*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank
ΓΡΑΦΕΙ Η
ΑΛΕΞΙΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ
Την ανάγκη της τεχνικής εκπαίδευσης, αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι τεχνικές σχολές της Κύπρου επεσήμανε ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, κ. Παναγιώτης Λυσάνδρου, στην εκπομπή Business Hour By Brief, την Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου 2022.
Ο κ. Λυσάνδρου εξήγησε πως ο τόπος μας έχει ανάγκη την τεχνική εκπαίδευση, με τεχνίτες που κατά κανόνα εργοδοτούνται εύκολα, σημειώνοντας παράλληλα και τις ελλείψεις που παρουσιάζονται σε ανθρώπινο δυναμικό αφού τελικά ενώ υπάρχει ζήτηση όπως για παράδειγμα για ξυλουργούς, ηλεκτρολόγους, μηχανικούς και για ξενοδοχειακά, εντούτοις αρκετοί μαθητές τελικά δεν ακολουθούν τον τομέα που αρχικά επέλεξαν.
Τα προβλήματα των τεχνικών σχολών
Όπως δήλωσε, υπάρχουν κάποιες τεχνικές σχολές οι οποίες είναι υπερπλήρεις, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να διώχνουν μαθητές. Επομένως, μια προτεινόμενη λύση που έδωσε είναι η κατασκευή νέων τεχνικών σχολών για να αποτραπεί το γεγονός αυτό αλλά και παράλληλα θα δοθεί η ευκαιρία και σε νέους μαθητές οι οποίοι δεν απευθύνονται στην τεχνική εκπαίδευση να επιλέξουν τις τεχνικές σχολές.
Ο δεύτερος προβληματισμός είναι ότι στην τεχνική εκπαίδευση λόγω των πολλώ διαφορετικώνν ειδικοτήτων χρειάζεται μεγάλος αριθμός ατόμων για να ασχοληθούν με αυτά τα αντικείμενα, όπως το να φτιάξουν σχολικά βοηθήματα, να φροντίσουν να επιμορφωθούν οι καθηγητές, να φτιάξουν εργαστήρια κτλ.
«Χρειαζόμαστε ενίσχυση σε επιθεωρητές, διευθυντικό προσωπικό, σε βοηθούς διευθυντές γιατί εκτός από την πρωινή φοίτηση έχουμε τα ΜΙΕΕΚ (Μεταλυκειακά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης), την δια βίου μάθηση, το σύστημα μαθητείας και τις εσπερινές τεχνικές σχολές που απευθύνονται σε ενήλικες», εξήγησε.
Τι κατευθύνσεις προσφέρουν οι Τεχνικές Σχολές
Ο κ. Λυσάνδρου προσκόμισε τις κατευθύνσεις που μπορεί ένας μαθητής να επιλέξει στις Τεχνικές σχολές, όπως την επιλογή ξενοδοχειακών επαγγέλματων τα οποία έχουν σημασία για την Κύπρο και αφορά την Μαγειρική, Τραπεζοκομία και οτιδήποτε έχει να κάνει με τον Ξενοδοχειακό τομέα.
Ακολούθως, τον κλάδο της Μηχανολογίας, όπως Υδραυλικός, ψυχτικός και υπάρχει και ο τομέας της Ηλεκτρολογίας όπως να ασχοληθεί κάποιος με ηλεκτρικές εγκαταστάσεις κτηρίων. Παράλληλα είπε ότι υπάρχει και ο κλάδος της Βιομηχανίας αλλά και τα Δομικά όπως δηλαδή Αρχιτέκτονας, Οικοδόμος αλλά και οι Γραφικές Τέχνες και η Διακοσμητική.
Η τεχνική εκπαίδευση παρέχει την ευκαιρία σε κάποιον να προωθηθεί και άμεσα για εργοδότηση ή ανάλογα με τι κατεύθυνση έχει ακολουθήσει να πάει και για σπουδές
Μέσα από όλη αυτή την γκάμα επιλογών ο κ. Λυσάνδρου δήλωσε πως η μεγαλύτερη ζήτηση παρατηρείται κυρίως στα επαγγέλματα που έχουν να κάνουν με τον τουρισμό, δηλαδή τα ξενοδοχειακά. Σημαντική ζήτηση υπάρχει και στα δίκτυα υπολογιστών, για μηχανικούς αυτοκινήτων αλλά και στη κομμωτική.
