Ρουσιάς: Να κλείσουν όλα τα εργοτάξια - Τι απαντά ο Καρούσος

Τι ισχύει στην Κύπρο και ποια χώρα έχει τα αυστηρότερα μέτρα στα εργοτάξια;

Έκκληση στο Υπουργικό Συμβούλιο και ιδιαιτέρως στον Υπουργό Μεταφορών, κάνει ο Πρόεδρος της ΟΣΕΟΚ, ώστε να προχωρήσουν πάλι σε κλείσιμο όλων των εργοταξίων όπως προνοούσε αρχικά το διάταγμα, καθώς με την αναθεώρηση του και την λειτουργία τους με τρία άτομα, δημιουργούνται ανησυχίες σε τρια σημαντικά σημεία. Η Brief επικοινώνησε με τον Πρόεδρο της ΟΣΕΟΚ, Κώστα Ρουσιά για να τοποθετηθεί επί του θέματος καθώς και με τον Υπουργό Μεταφορών, Συγκοινωνιών και Έργων, Γιάννη Καρούσο.

Τι προτείνει να αναθεωρηθεί στο Διάταγμα η ΟΣΕΟΚ

«Οι εργασίες να εκτελούνται όταν είναι μόνο επείγουσες καταστάσεις, δηλαδή επιδιόρθωση και συντήρηση από συνεργεία μέχρι τρία άτομα, όπως ισχύει τώρα δηλαδή βάσει του διατάγματος», είπε στην Brief o Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Εργολάβων Οικοδομών Κύπρου (ΟΣ.Ε.Ο.Κ.).

Υφιστάμενα κτίρια και υποστατικά, όπως είπε, για τα οποία η υφιστάμενη επιδιόρθωση να πραγματοποιείται αποκλειστικά και μόνο για τους σκοπούς της επαναφοράς του κτιρίου ή της αποκατάστασης του, για την ασφάλεια του κτιρίου, των δημοτών και των γειτόνων και της ευρύτερης λειτουργίας ή μικρής έκτασης εργασία. 

Το παράδειγμα που έθεσε είναι εργασίες σε περίπτωση που έχουν σπάσει τα υδραυλικά ή και  αν ένας ιδιοκτήτης θέλει να αλλάξει τον ηλιακό του θερμοσίφωνα. 

>>>> Δείτε σχετικά: Ανοίγουν από Τρίτη (31/3) τα εργοτάξια έως τριών ατόμων

Όπως ανέφερε, το πρώτο σημείο που σχολίασε έχει να κάνει με το γεγονός ότι, το Συμβούλιο Εργολάβων Οικοδόμων Κύπρου έχει περίπου 3000 εγγεγραμμένους εργολήπτες, από τρία έργα που έχει ο κάθε ένας, (πρέπει να έχεις τρία έργα μας εξήγησε, και συγκεκριμένα ένα έργο στην αρχή, ένα στη μέση και ένα στο τελείωμα, δεδομένου ότι ήταν μια καλή περίοδος για τις οικοδομές), επί τρεις ανθρώπους που μπορούν να απασχολήσουν, σημαίνει ξαναβγάζουμε στους δρόμους αρκετές χιλιάδες ανθρώπους. 

Πως είναι δυνατόν, διερωτάται να απαγορεύεται να δούμε τα εγγονάκια μας, αλλά να επιτρέπεται να εργάζονται τρεις άνθρωποι από διαφορετικές εταιρείες και οικογένειες.

Παρά τις μεγάλες ζημιές που έχουν υποστεί οι εργολάβοι προέχει όπως τόνισε η υγεία, για’ αυτό καλό θα ήταν να κλείσουν τα εργοτάξια.

Συνολικά όπως είπε με τις Αργίες του Πάσχα, έμειναν 5 εργάσιμες ημέρες, τι θα πείραζε ρωτάει να έμεναν κλειστά για αυτό το μικρό χρονικό διάστημα;

Ένα δεύτερο σημείο που έθιξε ο κ. Ρουσιάς, είναι ότι για την διασφάλιση της ασφάλειας του εργοταξίου, είναι απαραίτητη η παρουσία του επιβλέποντα πολιτικού μηχανικού και του επιστάτη, άρα στον κανόνα των τριών θα δουλεύει μόνο ένας εργάτης. 

