Ψάχνουν συμβιβασμό για την αναπομπή ΠτΔ στην αναστολή εκποιήσεων

Ο αναπεμφθείς νόμος κατατέθηκε στη Βουλή στις 20 Οκτωβρίου 2022

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, σύμφωνα με σχετική της ανακοίνωση, επανεξέτασε σε συνεδρία της, που πραγματοποιήθηκε στις 28 Νοεμβρίου 2022, τον πιο κάτω νόμο, ο οποίος ψηφίστηκε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων στις 10 Νοεμβρίου 2022 και ο οποίος αναπέμφθηκε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας με επιστολή του, ημερομηνίας 25 Νοεμβρίου 2022, κατ’ επίκληση του άρθρου 51.1 του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας.  Στη συνεδρία της επιτροπής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών και της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας.

>>>Δείτε ακόμη: Ανέπεμψε την αναστολή εκποιήσεων ο Πρόεδρος Αναστασιάδης

    Όπως είναι γνωστό, ο αναπεμφθείς νόμος κατατέθηκε στη Βουλή στις 20 Οκτωβρίου 2022 υπό τη μορφή πρότασης νόμου από τους βουλευτές κ. Αντρέα Καυκαλιά εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις, Σωτήρη Ιωάννου εκ μέρους του Εθνικού Λαϊκού Μετώπου, Ηλία Μυριάνθους εκ μέρους του Κινήματος Σοσιαλδημοκρατών ΕΔΕΚ, Αλέκο Τρυφωνίδη εκ μέρους της Δημοκρατικής Παράταξης-Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων και Σταύρο Παπαδούρη εκ μέρους του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών.  Με τον αναπεμφθέντα νόμο σκοπείται η τροποποίηση του περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων Νόμου, ώστε να επαναθεσπιστεί η στοχευμένη αναστολή της διαδικασίας εκποίησης ενυπόθηκων ακινήτων μέχρι την 31η Ιανουαρίου 2023, λόγω των συνεχιζόμενων και εντεινόμενων οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων που έχουν επιφέρει τόσο η πανδημία COVID-19 όσο και ο πόλεμος στην Ουκρανία.

    Ειδικότερα, η αναστολή αφορά:
1.    κύρια κατοικία του χρεώστη η οποία χρησιμοποιείται για τη διαμονή του ιδιοκτήτη της ή/και των μελών της οικογένειάς του για περίοδο πέραν των έξι (6) μηνών κατ’ έτος, η εκτιμώμενη αξία της οποίας δεν υπερβαίνει τις €350.000,
2.    επαγγελματική στέγη του χρεώστη η οποία χρησιμοποιείται ως χώρος στέγασης της επιχείρησής του, με ετήσιο κύκλο εργασιών που δεν υπερβαίνει τις €750.000,
3.    αγροτεμάχιο του χρεώστη το οποίο βρίσκεται σε γεωργική ή κτηνοτροφική ζώνη ή σε οποιαδήποτε άλλη ζώνη και στο οποίο ασκείται γεωργοκτηνοτροφική δραστηριότητα, η εκτιμώμενη αξία του οποίου δεν υπερβαίνει τις €100.000.
    Υπενθυμίζεται ότι η εν λόγω ρύθμιση κρίθηκε αναγκαία λόγω της κοινωνικοοικονομικής κατάστασης στην οποία έχουν περιέλθει οι δανειολήπτες από τις συνεχιζόμενες και εντεινόμενες επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19, αλλά και της αυξανόμενης ακρίβιας σε βασικά υλικά αγαθά ως απότοκου του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία, γεγονότα τα οποία έχουν προκαλέσει δυσβάσταχτες συνθήκες, με αποτέλεσμα οι δανειολήπτες να αδυνατούν να ανταποκριθούν στις δανειακές τους υποχρεώσεις.

