Το σχέδιο ανάκαμψης, οι προεδρικές και οι παραδοσιακές συγκλίσεις

Ο Χρύσης Παντελίδης σε συνέντευξη του στην Brief μιλά για το έργο της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής και όχι μόνο

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ


Οι προεδρικές εκλογές αναμένεται να επηρεάσουν σε κάποιο βαθμό το έργο της Επιτροπής Οικονομικών, εκτιμά ο βουλευτής Λευκωσίας του ΔΗΚΟ και αναπληρωτής πρόεδρος της Επιτροπής Χρύσης Παντελίδης. Σε συνέντευξη του στην Brief, στα πλαίσια σειράς συνεντεύξεων με τα μέλη της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, ο κ. Παντελίδης σημειώνει ότι η προεκλογική περίοδος των προεδρικών εκλογών, επηρεάζει όλες τις πολιτικές και κοινοβουλευτικές λειτουργίες.

Όσον αφορά στα σημαντικά ζητήματα, με τα οποία θα ασχοληθεί η Επιτροπή Οικονομικών το 2022, ο κ. Παντελίδης ξεχωρίζει το σχέδιο ανάκαμψης. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, δεκαοχτώ ορόσημα / στόχοι έχουν χρονικό όριο τον ερχόμενο Ιούνιο, άλλα τριάντα ορόσημα/στόχοι τον ερχόμενο Δεκέμβριο και αρκετά από αυτά απαιτούν νομοθετικό έργο το οποίο στις περισσότερες περιπτώσεις περνά από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών.

Σε σχέση με την ανάγκη που υπάρχει να επιτευχθούν συγκλίσεις στα πλαίσια της επιτροπής Οικονομικών, αλλά και ευρύτερα της Βουλής, ο Χρύσης Παντελίδης επισημαίνει ότι η κυπριακή Βουλή έχει μια παράδοση συγκλίσεων, έως και ομοφωνίας, στην πλειονότητα των Νομοσχεδίων ή Προτάσεων Νόμου, που τίθενται ενώπιον της.

Ποια είναι τα σημαντικότερα ζητήματα με τα οποία πρόκειται να ασχοληθεί η Επιτροπή Οικονομικών εντός του 2022;

Αναμφίβολα, σημαντικότερα όλων είναι όλα τα ζητήματα τα οποία συνδέονται με την υλοποίηση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Δεκαοχτώ ορόσημα/στόχοι έχουν χρονικό όριο τον ερχόμενο Ιούνιο, άλλα τριάντα ορόσημα/στόχοι τον ερχόμενο Δεκέμβριο και αρκετά από αυτά απαιτούν νομοθετικό έργο το οποίο στις περισσότερες περιπτώσεις περνά από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών. Επιπρόσθετα, αμείωτη είναι η εξέταση εναρμονιστικών Νομοσχεδίων και Κανονισμών, υποβληθεισών Προτάσεων Νόμων, «αποπαγοποιήσεις» θέσεων και αποδεσμεύσεις κονδυλίων, ενώ, δεν πρέπει να ξεχνούμε μεγάλα ζητήματα τα οποία είναι διαρκώς «ανοικτά», όπως το νομοθετικό πλαίσιο το οποίο διέπει τη σχέση ανάμεσα στις τράπεζες και στους δανειολήπτες, το οποίο χρειάζεται βελτιώσεις για αποκατάσταση της αναγκαίας ισορροπίας ανάμεσα στις τράπεζες και στους δανειολήπτες. Στα ιδιαιτέρως σημαντικά θέματα, κατατάσσω και όλα τα θέματα που σχετίζονται με φορολογίες, με πιο επίκαιρο το θέμα του ΦΠΑ για την ανέγερση ή αγορά κατοικίας, σε συνέχεια της προειδοποιητικής επιστολής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το περασμένο καλοκαίρι. Βλέπετε, επομένως, ότι έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας και να είναι βέβαιοι οι πολίτες ότι, το Δημοκρατικό Κόμμα θα πρωταγωνιστήσει σε όσα βρίσκονται ενώπιον μας.
    
