Ζήτησε έξτρα €345 εκατ. η κυβέρνηση – Τα περισσότερα για το ΓεΣΥ

«Προέκυψαν πρόσθετες ανάγκες, για τις οποίες δεν υπάρχουν διαθέσιμες αποδεκτές εξοικονομήσεις»

Το μεγαλύτερο μέρος των πρόσθετων πιστώσεων προορίζονται να καλύψουν την αύξηση στη γενική κυβερνητική εισφορά στο Γενικό Σχέδιο Υγείας και στη γενική κυβερνητική εισφορά στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων, σύμφωνα με ενημέρωση από την Επιτροπή Οικονομικών και προϋπολογισμού η οποία μελέτησε σχετικό νομοσχέδιο.

Όπως αναφέρεται:

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού μελέτησε το πιο πάνω νομοσχέδιο σε δύο συνεδρίες της, που πραγματοποιήθηκαν στις 11 και την 21η Νοεμβρίου 2022. Στο πλαίσιο των συνεδριάσεων της επιτροπής κλήθηκαν και παρευρέθηκαν εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών, του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού του ίδιου υπουργείου, του Υπουργείου Εσωτερικών, καθώς και η Αρχιπρωτοκολλητής. 

Σημειώνεται ,ότι στο πλαίσιο της συζήτησης του υπό αναφορά νομοσχεδίου παρευρέθηκαν οι Χριστιάνα Ερωτοκρίτου,  Χρίστος Χριστοφίδης, Χρύσης Παντελίδης  Σωτήρης Ιωάννου, Χάρης Γεωργιάδης, Αλέκος Τρυφωνίδης, Ονούφριος Κουλλά,. Άριστος Δαμιανού.  και τα μη μέλη της επιτροπής,  Σάβια Ορφανίδου, Σταύρος Παπαδούρης, Αντρέας Καυκαλιάς. 

Σκοπός του νόμου που προτείνεται είναι η έγκριση πληρωμής από τον λογαριασμό του Πάγιου Ταμείου συμπληρωματικών πιστώσεων ύψους €345.078.648 και η χρήση τους για τη διενέργεια δαπανών προς υλοποίηση διάφορων σκοπών, για τους οποίους δεν έχει γίνει οποιαδήποτε πρόνοια ή η πρόνοια που περιλήφθηκε στον προϋπολογισμό για το έτος 2022 είναι ανεπαρκής. 

Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο, πέραν των συμπληρωματικών πιστώσεων που περιλήφθηκαν στον περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού Νόμο (Αρ. 1) του 2022, καθώς και στον περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού Νόμο (Αρ. 2) του 2022, προέκυψαν πρόσθετες ανάγκες, για τις οποίες δεν υπάρχουν διαθέσιμες αποδεκτές εξοικονομήσεις, αλλά ούτε είναι δυνατή η μεταφορά ισόποσων πιστώσεων από το κεφάλαιο «Μη προβλεπόμενες ανάγκες και αποθεματικό» για την κάλυψή τους.  Ως εκ τούτου, οι απαιτούμενες πιστώσεις πρέπει να εξασφαλιστούν με την ψήφιση νέου συμπληρωματικού προϋπολογισμού.     

