Τάξη στη λειτουργία υποστατικών Airbnb βάζει το Κοινοβούλιο

Ποιες αλλαγές προωθούνται στο καθεστώς λειτουργίας και φορολόγησης υποστατικών τύπου Airbnb

Σημαντικές αλλαγές στο καθεστώς λειτουργίας και φορολόγησης των υποστατικών τύπου Airbnb επιφέρει σχετική πρόταση νόμου που κατέθεσαν ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, και ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ηλίας Μυριάνθους, και η οποία οδηγείται προς ψήφιση στη σημερινή (6/12) Ολομέλεια της Βουλής.

Όπως αναφέρεται σε έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, η οποία εξέτασε την πρόταση νόμου, αυτή αποσκοπεί στην τροποποίηση του «περί της Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων Νόμου», ώστε να ρυθμιστεί το πλαίσιο αδειοδότησης και να καθοριστούν οι προδιαγραφές για την κατηγοριοποίηση και εγγραφή των αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων τύπου Airbnb.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Σύμφωνα με τους εισηγητές της πρότασης νόμου, είναι επιτακτική η ανάγκη καθορισμού πλαισίου αδειοδότησης, τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών, αλλά και λοιπών όρων και προϋποθέσεων αναφορικά με τα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα στο πλαίσιο της προσπάθειας της πολιτείας για αναβάθμιση της ποιότητας του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος της χώρας. Παράλληλα, οι κ.κ. Νεοφύτου και Μυριάνθους υποστήριξαν ότι θα υπάρξει αύξηση του αριθμού των προσφερόμενων καταλυμάτων σε περιοχές απομακρυσμένες στις οποίες δεν υπάρχουν διαθέσιμα τουριστικά καταλύματα ή ξενοδοχεία, γεγονός που θα βοηθήσει στην ανάπτυξη νέων περιοχών, αλλά και άλλων μορφών τουρισμού, όπως είναι ο αγροτουρισμός.

Ειδικότερα, η πρόταση νόμου προβλέπει μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

1/ Τη δημιουργία Μητρώου Αυτοεξυπηρετούμενων Καταλυμάτων για την εγγραφή σε αυτό των εν λόγω καταλυμάτων. 

2/ Τα κριτήρια για κατηγοριοποίηση των αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων σε τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις, τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες και διαμερίσματα. 

3/ Τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν τα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα ανάλογα με την κατηγορία για εγγραφή τους στο Μητρώο Αυτοεξυπηρετούμενων Καταλυμάτων.

4/ Τη δυνατότητα του Υφυπουργείου Τουρισμού να διεξάγει αυτεπάγγελτα έλεγχο σε αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα για τη διακρίβωση της ύπαρξης άδειας εγγραφής ή τήρησης από τον επιχειρηματία ή τον διαχειριστή του αυτοεξυπηρετούμενου καταλύματος των όρων της άδειας εγγραφής.

Σημειώνεται, πάντως, ότι η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού μελέτησε και σε προγενέστερο χρόνο το πιο πάνω θέμα σε αριθμό συνεδριάσεών της, που πραγματοποιήθηκαν στη βάση πρότασης νόμου η οποία κατατέθηκε στη Βουλή το 2018 από τους εισηγητές της υπό συζήτηση πρότασης νόμου και η οποία βασιζόταν στο προηγούμενο ισχύον νομικό καθεστώς και συγκεκριμένα στον «περί Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων Νόμο του 1969» όπως αυτός τροποποιήθηκε με μεταγενέστερους νόμους. 

>>> BLOOMBERG ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ  <<<

Ο εν λόγω νόμος, αναφέρεται στην έκθεση, αντικαταστάθηκε το 2019 από τον υπό τροποποίηση νόμο και για τον λόγο αυτό η Επιτροπή αποφάσισε, με τη σύμφωνη γνώμη των εισηγητών της πρότασης νόμου, όπως αυτή αποσυρθεί και κατατεθεί νέα πρόταση νόμου στη βάση του νέου νομικού καθεστώτος, λαμβάνοντας υπόψη προβληματισμούς και εισηγήσεις που συζητήθηκαν στα πλαίσια συνεδριάσεων της πρότασης νόμου που προηγήθηκε. 

Συναφώς, η υπό συζήτηση πρόταση νόμου αποτελεί τη συνέχιση της πρότασης νόμου που αποσύρθηκε σύμφωνα με τα πιο πάνω.

Τι προβλημάτισε τους Βουλευτές

Εξάλλου, στο πλαίσιο των συνεδριάσεων της Επιτροπής για εξέταση της υπό συζήτηση πρότασης νόμου την τελευταία απασχόλησαν μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

1/ Σε περίπτωση που το αυτοεξυπηρετούμενο κατάλυμα αποτελεί μονάδα σε κοινόκτητη ιδιοκτησία ή κοινόκτητη οικοδομή, η πρόνοια για απαίτηση έγκρισης της διαχειριστικής επιτροπής ή σύμφωνης γνώμης των ιδιοκτητών ή/και δικαιούχων χρηστών των άλλων μονάδων για χρήση της συγκεκριμένης μονάδας ως αυτοεξυπηρετούμενου καταλύματος πριν από την εγγραφή του καταλύματος στο Μητρώο Αυτοεξυπηρετούμενων Καταλυμάτων. 