    Οι λόγοι της αναπομπής του υπό αναφορά νόμου, όπως αυτοί αναφέρονται στην επιστολή του Προέδρου της Δημοκρατίας προς την Πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων, ημερομηνίας 25 Νοεμβρίου 2022, παρατίθενται αυτούσιοι πιο κάτω:

    «Ο υπό αναπομπή Νόμος, στοχεύει στην τροποποίηση του περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων Νόμου (Ν.9/1965), ώστε η εφαρμογή των διατάξεων του Μέρους VIA του βασικού νόμου, να αναστέλλεται από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του υπό Αναπομπή Νόμου, μέχρι την 31η Ιανουαρίου 2023, για τις ακόλουθες κατηγορίες:

(α)     Κύρια κατοικία του χρεώστη, η εκτιμώμενη αξία της οποίας δεν υπερβαίνει τις €350.000∙ 
(β)     Επαγγελματική στέγη του χρεώστη, η οποία περιλαμβάνει επιχείρηση με ετήσιο κύκλο εργασιών που δεν υπερβαίνει τις €750.000∙ 
(γ)     Αγροτεμάχιο του χρεώστη, το οποίο βρίσκεται σε γεωργική ή άλλη κτηνοτροφική ζώνη ή σε οποιαδήποτε άλλη ζώνη στο οποίο ασκείται γεωργοκτηνοτροφική δραστηριότητα, η εκτιμώμενη αξία του οποίου δεν υπερβαίνει τις €100.000.
    H ρύθμιση, όπως ψηφίστηκε, αποτελεί ουσιαστικά, καθολική αναστολή των εκποιήσεων, χωρίς στόχευση εφόσον, αναστέλλονται οι εκποιήσεις, που αφορούν επαγγελματική στέγη, ανεξαρτήτως αξίας και ύψους δανείου. Η αναφορά στον υπό Αναπομπή Νόμο, σε επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μέχρι €750.000 καλύπτει πέραν των 85% των κυπριακών επιχειρήσεων, άρα τεκμαίρεται ότι δεν πρόκειται για στοχευμένο μέτρο προστασίας. Ο υπό Αναπομπή Νόμος, εξαιρεί επίσης την πλειοψηφία των αγροτεμαχίων, αφού τίθεται ως ανώτατη αξία ύψους €100.000, ανεξαρτήτως εισοδήματος και ύψος δανείου. Ως εκ τούτου, ακόμα και αν μπορούσε να θεωρηθεί ως κοινωνικό μέτρο η προστασία της πρώτης κατοικίας, δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί το ίδιο, για τα αγροτεμάχια. 

    Όπως έχω ενημερωθεί, τόσο το Υπουργείο Οικονομικών όσο και η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, διαφωνούν με τη συνέχιση της αναστολής των εκποιήσεων για πέμπτη συνεχή φορά. Ιδιαίτερα υπό το φως των πιο κάτω δεδομένων:

