Τέλος στα λεωφορεία μεγάλης ηλικίας με τις νέες Συμβάσεις

Προτεραιότητα για το Υπουργείο Μεταφορών η ασφάλεια των μαθητών και των επιβατών, τονίζει ο Γ. Καρούσος
  • Ποια ηλικίας πρέπει να τα λεωφορεία τόσο κατά την έναρξη της Σύμβασης, όσο και κατά την διάρκεια αλλά και τη λήξη της.
  • «Όσα λεωφορεία δεν συμμορφώνονται με τους όρους θα πρέπει να απομακρύνονται άμεσα από την Υπηρεσία», υποδεικνύει ο Υπουργός.

Παρελθόν, όπως όλα δείχνουν, θα είναι τα λεωφορεία μεγάλης ηλικίας από την Ιούλιο, μήνα κατά οποίο θα τεθούν σε ισχύ οι νέες Συμβάσεις για τις δημόσιες μεταφορές. 

Αυτό, τουλάχιστον, εξάγεται μέσα από την επιστολή που απέστειλε ο Υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Καρούσος, στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας, η οποία είχε διαβιβάσει αίτημα στους Υπουργούς Μεταφορών και Παιδείας για διενέργεια όλων των αναγκαίων ελέγχων που μεταφέρουν μαθητές στα σχολεία, ενόψει της σύναψης νέων συμβάσεων για τις δημόσιες μεταφορές.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Ειδικότερα και σε ό,τι αφορά την ηλικία των λεωφορείων, ο Υπουργός Μεταφορών ενημερώνει την Βουλή για τα εξής:

  • Κατά την έναρξη της υπηρεσίας όλα τα λεωφορεία πρέπει να είναι ηλικίας από 0 μέχρι 15 ετών.
  • Όλα τα λεωφορεία που θα προστίθενται στο στόλο μετά, θα πρέπει να είναι κατηγορίας «EURO VI» ή μεταγενέστερης και πρέπει να είναι ηλικίας από 0 μέχρι 5 ετών.
  • Η μέση ηλικία του στόλου καθόλη τη διάρκεια της Σύμβασης, συμπεριλαμβανομένης και της περιόδου έναρξης πρέπει να είναι μικρότερη ή ίση των 10 ετών.
  • Κανένα λεωφορείο δεν πρέπει να είναι ηλικίας άνω των 20 ετών οποιαδήποτε στιγμή της Σύμβασης.
  • Η ηλικία των λεωφορείων καθορίζεται από την ημερομηνία πρώτης εγγραφής σε οποιοδήποτε κράτος.

Όπως τονίζει ο κ. Καρούσος, όλα τα πιο πάνω ισχύουν για όλα τα λεωφορεία ανεξαρτήτως αν είναι ιδιόκτητα, ενοικιαζόμενα ή μισθωμένα.

Τα ποιοτικά κριτήρια
Σε ό,τι αφορά τα ποιοτικά κριτήρια των λεωφορείων, ο κ. Καρούσος αναφέρει πως, ο παραχωρησιούχος πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον 10% πλεονάζουσα δυνατότητα στόλου καθ’ όλη τη διάρκεια της Σύμβασης, έτσι ώστε να διασφαλίζει την αδιάλειπτη παροχή της Υπηρεσίας, ενώ τα λεωφορεία θα είναι πανομοιότυπα με αυτά του υπόλοιπου στόλου από κάθε άποψη. 

Επίσης, ο παραχωρησιούχος πρέπει να διασφαλίζει πως κάθε λεωφορείο, καθ’ όλη τη διάρκεια της Σύμβασης:

  • Λειτουργεί και συντηρείται σύμφωνα με τις προδιαγραφές, συστάσεις και τα πρότυπα συντήρησης του κατασκευαστή και τυγχάνει περιοδικής συντήρησης κατά το χρόνο που απαιτείται ή συνιστάται από το συγκεκριμένο κατασκευή, και
  • Έχει λάβει τις κατάλληλες άδειες, διαθέτει σε ισχύ ασφαλιστική κάλυψη και σε ισχύ πιστοποιητικό καταλληλότητας μετά από τεχνικό έλεγχο, που εκδόθηκαν σύμφωνα με τη νομοθεσία.

Επιπρόσθετα, ο Υπουργός Μεταφορών τονίζει πως, μόνο τα λεωφορεία που πληρούν τις απαιτήσεις τις οποίες καταγράφει η Σύμβαση και στα οποία έχει εγκατασταθεί και λειτουργεί ο εξοπλισμός που απαιτείται για τη λειτουργία του Συστήματος Τηλεματικής θα χρησιμοποιούνται από τον παραχωρησιούχο για την παροχή της Υπηρεσίας. 

Όπως σημειώνει, ο προγραμματισμός της παράδοσης και εγκατάστασης του εξοπλισμού που απαιτείται στα λεωφορεία για τη λειτουργία του Συστήματος Τηλεματικής και η διατήρηση της απαιτούμενης πλεονάζουσας δυνατότητας σε λεωφορεία με ίδια χαρακτηριστικά για την αδιάλειπτη παροχή της Υπηρεσίας, αποτελούν αποκλειστική ευθύνη του παραχωρησιούχου.

