Σε έξαρση οι κυβερνοεπιθέσεις σε ανυποψίαστους πολίτες

  • Παραποιημένα ψηφιακά δεδομένα και μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
  • Μην εμπιστεύεστε αγνώστους - Ενημερώστε αμέσως την Αστυνομία
  • Πώς οι απατεώνες προσελκύουν τα θύματά τους

ΓΡΑΦΕΙ ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

Οι κυβερνοεγκληματίες ανακαλύπτουν συνεχώς νέους τρόπους εξαπάτησης των χρηστών του διαδικτύου και των κινητών τηλεφώνων με αποτέλεσμα να βρίσκεται σε έξαρση η ηλεκτρονική απάτη και πάλι στην Κύπρο.

Οι εγκληματίες αποστέλλουν παραποιημένα ψηφιακά δεδομένα και μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή και ιούς που καταλήγουν στους χρήστες και που οδηγούν ακόμη και σε απώλεια περιουσίας. 

Για παράδειγμα, έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις για απατηλή αποκόμιση στοιχείων τραπεζικών καρτών, αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων που παραπέμπουν σε τυπικά μηνύματα των τραπεζών (phishing), εισαγωγή παραπλανητικών υπερσυνδέσμων σε δημοφιλείς διαδικτυακούς τόπους και ενσωμάτωση κακόβουλου λογισμικού κώδικα σε ιστοσελίδα. 

Σύμφωνα με στοιχεία που συλλέξαμε από την Υποδιεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, οι δράστες των διαδικτυακών απατών αποκρύπτουν, με τη χρήση εργαλείων προηγμένης τεχνολογίας, την πραγματική τους τοποθεσία και ταυτότητα και «χτυπούν» τον στόχο τους.

Εντοπίζουν ή ψαρεύουν τυχαία τα υποψήφια θύματά τους, κατά τη διάρκεια μαζικής αποστολής μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μηνυμάτων «spam» ή μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας.

Τα περισσότερα ηλεκτρονικά εγκλήματα θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν το θύμα-στόχος δεν έκανε κλικ στον σύνδεσμο που περιέχει το μήνυμα του άγνωστου αποστολέα.

Σύμφωνα με την Υποδιεύθυνση, «ο κόσμος δεν πρέπει να εμπιστεύεται αγνώστους οι οποίοι με διάφορα τεχνάσματα αποσπούν λεφτά από τα θύματά τους. Επίσης, θα πρέπει να ελέγχει δυο και τρεις φορές τα μηνύματά του και προτού κοινοποιήσει τους κωδικούς του ή επενδύσει χρήματα, να επικοινωνεί με την αρμόδια υπηρεσία της Αστυνομίας».

Οι απάτες ηλεκτρονικού και διαδικτυακού εγκλήματος είναι σχεδόν οι ίδιες αλλά οι εγκληματίες χρησιμοποιούν κάθε φορά διαφορετικό μέσο επικοινωνίας. Ανάμεσα στα δημοφιλέστερα είναι το WhatsApp, Instagram, Facebook, Messenger, Telegram και Viber.Ο εντοπισμός του θύματος γίνεται με διάφορα τεχνάσματα μέχρι αυτό να ανταποκριθεί και  να του αποσπάσει χρήματα.

Όπως μας αναφέρθηκε, «η Αστυνομία γίνεται συχνά δέκτης παραπόνων για ύποπτα παραπλανητικά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) που αποστέλλονται μαζικά στο κοινό και παριστάνουν ψευδώς την αστυνομία Κύπρου, με αποστολέα το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της».
Συστάσεις 

Το κοινό καλείται να είναι προσεκτικό σε τέτοιου είδους μηνύματα και να μην αποκαλύπτει κωδικούς που λαμβάνει σε οποιοδήποτε πρόσωπο.

