Με τρεις βασικές αλλαγές οδηγείται αύριο προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής τo νομοσχέδιο «Ο περί Στοιχημάτων Νόμος του 2016» και τους κανονισμούς «Οι περί Στοιχημάτων (Επιβεβλημένα Τέλη) Κανονισμοί του 2016».
Η πρώτη βασική αλλαγή αφορά στους παίκτες του στοιχήματος και είναι το λεγόμενο “cash out”. Θα παρέχεται συγκεκριμένα το δικαίωμα σε έναν παίκτη να κάνει ενδιάμεση εξαργύρωση του κουπονιού του. Παράδειγμα ένας παίκτης στοιχηματίζει σκορ σε πέντε παιχνίδια ποδοσφαίρου, θα έχει την δυνατότητα να εξαργυρώνει το κουπόνι του στα τρία παιχνίδια ή εκεί που δεν θέλει να πάρει το ρίσκο.
Η δεύτερη αλλαγή αφορά στις εταιρείες στοιχημάτων, όπου μέχρι σήμερα ήταν υποχρεωμένες να διατηρούν τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς εντός της Κυπριακής Δημοκρατίας. Πλέον αυτό αλλάζει και οι εταιρείες μπορούν να διατηρούν τραπεζικούς λογαριασμούς σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η τρίτη αλλαγή αφορά στην Εθνική Αρχή Στοιχημάτων η οποία μετεξελίσσεται σε Ανεξάρτητη Εποπτική Αρχή. Με τη ψήφιση των νομοθετημάτων θα δίδεται στην ΕΑΣ η γενική εξουσία για την επιβολή διοικητικών προστίμων μέχρι 100 χιλιάδες ευρώ.
>>> BLOOMBERG ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ <<<
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα κατατεθέντα στοιχεία στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, η οποία συζήτησε τα νομοθετήματα σε τέσσερις συνεδρίες της, το νομοσχέδιο αποσκοπεί μεταξύ άλλων:
1/ Στον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τα στοιχήματα και στη ρύθμιση της διενέργειας στοιχήματος, είτε αυτό γίνεται σε υποστατικά στοιχημάτων είτε μέσω διαδικτύου,
2/ Στη λειτουργία της ΕΑΣ ως ανεξάρτητης εποπτικής αρχής, η οποία μεταξύ άλλων αδειοδοτεί και εποπτεύει τη λειτουργία του στοιχήματος, στο πλαίσιο του στόχου της Δημοκρατίας για πάταξη της παρανομίας και εξάλειψη της εγκληματικότητας στον ευρύτερο χώρο του στοιχήματος,
3/ Στον καθορισμό αυστηρών διαδικασιών για την αδειοδότηση και για τον έλεγχο των αποδεκτών στοιχήματος, καθώς και στην επιβολή αυστηρών ποινών σε περίπτωση παράβασης της νομοθεσίας,
4/ Στην απαγόρευση της χρήσης παιγνιομηχανημάτων περιορισμένου οφέλους και των διάφορων παιχνιδιών τύπου «καζίνο», τα οποία διεξάγονται μέσω διαδικτύου, καθώς και των ανταλλακτηρίων στοιχημάτων και του εκτεινόμενου στοιχήματος, με στόχο την ουσιαστική προστασία των πολιτών από το έγκλημα και την ασφάλεια των συναλλαγών,
5/ Στην επιβολή τελών για τη χορήγηση άδειας αποδέκτη Κλάσης «Α» (παροχή στοιχήματος με δελτίο) ή εξουσιοδοτημένου αντιπροσώπου και στην επιβολή φόρου στοιχήματος,
6/ Στην αντικατάσταση της απαίτησης που προβλέπεται στον υφιστάμενο νόμο αναφορικά με την εξασφάλιση άδειας αποδέκτη Κλάσης «Β» (διαδικτυακή παροχή στοιχήματος), για την ύπαρξη παραρτήματος στη Δημοκρατία από πλευράς αιτητή που συνιστά νομικό πρόσωπο, με μία λιγότερο περιοριστική απαίτηση, σύμφωνα με την οποία η σχετική αίτηση να υποβάλλεται μόνο από εταιρεία διά μετοχών η οποία είτε συστάθηκε στη Δημοκρατία είτε συστάθηκε εκτός Δημοκρατίας και συμμορφώνεται με το Μέρος VIII του περί Εταιρειών Νόμου,