Περαιτέρω ο κ. Καρούσος ενημερώνει τη Βουλή ότι, η Αναθέτουσα Αρχή δύναται να επιθεωρεί τα λεωφορεία ανά πάσα στιγμή, καθ’ όλη τη διάρκεια της Σύμβασης και σε οποιαδήποτε τοποθεσία, ενώ μπορεί να απαιτεί από τον παραχωρησιούχο να διαθέτει συγκεκριμένα λεωφορεία για έναν πληρέστερο έλεγχο στον πληρέστερο σταθμό επιθεώρησης που θα του υποδείξει. Το κόστος διάθεσης, μεταφοράς και των χρεώσεων επιθεώρησης, υπογραμμίζει, βαραίνει και θα αναλαμβάνεται από τον παραχωρησιούχο.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Επίσης, ο παραχωρησιούχος θα πρέπει να αποσύρει από την Υπηρεσία οποιοδήποτε λεωφορείο αποτύχει κατά τη διενέργεια ελέγχου που προβλέπεται, ωσότου επισκευαστεί και επανελεγχθεί επιτυχώς σε χώρο που θα καθοριστεί από την Αναθέτουσα Αρχή. Σε μία τέτοια περίπτωση, σημειώνει ο κ. Καρούσος, όλες οι δαπάνες ελέγχου θα αποτελούν ευθύνη του παραχωρησιούχου, ο οποίος επίσης δεν απαλλάσσεται από την υποχρέωση του για αδιάλειπτη παροχή της Υπηρεσίας.

Πέραν των προαναφερθέντων, ο Υπουργός Μεταφορών αναφέρει ότι, τα λεωφορεία που πληρούν τις προδιαγραφές εκπομπών ρύπων επιπέδου «EURO VI» ή μεταγενέστερο, στη λήξη της Σύμβασης θα διατεθούν στον επόμενο παραχωρησιούχο στη λογιστική αξία τους ή σε αγοραία αξία που θα συμφωνηθεί μεταξύ των δύο και δεν θα υπερβαίνει τη λογιστική αξία τους. Ο επόμενος παραχωρησιούχος, επισημαίνει, μπορεί να επιλέξει να μην αγοράσει τα λεωφορεία στην τιμή που του προσφέρονται.

Εντατικοποιούνται οι έλεγχοι σε λεωφορεία που μεταφέρουν μαθητές
Ως προς την έκκληση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας για εντατικοποίηση των ελέγχων στα λεωφορεία που μεταφέρουν μαθητές, ο κ. Καρούσος αφού αναφέρει πως ήδη έχει δώσει σχετικές οδηγίες τονίζει ότι «η ασφάλεια των μαθητών και των επιβατών γενικότερα αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο μου».

«Επιθυμία όλων μας», υπογραμμίζει, «είναι να μην χρησιμοποιούνται λεωφορεία μεγάλης ηλικίας στις μεταφορές. Είναι γεγονός ότι σε πολλές μεταφορές παρουσιάζονται πολλά ζητήματα τα οποία προήλθαν από την αδυναμία ανανέωσης του στόλου των εταιρειών με νεότερης ηλικίας λεωφορεία, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης», συμπληρώνει.

Γεγονός είναι, επίσης, σύμφωνα με τον Υπουργό Μεταφορών, ότι «παρά τις διαχρονικές οδηγίες του Υπουργείου για διεξαγωγή συνεχών διαγωνισμών για ενοικίαση, νεότερων ηλιακά, λεωφορείων από άλλες επιβατικές εταιρείες, αυτό δεν κατέστη πάντοτε δυνατό, καθώς δεν υπάρχει ενδιαφέρον από μεταφορείς του τουριστικού τομέα για υποβολή προσφορών».

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<

Για τους πιο πάνω λόγους, επισημαίνει ο κ. Καρούσος, οι ανάδοχες εταιρείες όλων των επαρχιών χρησιμοποιούν, σε κάποιες περιπτώσεις, οχήματα μεγάλης ηλικίας, τα οποία, όμως, τονίζει, κατέχουν έγκυρο πιστοποιητικό επιτυχούς τεχνικού ελέγχου (ΜΟΤ), σημειώνοντας ότι, «όπου κριθεί κατά τους ελέγχους ότι ένα λεωφορείο παρουσιάζει πρόβλημα, αμέσως αποστέλλεται ξανά για τεχνικό έλεγχο».

Όσον αφορά την ηλικία και τα χαρακτηριστικά των λεωφορείων που θα χρησιμοποιούνται στις επιβατικές μεταφορές σε τακτικές γραμμές με τις νέες συμβάσεις από τον Ιούλιο του 2020, ο κ. Καρούσος αναφέρει ότι, «σας πληροφορώ ότι αυτές έχουν καθοριστεί επακριβώς στα περιεχόμενα των νέων Συμβάσεων. Όσα λεωφορεία δεν συμμορφώνονται με τους όρους θα πρέπει να απομακρύνονται άμεσα από την Υπηρεσία και να επισκευάζονται ή να αντικαθίστανται αναλόγως», καταλήγει ο Υπουργός Μεταφορών.

Μάριος Αδάμου