Σε νέες περιπέτειες για το μεγάλο στοίχημα των μεταρρυθμίσεων

  • Το «ναι» και το «όχι» της Βουλής κρίνει την εκταμίευση κονδυλίων για την οικονομία
  • Χωρίς συναίνεση ούτε ευρώ από το Σχέδιο Ανάκαμψης
  • Λεπτές ισορροπίες και γύρω - γύρω μεταρρυθμιστικά μέτρα

Γράφει Χρύσω Αντωνιάδου

Σε εξαιρετικές λεπτές ισορροπίες, με επίκεντρο την ψήφιση μιας σειράς νομοσχεδίων που κρίνουν και καθορίζουν την εκταμίευση κονδυλίων στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα κινηθεί η νέα Βουλή.

Το παρόν και το μέλλον του τόπου θα περάσει και πάλι από το Κοινοβούλιο, καθώς εάν δεν ψηφιστούν τα νομοσχέδια, η Κύπρος δεν θα μπορέσει να εξασφαλίσει τα σχετικά κονδύλια από την Ε.Ε..

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Το μεγαλύτερο στοίχημα για την κυβέρνηση, η οποία καταβάλλει προσπάθειες να συγκεντρώσει πλειοψηφία ώστε να κινείται χωρίς προσκόμματα στην έγκριση των νομοσχεδίων, είναι να επιτύχει ψήφιση και υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων. Η εκταμίευση των πόρων θα εξαρτηθεί επίσης από την έγκαιρη επίτευξη των στόχων και χρονοδιαγραμμάτων που θα τεθούν για καθεμιά από τις επενδύσεις και τις μεταρρυθμίσεις που περιλαμβάνει το Σχέδιο.

Όπως μας δήλωσαν κυβερνητικές πηγές, «υπάρχει εξαιρετικά μεγάλη ανάγκη να επιτευχθεί συναίνεση και έγκαιρη ψήφιση των νομοσχεδίων, μεταρρυθμιστικά μέτρα που έχουν ενταχθεί στο Σχέδιο ή προϋποθέσεις για την υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων, ως προϋπολογισμοί για την εκτέλεση συγκεκριμένων έργων υποδομής. Χωρίς αυτά δεν θα εκταμιευθούν πόροι και δεν θα υλοποιηθούν έργα».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν αποδέχεται αλλαγές, ωστόσο ο Υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης παρουσιάζεται έτοιμος να αποδεχθεί ορισμένες  τροποποιήσεις στις μεταρρυθμίσεις ώστε να εξασφαλιστεί η πλειοψηφία της Βουλής.

Σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα, αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη κινητοποίηση κεφαλαίων και επενδύσεων από ιδιώτες, ως αποτέλεσμα των μεταρρυθμίσεων που θα υλοποιηθούν μέσω του Σχεδίου. Οι μεταρρυθμίσεις στοχεύουν στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος πιο φιλικού για την επιχειρηματικότητα και την επενδυτική δραστηριότητα (π.χ. επιτάχυνση διαδικασιών αδειοδότησης, απλοποίηση κανονιστικού πλαισίου και διαδικασιών δημοσίου, ψηφιοποίηση, μεταρρύθμιση δικαστικού συστήματος, ενίσχυση της έρευνας και καινοτομίας κ.ά.).

Τα μεταρρυθμιστικά νομοσχέδια

Η νέα Βουλή θα πρέπει να ψηφίσει τα πιο κάτω νομοθετικά μέτρα:

  • Tαχεία μετάβαση στην Πράσινη Οικονομία (€447,6 εκατ.): Τρεις μεταρρυθμίσεις που αφορούν την κλιματική ουδετερότητα, την ενεργειακή απόδοση και τη διείσδυση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Τα νομοσχέδια που θα τεθούν ενώπιον του Κοινοβουλίου αφορούν την πράσινη φορολόγηση και την ενθάρρυνση της χρήσης των ΑΠΕ καθώς και τροποποιητικό νομοσχέδιο, που εκκρεμεί στη Βουλή, για τη Ρύθμιση της Αγοράς Ηλεκτρισμού. Επίσης θα κατατεθεί νομοσχέδιο για κατάργηση της κυκλοφορίας ρυπογόνων οχημάτων.

  •  Ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας (€449,3 εκατ.): Το Κοινοβούλιο θα κληθεί να ψηφίσει νομοσχέδια που αφορούν την παραχώρηση κινήτρων για ενθάρρυνση επενδύσεων και ανθρώπινου δυναμικού στους τομείς της έρευνας και καινοτομίας. Με τα νομοσχέδια θα παραχωρούνται φορολογικά κίνητρα για επενδύσεις στο ανθρώπινο δυναμικό στους τομείς της έρευνας και της καινοτομίας.