Το γεγονός ότι βρισκόμαστε ένα περίπου χρόνο πριν από τις προεδρικές εκλογές, αναμένετε να επηρεάσει καθ’ οιονδήποτε τρόπο τα ζητήματα με τα οποία θα καταπιαστεί η Επιτροπή Οικονομικών;

Ναι, το αναμένω, όσο και αν δεν θα το ήθελα… Όμως, είναι προφανές ότι η προεκλογική περίοδος των Προεδρικών Εκλογών, η οποία μάλιστα άρχισε νωρίς-νωρίς, επηρεάζει όλες τις πολιτικές και κοινοβουλευτικές λειτουργίες καθώς οι περισσότεροι, πρόσωπα και κόμματα, «προσαρμόζουν» – ήπιος όρος -, «μεταμορφώνουν» – πιο αυστηρός όρος -, τις προτεραιότητες και την τακτική τους. Ανήκω σε ένα κόμμα, το οποίο περηφανεύεται για συνέπεια θέσεων και πράξεων ανεξαρτήτως προεκλογικών περιόδων και ευελπιστώ ότι το νομοθετικό έργο της Βουλής δεν θα επηρεαστεί από τακτικισμούς ή μικροπολιτικές σκοπιμότητες της διακυβέρνησης του ΔΗΣΥ, όπως αυτές τις οποίες, δυστυχώς, ζήσαμε σε προεκλογικές περιόδους της τελευταίας δεκαετίας.

Ως μέλος της Επιτροπής που ανήκετε σε κόμμα της αντιπολίτευσης, σε ποια ζητήματα θα επιδιώξετε να «επηρεάσετε» την κυβερνητική πολιτική, ώστε να επιφέρει εκείνες τις αλλαγές που κρίνετε αναγκαίες προς όφελος της οικονομίας και της κοινωνίας;

Το πρώτο ζήτημα αφορά τη στήριξη της μεσαίας τάξης και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες πλήττονται έντονα, τόσο από την πανδημική οικονομική κρίση, η οποία συνεχίζει να «δείχνει τα δόντια της», όσο και από την προυπάρχουσα οικονομική κρίση της κυπριακής κοινωνίας αλλά και την προκύπτουσα ακρίβεια λόγω του ψηλού κόστους ενέργειας, των ψηλών τιμών του διεθνούς εμπορίου και, εσχάτως, της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, η οποία θα επηρεάσει αναμφίβολα τις ευρωπαϊκές οικονομίες και μάλιστα σε άγνωστο βαθμό. Επιπρόσθετα, θα επιμείνουμε ότι επιβάλλεται το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην πράξη και όχι απλώς νομοθετικά και θεωρητικά, όπως ήδη έγινε και θα διεκδικούμε τη δημιουργία μιας υγιούς ανταγωνιστικής αγοράς προς όφελος των κυπριακών νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Παράλληλα, επιμένουμε στην αποκατάσταση ισορροπίας στη σχέση τραπεζών και δανειοληπτών, η οποία δεν υπάρχει και η οποία μπορεί να αξιολογηθεί καλύτερα έχοντας και την εμπειρία των τελευταίων δέκα χρόνων που έχουν μεσολαβήσει από την οικονομική κρίση του 2012-2013. Όσο υφίσταται το μεγάλο πρόβλημα του μη-εξυπηρετούμενου ιδιωτικού δανεισμού, η κυπριακή κοινωνία και Οικονομία θα παραμένει εγκλωβισμένη σε φαύλο-κύκλο. Τέλος, επαναλαμβάνω την πολιτική δέσμευση του Δημοκρατικού Κόμματος για στήριξη των μεταρρυθμίσεων που βρίσκονται υπό συζήτηση, όπως η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η οποία θα τεθεί ενώπιον της Ολομέλειας στις 3 Μαρτίου, καθώς και η μεταρρύθμιση της Δικαιοσύνης.

