπολογισμό της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου για το 2022 συζήτησε σε δύο συνεδρίες της η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών που πραγματοποιήθηκαν την 14η και την 21η Φεβρουαρίου 2022. Μετά την συζήτηση αποφάσισε όπως ο προϋπολογισμός της ΑΗΚ κατατεθεί προς ψήφιση στην επόμενη Ολομέλεια της Βουλής (24/2).

Στην πρώτη συνεδρία της επιτροπής κλήθηκαν και παρευρέθηκαν εκπρόσωποι του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ), καθώς και η πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ). Σημειώνεται ότι κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου παρευρέθηκαν επίσης η πρόεδρος της επιτροπής κ. Χριστιάνα Ερωτοκρίτου, το μέλος της κ. Σωτήρης Ιωάννου και το μη μέλος της κ. Σταύρος Παπαδούρης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στην Βουλή, ο προϋπολογισμός της AHK για το 2022 είναι ελλειμματικός και προβλέπει δαπάνες ύψους €1.761.672.000 και έσοδα ύψους €1.443.703.000.

Πιο συγκεκριμένα, οι δαπάνες της ΑΗΚ για το 2022 είναι αυξημένες κατά 32,5% σε σύγκριση με τις αντίστοιχες δαπάνες για το 2021 και αφορούν τις αποδοχές προσωπικού (€133.159.000), τις λειτουργικές δαπάνες (€85.525.000), τις δαπάνες καυσίμων, αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και Λειτουργού Αγοράς (€1.103.740.000), την φορολογία και τα έξοδα χρηματοδότησης (€13.000.000), τις εφαλαιουχικές δαπάνες (€194.648.000) και τις απρόβλεπτες δαπάνες (€231.600.000).

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, τα έσοδα της ΑΗΚ για το 2022 αφορούν κυρίως πωλήσεις ηλεκτρικής ενέργειας (€1.063.606.000), χρεώσεις προς Λειτουργό Αγοράς (€334.857.000), πώληση αφαλατωμένου νερού διαμέσου της μονάδας Βασιλικού (€15.480.000), διάφορα άλλα έσοδα από μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες (€13.200.000), ανάκτηση δαπανών από τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (€4.000.000) και τόκους εισπρακτέους (€2.000.000).

Στο πλαίσιο της συζήτησης η πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΑΗΚ ανέλυσε τις δαπάνες του υπό αναφορά προϋπολογισμού, τον στρατηγικό σχεδιασμό για την περίοδο 2022-2024, καθώς και τους στόχους της Αρχής, που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την υλοποίηση του αναπτυξιακού προγράμματος παραγωγής, μεταφοράς, διανομής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση όλων των χρηστών του ηλεκτρικού συστήματος της Κύπρου, την υλοποίηση έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ), καθώς και την υλοποίηση των μη ρυθμιζόμενων δραστηριοτήτων της ΑΗΚ.

Η πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΑΗΚ, καταθέτοντας παράλληλα σχετικό υπόμνημα, σημείωσε επίσης ότι τα τελευταία χρόνια η Αρχή αντιμετώπισε με επιτυχία σημαντικές προκλήσεις, με αποτέλεσμα σήμερα να αποτελεί έναν υγιή οργανισμό, λειτουργικά και λογιστικά διαχωρισμένο, ικανό να προχωρήσει στην πραγματοποίηση των επενδύσεων και υποδομών για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας.

Επιπρόσθετα, η ίδια αρμόδιος δήλωσε ότι, αναφορικά με το έργο εισαγωγής φυσικού αερίου, η ΑΗΚ έχει επενδύσει €43 εκατομ. συμμετέχοντας στην κοινοπραξία που δημιουργήθηκε για την κατασκευή και λειτουργία των απαραίτητων υποδομών, ενώ στο πλαίσιο της στήριξης του Κύπριου καταναλωτή η Αρχή κατά το έτος 2020 προχώρησε στη μείωση κατά 10% στα τιμολόγια ηλεκτρισμού των καταναλωτών για περίοδο έξι μηνών, συμβάλλοντας σημαντικά στην ανακούφιση από τις επιπτώσεις της πανδημίας, μείωση η οποία αντιστοιχεί σε ποσό περίπου €32 εκατομ.