Ήδη, βρίσκεται ενώπιον της Βουλής ο επενδυτικός νόμος και στα σκαριά νομοσχέδια για τον εκσυγχρονισμό του νόμου περί εταιρειών.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Επίσης ενώπιον του Κοινοβουλίου εκκρεμούν τρία νομοσχέδια για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας, της τοπικής αυτοδιοίκησης, της δικαιοσύνης και της δημιουργίας ειδικής δικαιοδοσίας εκδίκασης διαφορών που αφορούν τις πιστωτικές διευκολύνσεις ή αξιόγραφα και αναμένεται και η ψήφιση νομοσχεδίου για την Ανεξάρτητη Αρχή κατά της Διαφθοράς.

Το κυπριακό Κοινοβούλιο καλείται ακόμη να ψηφίσει νομοθετικές ρυθμίσεις για διασφάλιση της δημοσιονομικής και χρηματοοικονομικής σταθερότητας, όπως είναι νομοσχέδια για δημιουργία πλαισίου διαχείρισης κρίσεων στα πιστωτικά ιδρύματα και την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας.

  •  Απασχόληση, κοινωνική προστασία, εκπαίδευση και ανθρώπινο δυναμικό  (€172,9 εκατ.): Θα κατατεθούν νομοσχέδια για την αναντιστοιχία δεξιοτήτων μεταξύ εκπαίδευσης (δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια) και αγοράς  εργασίας και κανονισμοί αναφορικά με τις νέες κατευθύνσεις στη Μέση Εκπαίδευση, το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, για επέκταση της δωρεάν υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης από την ηλικία των 4 ετών, για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του Τμήματος Εργασίας και των Δημόσιων Υπηρεσιών Απασχόλησης και για τη δημιουργία πολυδύναμων κέντρων για τα παιδιά.
  • Μετάβαση στην ψηφιακή εποχή (€89,4 εκατ.).
  • Δημόσια υγεία και πολιτική προστασία - διδάγματα από την πανδημία (€74,1 εκατ.).

Το Σχέδιο θα ενεργοποιήσει πρόσθετα ιδιωτικά κεφάλαια €1,4 δις, με την υλοποίηση των διαφόρων σχεδίων χορηγιών που θα στηρίξουν τις ιδιωτικές επενδύσεις και δαπάνες σε επιμέρους τομείς προτεραιότητας.

Οι μεταρρυθμίσεις επιδιώκουν να αναδείξουν την Κύπρο ως χώρα με υψηλά επίπεδα ανθεκτικότητας, παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας, μέσω της δημιουργίας ενός μοντέλου μακροπρόθεσμης ανάπτυξης, μιας αποτελεσματικής δημόσιας διοίκησης, ενός πιο αποτελεσματικού δικαστικού συστήματος και ενός σύγχρονου φορολογικού πλαισίου.

Η άντληση των κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ε.Ε.πέραν του €1,2 δις, και η αξιοποίησή τους, κατά την περίοδο 2021-2026, αναμένεται να αποφέρει ισημαντικά οφέλη για την κυπριακή οικονομία.

Ήδη, το Κέντρο Οικονομικών Ερευνών (ΚΟΕ) του Πανεπιστημίου Κύπρου, εξηγώντας τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του εκτιμά πως το Σχέδιο:

  • Στηρίζει την αύξηση του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕγχΠ) της Κύπρου σωρευτικά κατά περίπου 3,2% βραχυπρόθεσμα (2022-2023) και κατά 7,1%  μεσοπρόθεσμα (2022-2026), σε σύγκριση με τη βασική ανάπτυξη της οικονομίας χωρίς το ΣΑΑ.
  • Βοηθά την αύξηση της παραγωγικότητας στο ΑΕγχΠ από 9,5% βραχυπρόθεσμα σε 27,7% μεσοπρόθεσμα.
  • Ενισχύει την απασχόληση κατά περισσότερο από 2,5%, ή, αντίστοιχα, κατά περίπου 11.000 νέες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο 2021-2026.

Οι θετικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη αναμένεται να διατηρηθούν σε μεγάλο βαθμό και μακροπρόθεσμα. Τα επίπεδα του ΑΕγχΠ αναμένεται να είναι κατά 16,5% υψηλότερα σε 20 χρόνια (το 2041), σε σύγκριση με ένα σενάριο χωρίς την εφαρμογή του Σχεδίου, εάν υλοποιηθούν όλες οι μεταρρυθμίσεις που προβλέπονται στο Σχέδιο.

Χρύσω Αντωνιάδου