(α)     Των πρωτοφανών προσπαθειών από εμπλεκομένους, περιλαμβανομένου του Συνδέσμου Εταιρειών Εξαγοράς Πιστώσεων & Διαχειριστριών Εταιρειών Πιστωτικών Διευκολύνσεων (ΣΕΔΠ), οι οποίες κατέχουν πέραν του 80% των συνολικών Μη Εξυπηρετούμενων Χορηγήσεων (στο εξής “ΜΕΧ”) στην οικονομία, ότι δεν θα προχωρήσουν σε εκποιήσεις πρώτης κατοικίας αξίας μέχρι και €350.000, για εκείνες τις περιπτώσεις δανειοληπτών που πραγματικά ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. 
(β)    Σε μια περίοδο που οι καταθέσεις στην οικονομία παρουσιάζονται αυξημένες, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και τις επιχειρήσεις, κάτι που σκιαγραφίζει την ικανότητα αποπληρωμής των οφειλών, αναστέλλονται εκποιήσεις χωρίς εισοδηματικά ή άλλα κριτήρια, επιβραβεύοντας κυρίως τους κακοπληρωτές και επιβαρύνοντας με τη μη συμμόρφωση τους συνεπείς πολίτες. 
(γ)    Την ύπαρξη κυβερνητικών σχεδίων όπως το Εστία, το Οικία, την προστασία από τη διαδικασία των εκποιήσεων για τους μη βιώσιμους των εν λόγω σχεδίων, μέχρι την εφαρμογή του σχεδίου “ενοίκιο αντί δόσης”.
    Επιπρόσθετα, σε σχέση με την αναστολή των εκποιήσεων για τόσο διευρυμένη περίμετρο, και μάλιστα με τα πιο πάνω χαρακτηριστικά αναφέρονται τα πιο κάτω:
(α)    Πλήττεται η αξιοπιστία της Κύπρου και δημιουργεί έντονη δυσφορία και στο εσωτερικό, στους επενδυτές, τους οίκους αξιολόγησης, και την Ευρωπαϊκή Ένωση, σε μια πολύ δύσκολη περίοδο για την οικονομία, αφού τίθεται υπό αμφισβήτηση η θετική πορεία για περαιτέρω αναβάθμιση του αξιόχρεου της Κυπριακής οικονομίας σε μια τόσο κρίσιμη οικονομική συγκυρία, με τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων να αυξάνονται. Ως αποτέλεσμα, ελλοχεύει ο κίνδυνος δυσμενέστερων όρων δανεισμού για το κράτος. Αυτό σημαίνει ότι με κάθε νέο δανεισμό μέσω ομολόγων από τις διεθνείς αγορές, η Κυπριακή Δημοκρατία θα πληρώνει αυξημένο επιτόκιο, το οποίο συνεπάγεται πρόσθετο κόστος στον κρατικό προϋπολογισμό και εν τέλει στους φορολογούμενους. Εναλλακτικά, το ίδιο το κράτος θα πρέπει να μειώσει τις δαπάνες του, όπως για παράδειγμα, σε έργα υποδομής, για να αντισταθμίσει τα αυξημένα έξοδα, για τόκους. Εν κατακλείδι, το αυξημένο κόστος δανεισμού, λειτουργεί μόνο εις βάρος του πολίτη.
(β)    Οι συνεχιζόμενες αναστολές των εκποιήσεων, δεν λαμβάνουν υπόψη τους καταθέτες και συνετούς δανειολήπτες, οι οποίοι στην ουσία περιθωριοποιούνται και, έμμεσα αδικούνται, προς όφελος των στρατηγικών κακοπληρωτών, δημιουργώντας ανισότητα μεταξύ των δύο αυτών κατηγοριών προσώπων.
(γ)     Δίνεται το λανθασμένο μήνυμα στην κοινωνία ότι δεν υπάρχει υποχρέωση αποπληρωμής των δανείων, ή ότι η πολιτεία θα εξεύρει φαεινές ρυθμίσεις που να αναιρούν αυτή την υποχρέωση, θυματοποιώντας τους ενσυνείδητους και συνετούς δανειολήπτες, που μπορεί να φθάνει μέχρι και το 75% των δανειοληπτών, εγκυμονώντας τον κίνδυνο να αυξηθούν οι ΜΕΧ.
    Επαναφέρεται η κουλτούρα μη αποπληρωμής δανείων, που τόσο έχει στοιχίσει στο κοινωνικό σύνολο, στο πρόσφατο παρελθόν και έχει οδηγήσει και στο κούρεμα των καταθέσεων. 
(δ)    Θέτονται σε αυξημένο κίνδυνο, χιλιάδες εγγυητές, οι οποίοι με την ενδεχόμενη αύξηση των ΜΕΧ, σε μια περίοδο μάλιστα αύξησης των επιτοκίων,  θα αυξηθούν συνολικά οι υποχρεώσεις τις οποίες θα κληθούν αναλάβουν. 

