Σε real time ο έλεγχος των τιμών στα καύσιμα από το Υπουργείο

Γιατί η Κύπρος είναι εγκλωβισμένη στις αυξήσεις των τιμών στα καύσιμα

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ


Την ανοδική πορεία των τιμών των καυσίμων επιβεβαιώνει με δηλώσεις του στην Brief ο Αναπληρωτής Διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του αρμόδιου Υπουργείου Ενέργειας Εμπορίου και Βιομηχανίας Αντώνης Ιωάννου. Όπως είπε ο κ. Ιωάννου οι τιμές έχουν αυξηθεί και η τάση συνεχίζει να είναι ανοδική. Ποιοι όμως είναι οι λόγοι της αύξησης των τιμών και ποια όπλα έχει στα χέρια της η Υπηρεσία για να διασφαλίσει ότι δεν επιβάλλονται υπέρμετρες αυξήσεις σε βάρος των καταναλωτών;

Κατ’ αρχήν, ο κ. Ιωάννου σημείωσε ότι ως χώρα είμαστε πλήρως εξαρτημένοι από τις τιμές που διαμορφώνονται στη διεθνή αγορά από τον ΟΠΕΚ και τις υπόλοιπες πετρελαιοπαραγωγές χώρες. Ως εκ τούτου, συμπλήρωσε όταν οι τιμές ανεβαίνουν, αναπόφευκτα θα ακολουθήσουν την ίδια πορεία και οι τιμές των προϊόντων που εισάγουμε στην Κύπρο. Βέβαια, όπως είπε, το γεγονός ότι: (α) Δεν υπάρχουν άλλα μέσα μεταφοράς και όλοι οι Κύπριοι είναι εξαρτημένοι από το δικό τους ιδιωτικό όχημα, και (β) έχουμε αναπτύξει σχεδόν όλοι μια τέτοια κουλτούρα που πρέπει να οδηγήσουμε μέχρι την είσοδο του χώρου που θέλουμε να επισκεφτούμε, εντείνουν το πρόβλημα στην Κύπρο, σε σχέση με τις τιμές των καυσίμων.

Υπάρχουν όμως και άλλοι, εγχώριοι λόγοι που συντείνουν στην αύξηση των τιμών των καυσίμων. Κατ’ αρχήν στην Κύπρο δεν υπάρχει διυλιστήριο και επομένως αναγκαζόμαστε να αγοράζουμε διυλισμένα προϊόντα. Το διυλιστήριο, όπως είπε ο κ. Ιωάννου κρίθηκε πριν από αρκετά χρόνια ασύμφορο και έτσι οδηγηθήκαμε στο κλείσιμο του. Δεύτερο η μετακίνηση των εταιρειών πετρελαιοειδών στο Βασιλικό έχει για τις ίδιες σημαντικό κόστος και αναπόφευκτα αυτό θα περιληφθεί στους ισολογισμούς τους. Επομένως, μέρος του κόστους αυτού θα μετακυλιστεί στους καταναλωτές. Και τρίτο, το γεγονός ότι οι εταιρείες πετρελαιοειδών υποχρεούνται να αναμιγνύουν βιοκαύσιμα που πληρούν τα κριτήρια αειφορίας στη βενζίνη και στο ντίζελ, αυξάνει επίσης το κόστος.

Ποια όμως είναι τα διαθέσιμα μέσα αντιμετώπισης της αύξησης των τιμών; Σύμφωνα με τον κ. Ιωάννου, εντός των ημερών η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή θα αποκτήσει ακόμα ένα όπλο στη φαρέτρα της. Συγκεκριμένα, θα δημιουργηθεί ένα νέο πλαίσιο παρακολούθησης των τιμών, κάτι που θα επιτρέψει στην Υπηρεσία να βλέπει τις τιμές σε αμεσότερο χρόνο και έτσι να μπορεί να ασκεί περισσότερο πίεση στις εταιρείες αφού οι κινήσεις τους θα εποπτεύονται άμεσα.

Πέραν αυτού, υπάρχει πάντα το εργαλείο του πλαφόν, ωστόσο θα πρέπει να χρησιμοποιείται με σύνεση, όπως είπε ο κ. Ιωάννου για να μπορεί να έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα και να μην δημιουργεί άλλες στρεβλώσεις στην αγορά. Όπως είπε χαρακτηριστικά, την τελευταία φορά που επιβλήθηκε πλαφόν παρατηρήθηκαν ελλείψεις καυσίμων και γενικότερα υπήρξε μια αναστάτωση στην αγορά.

Στο μεταξύ, ένεκα των αυξήσεων των τιμών, η Κυβέρνηση επωφελείται αυξημένα έσοδα αφού ένα ποσό κοντά στα 40 σεντ το λίτρο είναι φορολογία. Επομένως υπάρχουν ορισμένοι που επικαλούμενοι αυτό το γεγονός, υποστηρίζουν ότι η Κυβέρνηση θα μπορούσε να μειώσει τη φορολογία στα καύσιμα για κάποιο διάστημα, ώστε να ελαφρύνει το βάρος των καταναλωτών από τις αυξημένες τιμές. Ωστόσο, όπως σημείωσε ο κ. Ιωάννου αυτό είναι θέμα δημοσιονομικής πολιτικής και επαφίεται στο Υπουργείο Οικονομικών να αποφασίσει κατά πόσο είναι εφικτό να μειώσει το φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα ή ακόμα και το ΦΠΑ που επιβάλλεται.
 

Δείτε απόσπασμα από το Newsroom:

ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