Σε χρέωσαν έξτρα επειδή πλήρωσες με VISA; Πού θα το καταγγέλλεις

Συμφώνησαν σε πρόταση νόμου όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς – Τι αλλάζει μέσω αυτής της πρότασης νόμου και τι ισχύει σήμερα

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΚΥΠΡΙΑΝΑ ΣΤΑΥΡΟΥ

Στην ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση θα οδηγηθεί την επόμενη Πέμπτη (10/2) η πρόταση νόμου, με την οποία αναμένεται ότι θα επιλυθεί το πρόβλημα της υπερχρέωσης προϊόντων, τα οποία αγοράζονται με τις πιστωτικές κάρτες αφού προνοεί ότι τον έλεγχο για τις υπερχρεώσεις θα τον διενεργεί η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή.

Η Brief επικοινώνησε με τον Αναπληρωτή Διευθυντή της Υπηρεσίας Προστασίας του Καταναλωτή Αντώνη Ιωάννου, ο οποίος μας ανέφερε ότι λύθηκαν κάποια θέματα που υπήρχαν από πλευράς της Νομικής Υπηρεσίας όσο αφορά την αναλογικότητα και ολοκληρώθηκε η διαδικασία της ρύθμισης της πρότασης νόμου: «Έπρεπε να ρυθμιστούν 2 υπηρεσίες και τώρα που ρυθμιστήκαν ολοκληρώθηκε η συζήτηση. Και το Υπουργείο Οικονομικών και  η Κεντρική Τράπεζα και η Νομική Υπηρεσία είναι θετικοί με την πρόταση οπότε θα πάει στην Ολομέλεια την άλλη Πέμπτη για να το περάσει σαν νόμος», δήλωσε, ενώ πρόσθεσε ότι υπήρξε μια καλή συνεργασία μεταξύ των φορέων.

Από πλευράς του Υπουργείου Οικονομικών αναφορικά με το αν είναι αντισυνταγματική αυτή η πρόταση νόμου, η Λειτουργός της Διεύθυνσης Χρηματοοικονομικής Σταθερότητας Μαρίνα Τούμπα, εξήγησε στην Brief ότι το Υπουργείο Οικονομικών συμφωνούσε από την αρχή με το να γίνει νέα αρμόδια αρχή η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή για να ελέγχει τις υπερχρεώσεις από αγορές με πιστωτική, απλά έπρεπε να γίνει με τρόπο συνταγματικό για να μην υπάρχει θέμα εναρμόνισης: «Οπότε με την συνεργασία και της Νομικής Υπηρεσίας και των εμπλεκόμενων φορέων έγινε αυτό με τρόπο που να μην θίγεται η εναρμόνιση. Άρα το ΥΠΟΙΚ είναι σε πλήρης συμφωνία με την οδηγία, δεν υπάρχει οποιοδήποτε θέμα και υπάρχει συμφωνία μεταξύ όλων των φορέων», σημείωσε.

Τι αλλάζει με την νέα πρόταση νόμου και τι ισχύει

Aυτό που προνοεί βασικά αυτή η πρόταση νόμου είναι ότι θα παρέχεται η δυνατότητα στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή να ελέγχει και να εποπτεύει τη συμμόρφωση των επιχειρηματιών και να ερευνά καταγγελίες παραβάσεων ώστε επιβάλλει διοικητικά πρόστιμα.

Πιο συγκεκριμένα μέχρι τώρα, ανέφερε η λειτουργός του Υπουργείου Οικονομικών, αρμόδια Αρχή για την εφαρμογή της νομοθεσίας ήταν η Κεντρική Τράπεζα αλλά αυτό έρχεται να αλλάξει επειδή η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή έχει να κάνει με τους παρόχους/επιχειρηματίες ενώ η Κεντρική Τράπεζα έχει να κάνει με την εποπτεία των εποπτευομένων της (πχ πιστωτικά ιδρύματα), οπότε δεν μπορούσε να πάει εναντίον του πάροχου.

