Τα πιο αδικημένα και επηρεασμένα από την πανδημία τα malls

Η Brief επικοινώνησε με τον CEO του MY Mall Limassol, ο οποίος μας μίλησε για το άνοιγμα των εμπορικών κέντρων

Κοντοζυγώνει η 21η Μαΐου όπου και θα γίνει η μεγάλη αλλαγή στην μέχρι στιγμής πραγματικότητα, αφού θα ξεκινήσει η 2η Φάση των σταδιακών μέτρων χαλάρωσης και επανεκκίνησης της οικονομίας. 

Στην 2η Φάση περιλαμβάνονται το άνοιγμα των κομμωτηρίων, των ινστιτούτων αισθητικής, οι υπηρεσίες εστίασης, θα επιτρέπεται η συνάθροιση ατόμων μέχρι τους 10, καταργούνται τα μηνύματα για κατ’ εξαίρεση κυκλοφορία και άλλα πολλά. 

>>>Διαβάστε ακόμη: Μάρτιο του 2021 μετατίθενται τα εγκαίνια του Εκπτωτικού Χωριού<<<

Παρ’ όλα αυτά όμως τα εμπορικά κέντρα παραμένουν κλειστά. Σύμφωνα με το Διάταγμα που εξήγγειλε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, τα εμπορικά κέντρα ανήκουν στην 3η Φάση των σταδιακών μέτρων χαλάρωσης, και ενδεχομένως, θα ανοίξουν τις πόρτες τους στις  9 Ιουνίου, μετά από σχεδόν 85 μέρες κλεισίματος. 

Η Brief επικοινώνησε με τον CEO του MY Mall Limassol και Αντιπρόεδρο του ΠΑΣΥΛΕ, κ. Ανδρέα Χατζημιτσή, ο οποίος μας μίλησε για το άνοιγμα των εμπορικών κέντρων, για τα μέτρα που έχουν ληφθέν για την προστασία των πελατών, μας εξέφρασε την δυσαρέσκειά του για κινήσεις που έγιναν και δεν είχαν ανταπόκριση από την Κυβέρνηση καθώς επίσης μας μίλησε και για τις αποφάσεις που λήφθηκαν ως προς το θέμα των ενοικίων των καταστηματαρχών. 

>>>Διαβάστε ακόμη: Εβδομάδα 2ης φάσης ξεκλειδώματος οικονομίας-Τι ανοίγει στις 21/5<<<

Τα εμπορικά κέντρα έπρεπε να ανήκουν στην 2η Φάση - Είναι θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού
«Ανοίγουμε στις 9 Ιουνίου, τα εμπορικά κέντρα ανήκουν στην 3η Φάση, όμως κατά την γνώμη μου, θα έπρεπε να ανήκαμε κι εμείς ανάμεσα στους τομείς που θα ανοίξουν στην 2η Φάση», τόνισε ο κ. Χατζημιτσή.

Είναι θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού, είπε ο κ. Χατζημιτσή ενώ πρόσθεσε ότι, «υπάρχουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που έχουν τα καταστήματά τους μέσα σε εμπορικά κέντρα, οι οποίες υποφέρουν και έχουν πραγματικά πληγεί οικονομικά λόγο της πανδημίας». 

>>>Διαβάστε ακόμη: Brief Debate: Να λειτουργήσουν ή όχι τα ξενοδοχεία; <<<

Όπως ανέφερε, "συνέβη με τις υπεραγορές αφού μόλις είχε ξεκινήσει ο κορωνοϊός, πουλούσαν ηλεκτρικά είδη, ρουχισμό και άλλα προϊόντα και με διάταγμα και εξώδικα απαγορευτικέ η πώληση αυτών των αγαθών στις υπεραγορές". Η κατάσταση αυτή, όπως εξήγησε, "επηρέαζε τις επιχειρήσεις που ήταν υποχρεωμένες δια νόμου να παραμείνουν κλειστές αφού δημιουργούσε μονοπώλιο στην πώληση αγαθών".

