Το Σύστημα 34 εκατ. ευρώ του Γενικού Λογιστηρίου σήμερα στην Επιτροπή Ελέγχου

Στην Επιτροπή Ελέγχου τα ευρήματα Οδυσσέα για ανάπτυξη Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων

Στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Ελέγχου θα τεθεί σήμερα (18/1) η Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή, Οδυσσέα Μιχαηλίδη, για την Ανάπτυξη Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων - Enterprise Resource Planning (ERP) του Γενικού Λογιστηρίου, ενός Συστήματος για το οποίο η σύμβαση αξίας €33.962.036 υπογράφηκε το Νοέμβριο 2018 και τερματίστηκε τον Μάρτιο 2023 από την Αναθέτουσα Αρχή, λόγω της αδυναμίας του Αναδόχου να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του.

Σκοπός του εν λόγω Συστήματος, σύμφωνα και με την Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή, ήταν να υποστηρίξει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων και λειτουργιών και να διευκολύνει την αποτελεσματική και αποδοτική δημοσιονομική διαχείριση και έλεγχο, ενώ ταυτόχρονα να υποστηρίξει την εφαρμογή των αρχών που εκφράζονται στο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο και την εφαρμογή και παρακολούθηση της δημοσιονομικής πολιτικής σε επίπεδο Κεντρικής και Γενικής Κυβέρνησης. 

Σημειώνεται πως, παράλληλα με την συζήτηση της Έκθεσης του Γενικού Ελεγκτή, η Επιτροπή Ελέγχου θα συζητήσει και θέμα πιθανής διασπάθισης δημοσίου χρήματος από τη μη υλοποίηση του Συστήματος.

Η έκθεση Οδυσσέα

Υπενθυμίζεται ότι, ο Γενικός Ελεγκτής στην Έκθεσή του τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι το Γενικό Λογιστήριο δεν εφάρμοσε πλήρως το νομικό πλαίσιο/τις ορθές πρακτικές που διέπουν τη διαδικασία σύναψης συμβάσεων και της επακόλουθης διαχείρισης της υλοποίησης της σύμβασης για το σύστημα Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων, προβαίνοντας, μάλιστα, σε συγκεκριμένες συστάσεις.

Στην ίδια Έκθεση ο κ. Μιχαηλίδης κάνει λόγο για «υπέρμετρη αυστηρότητα στην προθεσμία υποβολής προσφορών, παρά το αίτημα ενός από τους πέντε προεπιλεγμένους οικονομικούς φορείς», καθώς και για «υπέρμετρη αυστηρότητα στην αξιολόγηση των Οικονομικών Φορέων με αποτέλεσμα να αποκλειστούν ορισμένοι Οικονομικοί Φορείς παρά το ότι είχαν προτείνει εφαρμόσιμες λύσεις».

Παράλληλα ο Γενικός Ελεγκτής διαπίστωσε ότι, το Γενικό Λογιστήριο παρουσίασε «υπέρ το δέον ανοχή στις καθυστερήσεις και τα προβλήματα της λύσης του Αναδόχου κατά τη διάρκεια υλοποίησης του έργου».

Με βάση τα πιο πάνω ευρήματα, η Ελεγκτική Υπηρεσία είχε εισηγηθεί όπως εφαρμόζονται οι πρόνοιες της νομοθεσίας έτσι ώστε να διασφαλίζεται η ευρύτητα συμμετοχής και η νομιμότητα της ανταγωνιστικής διαδικασίας, ενώ κατά την αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών να μην δίνεται υπερβολική εμπιστοσύνη σε θεωρητικές λύσεις.

Επίσης, εισηγήθηκε «να δίνεται όσο το δυνατόν περισσότερη ευχέρεια στους Οικονομικούς Φορείς να ετοιμάζουν ολοκληρωμένες προσφορές, ώστε μέσα από την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ευρύτητα συμμετοχής να δημιουργείται υγιής ανταγωνισμός που μπορεί να οδηγεί σε καλύτερα αποτελέσματα και, κατ’ επέκταση σε σημαντική εξοικονόμηση χρόνου και κόστους για το δημόσιο», καθώς και «να εφαρμόζονται οι πρόνοιες της νομοθεσίας σχετικά με αλλαγές και απαιτήσεις με επιμερισμό ευθύνης και εφαρμογή ανάλογων ρητρών καθυστέρησης, ως οι πρόνοιες της σύμβασης».

Επιπλέον, η Ελεγκτική είχε εισηγηθεί όπως η Αναθέτουσα Αρχή να προσαρμόζει τις απαιτήσεις της για την εξασφάλιση ενός Πληροφοριακού Συστήματος, οι οποίες καταγράφονται ως λειτουργικές απαιτήσεις-Use Cases (UC) στα έγγραφα διαγωνισμού, ενδεχομένως μέσω απλοποίησης ή/και επανασχεδιασμό των επιχειρησιακών διεργασιών, με βάση το τι υπάρχει διαθέσιμο στην αγορά και παράλληλα «να αφουγκράζεται έγκαιρα την ύπαρξη προβλημάτων σε μια σύμβαση, ιδιαίτερα όταν αυτά είναι τόσο σοβαρά ώστε να οδηγήσουν σε τερματισμό της».

Η απάντηση του Γενικού Λογιστηρίου

Σε σχέση με τα ευρήματα του Γενικού Ελεγκτή, πάντως, το Γενικό Λογιστήριο σε ανακοίνωσή του, υποδείκνυε ότι «η διαχείριση του εν λόγω έργου από το στάδιο της συμβασιοποίησης μέχρι και τον τερματισμό της σχετικής σύμβασης έγινε στο πλαίσιο του ισχύοντος νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου, και λαμβάνοντας υπόψη τη σημαντικότητα του έργου και το δημόσιο συμφέρον».

Μετά τον τερματισμό της, σημείωνε, «το Γενικό Λογιστήριο, λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις που αντιμετωπίστηκαν κατά την υλοποίηση του έργου, προχώρησε στο σχεδιασμό της στρατηγικής για την αναβάθμιση και αντικατάσταση των υφιστάμενων συστημάτων σε σταδιακή βάση με στόχο τη μείωση των κινδύνων κατά το σχεδιασμό, υλοποίηση και εφαρμογή τους».

Σημειώνεται πως, στη σημερινή συνεδρία της Επιτροπής Ελέγχου, πέραν του Γενικού Ελεγκτή και του Γενικού Λογιστή, έχουν προσκληθεί και θα παρευρεθούν ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών, η Διευθύντρια του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού του Υπουργείου Οικονομικών, η Διευθύντρια του Τμήματος Υπηρεσιών Πληροφορικής του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής και εκπρόσωποι της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας.

ΜΑΡΙΟΣ ΑΔΑΜΟΥ

Μάριος Αδάμου