Πολλαπλάσιο όμως το κέρδος για κράτος και πολίτες – Ένσταση για την α’ φάση του ηλεκτρονικού συστήματος αξίας €30εκ

Η ρύθμιση για ηλεκτρονική υποβολή και διευθέτηση φορολογίας από το Τμήμα Φορολογίας Κύπρου, έφερε και αυξημένες δαπάνες προς την εταιρεία Jcc, μέσω της οποίας γίνεται η  διαχείριση της διεκπεραίωσης και εκκαθάρισης των συναλλαγών. Την ίδια ώρα το όφελος σε εργατοώρες υπολογίζεται ότι είναι στο πολλαπλάσιο απ’ ότι οι δαπάνες με τα σχετικά τέλη προς την εν λόγω εταιρεία. 

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες της Brief, το κόστος για τα τέλη προς την εταιρεία Jcc για το έτος 2018 υπολογίστηκε αρχικώς γύρω στο 1,5 εκατομμύριο ευρώ. Ωστόσο η αυξημένη διευθέτηση φορολογιών αλλά και η ρύθμιση για υποχρεωτική ρύθμιση ηλεκτρονικώς, διπλασίασε τις δαπάνες που θα πρέπει το Τμήμα Φορολογίας Κύπρου να καταβάλει ως τέλη στην εταιρεία που διαχειρίζεται τις ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσω πιστωτικών / χρεωστικών καρτών. Αυτή την στιγμή οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για συνολικό κόστος της τάξεως των περίπου 3 εκατομμυρίων ευρώ προς την Jcc.  

Ωστόσο, το όφελος που θα υπάρξει τόσο για το ίδιο το Τμήμα Φορολογίας όσο και για τους πολίτες, είναι στο πολλαπλάσιο, αφού από την μια το Τμήμα Φορολογίας αποφορτίζεται από τον μεγάλο όγκο επεξεργασίας έντυπων εγγράφων και άρα εξοικονομεί πολλές εργατοώρες και από την άλλη οι πολίτες δεν θα πρέπει να αναμένουν οκτώ και δέκα χρόνια για να ενημερωθούν για ενδεχόμενες επιστροφές ή επιπρόσθετες εισφορές από/προς το Τμήμα Φορολογίας αλλά ούτε και να περιμένουν ώρες σε ουρές στα κατά τόπους φορολογικά γραφεία για υποβολή των δηλώσεών τους.  

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της διαφοράς μεταξύ ηλεκτρονικής και έντυπης υποβολής φορολογικών δηλώσεων είναι ότι το Τμήμα Φορολογίας θα μπορεί να «κλείσει» το φορολογικό έτος 2017 μέσα σε λίγους μήνες (λόγω του ότι η υποβολή έγινε εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικά) ενώ ενόσω η υποβολή γινόταν μέσω εντύπων απαιτούνταν αρκετά χρόνια εξέτασης για να μπορέσει να «κλείσει» ένα φορολογικό έτος (για παράδειγμα το φορολογικό έτος 2012 βρίσκεται ακόμη σε εκκρεμότητα). 

Σημειώνεται παράλληλα ότι ο τελικός αριθμός των φυσικών προσώπων που υπέβαλαν ηλεκτρονικά την Φορολογική Δήλωση Εισοδήματος για το 2017 ανήλθε στις 265.630 χιλιάδες.

Πάντως δεν αποκλείεται το Τμήμα Φορολογίας, λόγω και των αυξημένων τελών προς την εταιρεία διεκπεραίωσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών να προχωρήσει για το νέο έτος σε προσφορές αφού το κόστος δικαιολογεί κάτι τέτοιο. 

Νέο Σύστημα €30εκ αλλά και ένσταση
Παράλληλα, στα σκαριά είναι και το νέο ηλεκτρονικό σύστημα του Τμήματος Φορολογίας, το οποίο κοστολογείται στα 30 εκατομμύρια ευρώ και θα παρέχει τη δυνατότητα σε όλους τους πολίτες με φορολογική ταυτότητα να έχουν πρόσβαση σε όλες τις σχετικές φορολογικές υπηρεσίες ηλεκτρονικά (υποβολή ενστάσεων κτλ) ενώ μέσω του νέου συστήματος θα γίνει και η πλήρης ενοποίηση των υπηρεσιών ΦΠΑ και Φόρου Εισοδήματος. 

Ήδη η α’ φάση του διαγωνισμού για το ηλεκτρονικό σύστημα έχει ολοκληρωθεί. Αν και αρχικά αναμενόταν ότι αρχές του 2019 θα προχωρήσει η β΄ φάση του διαγωνισμού με στόχο να ολοκληρωθεί εντός του έτους, όπως πληροφορείται η Brief, για την α’ φάση του διαγωνισμού έχει υποβληθεί ένσταση και ως εκ τούτου αυτή τη στιγμή αναμένεται η εξέταση της ένστασης ώστε να προχωρήσει το Τμήμα στη β’ φάση του διαγωνισμού.  

Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού κατατέθηκαν οκτώ προσφορές και μετά την αξιολόγηση των αιτήσεων το Τμήμα Φορολογίας κατέληξε σε πέντε οικονομικούς φορείς οι οποίοι με βάση την κατάταξη τους προκρίθηκαν στην β΄ φάση του διαγωνισμού που είναι το στάδιο ανάθεσης.