Στην Ολομέλεια οι προϋπολογισμοί 18 Ημικρατικών-Ανεξάρτητων Αρχών

Οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες & τα εκτιμώμενα έσοδα 18 νομικών προσώπων δημόσιου δικαίου-Πλούσια η ατζέντα της Ολομέλειας

Πλούσια είναι η ατζέντα της σημερινής (22/11) συνεδρίας της Ολομέλειας της Βουλής, αφού προς συζήτηση και ψήφιση είναι εγγεγραμμένα συνολικά 44 θέματα, εκ των οποίων τα 18 αφορούν τους προϋπολογισμούς αντίστοιχου αριθμού Ημικρατικών Οργανισμών και άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου για το 2020.

Αξίζει, πάντως, να τονιστεί πως φέτος είναι η πρώτη χρονιά που κατατίθενται έγκαιρα στη Βουλή οι προϋπολογισμοί τέτοιων Οργανισμών και οδηγούνται προς ψήφιση. Σε αυτό, βέβαια, συνέβαλε τα μέγιστα και η έντονη πίεση που ασκήθηκε από πλευράς Κοινοβουλίου.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ BRIEF ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥΣ ΤΟΥ 2020 <<<

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Πρόεδρος της Βουλής, Δημήτρης Συλλούρης, είχε ξεκαθαρίσει από καιρό πως, το Κοινοβούλιο δεν θα αποδεχθεί την κατάθεση και συνεπακόλουθα να συζητήσει και να ψηφίσει προϋπολογισμούς οποιουδήποτε Ημικρατικού ή άλλου Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου, εάν αυτοί δεν κατατεθούν έγκαιρα και σίγουρα πριν το τέλος του τρέχοντος έτους. 

Μάλιστα, όπως είχε άλλωστε προειδοποιήσει, ο κ. Συλλούρης δεν αποκλείεται κατά τη σημερινή εναρκτήρια δήλωσή του στην Ολομέλεια της Βουλής να κάνει ειδική αναφορά στο θέμα αυτό -προϋπολογισμούς Ημικρατικών και άλλων Οργανισμών- και να κατονομάσει τους Οργανισμούς οι οποίοι δεν έχουν καταθέσει τους προϋπολογισμούς τους ακόμη στο Κοινοβούλιο για εξέταση και ψήφιση.

Οι προϋπολογισμοί
Σε ό,τι αφορά τη σημερινή συνεδρία της Ολομέλειας, οι Βουλευτές θα κληθούν να ψηφίσουν υπέρ ή κατά των προϋπολογισμών 18 Ημικρατικών και άλλων Οργανισμών Δημοσίου Δικαίου. Η Brief, με αφορμή το γεγονός αυτό παρουσιάζει τις βασικές πτυχές των προϋπολογισμών αυτών ανά Οργανισμό.

Ειδικότερα οδηγούνται προς ψήφιση οι προϋπολογισμοί των εξής Οργανισμών:

1/ Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών ΚύπρουΟ προϋπολογισμός προβλέπει έσοδα ύψους €8.806.010, τα οποία προέρχονται κυρίως από κρατική χορηγία (€8.800.000), και δαπάνες ύψους €8.800.000, οι οποίες αναλύονται σε:

  • Λειτουργικές δαπάνες, Αντιμισθία, Αγορά Παγίων και Άλλα Έξοδα (€454.633),
  • Κοινωνικές Παροχές / Παροχές Παιδείας (€8.330.367),
  • Μη Προβλεπόμενες Δαπάνες και Αποθεματικό (€15.000).

2/ Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Ο προϋπολογισμός του Δημοσιονομικού Συμβουλίου για το 2020 προβλέπει έσοδα ύψους €302.010, τα οποία προέρχονται κυρίως από κρατική χορηγία (€302.000), και δαπάνες ύψους €302.000, οι οποίες αναλύονται σε:

  • Διαχειριστικές Δαπάνες (€291.696) και
  • Μη Προβλεπόμενες Δαπάνες και Αποθεματικό (€110.304).