7/ Στην παροχή γενικής εξουσίας στην ΕΑΣ για την επιβολή διοικητικών προστίμων και
8/ Στην παροχή δυνατότητας στην ΕΑΣ και στην αστυνομία να εξασφαλίζουν δικαστικό διάταγμα απαγόρευσης διενέργειας στοιχήματος ή παροχής υπηρεσιών στοιχήματος ή αναστολής λειτουργίας υποστατικού υπό προϋποθέσεις, καθώς και στην ποινικοποίηση της παράλειψης συμμόρφωσης με το εν λόγω διάταγμα.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η προώθηση του υπό αναφορά νομοσχεδίου κρίθηκε αναγκαία κατόπιν σύστασης της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας για σκοπούς θεραπείας παράβασης που υπέδειξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω διαρθρωμένου διαλόγου.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται στην έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, μέσα από τη διαδικασία «EU Pilot» υποδείχθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη Δημοκρατία ότι ο νόμος που προβλέπει για τη ρύθμιση στοιχήματος, ο οποίος ψηφίστηκε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων τον Ιούλιο του 2012, παρουσίαζε ουσιαστικές αλλαγές σε σχέση με το εν λόγω κείμενο νομοσχεδίου που αρχικά της κοινοποιήθηκε κατά το έτος 2010 ως σχέδιο τεχνικού κανόνα. Ως εκ τούτου, το εν λόγω κείμενο όπως διαμορφώθηκε από τη Βουλή έπρεπε να κοινοποιηθεί εκ νέου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν από την ψήφισή του σε νόμο, ωστόσο αυτό δεν έγινε.
Συναφώς, σύμφωνα με σχετική γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας, για σκοπούς συμμόρφωσης με τις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κρίθηκε αναγκαία η ετοιμασία και προώθηση νέου νομοσχεδίου που να περιλαμβάνει τις διατάξεις της υφιστάμενης νομοθεσίας, καθώς και τις πρόνοιες των δύο νομοσχεδίων που ενέκρινε το Υπουργικό Συμβούλιο.
>>> ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ & ΕΡΕΥΝΕΣ BRIEF <<<
Αξίζει, εξάλλου, να αναφερθεί πως, σκοπός του νομοσχεδίου είναι η επαναθέσπιση του νόμου που ρυθμίζει το στοίχημα, ώστε να επιτευχθεί ενοποίηση του υφιστάμενου περί Στοιχημάτων Νόμου και των προνοιών δύο σχετικών νομοσχεδίων, τα οποία εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο σε συνεδρίες του, ημερομηνίας 14 Μαϊου 2014 και 25 Ιουνίου 2014, όπως αυτά διαμορφώθηκαν, αφού λήφθηκαν υπόψη οι εμπεριστατωμένες γνώμες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που εξέφρασε στο πλαίσιο κοινοποίησής τους σε αυτήν ως σχέδια τεχνικού κανόνα, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/1535 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Σεπτεμβρίου 2015 για την καθιέρωση μιας διαδικασίας πληροφόρησης στον τομέα των τεχνικών προδιαγραφών και των κανόνων σχετικά με τις υπηρεσίες της κοινωνίας των πληροφοριών.
Επίσης, σκοπός των προτεινόμενων κανονισμών, οι οποίοι εκδίδονται δυνάμει του άρθρου 97 του προτεινόμενου νόμου, είναι η θέσπιση κανονισμών που να προβλέπουν για τα επιβεβλημένα τέλη που καταβάλλονται στην ΕΑΣ για σκοπούς έκδοσης ή ανανέωσης άδειας αποδέκτη Κλάσης «Α» ή «Β» ή άδειας εξουσιοδοτημένου αντιπροσώπου για την παροχή υπηρεσιών στοιχήματος.