Το τρίτο σημείο, έχει να κάνει με την τις εσωτερικές εντάσεις που ίσως αύριο δημιουργηθούν στις εταιρείες, όταν υπάλληλος νιώσει ότι έγιναν διακρίσεις για το αν κλήθηκε να εργαστεί ή έμεινε «στο σπίτι» με το 60% του μισθού του, ενω τρεις άλλοι συνάδελφοι του εργάζονταν κανονικά με το 100% του μισθού τους.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Αξίζει να αναφερθεί ότι και ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Κύπρου με αφορμή το νέο διάταγμα που επιτρέπει σε όλα τα εργοτάξια να δουλεύουν με όριο όμως τα τρία άτομα, απέστειλαν επιστολή στον Υπουργό Υγείας τονίζοντας ότι  ''η συντριπτική πλειοψηφία των εργοταξίων αυτών είναι ανέφικτο να λειτουργεί τηρώντας τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης'' και υπάρχει κίνδυνος διασποράς του ιού και ως εκ τούτου ο Υπουργός να προχωρήσει ξανά σε καθολικό κλείσιμο όλων των εργοταξίων.


Η Brief επικοινώνησε με τον Υπουργό Μεταφορών, Συγκοινωνιών και Έργων, Γιάννη Καρούσο, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι στο παρόν στάδιο δεν γίνονται σκέψεις για αλλαγές στο διάταγμα που αφορά τις οικοδομές.

Όπως είπε συγκεκριμένα, έγιναν εκατοντάδες έλεγχοι και 99% υπάρχει συμμόρφωση με τα τρία άτομα, όπως προνοεί το διάταγμα. «Ακόμα και σε ένα αυτοκίνητο σύμφωνα με το διάταγμα του Υπουργείου Υγείας επιτρέπεται να ειναι μεσα τρία άτομα», δήλωσε ο κ. Καρούσος.

Τέλος, έφερε ως παράδειγμα την Ελλάδα στην οποία έχουν παρθεί πολύ ακραία μέτρα αλλά τα εργοτάξια εργάζονται κανονικά.

Τι ισχύει τώρα στην Κύπρο για τα εργοτάξια
Θυμίζουμε ότι με προηγούμενο διάταγμα, τερματιζόταν η λειτουργία όλων των εργοταξίων με εξαίρεση μόνο τα εργοτάξια που αφορούν έργα στον τομέα της υγείας (ιδιωτικά νοσοκομεία, κλινικές, ιατρικά κέντρα), κατόπιν γραπτής έγκρισης από το Υπ. Μεταφορών.

Εξαιρέσεις δίνονταν επίσης στα έργα του ευρύτερου δημόσιου τομέα τα οποία θεωρούνται δημόσιας ωφελείας. 

Σύμφωνα όμως με νέα ανακοίνωση του Υπουργείου την Δευτέρα 30/3, προέκυψαν δύο νέα σημεία: 

1/ Κατ' αρχάς αίρονται οι απαγορεύσεις και εξαιρέσεις και από την Τρίτη 31/3 μπορούν να δουλεύουν όλα τα εργοτάξια μόνο όμως μέχρι 3 άτομα. 

2/Απαγορεύεται σε οποιοδήποτε εργοτάξιο να εργάζονται πέραν των 3 ατόμων. Απαγορεύεται δηλαδή και στα εργοτάξια που ήταν στις εξαιρέσεις του προηγούμενου διατάγματος να εργάζονται πέραν των 3 ατόμων. 


Εξαιρέσεις  για λειτουργία εργοταξίου πέραν των τριών ατόμων θα δίνονται μόνο σε έργα δημόσιας ωφελείας, και σε αιτήματα που αφορούν επείγουσας φύσεως εργασίες σε θέματα ασφάλειας και επικινδυνότητας.