>>> Διαβάστε ακόμη: Χαρτογράφηση των προϋπολογισμών από το 2008 μέχρι και το 2020 <<<

3/ Ταμείο Δημοσίων Δανείων: 
Προβλέπει έσοδα ύψους €1.365.547, τα οποία προέρχονται κυρίως από αποπληρωμή δανείων και τόκων των δανείων (€1.192.903), και δαπάνες ύψους €250.360, που αφορούν κυρίως Λειτουργικές Δαπάνες (€196.350) και Μη Προβλεπόμενες Δαπάνες και Αποθεματικό (€40.000). Συνεπώς, ο προϋπολογισμός παρουσιάζει πλεόνασμα ύψους €1.115.187.

Σημειώνεται ότι το Ταμείο Δημοσίων Δανείων, με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ημερομηνίας 12 Ιουλίου 2019, πρόκειται να καταργηθεί μέσω σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο, επιπροσθέτως της κατάργησης του Ταμείου, προνοεί για τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου Δανειστικών Επιτρόπων για είσπραξη υφιστάμενων ανείσπρακτων οφειλών στον Γενικό Λογιστή.

Συνακόλουθα, σε περίπτωση που το νομοσχέδιο ψηφιστεί σε νόμο πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους -το νομοσχέδιο τίθεται σήμερα στην Ολομέλεια για ψήφιση, βάσει του προγραμματισμού-, ο προϋπολογισμός του Ταμείου Δημοσίων Δανείων δε θα είναι πλέον εφαρμοστέος, ενώ αντίστοιχες δαπάνες για τους σκοπούς που αφορούν στη μεταβίβαση και στην άσκηση των αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου Δανειστικών Επιτρόπων από τον Γενικό Λογιστή έχουν περιληφθεί με σχετική πρόνοια στον κρατικό προϋπολογισμό του 2020.

4/ Αρχή Δημόσιας Εποπτείας Ελεγκτικού Επαγγέλματος: Ο προϋπολογισμός της Αρχής προβλέπει έσοδα ύψους €1.200.000, τα οποία προέρχονται από τέλη εισπραχθέντα από αναγνωρισμένα σώματα ελεγκτών (€102.000) και από νόμιμους ελεγκτές και ελεγκτικά γραφεία που διεξάγουν υποχρεωτικούς ελέγχους σε οντότητες δημόσιου συμφέροντος (€858.000), καθώς και από κρατική χορηγία (€240.000). 

Ο προϋπολογισμός είναι ισοσκελισμένος και οι κυριότερες δαπάνες αυτού αφορούν Διαχειριστικά Έξοδα (€1.153.919) και Μη Προβλεπόμενες Δαπάνες και Αποθεματικό (€46.081).

>>> Διαβάστε επίσης: Στα €334 εκατ. ο προϋπολογισμός Υπ. Μεταφορών-Πόσα πάνε σε έργα <<<

5/ Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ): Η ΡΑΕΚ ετοίμασε προϋπολογισμό με εκτιμώμενα έσοδα ύψους €3.227.549, τα οποία προέρχονται κυρίως από το ετήσιο τέλος για άδεια λειτουργίας σταθμού παραγωγής ηλεκτρισμού για εμπορικούς σκοπούς (€1.172.406), ετήσιο τέλος για άδεια προμήθειας ηλεκτρισμού σε τελικούς πελάτες (€841.827) και ετήσιο τέλος για την εξαίρεση άδειας κατασκευής για εμπορικούς σκοπούς (€335.000), ενώ οι δαπάνες ύψους €3.215.573 αφορούν τα ακόλουθα:

  • Αποδοχές Προσωπικού (€1.614.606).
  • Λειτουργικές Δαπάνες (€323.910).
  • Άλλες Δαπάνες (€1.082.057).
  • Κεφαλαιουχικές Δαπάνες (€190.000).
  • Απρόβλεπτες Δαπάνες (€5.000).