    Επιπρόσθετα αναφέρεται ότι, προκαλείται ανησυχία για τον αντίκτυπό του υπό Αναπομπή Νόμου, στην αποτελεσματικότητα του οροσήμου του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, που αφορά τη βελτίωση του περιβάλλοντος διαχείρισης των Μη Εξυπηρετούμενων Χορηγήσεων (ΜΕΧ) από Εταιρείες Εξαγοράς Πιστώσεων και Εταιρείες Διαχείρισης Πιστώσεων, η επίτευξη του οποίου, τελεί υπό αξιολόγηση, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς και στις συνολικές προσπάθειες όλων των εμπλεκομένων για μείωση των ΜΕΧ. Συγκεκριμένα, στις 25 Οκτωβρίου 2022, ολοκληρώθηκε και ανακοινώθηκε η προκαταρκτική θετική αξιολόγηση, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ως προς την ικανοποιητική εκπλήρωση των (14) οροσήμων του Πρώτου Αιτήματος Πληρωμής, που υποβλήθηκε από την Κυπριακή Δημοκρατία, στις 28 Ιουλίου 2022.
    Εντούτοις, στην σελ. 28 της αξιολόγησης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει τα ακόλουθα:
 
    “Going forward, the Commission considers it important that Cyprus refrains from taking any measure that undermines the objectives of the reform on credit acquiring companies and credit servicers in the national Recovery and Resilience Plan, as well as the broader reforms in the RRP aimed at reducing non-performing loans and improving payment culture, in particular any legislative actions that undermine payment discipline, hinder banks’ efforts to reduce non-performing loans and discourage borrowers to participate in loan restructuring.”

    Η μη εφαρμογή ενός αποτελεσματικού πλαισίου εκποιήσεων, θα οδηγήσει το τραπεζικό σύστημα, σε μια πολιτική, πιο αυστηρής παροχής δανείων, τόσο σε νοικοκυριά όσο και σε επιχειρήσεις, τόσο ποσοτικά όσο και τιμολογιακά μέσω αυξημένων επιτοκίων, προς αντιστάθμισμα του αυξημένου κινδύνου.  

    Από τα ανωτέρω, προκύπτει σαφώς, η τεράστια σημασία ενός σταθερού νομικού πλαισίου, το οποίο θα διέπει τους εξωδικαστικούς πλειστηριασμούς, παράλληλα με την ύπαρξη ενός πλαισίου προστασίας (διαμεσολάβηση, μηχανισμοί αφερεγγυότητας, Σχέδιο ΕΣΤΙΑ, ΟΙΚΙΑ, Ενοίκιο Έναντι Δόσης κ.α.) έτσι ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης των ΜΕΧ, και απώτερα, να βελτιωθεί η συνέπεια των πολιτών, στην εξυπηρέτηση των χρεών τους. Στο πλαίσιο επίτευξης των σημαντικών αυτών στόχων για τη κυπριακή οικονομία και κοινωνία γενικότερα, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι, εκείνοι οι οποίοι επιλέγουν στρατηγικά να μην ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους, θα βρίσκονται αντιμέτωποι, με ένα αποτελεσματικό νομικό πλαίσιο και όχι να επιβραβεύονται, με την παροχή προστασίας από τη Βουλή των Αντιπροσώπων. 

    Περαιτέρω αναφέρεται ότι, οι συνεχείς νομοθετικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο εκποιήσεων, θα επηρεάσουν αρνητικά, την ανάκτηση της κρατικής βοήθειας, από τη διαχείριση των ΜΕΧ, της πρώην Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας Λτδ (στο εξής “ΣΚΤ”), που περιήλθαν στην κυριότητα της Δημοκρατίας, από την Κυπριακή Εταιρεία Διαχείρισης Περιουσιακών Στοιχείων (ΚΕΔΙΠΕΣ), εταιρεία εξαγοράς πιστώσεων του κράτους. Ουσιαστικά, ο υπό Αναπομπή Νόμος περιορίζει την ελευθερία του κράτους και της ΚΕΔΙΠΕΣ, ως προς την εκτέλεση της μεταξύ τους συμφωνίας και τίθεται έξω από το πλαίσιο των αρχών του δικαίου των συμβάσεων. 
  
