Τέλος στις καθυστερήσεις επιστροφής ΦΠΑ σε επιχειρήσεις

Πάει στην Ολομέλεια προς ψήφιση - Τροποποιούν και απλοποιούν την διαδικασία

Τις καθυστερήσεις που σημειώνονται στην επιστροφή του ΦΠΑ σε επιχειρήσεις και τα προβλήματα ρευστότητας που δημιουργούνται, συζήτησε την Τρίτη (31/5) η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, όπως είχε αναφερθεί σε προηγούμενο ρεπορτάζ η Brief, με μέλη της να καλούν τις αρμόδιες αρχές να επιλύσουν τα προβλήματα που παρατηρούνται, ειδικά με τις υπάρχουσες συνθήκες οικονομικής κρίσης.

>>> Δαιβάστε επίσης: Οι καθυστερήσεις στην επιστροφή ΦΠΑ ενώπιον της Βουλής

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, εκπρόσωποι του Συνδέσμου Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου (ΣΕΛΚ), της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Εργολάβων Οικοδομών Κύπρου, των εργοδοτικών οργανώσεων ΚΕΒΕ και ΟΕΒ και των αγροτικών οργανώσεων ΠΕΚ, ΕΚΑ, Νέα Αγροτική Κίνηση, Παναγροτικός Σύνδεσμος και Ευρωαγροτικός, μετέφεραν στα μέλη της Επιτροπής τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν λόγω των καθυστερήσεων στην επιστροφή ΦΠΑ.

Ο Βουλευτής Κώστας Κώστα του ΑΚΕΛ, ανέφερε σε δηλώσεις του, μετά τη συνεδρία, ότι υπήρχαν και περιπτώσεις καθυστερήσεων που φτάνουν μέχρι και δύο χρόνια, ενώ, συνήθως, όταν υπάρχουν κάποια προβλήματα στις αιτήσεις, είναι γύρω στους έξι μήνες.

Επεσήμανε πως, όταν οι πολίτες οφείλουν φορολογίες στο κράτος, η κυβέρνηση απαιτεί την άμεση καταβολή τους και όταν αυτή καθυστερήσει, επιβάλλει βαρύτατα πρόστιμα, ενώ πολλές φορές πολίτες οι οποίοι δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν, «οικογενειάρχες με παιδιά, καταλήγουν στη φυλακή».

Όταν το κράτος όμως, οφείλει χρήματα στους πολίτες, όπως για παράδειγμα επιστροφή ΦΠΑ, η φόρου εισοδήματος ή καταβολή αποζημιώσεων για απαλλοτριώσεις καθυστερεί υπερβολικά και χωρίς καμιά επιβάρυνση, είπε.

Ανάφερε ότι οι εκπρόσωποι επιχειρήσεων, κυρίως της οικοδομικής βιομηχανίας, και οι αγροτικές οργανώσεις, αλλά και η ΟΕΒ και το ΚΕΒΕ, τους μετέφεραν το μέγεθος του προβλήματος με τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην επιστροφή του ΦΠΑ, οι οποίες, όπως είπε, οφείλονται στις πρακτικές και διαδικασίες που ακολουθεί το Τμήμα Φορολογίας.

«Ως ΑΚΕΛ καλούμε το Τμήμα Φορολογίας, να απλοποιήσει τους ελέγχους που διενεργεί, στην αυτοματοποίηση των διαδικασιών, στη σωστή στελέχωση του Τμήματος, στην περαιτέρω εκπαίδευση του προσωπικού του, στην επίλυση των προβλημάτων που αναφέρθηκαν, σήμερα έτσι ώστε να επιστρέφεται έγκαιρα ο ΦΠΑ στις επιχειρήσεις κυρίως σήμερα που ο τόπος περνά και πάλι μια πολύ σοβαρή οικονομική κρίση», είπε ο κ. Κώστα.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ηλίας Μυριάνθους, ανάφερε σε δικές τους δηλώσεις ότι, κυρίως αυτό το πρόβλημα επικεντρώνεται στις επιχειρήσεις που ασχολούνται με την οικοδομική βιομηχανία και στις γεωργοκτηνοτροφικές επιχειρήσεις.

Εξήγησε ότι τα τελευταία 10 χρόνια, με την εισαγωγή της ρύθμισης της χρέωσης 0% ΦΠΑ από τις εταιρείες που ασχολούνται με τον οικοδομικό τομέα, όλες αυτές οι εταιρείες παρουσιάζουν κάθε περίοδο που κλείνουν τις φορολογικές τους δηλώσεις για το ΦΠΑ, να έχουν μεγάλη επιστροφή φόρου. «Αυτός ο φόρος, όσο καθυστερεί να επιστραφεί στους δικαιούχους δημιουργεί τεράστια προβλήματα ρευστότητας. Το ίδιο συμβαίνει και για τις επιχειρήσεις του γεωργοκτηνοτροφικού τομέα», πρόσθεσε.

Είπε ακόμα ότι αν ληφθούν υπόψη, τα προβλήματα των τελευταίων μηνών με την κατακόρυφη αύξηση των τιμών των αγαθών, «τα ποσά τα οποία καλούνται να εισπράξουν πίσω από την Υπηρεσία ΦΠΑ αυτές οι επιχειρήσεις, είναι τεράστια και δημιουργούν πολλαπλά προβλήματα ρευστότητας και βιωσιμότητας».

Είπε ότι ενημερώθηκαν ότι το 2021 έγιναν περίπου €375 εκ. επιστροφές ΦΠΑ και πάνω από το 90% των αιτημάτων είχαν εξεταστεί. Το δε 60% των υπόλοιπων αιτημάτων, είπε, αφορά άτομα που φαίνεται ότι δεν έχουν συμμορφωθεί γενικότερα με την έγκαιρη υποβολή φορολογικών δηλώσεων όχι μόνο στο ΦΠΑ αλλά και στις ετήσιες φορολογικές δηλώσεις είτε της εταιρίας είτε του ατόμου, είτε δεν έχουν καταθέσει τον διεθνή τραπεζικό λογαριασμό, το λεγόμενο ΙΒΑΝ.

Ο κ. Μυριάνθους είπε ότι έχουν ζητήσει από το Τμήμα Φορολογίας να εξευρεθούν πιο απλοποιημένοι τρόποι στην εξέταση αυτών των δηλώσεων, αλλά και την ίδια στιγμή να ενημερώσουν όλους τους δικαιούχους που έχουν κάποιες εκκρεμότητες, ώστε να παίρνουν έγκαιρα πίσω τον φόρο που δικαιούνται.

Στην Ολομέλεια η τροποποίηση για διαδικασία ελέγχου στις μικρές επιχειρήσεις

Σύμφωνα με τον κ. Μυριάνθους, η πρόταση νόμου για την αλλαγή διαδικασίας ελέγχου, στις μικρές επιχειρήσεις αναμένεται να σταλεί σε δύο εβδομάδες στην Ολομέλεια για ψήφιση.

Είπε ότι επανεξέτασαν κατά τη συνεδρία τις προτάσεις νόμου που είχαν καταθέσει για την αλλαγή διαδικασίας ελέγχου στις μικρές επιχειρήσεις μετά από κάποιες εισηγήσεις ή επιφυλάξεις του Τμήματος Φόρου Εισοδήματος και του Εφόρου Εταιρειών. Για να απαλλάσσεται μια εταιρεία του κανονικού ελέγχου και να βγαίνει με τη διαδικασία της επισκόπησης, πρόσθεσε, θα πρέπει ο κύκλος εργασιών της να είναι μέχρι €200,000, ο οποίος θα συμπεριλαμβάνει ενοίκια, τόκους και μερίσματα και δεν θα συμπεριλαμβάνει μεμονωμένη πώληση ακινήτου ή μετοχών όταν αυτή η πώληση δεν είναι μέσα στις συνήθεις δραστηριότητες της εταιρεία. Την ίδια στιγμή, είπε, το ύψος του ενεργητικού έχει καθοριστεί στις €500,000.

Εξήγησε ότι μια εταιρεία, για να μην προχωρά σε έλεγχο, αλλά σε επισκόπηση στους λογαριασμούς της, θα πρέπει τα δύο τελευταία συνεχόμενα χρόνια να μην έχει ξεπεράσει τις €200,000 ανά έτος, σε ό,τι αφορά τον κύκλο εργασιών.

«Η πρόταση νόμου, όπως έχει διαμορφωθεί θα πάει σε δύο εβδομάδες για ψήφιση,» είπε. Πρόσθεσε ότι έχει ξεκαθαρίσει ότι το ίδιο θα γίνει και για τις επιχειρήσεις αυτοτελώς εργαζομένων που μέχρι σήμερα είναι υποχρεωμένοι να κλείνουν ελεγμένους λογαριασμούς όταν ξεπερνούν τις €70,000. 

Ως εκ τούτου, είπε, διαμορφώνεται κατάλληλα και ο περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Φόρων Νόμος.

Η πρόταση νόμου κατατέθηκε από τον Μυριάνθους εκ μέρους της ΕΔΕΚ, τον Μάριο Μαυρίδη, εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΔΗΣΥ και τους Αλέκο Τρυφωνίδη και Μιχάλη Γιακουμή εκ μέρους της ΔΗΠΑ.

ΚΥΠΕ