Πόσο εύκολο ή πόσο δύσκολο είναι να επιτευχθούν οι αναγκαίες συγκλίσεις στο επίπεδο μιας κοινοβουλευτικής επιτροπής, όπως είναι η οικονομικών, ώστε να προχωρήσουν κυβερνητικά νομοσχέδια ή προτάσεις νόμου;

Η αλήθεια είναι ότι η κυπριακή Βουλή έχει μια παράδοση συγκλίσεων, έως και ομοφωνίας, στην πλειονότητα των Νομοσχεδίων ή Προτάσεων Νόμου, που τίθενται ενώπιον της. Άλλωστε, χωρίς αυτές τις συγκλίσεις ή ομοφωνίες, θα ήταν δύσκολο ή αδύνατον για τις διάφορες διακυβερνήσεις να επιτελέσουν το έργο τους, γιατί σε αρκετές περιόδους, όπως αυτή που διανύουμε τώρα, η κυβέρνηση από μόνη της δεν διαθέτει την αναγκαία πλειοψηφία. Βέβαια, δεν λείπουν οι διαφωνίες, κυρίως στα μεγάλα θέματα και αυτές οι διαφωνίες είναι που ελκύουν τη προσοχή και τα βλέμματα των δημοσιογράφων και της κοινωνίας, ευρύτερα. Σε κάθε περίπτωση, την κύρια ευθύνη για επίτευξη των αναγκαίων συγκλίσεων την έχει η κυβέρνηση. Όταν η κυβέρνηση, ως ο φορέας της εκτελεστικής εξουσίας, έχει διάθεση έγκαιρης διαβούλευσης, είναι ευκολότερο να επιτευχθούν συγκλίσεις. Όταν η κυβέρνηση επιλέγει τον ετσιθελισμό και εμμένει στη σύγκρουση, τα πράγματα δυσκολεύουν. Τα τελευταία εννέα χρόνια έχουμε ζήσει αρκετές περιπτώσεις που η κυβέρνηση επέλεξε τον ετσιθελισμό και με εμμονή οδήγησε τη χώρα και την Οικονομία σε περιπέτειες. Υπήρξαν βέβαια και κάποιες περιπτώσεις που επέλεξε τη διαβούλευση και τη συναίνεση. Ας ελπίσουμε ότι στους 12 μήνες θητείας που της απομένουν αυτής της διακυβέρνησης, θα ενεργήσει εποικοδομητικά και όχι συγκρουσιακά.  

Γενικότερα πώς βλέπετε την πορεία της κυπριακής οικονομίας και τι θεωρείτε ότι θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα, δεδομένης και της αβεβαιότητας που προκαλεί η πανδημία;

Στους παράγοντες αβεβαιότητας, θα πρέπει να προσθέσουμε και την καταδικαστέα ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η οποία θα επιφέρει απρόβλεπτες συνέπειες σε όλη την ευρωπαϊκή και παγκόσμια Οικονομία. Και μακάρι να τερματιστεί άμεσα αυτός ο πόλεμος, χωρίς περαιτέρω κλιμάκωση. Σε κάθε περίπτωση, δηλώνω συγκρατημένα αισιόδοξος∙ αισιόδοξος, γιατί είμαι εκ φύσεως τέτοιος και πιστεύω ότι τα δύσκολα με την πανδημία έχουν περάσει, συγκρατημένος, γιατί πολλά πρέπει να γίνουν το επόμενο διάστημα, όπως ανέφερα πιο πριν, τα οποία είναι προϋποθέσεις για να πετύχουμε μια καλύτερη πορεία της κυπριακής Οικονομίας. Το Δημοκρατικό Κόμμα κράτησε τη χώρα σε δημοσιονομική σταθερότητα όλα αυτά τα χρόνια, επιβεβαιώθηκε σε όλες τις εκτιμήσεις του και θα πρωταγωνιστήσει και στους μήνες που έρχονται στην μεγάλη προσπάθεια για ανασυγκρότηση, διεκδικώντας, παράλληλα, διαφάνεια, χρηστή διοίκηση και πάταξη της διαφθοράς.

ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