Τι ισχυει στην Ελλάδα

Τα μέτρα πρόληψης για τα εργοτάξια
Σαν γενική κατεύθυνση, πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη σημασία, εκτός από τα μέτρα ατομικής προστασίας του κάθε εργαζόμενου (γάντια εργασίας, μάσκες, γυαλιά, στολές εργασίας, κ.λπ.) και στα εξής ειδικά μέτρα:

  • Να αποφεύγεται συστηματικά ο συνωστισμός των εργαζομένων στις πύλες εισόδου και εξόδου των εργοταξίων τηρώντας τις προβλεπόμενες αποστάσεις (2μ. τουλάχιστον ο ένας από τον άλλο).
  • Να μειωθεί η σωματική επαφή μεταξύ των εργαζομένων τηρώντας τις ως άνω αποστάσεις στις καντίνες και στα εστιατόρια του προσωπικού, που λειτουργούν, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια που θέτουν οι υγειονομικές υπηρεσίες την τρέχουσα περίοδο (οδηγίες ΕΟΔΥ).
  • Να γίνει καθορισμός και ομαδοποίηση διαφορετικών χρόνων προσέλευσης των εργαζομένων προς αποφυγή συγχρωτισμού.
  • Να κάθεται ένας – ένας σε κάθε σειρά καθισμάτων και σε πεσσοειδή διάταξη στο μεταφορικό μέσο για τη μεταφορά από και προς τα εργοτάξια ή στους διαφόρους χώρους εργασίας.
  • Να βρίσκεται επιτόπου του έργου (όπως προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία), όπου είναι υποχρεωτική η παρουσία γιατρού εργασίας, με ευθύνη του αναδόχου και της υπηρεσίας και να παρακολουθεί ιατρικά τους εργαζόμενους στα μεγάλα εργοτάξια.
  • Να κάνουν χρήση των αδειών και να αποφύγουν την εργασία οι εργαζόμενοι που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία (π.χ. άνω των 60 ετών).
  • Να γίνεται προτροπή στους εργαζόμενους να αναφέρουν στους υπεύθυνους τυχόν αδιαθεσία τους και να δηλώνουν τηλεφωνικά αν είχαν επαφή με φορέα του ιού ή αν κάποιος άλλος του περιβάλλοντός τους είχε ύποπτα συμπτώματα.
  • Να υπάρχει μέριμνα για επάρκεια καθαριστικών, απολυμαντικών μέσων και χειροπετσετών μίας χρήσεως, καθώς και κάδων απορριμμάτων σε εμφανή θέση με τακτική αποκομιδή των περιεχομένων τους.
  • Να καθαρίζονται σχολαστικά κοινόχρηστοι χώροι όπως τουαλέτες, αποδυτήρια, χώροι εστίασης, χώροι συνάθροισης και, εφόσον προκύψει ανάγκη, να απολυμαίνονται από εξειδικευμένο συνεργείο.
  • Να υπάρχει δοχείο με καθαρό νερό, σαπούνι και χειροπετσέτες στα μηχανήματα έργου για πλύσιμο των χεριών, πέραν των καθαριστικών, χλωριούχο διάλυμα με αναλογία 1 προς 10, αντισηπτικά για τα χέρια και οπωσδήποτε τα κατάλληλα καθαριστικά για τιμόνια και λεβιέδες για τον καθαρισμό τους, με ιδιαίτερη μέριμνα των χειριστών- οδηγών στις αλλαγές βάρδιας.
  • Να εργάζεται μόνο ο χειριστής – οδηγός χωρίς κανένα άλλο βοηθό ή συνοδηγό στα μηχανήματα έργου.
  • Να απαγορεύεται η παρουσία εξωτερικών επισκεπτών στα εργοτάξια και να τηρούνται τα μέτρα υγιεινής από τους εισερχόμενους προμηθευτές ή άλλους.
  • Να προτιμάται η τηλεσύσκεψη και η εξ’ αποστάσεως εργασία στα συμβούλια εργασίας και στις προγραμματισμένες συσκέψεις των εργοταξίων, όπου είναι εφικτό.
  • Να μη γίνονται συναθροίσεις για αποφυγή συγχρωτισμού και να τηρούνται οι αποστάσεις ασφαλείας στα διαλείμματα.
  • Να γίνει ανάρτηση πινακίδων στις εισόδους των εργοταξιακών χώρων για την υπενθύμιση στους εργαζόμενους των βασικών οδηγιών του ΕΟΔΥ.

 

 

Ξένια Προδρόμου