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν ενώπιον της επιτροπής, οι κυριότερες απαιτούμενες πρόσθετες πιστώσεις αφορούν στα ακόλουθα:
1.    Αυξημένη γενική κυβερνητική εισφορά στο Γενικό Σχέδιο Υγείας (€150 εκατομ.).
2.    Αυξημένη γενική κυβερνητική εισφορά στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων     (€93,5 εκατομ.).
3.    Επιχορήγηση της αυξημένης τιμής χρέωσης της κατανάλωσης ηλεκτρικής     ενέργειας (€30 εκατομ.).
4.    Αγορά ύδατος για τη λειτουργία αφαλατώσεων (€26,3 εκατομ.).
5.    Χορηγία στον Κυπριακό Οργανισμό Αγροτικών Πληρωμών (ΚΟΑΠ) στο πλαίσιο     του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης και των Μέτρων Άμεσων Πληρωμών     (€11,8 εκατομ.).
6.    Φιλοξενία Ουκρανών προσφύγων (€10 εκατομ.).
7.    Φιλοξενία ανήλικων ασυνόδευτων παιδιών αιτητών ασύλου (€0,8 εκατομ.).
8.    Κάλυψη αυξημένων λειτουργικών δαπανών υπηρεσιών/τμημάτων λόγω αύξησης     των τιμών των ενεργειακών προϊόντων (€5 εκατομ.).
9.    Αυξημένη κυβερνητική χορηγία στο Πανεπιστήμιο Κύπρου (€4,7 εκατομ.).
10.    Μέτρα στήριξης γεωργοκτηνοτροφικών προϊόντων (€4,4 εκατομ.).
11.    Αγορά φαρμάκων και εμβολίων (€3,8 εκατομ.). 
12.    Κάλυψη αυξημένου κόστους για παροχή ηλεκτρικού ρεύματος στις εγκαταστάσεις του Τμήματος Αναπτύξεως Υδάτων και λειτουργίας άντλησης των εγκαταστάσεων των συστημάτων υδατοπρομήθειας (€3,7 εκατομ.).
13.    Σχέδιο Θεραπείας Κυπρίων στο Εξωτερικό (€3 εκατομ.).
14.    Λειτουργία έργων Συμβουλίου Εκμετάλλευσης (€1,5 εκατομ.).
15.    Αυξημένες κοινωνικές παροχές ατόμων με αναπηρίες στη βάση σχεδίων (€1,4 εκατομ.).

Περαιτέρω, με το υπό αναφορά νομοσχέδιο προτείνεται η τροποποίηση του βασικού νόμου για σκοπούς δημιουργίας, κατάργησης και μετονομασίας μικρού αριθμού θέσεων, καθώς και αύξησης της οροφής του συνολικού αριθμού των μόνιμων και έκτακτων εκπαιδευτικών για τη σχολική χρονιά 2022-2023 σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. 

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, το μεγαλύτερο μέρος των πρόσθετων πιστώσεων προορίζονται να καλύψουν την αύξηση στη γενική κυβερνητική εισφορά στο Γενικό Σχέδιο Υγείας και στη γενική κυβερνητική εισφορά στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και συναφώς αφορούν συναλλαγές εντός της γενικής κυβέρνησης οι οποίες δεν επιβαρύνουν το δημοσιονομικό ισοζύγιο. Ως εκ τούτου, η δημοσιονομική επίπτωση που προκύπτει από τον υπό αναφορά συμπληρωματικό προϋπολογισμό περιορίζεται στα €101,5 εκατομ. ή ποσοστό 0,4% του ΑΕΠ. 

Κατά τη συζήτηση του προτεινόμενου συμπληρωματικού προϋπολογισμού η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ενημέρωσε την επιτροπή για τις επιμέρους συμπληρωματικές πιστώσεις που περιλαμβάνονται σε αυτόν και ανέλυσε τους ειδικότερους σκοπούς για τους οποίους αυτές θα διατεθούν.

Στο πλαίσιο της εξέτασης του νομοσχεδίου η επιτροπή ζήτησε ενημέρωση αναφορικά με επιμέρους ζητήματα, τα οποία αφορούν μεταξύ άλλων στην επιχορήγηση της αυξημένης τιμής χρέωσης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, στη χορηγία στον ΚΟΑΠ και στη φιλοξενία Ουκρανών προσφύγων και ανήλικων ασυνόδευτων παιδιών αιτητών ασύλου. 

Περαιτέρω, ζητήθηκαν διευκρινίσεις κυρίως σε ό,τι αφορά στη δημιουργία, κατάργηση και μετονομασία θέσεων στο Υπουργείο Εσωτερικών και τέθηκαν ερωτήματα αναφορικά με το κατά πόσο πρέπει να τροποποιηθεί η ισχύουσα νομοθεσία που διέπει τα καθήκοντα που προκύπτουν από τις θέσεις που καταργούνται.     Επιπροσθέτως, τέθηκε το ζήτημα της δημιουργίας και κατάργησης θέσεων στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο και στο Ανώτατο Δικαστήριο για σκοπούς συνοχής με τη σχετική νομοθεσία που προβλέπει για την ίδρυση Ανωτάτου Συνταγματικού Δικαστηρίου, η εφαρμογή της οποίας ενδεχομένως να μετατεθεί σε μεταγενέστερη ημερομηνία από την προβλεπόμενη σύμφωνα με τα ισχύοντα. Ως εκ τούτου, η επιτροπή ζήτησε από το αρμόδιο υπουργείο όπως προβεί στην κατάλληλη τροποποίηση του νομοσχεδίου, λαμβάνοντας υπόψη το πιο πάνω.