«Έχω στείλει μια επιστολή στην ΟΕΒ πριν 3-4 ημέρες όπου ζητούμε να επισπεύσουν το άνοιγμα των εμπορικών κέντρων. Ελπίζουμε ότι θα το δουν θετικά», είπε ο κ. Χατζημιτσή. Όμως, συνέχισε, ως συνήθως εξαρτάτε από την Επιδημιολογική Ομάδα του Υπουργείου Υγείας να εγκριθεί η επίσπευση του ανοίγματος των εμπορικών κέντρων, που εάν εξαρτάτε από αυτούς να «δώσουν» το πράσινο φως, τότε τα εμπορικά κέντρα δεν θα ανοίξουν, τόνισε. 

Ερωτηθείς εάν υπάρχει επικοινωνία μεταξύ των 5 εμπορικών κέντρων της Κύπρου σχετικά με τον κορωνοϊό, ο κ. Χατζημιτσή απάντησε πως, φυσικά ήμαστε σε επικοινωνία, είναι κάτι που συζητάμε και συμφωνούμε όλοι ότι πρέπει να επισπευτεί το άνοιγμα των εμπορικών κέντρων.

>>>Διαβάστε ακόμη: Σαρωτικές οι επιπτώσεις του COVID – 19 σε όλη την οικονομία<<<

Μπορεί ο κόσμος να έχει υγεία χωρίς την οικονομία;
Το πιο σημαντικό κομμάτι, και είναι κάτι που πρέπει να αντιληφθούν οι διάφοροι αρμόδιοι φορείς, είναι ότι η ψυχολογία του κόσμου είναι αρκετά πεσμένη, νιώθουν φυλακισμένοι και θέλουν να βγουν έξω, είπε ο κ. Χατζημιτσή, ενώ πρόσθεσε πως, «πάμε να σώσουμε πέντε άτομα και χάνουμε 500. Θέλουμε να σώσουμε το δέντρο και ως αποτέλεσμα χάνουμε το δάσος»

Μπορεί ο κόσμος να έχει υγεία χωρίς την οικονομία, διερωτήθηκε. Αν το σκεφτούμε καλύτερα, συνέχισε, «πως μπορούμε να είμαστε υγιείς αν δεν έχουμε λεφτά στην τσέπη μας για να ζήσουμε τις οικογένειές μας, να βγάλουμε τον μήνα μας;»

>>>Διαβάστε ακόμη: ΑΝΑΛΥΣΗ: Οι μεγάλες διαφορές της κρίσης του 2013 με σήμερα <<<

Τα μέτρα προστασίας και πρόληψης για την προστασία των καταναλωτών 
Όπως επισήμανε ο κ. Χατζημιτσή, έχουμε πάρει όλα τα μέτρα προστασίας και πρόληψης για την καλύτερη εξυπηρέτηση και προστασία των πελατών μας. Πριν να γίνει το lockdown, συνέχισε, «είχαμε εφαρμόσει όλα τα απαραίτητα μέτρα που είχαν συσταθεί στα πρωτόκολλα του Υπουργείου Υγείας, με το άνοιγμα θα εξακολουθήσουμε να τα εφαρμόζουμε. Δεν θέλουμε τους πελάτες μας να φοβούνται να έρθουν στο εμπορικό, τους θέλουμε να νιώθουν άνετα, ασφαλείς». 

Αναφερόμενος στα μέτρα προστασία και πρόληψης που θα εφαρμοστούν με το άνοιγμα των εμπορικών κέντρων, κ. Χατζημιτσή επισήμανε πως, "όπως είχαμε ενημερώσει και πριν το lockdown, είχαμε λάβει τα μέτρα, τα οποία και θα εφαρμοστούν ξανά με το άνοιγμα". 

