Ζητείται διαφάνεια για τα χρηματοοικονομικά προϊόντα

  • Απτά στοιχεία για ESG επιβάλλει η Ευρώπη
  • Ποσοτικούς στόχους για βιώσιμη ανάπτυξη

ΓΡΑΦΕΙ ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

Ενώπιον νέων προκλήσεων βρίσκονται οι χρηματοοικονομικοί οργανισμοί και στην Κύπρο, οι οποίοι καλούνται να θεσπίσουν πολιτικές για τη βιώσιμη ανάπτυξη με δημοσιευμένους ποσοτικούς στόχους. Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και μεγάλες επιχειρήσεις, με κύρια πρόκληση τα θέματα εταιρικής διακυβέρνησης  τα οποία ενσωματώνονται επίσης στα κριτήρια ESG.

Τα κριτήρια αυτά αφορούν τις επιδόσεις των επιχειρήσεων σε περιβαλλοντικά, κοινωνικά ζητήματα και σε ζητήματα εταιρικής διακυβέρνησης και ενσωματώνονται στις αξιολογήσεις των ξένων funds αλλά και των χρηματοπιστωτικών οργανισμών σύμφωνα με τις νέες ευρωπαϊκές νομοθετικές απαιτήσεις ως σημαντικό κριτήριο χορήγησης δανείων ή επενδύσεων.

Όπως εξηγούν στη Brief νομικοί κύκλοι, «ο Κανονισμός (ΕΕ) 2019/2088 (Sustainable Finance Disclosure Regulation - SFDR) στοχεύει σε  μεγαλύτερη διαφάνεια σχετικά με τη βιωσιμότητα των χρηματοοικονομικών προϊόντων, ώστε να κατευθυνθούν ιδιωτικά κεφάλαια σε βιώσιμες επενδύσεις, αποτρέποντας παράλληλα το “green washing”». Ο Κανονισμός αφορά τις γνωστοποιήσεις αειφορίας στον τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και σκοπεύει να καθορίσει εναρμονισμένους κανόνες διαφάνειας για τους συμμετέχοντες στις χρηματοπιστωτικές αγορές και τους χρηματοοικονομικούς συμβούλους. Οι κανόνες αυτοί αφορούν την ενσωμάτωση των κινδύνων βιωσιμότητας και την εξέταση των δυσμενών επιπτώσεων βιωσιμότητας στις διαδικασίες λήψης επενδυτικών αποφάσεων και σε πληροφορίες που αφορούν τη βιωσιμότητα για χρηματοπιστωτικά προϊόντα.

Η ίδια πηγή εξηγεί πως «ο κίνδυνος βιωσιμότητας ή ESG κίνδυνος λαμβάνονται υπόψη στις διαδικασίες λήψης επενδυτικών αποφάσεων και κύριος σκοπός της ενσωμάτωσης είναι να εντοπίζονται έγκαιρα τα περιστατικά κινδύνων και να λαμβάνονται  τα κατάλληλα μέτρα».

Οι τραπεζικοί οργανισμοί, σε περίπτωση ανάθεσης, κατά τη διαδικασία λήψης επενδυτικών αποφάσεων και παροχής επενδυτικών συμβουλών, εκτός από τα χρηματοοικονομικά δεδομένα, πρέπει να  λαμβάνουν υπόψη και τις επιπτώσεις της αειφορίας και των κινδύνων βιωσιμότητας στις επενδύσεις τους. Ανάμεσα στις κύριες είναι και οι εκπομπές αερίων Θερμοκηπίου, η βιοποικιλότητα, το νερό, τα απορρίμματα, οι κοινωνικοί και εργασιακοί παράγοντες, η διαφάνεια, οι κώδικες συμπεριφοράς και η δεοντολογία.

Να σημειωθεί ότι, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών για υλοποίηση των κριτηρίων ESG και για πράσινη οικονομία, το Υπουργείο Οικονομικών, μετά από απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ετοιμάζεται να εκδώσει το πράσινο βιώσιμο ομόλογο, ένα χρηματοδοτικό εργαλείο που αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον από τους διεθνείς επενδυτές. Η εισαγωγή εκτιμάται ότι θα προσφέρει πρόσβαση σε νέους επενδυτές και θα αυξήσει το ενδιαφέρον στις διεθνείς κεφαλαιαγορές για τις εκδόσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας διευρύνοντας τις χρηματοδοτικές επιλογές του κράτους. Η επιλογή προώθησης του χρηματοδοτικού αυτού εργαλείου καταδεικνύει τη βούληση και προσήλωση του κράτους σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα και αποτελεί μέρος της μετάβασης στην πράσινη οικονομία 
 

Χρύσω Αντωνιάδου