2/ Η χρονική διάρκεια που παρέχεται στα υφιστάμενα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα, για να συμμορφωθούν με τις διατάξεις του προτεινόμενου νόμου, προκειμένου να εγγραφούν στο σχετικό μητρώο.

3/ Η υποχρέωση συνυποβολής στην αίτηση για εγγραφή στο Μητρώο Αυτοεξυπηρετούμενων Καταλυμάτων και στην υπεύθυνη δήλωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών ή αδειών που αφορούν θέματα ασφάλειας και υγείας.

4/ Τα κριτήρια κατηγοριοποίησης των αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων και ειδικότερα αυτά που αφορούν τις τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις και τις τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες.

5/ Η επιτόπια επιθεώρηση από το Υφυπουργείο Τουρισμού για αξιολόγηση της συμμόρφωσης των αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων με τα κριτήρια που περιλαμβάνονται στο Πέμπτο Παράρτημα.

6/ Η συνυποβολή στην υπεύθυνη δήλωση που συνοδεύει την αίτηση εγγραφής στο Μητρώο Αυτοεξυπηρετούμενων Καταλυμάτων όλων των απαραίτητων πιστοποιητικών και εγγράφων.

7/ Η δυνατότητα απόκτησης πιστοποιητικού πυρασφάλειας είτε από την αρμόδια αρχή είτε από αδειοδοτημένες εταιρείες.

8/ Η διαδικασία ανάκλησης της άδειας εγγραφής αυτοεξυπηρετούμενου καταλύματος και διαγραφή αυτού από το Μητρώο Αυτοεξυπηρετούμενων Καταλυμάτων από το Υφυπουργείο Τουρισμού.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΗ <<<

Αξίζει, δε, να αναφερθεί πως, όλοι όσοι κλήθηκαν και παρευρέθηκαν στις συνεδρίες της Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, συμφώνησαν με τους σκοπούς και τις επιδιώξεις της πρότασης νόμου, ενώ παράλληλα κατέθεσαν τις εισηγήσεις τους προς βελτίωση ορισμένων προνοιών της. 

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, αποφάσισε τα ακόλουθα:

1/ Τη διαγραφή των προνοιών της πρότασης νόμου που απαιτούν για σκοπούς εγγραφής στο σχετικό μητρώο την υποβολή δικαιολογητικών ή αδειών που αφορούν θέματα ασφάλειας και υγείας.

2/ Τη διαγραφή της πρόνοιας που προβλέπει την πραγματοποίηση επιτόπιας επιθεώρησης από το Υφυπουργείο Τουρισμού για αξιολόγηση της συμμόρφωσης των αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων με τα κριτήρια που περιλαμβάνονται στο Πέμπτο Παράρτημα.

3/ Την αντικατάσταση των σχετικών προνοιών που προβλέπουν, για σκοπούς εγγραφής στο μητρώο, την υποβολή των απαιτούμενων πιστοποιητικών με υπεύθυνη δήλωση με βεβαίωση στην υπεύθυνη δήλωση ότι τηρούνται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις.

4/ Τη διαγραφή της πρόνοιας για απαίτηση σχετικών πιστοποιητικών πυρασφάλειας για εγγραφή καταλύματος στο Μητρώο Αυτοεξυπηρετούμενων Καταλυμάτων.

5/ Τη μείωση του χρόνου συμμόρφωσης των υφιστάμενων αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων με τις διατάξεις του προτεινόμενου νόμου για σκοπούς εγγραφής στο Μητρώο Αυτοεξυπηρετούμενων Καταλυμάτων από τρία έτη σε ένα.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Συναφώς, η Επιτροπή υλοποιώντας τις πιο πάνω αποφάσεις της τροποποίησε ανάλογα το κείμενο της πρότασης νόμου και αυτό ομόφωνα κατατίθεται για ψήφιση στην σημερινή Ολομέλεια της Βουλής.

Αξίζει, τέλος, να αναφερθεί πως, αν και όλα τα κόμματα τάχθηκαν υπέρ της πρότασης νόμου, με την οποία θα δημιουργηθεί μητρώο, εντούτοις ο ΔΗΣΥ επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί ενώπιον της Ολομέλειας, σε σχέση με τη διαγραφή πρόνοιας, που προβλέπει ότι θα πρέπει να απαιτείται η σύμφωνος γνώμη της διαχειριστική επιτροπής κάθε πολυκατοικίας, για ενοικίαση διαμερισμάτων με Airbnb.

Μάριος Αδάμου