>>>Διαβάστε ακόμη:Προ Covid-19: Τα ρευστά διαθέσιμα θα κάλυπταν 9 μήνες του 2020<<<

Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε, «είχαμε τοποθετήσει αντισηπτικά σε όλους τους χώρους, είχαμε θέσει όριο ατόμων που δικαιούνται να μπουν μέσα, τα συνεργεία καθαρισμού μας χρησιμοποιούν καθαριστικά υλικά σε υψηλότερη συγκέντρωση περιεκτικότητας αλκοόλ, χώροι και σημεία όπου υπάρχει άμεση φυσική επαφή με τους επισκέπτες, όπως κουμπιά ανελκυστήρων, διακόπτες και κουπαστές κυλιόμενων σκαλών, απολυμαίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, τα συστήματα εξαερισμού λειτουργούν σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους του εμπορικού κέντρου για τη συνεχή ανακύκλωση και άντληση καθαρού αέρα στο κτήριο, όλο το προσωπικό των καταστημάτων που φιλοξενούνται στο εμπορικό κέντρο έχει ενημερωθεί κατάλληλα ώστε να ακολουθούνται όλοι οι κανόνες υγιεινής που έχουν καθοριστεί από το Υπουργείο Υγείας». 

>>>Διαβάστε ακόμη:Who Is Who: Χριστιάνα Ερωτοκρίτου – Αναπληρωτής Πρόεδρος ΔΗΚΟ <<<

Ερωτηθείς για το πόσο κόσμο αναμένεται ότι θα επισκεφτεί τα εμπορικά κέντρα όταν πλέον ανοίξουν, ο κ.  Χατζημιτσή ανέφερε πως, «πιστεύω το άνοιγμα του εμπορικού θα θυμίζει λίγο-πολύ όταν πρώτο-ανοίξαμε το 2009, δεν είχαμε πάρα πολλή κόσμο λόγω του ότι δεν είχαμε πολλά καταστήματα τότε. Πιστεύω ότι ο κόσμος που θα μας επισκεφτεί θα είναι πάνω κάτω ο ίδιος, λόγω του ότι ο κόσμος φοβάται ακόμη μην κολλήσει».

Επίσης, πρόσθεσε, «είμαι σίγουρος ότι τα λεφτά έχουν εξαντληθεί λόγο της κατάστασης και με τα επιδόματα, με αποτέλεσμα να δούμε λιγότερο κόσμο, ιδιαίτερα στις αρχές του ανοίγματος, σε σύγκριση με τον κόσμο που μας επισκεπτόταν πριν την κρίση».

>>>Διαβάστε ακόμη: ΑΠΟΨΗ: «Το χρυσοπράσινο φύλλο μας και τα δύο άλογα!»<<<

Συνεχίζοντας ανέφερε πως, ο κόσμος σίγουρα θα φοβάται στις αρχές όμως, ξέροντας  τα μέτρα που λαμβάνουμε μπορώ με σιγουριά να πω ότι, τα malls είναι πιο ασφαλές από οποιονδήποτε άλλο κατάστημα. «Υπάρχουν οι κατάλληλες εγκαταστάσεις ούτως ώστε ο κόσμος να μπορεί να εξαπλώνεται, να κρατά απόσταση ο ένας με τον άλλο». Επίσης, έχουμε επαγγελματίες securities, επαγγελματίες προσωπικό καθαρισμού και όλοι μας οι υπάλληλοι είναι πλήρως ενημερωμένοι με ξεκάθαρες οδηγίες ούτως ώστε να μπορούμε να προσφέρουμε στον κόσμο μας μια ασφαλή βόλτα στο εμπορικό, πρόσθεσε. 

«Πιστεύω ότι τα εμπορικά κέντρα παρέχουμε ό,τι χρειάζεται για την διασφάλιση της ασφάλειας και της προστασίας των πελατών μας από την πανδημία του κορωνοϊού, παρ’ όλα αυτά, εμείς παραμένουμε κλειστοί», υπογράμμισε ο κ. Χατζημιτσή. 

