Ξεκαθαρίζει το θέμα με τη νησίδα στη λεωφόρο Ελλάδος στην Πάφο

Πολυετής καθυστέρηση έργου εκατομμυρίων στην Πάφο λόγω αντιδράσεων από εμπορευόμενους

Στο στάδιο της προώθησης εξακολουθεί να βρίσκεται το έργο που αφορά την ανάπλαση της λεωφόρου Ελλάδος στην Πάφο.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, σε σύσκεψη με φορείς της πόλεις και επαρχίας Πάφου, στις 3 Ιουλίου 2018, το έργο αυτό μαζί με την ανάπλαση της λεωφόρου Γρίβα Διγενή και της οδού Νεόφυτου Νικολαΐδη αναμένεται να κοστίσει γύρω στα €7 εκατομμύρια και η έναρξη των κατασκευαστικών έργων τοποθετείται μέσα στο 2019.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<<

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ανάπλαση της λεωφόρου Ελλάδος πάει πολύ πίσω στο χρόνο (πάνω από 10 χρόνια) και η καθυστέρηση της αποδίδεται στις έντονες αντιδράσεις που εκφράστηκαν από εμπορευόμενους για την κατασκευή ή όχι διαχωριστικής νησίδας, η οποία, όπως υποστηρίζουν θα επηρεάσει αρνητικά την εμπορική κίνηση.

Η κεντρική νησίδα
Η τελευταία πληροφόρηση για το έργο αφορά σημείωμα του Υπουργού Εσωτερικών, Κωνσταντίνου Πετρίδη, στη Βουλή στο οποίο, αναφερόμενος στο επίμαχο θέμα, σημειώνει ότι στην τελευταία, σχετική με το θέμα, συνεδρία της Τεχνικής Επιτροπής που πραγματοποιήθηκε στις 15.6.2018, μετά από συνάντηση που είχε η Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, με τη Διευθύντρια του Τμήματος Δημοσίων Έργων, και ομάδα εκπροσώπων που ενίστανται στην κατασκευή κεντρικής νησίδας, εκπροσωπήθηκε και ο Κλάδος Βιώσιμης Κινητικότητας Δημοσίων Έργων όπου και επιβεβαιώθηκε ότι η λεωφόρος Ελλάδος λόγω της έντονα εμπορικής της ανάπτυξης και των πυκνών συμβολών της με δευτερεύον οδικό δίκτυο, δικαιολογεί την κατασκευή κτιστής κεντρικής νησίδας.

Ο κ. Πετρίδης αναφέρει επίσης ότι η λεωφόρος Ελλάδος αποτελεί με βάση το Τοπικό Σχέδιο Πάφου, δρόμο πρωταρχικής σημασίας - δευτερεύουσα οδική αρτηρία. Αποτελεί επίσης, προσθέτει, εμπορικό άξονα κατηγορίας I, ο οποίος είναι έντονα εμπορικά ανεπτυγμένος και όπως δύο πλευρές με καταστήματα λιανικής πώλησης όπως υπεραγορές, φούρνοι, περίπτερα, μικροβιοτεχνίες κλπ. 

Ο εν λόγω δρόμος, επισημαίνει, προωθείται ως Πολεοδομικό Έργο με συνεισφορά του κράτους 80% (μέσω του Προϋπολογισμού του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως) και 20% του Δήμου Πάφου.

Λεπτομέρειες του έργου
Σύμφωνα με το σημείωμα του ΥΠΕΣ, το Ρυθμιστικό Σχέδιο έχει ετοιμαστεί σύμφωνα με τα εγκριμένα πρότυπα Geometric Standards For Urban Road in Cyprus, 1992 και η διατομή διαλαμβάνει δύο λωρίδες κυκλοφορίας, χώρους στάθμευσης κατά μήκος του οδοστρώματος, πεζοδρόμια εκατέρωθεν του δρόμου και κεντρική διαχωριστική νησίδα.  

Επίσης, συνεχίζει, διαλαμβάνει δύο κυκλικούς κόμβους και ελεγχόμενες διασταυρώσεις με φώτα τροχαίας. Με τη διατομή αυτή, επισημαίνει ο Υπουργός, επιτυγχάνεται αύξηση του επιπέδου οδικής ασφάλειας, τόσο για τα οχήματα, όσο και για τους πεζούς. Επιπρόσθετα, αναφέρει, με την κατασκευή του έργου αυτού θα δημιουργηθεί αποχετευτικό σύστημα ομβρίων, θα εγκατασταθεί σύγχρονος οδικός φωτισμός, θα αναβαθμιστούν οι Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (Α.Η.Κ., Α.Τ.Η.Κ., Υδατοπρομήθεια, Σ.Α.Π.Α., κλπ) και θα δημιουργηθούν αρκετές διαβάσεις πεζών. 