 Ειδικότερα, η συνεχιζόμενη αναστολή του νομοθετικού πλαισίου των εκποιήσεων, από την Βουλή των Αντιπροσώπων, θα οδηγήσει σε αύξηση των προβλέψεων και των ζημιών των δανείων της πρώην ΣΚΤ, που έχουν μεταφερθεί στην Ελληνική Τράπεζα και εμπίπτουν στο Σχέδιο Εγγυήσεων (Asset Protection Scheme), με συνεπακόλουθη σημαντική αύξηση των απαιτήσεων αποζημίωσης της Ελληνικής Τράπεζας από την ΚΕΔΙΠΕΣ. 

    Tυχόν αύξηση των απαιτήσεων αποζημίωσης της Ελληνικής Τράπεζας από την ΚΕΔΙΠΕΣ, οδηγεί σε ανάλογη μείωση της αποπληρωμής της κρατικής ενίσχυσης από την ΚΕΔΙΠΕΣ, καθιστώντας πιθανή, στην περίπτωση σημαντικών αυξήσεων που υπερβαίνουν των εσόδων της ΚΕΔΙΠΕΣ, την ενεργοποίηση της εγγύησης της Κυπριακής Δημοκρατίας.»

    Περαιτέρω, στην επιστολή του Προέδρου της Δημοκρατίας αναφέρεται αυτούσια ότι:

    «Επηρεάζεται επίσης αρνητικά η δυνατότητα του Οργανισμού Χρηματοδοτήσεως Στέγης, που αποτελεί Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, να ανακτήσει το δανεισμό που έχει παραχωρήσει, αφού σχεδόν το 100% των ΜΕΧ του Οργανισμού αυτού, επηρεάζεται από την περίμετρο, του υπό Αναπομπή Νόμου.
    Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι εκποιήσεις είναι παγοποιημένες για το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου που παρήλθε από το Μάρτιο του 2020, όπως σαφώς προκύπτει από τα κατωτέρω:
(α)    18/03/2020 - 31/08/2020: Οικειοθελής καθολική αναστολή όλων των εκποιήσεων∙
(β)     29/12/2020 - 31/03/2021: Ψήφιση πρότασης νόμου, σε νόμο [Ν. Ν.212(Ι)/2020], η οποία προέβλεπε την αναστολή των εκποιήσεων για κύρια κατοικία του χρεώστη και επαγγελματική στέγη του χρεώστη η οποία χρησιμοποιείται ως επιχείρηση, η οποία εργοδοτεί μέχρι 10 εργαζομένους και έχει κύκλο εργασιών μέχρι €2 εκ. Η αξία της κύριας κατοικίας δεν ξεπερνούσε τις €350.000∙
(γ)     31/03/2021 - 31/07/2021: Ψήφιση πρότασης νόμου σε νόμο [Ν. 98(Ι)/2021], η οποία προέβλεπε την αναστολή των εκποιήσεων για κύριες κατοικίες και επαγγελματικές στέγες επιχειρήσεων οι οποίες εργοδοτούν μέχρι 10 εργαζομένους και έχουν κύκλο εργασιών μέχρι €2 εκ καθώς και για αγροτεμάχια. Η αξία της κύριας κατοικίας δεν ξεπερνούσε τις €500.000 και για τα αγροτεμάχια τις €250.000. 

    Σημειώνεται ότι για τους Ν.212(Ι)/20 και Ν.98(Ι)/2021, δεν καταχωρήθηκαν     Αναφορές στο Ανώτατο Δικαστήριο.