Ακόμη πρόσθεσε πως, είχαμε στείλει μια επιστολή στον Πρόεδρο Αναστασιάδη και στην Επιδημιολογική Ομάδα του Υπουργείου Υγείας όπου αναφέραμε αναλυτικά με ποιον τρόπο θα χειριζόμασταν την κατάσταση όσων αφορά τον κόσμο που θα αφήναμε να μπει στο εμπορικό, στα καταστήματα, στα εστιατόρια και στις καφετέριες, ήταν  μια πολύ εμπεριστατωμένη επιστολή, παρ’ όλα αυτά δυστυχώς παρατηρώ ότι όλες μας οι ενέργειες έχουν περάσει εντελώς απαρατήρητες. Μπορώ να πω, συνέχισε, «ότι περίμενα μια πιο σωστή αντιμετώπιση, τουλάχιστον ως προς την επιστολή που στείλαμε, γιατί οι τομείς που αναφέραμε σε αυτήν και τα μέτρα που αναφέραμε, παρουσίαζαν με πόση σοβαρότητα είχαμε δει το ζήτημα του κορωνοϊού». 

>>>Διαβάστε ακόμη:Κορωνοϊός: Σε ποιους τομείς έπληξε τις θέσεις εργασίας <<<

Παγοποιήσαμε τα ενοίκια για να βοηθήσουμε τους καταστηματάρχες μας
Ερωτηθείς για το θέμα των ενοικίων, ο κ. Χατζημιτσή ανέφερε πως, «όσον αφορά τα ενοίκια, θέλω να τονίσω πως εμείς είδαμε αυτά τα θέματα και το 2008 μέχρι το 2013 που ήταν η κρίση των τραπεζών. Αυτή την φορά ήταν σειρά της κυβέρνησης να κάνει το βήμα όσων αφορά τα ενοίκια, να βοηθήσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από την πανδημία και που θα υποφέρουν για πολλή καιρό ακόμη»

Σημαντικό είναι να αναφερθεί πως, "φροντίσαμε να στείλουμε επιστολή στους καταστηματάρχες μας αναφέροντας ότι, αντιλαμβανόμενοι της πανδημίας έχουμε παγοποιήσει τα ενοίκια για την περίοδο αυτή. Είναι αντιληπτό το γεγονός ότι, με αυτήν μας την κίνηση, οι καταστηματάρχες μας νιώθουν πιο ήσυχοι".  

>>>Διαβάστε ακόμη:Πρόταση νόμου για μείωση ενοικίων από 20% έως και 40% <<<

Όπως έχω πει και πριν, συνέχισε, το 2008 -2013 είχαμε στηρίξει με εκατομμύρια τους ενοίκους των καταστημάτων μας, για μεγάλα χρονικά διαστήματα. «Σήμερα πιστεύω, η κυβέρνηση θα πρέπει να έρθει με σχέδια, με επιδοτήσεις να τις βάλει στο τραπέζι για να βοηθήσει αυτές τις επιχειρήσεις. Όμως, πιστεύω ότι για ακόμη μια φορά αυτό το πράγμα δεν θα γίνει, αντιθέτως, το ζήτημα θα μείνει για ακόμη μια φορά μεταξύ μας, μεταξύ των ιδιοκτητών και των ενοικιαστών, για να λυθεί και να τακτοποιηθεί», τόνισε. 

Υπάρχουν λύσεις, συνέχισε, «οι οποίες θα είναι προς το συμφέρων και των δύο. Προς το παρών όμως, αυτό που έχουμε κάνει εμείς ως My Mall Limassol από την πρώτη στιγμή, ήταν να παγοποιήσουμε τα ενοίκια ούτως ώστε να τους βοηθήσουμε να σταθούν στα πόδια τους». «Θέλω να τονίσω ότι το θέμα των ενοικίων είναι πολύ σημαντικό για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και για όλες τις επιχειρήσεις γενικά», κατέληξε. 
 

Άννη Χαραλάμπους