>>> Οικονομία Κύπρος - Επιλεγμένη ροή ειδήσεων Brief <<<

Πέραν των πιο πάνω, τονίζει ο κ. Πετρίδης, με την κατασκευή της χτιστής κεντρικής νησίδας θα αποτρέπονται οι παράνομες δεξιόστροφες κινήσεις, τόσο από το δρόμο προς τις εμπορικές αναπτύξεις που βρίσκονται στην αντίθετη κατεύθυνση του δρόμου, όσο και προς τις παρόδους, αλλά και από τις παρόδους προς τον κύριο δρόμο. 

Οι συμβολές με το Τοπικό Οδικό Δίκτυο, αναφέρει, θα είναι ελεγχόμενες με βάση την κυκλοφοριακή διαχείριση που έγινε στο πλαίσιο της μελέτης του Ρυθμιστικού Σχεδίου και η κυκλοφοριακή ροή θα ομαλοποιηθεί. 

Τέλος, τονίζει ο ΥΠΕΣ, η κεντρική νησίδα παρέχει φυσικό καταφύγιο για τους πεζούς που προσπαθούν να διασταυρώσουν το δρόμο, μειώνει τις πιθανότητες της μετωπικής σύγκρουσης και αποτρέπει το επικίνδυνο προσπέρασμα με αυξημένες ταχύτητες σε ένα εμπορικό δρόμο με αυξημένο κίνδυνο να χτυπηθούν πεζοί.

Σύμφωνα με τον Υπουργό σε σύσκεψη στην Τεχνική Επιτροπή Επίλυσης Κυκλοφοριακών Προβλημάτων, εκπρόσωπος του Αρχηγού της Αστυνομίας μετέφερε τις απόψεις του Διευθυντή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, ότι δε φέρει ένσταση στην τοποθέτηση νησίδας.

Σύμφωνο με τη νησίδα και το Υπ. Μεταφορών
Στο επίμαχο θέμα αναφέρεται σε σημείωμα της στη Βουλή και η Υπουργός Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων, Βασιλική Αναστασιάδου, τονίζοντας ότι η πολιτική για κατασκευή κτιστών κεντρικών νησίδων στους κεντρικούς δρόμους βασίζεται στις πρόνοιες των Τοπικών Σχεδίων που μεταξύ άλλων, αναφέρουν την κατασκευή φυσικού διαχωρισμού των κατευθύνσεων κυκλοφορίας και τον περιορισμό των προσβάσεων.

Ταυτόχρονα ενημερώνει ότι τα αρμόδια Τμήματα που εξετάζουν τα σχέδια αναβάθμισης/βελτίωσης δρόμων, που είναι το Τμήμα Δημοσίων Έργων, το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως και η Αστυνομία υποστηρίζουν την εφαρμογή του μέτρου αυτού λόγω των πολλαπλών και θετικών επιπτώσεων.

Μεταξύ των θετικών επιπτώσεων η Υπουργός σημειώνει ότι η εμπορικότητα του δρόμου όχι μόνο δεν επηρεάζεται αρνητικά αλλά βελτιώνεται και αναβαθμίζεται αφού δημιουργείται μεγάλος αριθμός κόλπων στάθμευσης οχημάτων σε όλο το μήκος του υπό μελέτη έργου. 

Ταυτόχρονα τονίζει ότι σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να συνδέεται η εμπορικότητα ενός δρόμου με την ανοχή για διενέργεια παράνομων δεξιόστροφων κινήσεων και παράνομη στάθμευση στην αντίθετη πορεία κυκλοφορίας.

Συνεχίζοντας η κ. Αναστασιάδου παρατηρεί ότι η λεωφόρος Ελλάδος ήδη διαλαμβάνει συνεχή άσπρη γραμμή στον άξονα του δρόμου η οποία απαγορεύει τις δεξιόστροφες κινήσεις οχημάτων.  Ωστόσο, τονίζει, η πλειοψηφία των οδηγών δεν συμμορφώνεται με την υφιστάμενη σήμανση.  

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Ξεκαθαρίζει ακόμα ότι η εναλλακτική λύση της δημιουργίας ζωγραφιστής νησίδας δεν θα επίλυε τα προβλήματα που παρατηρούνται αφού πάλι οι οδηγοί δεν θα συμμορφώνονταν με το μέτρο αυτό. 

Επίσης, προσθέτει, όπως έχει διαπιστωθεί η αστυνόμευση του δρόμου αυτού όλο το 24ωρο δεν είναι εφικτή.

Κώστας Μηλικούρης