  • Να ενεργοποιεί τις ρυθμίσεις ασφαλείας δύο παραγόντων για τους ηλεκτρονικούς του λογαριασμούς.
  • Να επικοινωνεί με διαφορετικό τρόπο με το πρόσωπο από το οποίο έλαβε το ύποπτο μήνυμα για επιβεβαίωση του αιτήματος.
  • Να ελέγχει και να αλλάζει τον κωδικό πρόσβασης του λογαριασμού του σε περίπτωση που προέβη σε οποιεσδήποτε ενέργειες που του υποδείχτηκαν. 
  • Το «κλειδί» για την πρόληψη είναι να είμαστε καχύποπτοι για κάθε ηλεκτρονικό μήνυμα μας αποστέλλεται από άγνωστο αποστολέα.

Στην περίπτωση των τραπεζών, εάν λάβετε μήνυμα για οποιοδήποτε λόγο, να μην δίνετε ποτέ τον  αριθμό του λογαριασμού ή τον αριθμό της πιστωτικής σας κάρτας ή τους pin αριθμούς σας.

Η τράπεζα ουδέποτε επικοινωνεί μαζί σας για τέτοια θέματα με αυτό τον τρόπο. Σε περίπτωση που ανταποκριθείτε και εξαπατηθείτε κινδυνεύετε να χάσετε τα χρήματα που σας ζητούνται. 
Επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζά σας και επιβεβαιώστε αν χρειάζεται να ζητηθεί η αλλαγή των κωδικών πρόσβασης στους λογαριασμούς σας.

Επίσης, είναι σημαντικό να ελέγχετε συχνά τους διαδικτυακούς σας λογαριασμούς και να αναφέρετε τυχόν ύποπτη δραστηριότητα στην τράπεζά σας.

Όσον αφορά τις διαδικτυακές σας συναλλαγές, να τις πραγματοποιείτε μόνο σε ασφαλείς ιστότοπους (ελέγξτε τη γραμμή URL και το https) και με τη χρήση ασφαλών συνδέσεων (επιλέξτε δίκτυο κινητής τηλεφωνίας αντί για δημόσιο Wi-Fi).

Τις περισσότερες φορές οι ψεύτικες ιστοσελίδες τραπεζών προσομοιάζουν με τις νόμιμες ιστοσελίδες της τράπεζάς σας. Οι ψεύτικες ιστοσελίδες διαθέτουν συχνά ένα αναδυόμενο παράθυρο, με το οποίο θα σας ζητείται η εισαγωγή των εξατομικευμένων διαπιστευτηρίων ασφαλείας σας. Οι τράπεζες δεν χρησιμοποιούν ποτές αναδυόμενα παράθυρα.

Κάθε προσωπική πληροφορία που παρέχετε μπορεί να βοηθήσει τους απατεώνες:

  • Να πραγματοποιήσουν μη εγκεκριμένες συναλλαγές με την κάρτα σας 
  • Να αποκτήσουν πρόσβαση στο συμβόλαιο τηλεφώνου ή άλλων λογαριασμών σας
  • Να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση
  • Να διαθέσουν προς πώληση σε άλλους απατεώνες τα προσωπικά σας δεδομένα
  • Να κάνουν χρήση του ονόματός σας και να προχωρήσουν σε άλλες παράνομες ενέργειες.

Να σημειωθεί ότι ,πριν από μια 20ετία+ άρχισαν οι επιθέσεις με διάφορους τρόπους, κυρίως με επιστολές, από νιγηριανούς απατεώνες. Στη συνέχεια οι ίδιοι άρχισαν να κάνουν χρήση του διαδικτύου και να αποστέλλουν ηλεκτρονικά μηνύματα ότι είστε κληρονόμοι περιουσίας και έναντι αμοιβής θα μπορούσατε να αποκτήσετε την κληρονομιά σας εκτός Νιγηρίας νοουμένου ότι θα τους αποστείλετε τα προσωπικά σας στοιχεία.