Περαιτέρω, η ΑΗΚ προχώρησε σε μείωση ύψους 65% επί των διατιμήσεων χρήσης των Συστημάτων Μεταφοράς και Διανομής στα τιμολόγια όλων των καταναλωτών για την περίοδο Νοεμβρίου 2021-Φεβρουαρίου 2022, η οποία αντιστοιχεί περίπου σε 10% επί του λογαριασμού του μέσου οικιακού καταναλωτή. Η μείωση αυτή αναλογεί σε ποσό ύψους περίπου €22,5 εκατομ. και συνέβαλε στην απάμβλυνση των επιπτώσεων για τους καταναλωτές από τη μεγάλη αύξηση στην τιμή των καυσίμων και των δικαιωμάτων εκπομπής θερμοκηπιακών αερίων.

Πέραν των πιο πάνω, στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης η ΑΗΚ ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα της πολιτείας για προβολή του προγράμματος εμβολιασμού στους νέους εγκρίνοντας δαπάνη ύψους €0,5 εκατομ. 

Επίσης κατά την εξέταση του νομοσχεδίου την επιτροπή απασχόλησαν επιμέρους ζητήματα που αφορούν μεταξύ άλλων στις ενέργειες της ΑΗΚ όσον αφορά τα έργα ΑΠΕ και το πιθανό όφελος για τους χρήστες του ηλεκτρικού δικτύου, στην αναβάθμιση του ηλεκτροπαραγωγικού σταθμού στο Βασιλικό και του τερματικού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου, στον όγκο και στο κόστος αγοράς δικαιωμάτων παραγωγής θερμοκηπιακών ρύπων το οποίο επωμίζονται οι καταναλωτές, καθώς και στο ζήτημα επαρκούς στελέχωσής της Αρχής.

Περαιτέρω, μέλη της επιτροπής ζήτησαν ενημέρωση σχετικά με το αναπτυξιακό πρόγραμμα της Αρχής, το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του, καθώς και το επίπεδο συνεργασίας με τις υπόλοιπες υπηρεσίες του κράτους.

Σε σχέση με τα πιο πάνω η ΑΗΚ απέστειλε απαντητική επιστολή, ημερομηνίας 18 Φεβρουαρίου 2022, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι στο εν λόγω νομοσχέδιο προϋπολογίζονται κεφαλαιουχικές δαπάνες για το αναπτυξιακό έργο της Αρχής που ανέρχονται σε ποσό ύψους €158,7 εκατομ. και αφορούν στη βελτίωση του σταθμού Βασιλικού, στη βελτίωση και επέκταση του δικτύου μεταφοράς, στην επέκταση και ενδυνάμωση του δικτύου διανομής, στην εγκατάσταση μετρητών, σε επενδύσεις σε συστήματα αφαλάτωσης και σε εγκαταστάσεις ΑΠΕ.

Όσο αφορά το κόστος δικαιωμάτων θερμοκηπιακών ρύπων, στην ίδια επιστολή αναφέρεται ότι, παρ’ όλη την αύξηση παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ, η παραγωγή από συμβατικές καύσιμες ύλες παραμένει σταθερή, άρα και ο όγκος δικαιωμάτων θερμοκηπιακών ρύπων, αλλά λόγω αύξησης στο κόστος τους παρατηρείται και αύξηση στη σχετική δαπάνη στον προϋπολογισμό. 

Πέραν των πιο πάνω και όσον αφορά στη στελέχωση της Αρχής, αναφέρεται ότι παρατηρείται υποστελέχωση, ειδικότερα στη Διεύθυνση Μεταφοράς της Αρχής, η οποία επηρεάζει την ικανότητά της να ανταποκριθεί στην ανάπτυξη του δικτύου μεταφοράς και στη διασύνδεση των ΑΠΕ. Παράλληλα, η Διεύθυνση Διανομής, λόγω της σημερινής περιόδου ενεργειακής μετάβασης, έχει επιφορτιστεί με νέες δραστηριότητες επιπρόσθετες του υφιστάμενου κύκλου εργασιών, γεγονός που δυσχεραίνει την ολοκλήρωση του αναπτυξιακού προγράμματος της ΑΗΚ. 

Καταληκτικά, για τις πιο πάνω ανάγκες στελέχωσης, αλλά και για τη στελέχωση των υπόλοιπων Διευθύνσεων της Αρχής αναμένεται η υποβολή σχετικού συμπληρωματικού προϋπολογισμού μέσω του αρμόδιου υπουργείου.