Πέρασε από την Ολομέλεια της Πέμπτης το νομοσχέδιο που δίνει στον αρμόδιο Υπουργό Μεταφορών τη λήψη μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Μέτρα που όπως πληροφορείται η Brief αναμένεται να εφαρμοστούν πιλοτικά σε 2 περιοχές της Λευκωσίας.
Τι εξουσίες δίνονται στον Υπουργό
Πλέον ο εκάστοτε Υπουργός Μεταφορών θα μπορεί μέσω Διαταγμάτων, να καθορίζει περιοχές με μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές, να απαγορεύει την διακίνηση οχημάτων καθορισμένων κατηγοριών βάσει γεωγραφικών και χρονικών περιορισμών, να μην επιτρέπεται την εγγραφή οχημάτων με βάση τη ρύπανση που προκαλεί, να επιβάλει χρέωση για διακίνηση οχημάτων σε κάποιες περιοχές με βάση την έκταση της ρύπανσης που προκαλεί το όχημα τους στην ατμόσφαιρα, αλλά και να ρυθμίζει το όριο ταχύτητας και τη δυνατότητα στάθμευσης σε περιοχές χαμηλών εκπομπών ρύπων.
Ουσιαστικά, ο Υπουργός θα μπορεί μέσω διαταγμάτων να απαγορεύσει και να ρυθμίσει την είσοδο ρυπογόνων οχημάτων σε περιοχές που θα επιλέξει. Σημείο το οποίο προκάλεσε ανησυχίες και μεταξύ των βουλευτών για τον τρόπο που θα γίνεται.
Θα γίνει πρώτα πιλοτικά σε 2 περιοχές, λέει ο Βαφεάδης
Η Brief επικοινώνησε με τον Υπουργό Μεταφορών, Αλέξη Βαφεάδη, θέτοντας του ερωτήματα σχετικά με τις σκέψεις του Υπουργείου μετά τη ψήφιση του νομοσχεδίου σε νόμο.
Όπως απάντησε ο Υπουργός, υπάρχουν σκέψεις όπως οι εν λόγω ρυθμίσεις, ή μέρος αυτών των ρυθμίσεων - που μπορεί να αφορούν και υποδομές – να εφαρμοστούν αρχικά πιλοτικά σε 2 περιοχές της Λευκωσίας.
Ο κ. Βαφεάδης ανέφερε πως αυτές οι 2 περιοχές βρίσκονται στα σχέδια του Υπουργείου λόγω του ότι εκφράστηκε ενδιαφέρον, ωστόσο, όπως υπογράμμισε δεν πρόκειται να παρθεί καμία απόφαση χωρίς να προηγηθεί ανοικτή διαβούλευση. Κάτι που όπως τόνισε θα γίνεται με όλες τις περιοχές που θα επιλεχθούν.
Ο Υπουργός επεξήγησε πως η επιλογή των περιοχών θα γίνεται μόνο μετά από μελέτη και ανοικτή διαβούλευση, καθώς πριν παρθούν οποιεσδήποτε αποφάσεις θα προσμετρούν τόσο το ενδιαφέρον των κατοίκων της περιοχής για να γίνει μια τέτοια αλλαγή, όσο και το ποσοστό των κατοίκων που έχουν τα μέσα για να ακολουθήσουν τις αλλαγές, αλλά και το κατά πόσον η ίδια η τοπική αρχή μπορεί να συνεχίσει να προσφέρει τις υπηρεσίες της στους κατοίκους της, χωρίς να προκαλούνται προβλήματα (π.χ. εάν τα απορριμματοφόρα είναι ρυπογόνα).
Ο κ. Βαφέαδης σημείωσε επίσης πως εάν υπάρχει ενδιαφέρον από περιοχές για να ενταχθούν σε περιοχές με μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές μπορούν να επικοινωνήσουν με το Υπουργείο Μεταφορών.
Χαράλαμπος Ζάκος