6/ Χρηματιστηρίου Αξιών Κύπρου (ΧΑΚ)Ο προϋπολογισμός του ΧΑΚ για το 2020 προβλέπει έσοδα ύψους €5.896.109, τα οποία προέρχονται κυρίως από ετήσιες συνδρομές και άλλα ετήσια δικαιώματα (€3.216.733), και δαπάνες ύψους €5.878.622. Συνεπώς, ο προϋπολογισμός είναι οριακά πλεονασματικός και οι κυριότερες δαπάνες αυτού αφορούν Αποδοχές Προσωπικού (€3.591.918) και Λειτουργικές Δαπάνες (€1.358.304).

7/ Συμβούλιο Εγγραφής και Ελέγχου Εργοληπτών Οικοδομικών και Τεχνικών Έργων: Ο προϋπολογισμός του Συμβουλίου προβλέπει έσοδα ύψους €920.090, τα οποία προέρχονται κυρίως από την πώληση εντύπων, έκδοση αδειών και εξέταση αιτήσεων (€724.359), και δαπάνες ύψους €919.261. Συνεπώς, ο προϋπολογισμός είναι οριακά πλεονασματικός (€829) και οι κυριότερες δαπάνες αυτού αφορούν στη Μισθοδοσία Υπαλλήλων (€427.230), Λειτουργικές Δαπάνες (€110.530) και Κεφαλαιουχικές Δαπάνες (€123.000).

8/ Γραφείο Επιτρόπου Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΓΕΡΗΕΤ): Ο προϋπολογισμός του ΓΕΡΗΕΤ προβλέπει έσοδα ύψους €4.490.251, που προέρχονται κυρίως από ετήσια διοικητικά τέλη αδειών παροχέων δικτύων και υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών (€3.354.774) και αντίστοιχα τέλη για την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών (€482.219), ενώ οι δαπάνες ανέρχονται στο ίδιο ύψος, καθιστώντας τον προϋπολογισμό ισοσκελισμένο. Οι κυριότερες δαπάνες αφορούν τη Μισθοδοσία Υπαλλήλων (€1.395.840), Λειτουργικές Δαπάνες (€453.411) και Σύμβαση Υπηρεσιών (€493.089).

>>> Διαβάστε ακόμη: Έρχεται σημαντική μείωση τέλους ΑΠΕ στους λογαριασμούς της ΑΗΚ <<<

9/ Αρχή Ψηφιακής Ασφάλειας (ΑΨΑ)Ο προϋπολογισμός της ΑΨΑ για το 2020 προβλέπει έσοδα ύψους €5.265.224, που προέρχονται κυρίως από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από φορείς διαχείρισης κρίσιμων υποδομών, και δαπάνες ύψους €5.985.183. Συνεπώς, ο προϋπολογισμός είναι ελλειμματικός και οι κυριότερες δαπάνες αυτού αφορούν Συμβουλευτικές Υπηρεσίες (€1.414.810), Σύμβαση Υπηρεσιών (€1.082.800) και Αγορά Εξοπλισμού (€1.454.000).

10/ Κυπριακός Οργανισμός Διαχείρισης Αποθεμάτων Πετρελαιοειδών (ΚΟΔΑΠ): Ο προϋπολογισμός του ΚΟΔΑΠ προβλέπει έσοδα ύψους €135.472.038, τα οποία προέρχονται κυρίως από την πώληση αποθεμάτων (€45.865.272) και τις συνδρομές μελών (€20.781.156), και δαπάνες ύψους €144.626.321. Συνεπώς, ο προϋπολογισμός είναι ελλειμματικός, ενώ οι κυριότερες δαπάνες αυτού αφορούν:

  • Δαπάνες Αγοράς και Διατήρησης Αποθεμάτων (€49.375.310),
  • Δημιουργία Τερματικού Πετρελαιοειδών (€48.520.400),
  • Ανανέωση Αποθεμάτων (€45.865.272).

11/ Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ)Ο προϋπολογισμός της ΑΗΚ για το 2020 προβλέπει έσοδα ύψους €1.031.288.000, τα οποία προέρχονται κυρίως από Πώληση Ηλεκτρικής Ενέργειας (€975.368.000), Πώληση Νερού (αφαλάτωση) (€15.200.000), Διάφορα Έσοδα από Μη Ρυθμιζόμενες Δραστηριότητες (€19.000.000), Ανάκτηση Δαπανών από Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (€4.840.000), ενώ οι συνολικές δαπάνες ανέρχονται σε €1.379.050.000.

