Ξεκινά η μελέτη για το τρένο στην Ευρύχου

Ξεκινά η μελέτη για το τρένο στην Ευρύχου
Για τουριστικές διαδρομές - Θέλουν να δουν αν συμφέρει να επαναλειτουργήσει

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΖΑΚΟΣ
Κονδύλι ύψους €60.000 ζητά να αποδεσμευτεί το Υπουργείο Μεταφορών από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών με σκοπό τη μελέτη για δημιουργία σιδηροδρομικής σύνδεσης Ευρύχου – Σκουριώτισσας και Ευρύχου Γαλάτας, η οποία εάν και εφόσον κριθεί συμφέρουσα θα αναπτυχθεί στην υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή που λειτουργούσε στην περιοχή μέχρι και την 31η Δεκέμβριου του 1931.  

Αν και το θέμα χρονίζει, εντούτοις φαίνεται πως τελικά αποφασίστηκε όπως διεξαχθεί η πολυαναμενόμενη μελέτη που θα καταδείξει τα τελικά ποσά που θα χρειαστούν τελικά για αυτό το εγχείρημα. Σύμφωνα με δηλώσεις του τέως Υπουργού Μεταφορών, Γιάννη Καρούσου, οι υπολογισμοί κάνουν λόγο για κόστος μεταξύ 1,5 και 2 εκατ. ευρώ. 

Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε εντάξει τον σχεδιασμό στην Εθνική Στρατηγική Ορεινών Κοινοτήτων Τροόδους, ωστόσο η μελέτη δεν είχε προχωρήσει, αν και είχαν γίνει διάφορες κινήσεις, αφού όπως πληροφορείται η Brief είχαν εντοπιστεί μάλιστα και βαγόνια από Ελλάδα σε χαμηλή τιμή τα οποία θα εξυπηρετούσαν τον σκοπό του έργου.  

Τι αφορά ο σχεδιασμός 

Όπως αναφέρεται στην ενότητα υποδομών και συνδεσιμότητας της Εθνικής Στρατηγικής πως ο σχεδιασμός αφορά την ολοκλήρωση του έργου σε δύο φάσεις. Η Α’ φάση θα αφορά τη σιδηροδρομική γραμμή Ευρύχου – Σκουριώτισσα (8km)και η Β’ φάση θα αφορά την επέκταση της έως την κοινότητα Γαλάτας (7km). 

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με πηγές της Brief η μελέτη θα αφορά κυρίως απαλλοτριώσεις και το κατά πόσον η γη όπου βρίσκεται η υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή είναι κρατική και εάν κάποια κομμάτια γης έχουν επιστραφεί σε ιδιοκτήτες. ΄

Όπως λέχθηκε στην Brief το τρένο και η σιδηροδρομική γραμμή δεν θα χρησιμοποιείται ως μέσο μετακίνησης – όπως δηλαδή συμβαίνει με τις τυπικές γραμμές τρένου – αλλά ως τουριστική ατραξιόν που θα ενισχύει το τουριστικό προϊόν της περιοχής. 

Η ιστορία του τρένου στην Ευρύχου 

Όπως αναγράφεται στην ιστορία του Μουσείου του Κυπριακού Σιδηροδρόμου, κατά τη διάρκεια της αγγλικής κατοχής στην Κύπρο, η ιδέα για δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου ξεκίνησε από τον πρώτο κιόλας χρόνο. Έτσι, εκτός από την κατασκευή του δρόμου το 1899 που κατέληγε στο χωριό, η Ευρύχου αποτέλεσε το δυτικό τέρμα του Κυπριακού Σιδηροδρόμου που ένωνε την Αμμόχωστο με τη Λευκωσία και τη Λευκωσία με την Ευρύχου, με γραμμή συνολικής απόστασης 72 μιλίων. Ο Σιδηρόδρομος, αν και λειτούργησε από το 1906, με την Ευρύχου ενώθηκε τον Ιούνιο του 1915. Η κατασκευή του σιδηροδρόμου ήταν σημαντικό έργο υποδομής, καθώς συνέδεε ένα λιμάνι με βασικές αγροτικές περιοχές, αλλά και με τα μεταλλεία Σκουριώτισσας και Χρωμίου. Επιπλέον θα μετέφερε με ασφάλεια και ταχύτητα έναν μεγάλο αριθμό Άγγλων στρατιωτών, καθώς η Κύπρος επιλλέχτηκε ως στρατιωτική τους βάση.

Ο Σταθμός του Τρένου, που κτίστηκε το 1906, έλαβε, μετά τη λήξη λειτουργίας του σιδηροδρόμου το 1931, διάφορες χρήσεις: το 1932 λειτούργησε ως υγειονομικό κέντρο για αντιμετώπιση μεταδοτικής ασθένειας και αργότερα ως κοιτώνας δασικών.

Το 2004 αναπαλαιώθηκε και αποτελεί σήμερα το Μουσείο Σιδηροδρόμου. Στις αίθουσές του εκτίθενται αυθεντικά έγγραφα, σχέδια, φωτογραφίες και αντικείμενα σχετικά με τους σιδηροδρόμους της Κύπρου, καθώς και μοντέλα σταθμών και τροχαίου υλικού. Στην πίσω πλευρά έχει κτιστεί η πλατφόρμα και τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής με αυθεντικές ράγιες. Δύο βαγόνια του Κυπριακού Σιδηροδρόμου εκτίθενται κάτω από ένα μεταλλικό στέγαστρο στην αυλή.

Χαράλαμπος Ζάκος