Τι είναι το Platts που εισάγουν οι εταιρείες πετρελαιοειδών

Στα ύψη οι τιμές Platts - Πώς επηρεάζει τις τιμές των καυσίμων στην Κύπρο αφού αυτά εισάγουμε

Τις κατηγορίες ότι αισχροκερδούν σε ό,τι αφορά τον στα καύσιμα απέρριψαν την Τρίτη (7/6) οι εταιρείες πετρελαιοειδών, με μερικές από αυτές να υποστηρίζουν πως λόγω του ανταγωνισμού τους τελευταίους μήνες καταγράφουν μάλιστα ζημιές.

Πιο συγκεκριμένα, κατά την συνεδρία της Επιτροπής Εμπορίου, οι εκπρόσωποι των εταιρειών είπαν πως λόγω του ανταγωνισμού δεν μπορούν να μεταφέρουν άμεσα στις τιμές τις αυξήσεις των φορτίων που παραλαμβάνουν.

>>> Διαβάστε σχετικά: Εταιρείες Πετρελαιοειδών: Ελάτε να μας ελέγξετε– Εισάγουμε Platts <<<

Επιπλέον ανέφεραν ότι τα καύσιμα που παραλαμβάνονται είναι διυλισμένα που είναι ακριβότερα από το ακατέργαστο πετρέλαιο και βασίζονται στις τιμές Platts.

Την ίδια ώρα, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα, μετά τη συνεδρία της Επιτροπής, εξαπέλυσε πυρά και ερωτήματα προς το Υπουργείο Ενέργειας, σημειώνοντας πως ότι επί προηγούμενης κυβέρνησης, η τιμή του πετρελαίου διεθνώς είχε ανέβει στα 140 δολάρια το βαρέλι και η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων στην Κύπρο είχε ανεβεί στο €1,40 το λίτρο. «Ρωτήσαμε πως είναι δυνατόν σήμερα που η τιμή του πετρελαίου διεθνώς είναι στα 115 δολάρια το βαρέλι, η τιμή της αμόλυβδης στην Κύπρο να φτάνει μέχρι και το €1,87 το λίτρο και μάλιστα μετά από μείωση του φόρου κατανάλωσης κατά 5 σεντ πριν μερικά χρόνια και τώρα 8.3 σεντ;», ανέφερε χαρακτηριστικά. 

Με αφορμή τα πιο πάνω, η Brief ερεύνησε και εξηγά τι ακριβώς είναι το διάγραμμα του Platts.

Τι είναι το Platts -  Στα ύψη η τιμή του

Το διάγραμμα του PLATTS (Premium Unleaded gasoline) είναι παράγωγο χρηματιστηριακό προϊόν και η τιμή του έχει βρεθεί στα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών τόσο στα παράγωγα που αφορούν σε άλλες περιοχές (π.χ ΗΠΑ) όσο και στο Platts της Μεσογείου που μας ενδιαφέρει.

Η χρηματιστηριακή τιμή της αμόλυβδης για την περιοχή της Μεσογείου, βρέθηκε την Παρασκευή στα 1427,25 δολάρια δηλαδή στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών. Από τις αρχές Μαίου, η άνοδος ξεπερνά το 40% καθιστώντας την βενζίνη της Μεσογείου –δηλαδή το χρηματιστηριακό προϊόν από το οποίο εξαρτάται πόσο θα κοστίζει σε μας το γέμισμα το ρεζερβουάρ- ένα από τα πιο αποδοτικά για τους κερδοσκόπους επενδυτικά προϊόντα της περιόδου.

Αρκετοί αναμένουν να συνεχίσει την άνοδο διότι τα διυλιστήρια ουσιαστικά τιμολογούν με τον κινητό μέσο όρο των τελευταίων τεσσάρων ημερών αναφοράς του Platts αλλά και τον κινητό μέσο όρο της ισοτιμίας του ευρώ με το δολάριο.

Όταν στις τέσσερις τελευταίες ημέρες η τιμή του Platts έχει ανέβει πάνω από 100 δολάρια ανά τόνο, είναι λογικό και η διυλιστηριακή τιμή να ανέβει ακόμη πιο ψηλά πόσο μάλλον όταν το ευρώ με το δολάριο έχει ισορροπήσει στα πολύ χαμηλά επίπεδα του 1,07.

Να σημειώσουμε πως η Κύπρος ή ακόμη και η Ιταλία και η Ισπανία και η Μάλτα πωλούν πολύ φθηνότερα την βενζίνη σε σχέση με την Ελλάδα, και αυτό συμβαίνει γιατί οι φόροι είναι χαμηλότεροι. Ισπανία και Πορτογαλία έχουν υψηλότερες τιμές προ φόρων σε σχέση με την Ελλάδα ενώ Ιταλία και Κύπρος λίγο χαμηλότερες. Η Μάλτα έχει τη φθηνότερη προ φόρων τιμή στην Ευρώπη. Όταν όμως μπουν οι φόροι (σ.σ φόρος 24% και ειδικός φόρος κατανάλωσης 70 λεπτά ανά λίτρο στην αμόλυβδη) τότε η τιμή της Ελλάδας εκτοξεύεται στο 3ο υψηλότερο σκαλί της Ευρώπης.

Brief/Thetoc.gr