Σημειώνεται πως, ο προϋπολογισμός είναι ελλειμματικός και οι κυριότερες δαπάνες αυτού αφορούν:

  • Δαπάνες Χρήσεως (€898.539.000),
  • Εισφορά Στο Ταμείο Συντάξεων και Απρόβλεπτες Δαπάνες (€180.516.000),
  • Έργα Ανάπτυξης: (€299.995.000).

12/ Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ): Ο προϋπολογισμός του ΔΣΜΚ για το 2020 προβλέπει έσοδα ύψους €5.848.000, τα οποία προέρχονται κυρίως από Τέλη ΔΣΜΚ (€5.582.000), και δαπάνες ύψους €6.937.000.

Είναι ελλειμματικός και οι κυριότερες δαπάνες αυτού αφορούν Λειτουργικές Δαπάνες (€6.735.000), ποσό στο οποίο περιλαμβάνεται δαπάνη ύψους €4.682.000 για την απασχόληση προσωπικού της ΑΗΚ για τη λειτουργία του ΔΣΜΚ.

>>> Διαβάστε επίσης: «Πράσινο φως» Κομισιόν στο προσχέδιο προϋπολογισμού της Κύπρου <<<

13/ Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (ΑνΑΔ): Η ΑνΑΔ υπέβαλε στη Βουλή προϋπολογισμό που προβλέπει έσοδα ύψους €36.692.000, τα οποία προέχονται κυρίως από το Τέλος Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (€33.959.000), και δαπάνες ύψους €36.817.000. Ο προϋπολογισμός είναι ελλειμματικός και οι κυριότερες δαπάνες αυτού αφορούν Αποδοχές Προσωπικού (€5.757.440) και δαπάνες για την Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού (€27.500.000).

14/ Ταμείο Θήρας και Διαχείρισης Άγριας Πανίδας: Ο προϋπολογισμός του Ταμείου, ο οποίος είναι ισοσκελισμένος, προβλέπει έσοδα ύψους €6.371.025, που προέρχονται κυρίως από κυβερνητική χορηγία (€1.700.000) και από άδειες κυνηγίου (€3.320.550), και δαπάνες του ιδίου ύψους. Οι κυριότερες δαπάνες αυτού αφορούν Δαπάνες Προσωπικού (€3.275.853).

15/ Εθνική Αρχή Στοιχημάτων: Ο προϋπολογισμός της Αρχής για το 2020 προβλέπει έσοδα ύψους €16.600.500, τα οποία προέρχονται κυρίως από επιβολή Φόρου Στοιχηματικής Δραστηριότητας (€10.000.000), Επιβεβλημένο Τέλος (€3.000.000) και Εισφορά Στοιχηματικής Δραστηριότητας (€3.000.000), ενώ οι δαπάνες ανέρχονται σε €16.343.368. Σημειώνεται ότι είναι πλεονασματικός και οι κυριότερες δαπάνες αυτού αφορούν Μισθοδοσία (€634.200), Λειτουργικές Δαπάνες (€1.488.910), Δαπάνες σε σχέση με τα Έσοδα (€12.030.000) και Κοινωνικές Παροχές (€800.000).

16/ Οργανισμός Χρηματοδοτήσεως Στέγης (ΟΧΣ): Ο προϋπολογισμός του Οργανισμού προβλέπει έσοδα ύψους €18.217.843, τα οποία προέρχονται κυρίως από Έσοδα από Τόκους (€14.368.595), και δαπάνες ύψους €18.995.585. Είναι, δηλαδή, ελλειμματικός και οι κυριότερες δαπάνες αυτού αφορούν τη Μισθοδοσία Προσωπικού (€4.235.274), Λειτουργικές Δαπάνες (€4.779.535) και Αγορά Άλλων Στοιχείων Ενεργητικού (€6.412.947).