(δ)    31/07/2021 – 31/10/2021: Ψήφιση πρότασης νόμου σε νόμο η οποία προέβλεπε την αναστολή των εκποιήσεων για κύριες κατοικίες αξίας μέχρι €350.000, επαγγελματικές στέγες επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών μέχρι €750.000 καθώς και για αγροτεμάχια αξίας μέχρι €100.000.  Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας καταχώρησε την Αναφορά αρ.10/21 στο Ανώτατο Δικαστήριο ζητώντας Γνωμάτευση σε σχέση με τη συνταγματικότητα του νόμου που ψήφισε η Βουλή των Αντιπροσώπων. Το Ανώτατο Δικαστήριο εξέδωσε Γνωμάτευση στις 6 Ιουνίου 2022, με την οποία γνωμάτευσε ότι ο υπό Αναφορά Νόμος είναι συνταγματικός. Για σκοπούς συμμόρφωσης με την Γνωμάτευση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, στις 10 Ιουνίου 2022, δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας ο περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021 [Ν.82(Ι)/2022].

(ε)     Μετά την έκδοση της Γνωμάτευσης του Ανωτάτου Δικαστηρίου, στην Αναφορά αρ.10/21, η Βουλή των Αντιπροσώπων, ψήφισε νέα αναστολή των διατάξεων του βασικού νόμου, η οποία ίσχυε από τις 12/8/2022 - 31/10/2022 [Ν.147(Ι)/22]: Ο περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022,  προέβλεπε την αναστολή των εκποιήσεων για κύριες κατοικίες αξίας μέχρι €350.000, επαγγελματικές στέγες επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών μέχρι €750.000 καθώς και για αγροτεμάχια αξίας μέχρι €100.000.

    Για σκοπούς πληρότητας, αναφέρεται επίσης, ότι είχε καταχωρηθεί  Αναφορά του Προέδρου της Δημοκρατίας (Αναφορά αρ.1/19) η οποία επίσης αφορούσε στο νομοθετικό πλαίσιο των εκποιήσεων. Συγκεκριμένα, με την Αναφορά αρ.1/19, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ζητούσε Γνωμάτευση από το Ανώτατο Δικαστήριο, αναφορικά με τη συνταγματικότητα του νόμου που ψήφισε η Βουλή των Αντιπροσώπων και ο οποίος νόμος, τιτλοφορείτο ως “Ο περί της Αναστολής των Διαδικασιών Εκποίησης Ενυπόθηκων Ακινήτων (Προσωρινές Διατάξεις) Νόμος του 2019”. Το Ανώτατο Δικαστήριο, εξέδωσε στις 3 Ιουνίου 2020, τη Γνωμάτευση του στην Αναφορά αρ.1/19 γνωματεύοντας ότι ο υπό Αναφορά Νόμος, ήταν συνταγματικός. Ακολούθως, για σκοπούς συμμόρφωσης με τη Γνωμάτευση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, δημοσιεύθηκε στις 12 Ιουνίου 2020, στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας, ο περί της Αναστολής των Διαδικασιών Εκποίησης Ενυπόθηκων Ακινήτων (Προσωρινές Διατάξεις) Νόμος του 2019, [Ν.60(Ι)/20], ο οποίος προέβλεπε,  ότι παρά τις διατάξεις του Μέρους VIA του βασικού νόμου, αναστέλλεται η διαδικασία εκποίησης ακινήτου, το οποίο συνιστά την κύρια κατοικία του οφειλέτη [άρθρο 3 του Ν.60(Ι)/20], μέχρι την 1η Οκτωβρίου 2019. 