Στη βάση των διαμειφθέντων, η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ενημέρωσε την επιτροπή ότι οι συμπληρωματικές πιστώσεις που αφορούν στην επιχορήγηση της αυξημένης τιμής χρέωσης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας σχετίζονται με την επιδότηση των τιμολογίων της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ), όπως σχετικά προβλέπεται στο πακέτο μέτρων για αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων που προωθεί η κυβέρνηση σύμφωνα με σχετικές αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου.     

Αναφορικά με τη χορηγία προς τον ΚΟΑΠ, η ίδια εκπρόσωπος ανέφερε ότι αυτή αφορά εκταρικές επιδοτήσεις στο πλαίσιο υλοποίησης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης και των Μέτρων Άμεσων Πληρωμών, τα οποία συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. 

Σημειώνεται ότι το Υπουργείο Εσωτερικών, με επιστολή του ημερομηνίας 15 Νοεμβρίου 2022, κατέθεσε στοιχεία αναφορικά με τον αριθμό των Ουκρανών προσφύγων που έχουν αφιχθεί στη Δημοκρατία.

Περαιτέρω, σε σχέση με το θέμα που αφορά στις θέσεις προσωπικού του Υπουργείου Εσωτερικών, οι εκπρόσωποι του εν λόγω υπουργείου δήλωσαν ότι οι θέσεις που προβλέπονται στον συμπληρωματικό προϋπολογισμό αποτελούν μέρος ευρύτερου σχεδιασμού και η πλήρωσή τους αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τη δομή του υπουργείου. Με τη δημιουργία των θέσεων αυτών, οι οποίες είναι εναλλάξιμες, παρέχεται ευελιξία στον Υπουργό Εσωτερικών και στον γενικό διευθυντή του υπουργείου να αξιοποιούν το προσωπικό ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν. Όπως οι ίδιοι αρμόδιοι ανέφεραν, έχουν ετοιμαστεί τα σχετικά νομοσχέδια που τροποποιούν την ισχύουσα νομοθεσία που διέπει την εκτέλεση των καθηκόντων των θέσεων για τις οποίες προτείνεται κατάργηση, καθώς και τα νέα σχέδια υπηρεσίας τα οποία έχουν κατατεθεί στη Βουλή.  

Στη βάση των προαναφερθέντων, το Υπουργείο Οικονομικών, με επιστολές του ημερομηνίας 11 και 16 Νοεμβρίου 2022, καθώς και με ηλεκτρονικό μήνυμα ημερομηνίας 18 Νοεμβρίου 2022, κατέθεσε αναθεωρημένα κείμενα των νομοσχεδίων, στα οποία περιλήφθηκαν ρυθμίσεις, ώστε αφενός να ορισθεί ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών ως ο ελέγχων λειτουργός επί των κονδυλίων που αφορούν στην Υπηρεσία Μέριμνας και Αποκατάστασης Εκτοπισθέντων λόγω κατάργησης της θέσης Διευθυντή Μέριμνας και Αποκατάστασης Εκτοπισθέντων και αφετέρου να περιληφθούν ξεχωριστές υποδιαιρέσεις για το Ανώτατο Δικαστήριο και το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο για σκοπούς παρουσίασης της χωριστής τους δικαιοδοσίας, καθώς και ρυθμίσεις που αφορούν στη μετονομασία των θέσεών τους.  

Σημειώνεται ότι η Αρχιπρωτοκολλητής συμφώνησε με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις όπως αυτές τροποποιήθηκαν σύμφωνα με τα αναθεωρημένα κείμενα και αφορούν στις θέσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου και του Ανωτάτου Συνταγματικού Δικαστηρίου. 

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί επί του υπό αναφορά νομοσχεδίου κατά τη συζήτηση του θέματος στην ολομέλεια του σώματος.