17/ Ανεξάρτητο Ταμείο Ανακεφαλαιοποίησης (ΑΤΑ): Τα προϋπολογιζόμενα έσοδα του Ταμείου για το 2020 εκτιμώνται στα €5.000.000, τα οποία προέρχονται από τη μεταφορά στο ΑΤΑ των 35/60 των εσόδων από την Επιβολή Ειδικού Φόρου σε Πιστωτικά Ιδρύματα, και δαπάνες ύψους €29.166.667, οι οποίες αφορούν κυρίως την αποπληρωμή δανείου από την Κυπριακή Δημοκρατία, το οποίο αφορά στην ανακεφαλαιοποίηση από το Ταμείο της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας (ΣΚΤ) με το ποσό των €175 εκατ. για την απόκτηση του 21,87% του μετοχικού κεφαλαίου της ΣΚΤ.

Σημειώνεται ότι οι μετοχές και το ποσοστό του ΑΤΑ μετά την ανάκληση της άδειας λειτουργίας της ΣΚΤ έχουν μεταφερθεί στη Συνεργατική Εταιρεία Διαχείρισης Περιουσιακών Στοιχείων Λτδ (ΣΕΔΙΠΕΣ), η οποία αποτελεί τη μετεξέλιξη της πρώην ΣΚΤ.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

18/ Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου (ΕΚΚ): Ο προϋπολογισμός της ΕΚΚ για το 2020 προβλέπει έσοδα ύψους €11.900.000, τα οποία προέρχονται από κρατική χορηγία (€5.000.000) και από άλλα έσοδα (€6.900.000), που περιλαμβάνουν τις εκάστοτε εισφορές και την καταβολή δικαιωμάτων από επιχειρήσεις παροχής επενδυτικών υπηρεσιών και εισηγμένων εταιρειών, καθώς και από ετήσιες εισφορές και αιτήσεις αδειοδότησης, ενώ οι συνολικές δαπάνες της επιτροπής ανέρχονται στα €11.900.000

Συναφώς, ο προϋπολογισμός είναι ισοσκελισμένος και οι κυριότερες δαπάνες αυτού αφορούν την Αντιμισθία της Επιτροπής και τις Αποδοχές Προσωπικού (€6.549.366), Λειτουργικές Δαπάνες (€4.283.384) και Κεφαλαιουχικές Δαπάνες (€1.058.010).

Ικανοποιημένη η Επιτροπή Οικονομικών
Σημειώνεται, πάντως, πως σε έκθεσή της η οποία συνοδεύει τους προαναφερθέντες προϋπολογισμούς, η αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή, «εκφράζει ευαρέσκεια για την υποβολή και κατάθεση στη Βουλή μεγάλου αριθμού προϋπολογισμών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου πριν την έναρξη του οικονομικού έτους στο οποίο αυτοί αφορούν, ώστε να καταστεί δυνατή η επιτέλεση της λειτουργίας τους από την έναρξη του αντίστοιχου οικονομικού έτους χωρίς την ανάγκη έγκρισης δωδεκατημορίων». 

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Η εξέλιξη αυτή, προστίθεται, οφείλεται εν πολλοίς στις συντονισμένες προσπάθειες τόσο του Προέδρου της Βουλής όσο και της Επιτροπής για εξορθολογισμό της παγιωθείσας κατάστασης που είχε δημιουργηθεί με την κατάθεση των εν λόγω προϋπολογισμών στη Βουλή και έγκρισή τους πολλές φορές μετά τη λήξη της περιόδου νόμιμης λειτουργίας τους βάσει δύο διαδοχικών δωδεκατημορίων.

Υπό το φως των πιο πάνω, «η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού υποβάλλει την παρούσα έκθεσή της στην Ολομέλεια του Σώματος για την κατά νόμο έγκριση όλων των προϋπολογισμών, επιφυλάσσοντας τις θέσεις των μελών της ως προς έναν έκαστον των εν λόγω προϋπολογισμών κατά το στάδιο της συζήτησής τους στην Ολομέλεια της Βουλής», καταλήγει η έκθεση της Επιτροπής. 

Μάριος Αδάμου