    Όπως σαφώς προκύπτει από τα ανωτέρω, η Βουλή των Αντιπροσώπων, ψήφισε εντός του 2022, 2 φορές αναστολή των διατάξεων του βασικού νόμου, ψηφίζοντας συνολικά από το 2020, πέντε φορές την αναστολή της διαδικασίας εκποιήσεων, όπως αυτή προβλέπεται στο βασικό νόμο. Ως εκ τούτου, όπως προκύπτει σαφώς από τα ανωτέρω, με τη ψήφιση της νέας αναστολής των εκποιήσεων, από την Ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων, για πέμπτη συνεχή φορά, το μέτρο έπαψε πλέον να χαρακτηρίζεται από προσωρινότητα και επαναλαμβάνει για πολλοστή φορά, η ανησυχία της Εκτελεστικής Εξουσίας, ότι η γενικότερη τάση της Βουλής των Αντιπροσώπων, για ψήφιση συνεχών αναστολών δύναται να ερμηνευθεί, ως μόνιμη παρά προσωρινή, τόσο από τους δανειολήπτες όσο και από εποπτικής πλευράς. Η μόνιμη αναστολή των εκποιήσεων αντιστρατεύεται το στόχο της αποτελεσματικής ανάκτηση χρέους, ο οποίος στόχος αποτελεί πυλώνα χρηματοοικονομικής σταθερότητας και συστατικό χρηματοοικονομικής παιδείας και κουλτούρας.

    Καταληκτικά, αναφέρεται ότι, οι προαναφερθείσες συνέπειες, ενδέχεται όπως επηρεάσουν και τον κρατικό προϋπολογισμό, λόγω του ότι ο άμεσος επηρεασμός του χρηματοπιστωτικού συστήματος, επιφέρει δυσμενείς συνέπειες και στην οικονομική πολιτική του κράτους. (Αναφορά 5/2021, Πρόεδρος της Δημοκρατίας ν. Βουλή των Αντιπροσώπων, ημερ. 20.7.2022, Αναφορά αρ. 6/2021, Πρόεδρος της Δημοκρατίας και Βουλή των Αντιπροσώπων, ημερομηνίας 20.7.2022, Αναφορά αρ. 7/2021, Πρόεδρος της Δημοκρατίας και Βουλή των Αντιπροσώπων, ημερομηνίας 20.7.2022).

    Με βάση τα προαναφερθέντα, εισηγούμαι όπως η Βουλή των Αντιπροσώπων μην εμμείνει στην απόφασή της, αποδεχόμενη την Αναπομπή.» 

    Κατά την εξέταση του αναπεμφθέντος νόμου από την επιτροπή, οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών και της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας υποστήριξαν τους λόγους της αναπομπής όπως αυτοί αναλύονται εκτενώς στην επιστολή του Προέδρου της Δημοκρατίας και επανέλαβαν την έκκληση για αποδοχή της από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, δηλώνοντας ότι δεν μπορούν να τοποθετηθούν όσον αφορά την τελική θέση του Προέδρου της Δημοκρατίας, σε περίπτωση που η Βουλή εμμείνει στην αρχική της απόφαση και απορρίψει την αναπομπή.

    Μέλη της επιτροπής αναφέρθηκαν στον χρόνο που θα παρέλθει από την ημερομηνία ψήφισης του νόμου (10 Νοεμβρίου 2022) μέχρι και την τελική απόφαση του Προέδρου της Δημοκρατίας, σε περίπτωση που η Βουλή εμμείνει στη θέση της και απορρίψει την αναπομπή, χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι επηρεαζόμενοι δανειολήπτες παραμένουν εκτεθειμένοι.

    Περαιτέρω, μέλη της επιτροπής έθεσαν θέματα τροποποίησης του αναπεμφθέντος νόμου, σε μια προσπάθεια εξεύρεσης συμβιβαστικής λύσης η οποία να ικανοποιεί όλες τις πλευρές, επιφυλασσόμενοι ως προς την τελική τους τοποθέτηση κατά τη συζήτηση του θέματος στην ολομέλεια του σώματος.

    Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, αποφάσισε όπως τοποθετηθεί επί της αναπομπής του νόμου από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κατά τη συζήτηση του θέματος στην ολομέλεια του σώματος.

29 Νοεμβρίου 2022
Αρ. Φακ.: 23.02.063.170-2022