Από την άλλη πλευρά υπάρχουν και ειδικότητες που αν και έχουν τεράστια ζήτηση από την αγορά εργασίας δεν τις επιλέγουν πολλοί μαθητές όπως οι ειδικότητες ξυλουργών, υδραυλικών, ηλεκτρολόγων, ανέφερε. «Σε αυτά τα επαγγέλματα υπάρχει μικρό ενδιαφέρον από τους μαθητές αλλά μεγάλη ζήτηση από την βιομηχανία», εξήγησε.
«Ένα άτομο το οποίο επιλέγει την τεχνική εκπαίδευση και αγαπά αυτό που θέλει να κάνει μπορεί και να εργαστεί αμέσως μετά το τέλος της εκπαίδευσης στην τεχνική σχολή», είπε ο κ. Λυσάνδρου.
Σημαντική αναφορά έκανε στα ΜΙΕΕΚ (Μεταλυκειακά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης), τα οποία είναι σχολές ανώτερες που λειτουργούν στην τεχνική σχολή και είναι αναγνωρισμένες από το κράτος. Εξήγησε πως τα παιδιά που φοιτούν στην πρωινή φοίτηση μπορούν εάν το επιθυμούν μπορούν να συνεχίσουν με 2 χρόνια φοίτησης στα ΜΙΕΕΚ(Μεταλυκειακά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης), που λειτουργούν τα απογεύματα για να μπορεί κάποιος αν θέλει να εργάζεται τα πρωινά και να φοιτά παράλληλα αλλά και για τις πιο μεγάλες ηλικίες, αλλά βέβαια υπάρχουν και τα ιδιωτικά σχολεία αλλά και οι σπουδές.
Η σύνδεση έλλειψης προσωπικού με τις ελλείψεις στις τεχνικές σχολές
Την έλλειψη προσωπικού με τις ελλείψεις που παρατηρούνται στις τεχνικές σχολές συνέδεσε ο κ. Λυσάνδρου, εξηγώντας ότι εάν σε ολόκληρη την Κύπρο φοιτά ένας μικρός αριθμός για επαγγέλματα με μεγάλη ζήτηση υπάρχει θέμα. «Για παράδειγμα, από πού προέρχονται οι τεχνικοί; Οι τεχνικοί θα ξεκινήσουν κατά κανόνα από την τεχνική εκπαίδευση, εκεί είναι το ιδανικό», δήλωσε.
Συνεχίζοντας ανέφερε ότι παρατηρείται ένα φαινόμενο κυρίως σε ηλικίες 30 και πάνω όπου άτομα αντιλαμβάνονται ότι θα τους άρεσε να ασχοληθούν με ένα τεχνικό επάγγελμα το οποίο τους εξασφαλίζει και εργοδότηση και απευθύνονται μετά είτε στα βραδινά μαθήματα, είτε στις σχολές, είτε στα ΜΙΕΕΚ (Μεταλυκειακά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης) για παροχή εξειδίκευσης.
Το πλεονέκτημα της Τεχνικής εκπαίδευσης
Όσον αφορά το πλεονέκτημα της Τεχνικής εκπαίδευσης, ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ εξήγησε ότι εξασφαλίζει σε ένα μαθητή το Απολυτήριο Μέσης Εκπαίδευσης το οποίο λειτουργεί όπως και το απολυτήριο λυκείου με την διαφορά ότι σου δίνει την δυνατότητα να ενταχθείς στην αγορά εργασίας σχεδόν άμεσα αν το επιθυμείς χωρίς να ακολουθήσουν πολλές σπουδές.
Ειδικότητες με ζήτηση σε μάθηση αλλά με έλλειψη καταρτισμένων ατόμων στην αγορά
Ειδικότητες με μεγάλη ζήτηση στην αγορά αλλά όπου παρατειρούνται ελλείψεις είναι αυτές των μηχανικών αυτοκινήτων, ηλεκτρολόγων και στα ξενοδοχειακά, δήλωσε ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ.
Για αυτό και ο κ. Λυσάνδρου συμβουλεύει τα νέα παιδιά πως «η τεχνική εκπαίδευση παρέχει περισσότερες επιλογές, με μεγαλύτερες πιθανότητες εργοδότησης και με πολύ καλούς όρους εργασίας. Άρα για ένα παιδί με κλίση τα τεχνικά επαγγέλματα είναι κρίμα να μην έρθει στις τεχνικές σχολές, σε ένα κλίμα αρκετά θετικό και ανθρώπινο».
Δείτε όσα ανέφερε στην εκπομπή Business Hour By Brief ο κ. Λυσάνδρου:
*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank