Τέσσερις οι μεγάλες προκλήσεις για τις τράπεζες

  • Ζήτημα επιβίωσης για τον τραπεζικό κλάδο
  • Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην πρώτη γραμμή
  • Αγώνας για τη δημιουργία νέων ή καλύτερων ψηφιακών εμπειριών για τους πελάτες

Γράφει η Χρύσω Αντωνιάδου

Η παγκόσμια πανδημική κρίση μετέτρεψε τους σχεδιασμούς των τραπεζών για ψηφιακό μετασχηματισμό από μια πρόκληση - ευκαιρία, σε μια επείγουσα ανάγκη – ακόμα και σε ζήτημα επιβίωσης. Στο πλαίσιο αυτής της δραματικής αλλαγής, οι 4 μεγαλύτερες προκλήσεις για τις τράπεζες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για φέτος, όπως εξηγούν τραπεζικές πηγές, είναι:

  • Η ανάπτυξη
  • Η υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών
  • Οι διαδικασίες και η αποδοτικότητα
  • Τα συστήματα και η ασφάλεια.

Παράλληλα, εκτός από τις μεγάλες προκλήσεις, οι τράπεζες επωμίζονται και το βάρος της συμμόρφωσης προς τους νόμους και τις πολιτικές καθώς ο τραπεζικός κλάδος είναι μια από τις πιο αυστηρά ρυθμιζόμενες βιομηχανίες παγκοσμίως.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Τραπεζικοί κύκλοι εξηγούν πως «η πρώτη πρόκληση, αυτή της ανάπτυξης αφορά τον κοινό στόχο των τραπεζών και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να ενισχύσουν το μερίδιο αγοράς μέσω νέων προϊόντων και δεξιοτήτων, σε μια περίοδο προκλήσεων, ενώ στο εξωτερικό συζητείται όλο και συχνότερα το θέμα της ολοκλήρωσης των συγχωνεύσεων και εξαγορών».

Το ερώτημα είναι πώς θα αναπτυχθούν στρατηγικά, χωρίς να υπερβαίνουν τον βιώσιμο ρυθμό ανάπτυξης ή την ανοχή κινδύνου του οργανισμού τους.

Στην περίπτωση των Σ&Ε (συγχωνεύσεων και εξαγορών), η ενσωμάτωση διαφορετικών συστημάτων λειτουργίας, τεχνολογιών και ομάδων εργατικού δυναμικού θέτει διάφορες δυσκολίες, κυρίως εάν αυτά τα μοντέλα συστημάτων δεν είναι επαρκώς τεκμηριωμένα ή κατανοητά από ολόκληρο τον οργανισμό.

Νέες ψηφιακές εμπειρίες

Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις, ειδικά αυτή την περίοδο είναι η υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών, ή ακόμη η «προσαρμογή», δηλαδή ο αγώνας για τη δημιουργία νέων ή καλύτερων ψηφιακών εμπειριών για τους πελάτες, λιανικής και επιχειρηματίες, και η βελτίωση του επιπέδου των επιχειρησιακών συστημάτων. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει την ταχύτερη αποδοχή σύναψης δανείου ή τις πληρωμές σε πραγματικό χρόνο. Την ίδια ώρα, αυτές οι νέες προσεγγίσεις δεν θα πρέπει να διαταράσσουν τον πυρήνα των επιχειρησιακών συστημάτων, ενώ η προσοχή στον πελάτη δεν ισοδυναμεί με αδιαφορία για τα κέρδη.

Όσον αφορά τις διαδικασίες και την αποδοτικότητα οι τράπεζες θεωρούν πως μια από τις κύριες διαδρομές προς την αυξημένη αποδοτικότητα είναι η βελτίωση των διαδικασιών για μεγαλύτερη αποδοτικότητα και καλύτερη πελατειακή εμπειρία. «Η πρόκληση έγκειται στο να καταφέρει ένας οργανισμός να καινοτομήσει χωρίς να παραμελήσει τους υφιστάμενους επιχειρηματικούς κλάδους, και να μετασχηματιστεί χωρίς να βαλτώσει μέσα στον ίδιο τον μετασχηματισμό της», εξηγούσαν τραπεζικές πηγές.

Αποτελεσματική διαχείριση

Όπως και με την υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών, πολλές τράπεζες και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα επιβαρύνονται με την ήδη υπάρχουσα τεχνολογία στο λειτουργικό σκέλος των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τους. Ξεπερασμένα
συστήματα βάσης δεδομένων ίσως να μην είναι πλέον συμβατά, ενώ είναι απίθανο να ενσωματώνονται εύκολα με συστήματα πιο προηγμένης τεχνολογίας. Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να οδηγήσει σε αδυναμίες, απαιτώντας συχνούς και υψηλού κόστους ελέγχους ασφαλείας.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Παρόλο που διαφέρουν πολύ όσον αφορά τους κινδύνους που θέτουν, οι 4 μεγαλύτερες προκλήσεις για τις τράπεζες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για φέτος μοιράζονται την ίδια λύση: αποτελεσματική διαχείριση των διαδικασιών. Ωστόσο πολύ συχνά, η διαχείριση των διαδικασιών δεν παύει να έρχεται σε δεύτερη μοίρα.

Οικονομικός αναλυτής με τον οποίο επικοινώνησε η Brief αναφέρει πως «η αδιαφορία για τον ισχυρό ρόλο των διαδικασιών στον μετασχηματισμό των τραπεζικών οργανισμών είναι το σημείο στο οποίο πολλοί ηγέτες του τραπεζικού κλάδου τα βρίσκουν σκούρα, καθώς αποτελεί αναγκαίο πλαίσιο για την προώθηση της αλλαγής.

Μια αδύναμη πολιτική σε σχέση με τις διαδικασίες σε έναν οργανισμό μεταφράζεται σε δυσκολία ανάπτυξης, προσαρμογής στις αλλαγές της αγοράς, ικανοποίησης των πελατών, συμμόρφωσης με τους κανονισμούς και αντιμετώπισης των προκλήσεων».

Χρύσω Αντωνιάδου