Ερωτηθείς για τον ρόλο της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή στην εφαρμογής της νομοθεσίας, ο Αναπληρωτής Διευθυντής της Υπηρεσίας ανέφερε ότι τώρα που ρυθμίστηκε η σχέση του δικαιούχου της πληρωμής με τον καταναλωτή, αν κάποιος για παράδειγμα πάει στο περίπτερο και του ζητηθεί έξτρα χρέωση ενός ευρώ για να αγοράσει ένα πακέτο τσιγάρα, κάτι που απαγορεύεται, θα μπορεί να κάνει την καταγγελία στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή: «Τώρα μπορούμε να ερευνούμε τέτοιες καταγγελίες τις οποίες προηγουμένως προωθούσαμε στην Κεντρική η οποία όμως δεν έχει σύστημα ελέγχου της αγοράς και οπότε προσπαθούσε μέσω της JCC να λύσει το πρόβλημα. Τώρα μπορούμε ως Υπηρεσία να επιληφθούμε του θέματος και να βάζουμε πρόστιμο». 

Αναφορικά με το πως ξεκίνησε το ζήτημα με την πρόταση νόμου για τις υπερχρεώσεις, η Λειτουργός της Διεύθυνσης Χρηματοοικονομικής Σταθερότητας του ΥΠΟΙΚ ανέφερε ότι έγινε με αφορμή την επικείμενη εφαρμογή του περί βεβαιώσεως και εισπράξεων φόρων διατάγματος του 2021, βάση του οποίου έγινε υποχρεωτική η αποδοχή πιστωτικών καρτών από συγκεκριμένη μερίδα επιχειρήσεων.

Μετέπειτα είχαν έρθει στο φως παράπονα από καταναλωτές ότι το κόστος της προμήθειας για το μηχανάκι το μετακυλίουν στον καταναλωτή οι επιχειρηματίες, ανέφερε η κα. Τούμπα ενώ όσο αφορά το τι ισχύει σήμερα, τόνισε ότι υπάρχει σχετική νομοθεσία για το θέμα των υπερχρεώσεων σε αγορές με πιστωτικές κάρτες: «Συγκεκριμένα στο άρθρο 60 του περί παροχής και χρήσης υπηρεσιών πληρωμών νόμου αναφέρεται ότι περίπτωση που για την χρήση ενός συγκεκριμένου μέσου πληρωμών, ο δικαιούχος επιβάλλει επιβάρυνση ή προσφέρει έκπτωση όπως ενημερώνει σχετικά τον πληρωτή πριν από την έναρξη της πράξης πληρωμής», σημείωσε.

Επιπρόσθετα αναφορά για τις υπερχρεώσεις γίνεται και στο άρθρο 62 του ίδιου νόμου: «Εδώ αναφέρεται ότι σε σχέση με τις επιβαλλόμενες επιβαρύνσεις ο δικαιούχος επωμίζεται τις επιβαρύνσεις που επιβάλλει ο δικός του πάροχος υπηρεσιών πληρωμών και η επιβάρυνση σε καμία περίπτωση δεν επιβάλλεται για την χρήση μέσω πληρωμών στα οποία εφαρμόζονται οι τραπεζικές προμήθειες και ότι ο δικαιούχος δεν επιτρέπεται να ζητά επιβαρύνσεις για την χρήση συγκεκριμένου μέσου πληρωμών», πρόσθεσε η λειτουργός.

Καταληκτικά, η κα. Τούμπα ανέφερε ότι το μόνο που αλλάζει με την νέα πρόταση νόμου είναι το ποιος θα κάνει τον έλεγχο και σε ποιον θα πάει ο καταναλωτής για να κάνει το παράπονο.

Να σημειώσουμε ότι όλα τα προϊόντα θα ελέγχονται για υπερχρέωσεις μετά από αγορά με πιστωτική κάρτα, ιδιαίτερα τα προϊόντα για τα οποία οι πωλητές αναφέρουν ότι έχουν μικρό περιθώριο κέρδους γιατι το κέρδος εξανεμίζεται λόγω και του κόστους που επωμίζονται από τις  εταιρείες παροχής υπηρεσίας πληρωμής με κάρτες. Μερικά από αυτά τα προϊόντα είναι τα τσιγάρα, το γάλα, οι εφημερίδες, τα περιοδικά και οι κάρτες κινητής τηλεφωνίας.

Δείτε απόσπασμα από το Newsroom:

Κυπριάνα Σταύρου