Κενά βλέπει το ICOMOS στο νομοσχέδιο για Υφυπουργείο Πολιτισμού

Τι ανέφερε το Κυπριακό Τμήμα της Διεθνούς Επιτροπής Μνημείων και Χώρων (ICOMOS)

Το Κυπριακό Τμήμα της Διεθνούς Επιτροπής Μνημείων και Χώρων (ICOMOS) σε ανακοίνωση του,  αναφορικά με το νομοσχέδιο για την δημιουργία Υφυπουργείου Πολιτισμού, αναφέρει ότι σε αυτό το Υφυπουργείο παρουσιάζεται εκ πρώτης όψεως αυτοτελές, αλλά στην ουσία ο Υφυπουργός δεν θα είναι μέλος του Υπουργικού Συμβουλίου και δεν θα διαχειρίζεται πιστώσεις ενός αυτόνομου δικού του προϋπολογισμού, αλλά θα υπάγεται κατευθείαν κάτω από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Το ICOMOS σημειώνει ότι το τρέχον νομοσχέδιο «επιλέγει», όπως μέρος του υλικού πολιτισμού και δη μόνο το Τμήμα Αρχαιοτήτων να υπαχθεί στο εν λόγω Υφυπουργείο, αποφεύγοντας να εντάξει και τους Κλάδους των παραδοσιακών και ιστορικών κτηρίων και κατασκευών,  των Περιοχών Ειδικού Χαρακτήρα, του φυσικού και πολιτιστικού τοπίου και των φυσικών μνημείων.

Είναι χαρακτηριστικό, αναφέρεται, ότι στη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού, προσκλήθηκαν για να εκφράσουν απόψεις 16 φορείς των Γραμμάτων και Τεχνών, αλλά κανένας φορέας από τον χώρο της Υλικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Προσθέτει ότι ακόμη και για τις Αρχαιότητες, το Νομοσχέδιο παρουσιάζεται «αμήχανο», γιατί ως αρχαιότητες αναφέρει: «τον αρχαιολογικό πλούτο και τον αρχαίο ελληνικό και ρωμαϊκό πολιτισμό της Κύπρου, ιδιαίτερα δε τους χώρους και τα μνημεία του καταλόγου της Παγκόσμιας Κληρονομιάς (UNESCO), όπως επίσης και τον Βυζαντινό Πολιτισμό και τα μνημεία της μεσαιωνικής ευρωπαϊκής και άλλης κληρονομιάς και άλλους χώρους ή μνημεία».

Και όμως, συνεχίζει η ανακοίνωση του ICOMOS, με την ένταξη της στην ΕΕ η Κύπρος, πρόσθεσε περιόδους ανθρώπινου πολιτισμού σε αυτές των υπολοίπων χωρών-μελών αφού οι αρχαιότητες στο νησί ξεκινούν από την προϊστορική - προνεολιθική περίοδο (9000 - 10000 π.Χ. ) με συνολική ιστορία τουλάχιστον 11 χιλιάδων χρόνων.

Αντιλαμβανόμαστε ότι από το 1964, και μετά την αποχώρηση των Τ/Κ αξιωματούχων του Κράτους  από τις θέσεις τους, αναφέρεται, στον τομέα του Συνταγματικού Δικαίου, η Κυπριακή Δημοκρατία λειτουργεί στη βάση του Δικαίου της Ανάγκης, για την ομαλή λειτουργία των τριών εξουσιών της (νομοθετική, εκτελεστική, δικαστική).
 
Με βάση το πιο πάνω δεδομένο, σημειώνεται, είναι αδύνατο να θεσμοθετηθούν νέα Υπουργεία, με εξαιρέσεις όπως την περίπτωση της δημιουργίας του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας.

«Αποτέλεσμα και μοναδικό φαινόμενο των «καιρών» είναι να έχουν ήδη δημιουργηθεί τρία Υφυπουργεία και να διοριστούν επιπλέον 13 Επίτροποι για διάφορους τομείς. Ορισμένα υφυπουργεία ή Επίτροποι έχουν αναπληρώσει κενά, αφού πράγματι δεν καλύπτονταν οι συγκεκριμένες λειτουργίες ή ήταν καταχωνιασμένες σε κάποιο Υπουργείο. Ορισμένοι από αυτούς προσπαθούν να συντονιστούν με το Έργο των κρατικών Υπηρεσιών, προσπαθώντας κατά κάποιο τρόπο να χαράξουν πολιτική χωρίς να έχουν την απαραίτητη υποδομή οι ίδιοι», αναφέρεται.

Ειδικά στην περίπτωση δημιουργίας Υφυπουργείου με την ένταξη σε αυτό και των Αρχαιοτήτων, προστίθεται, λόγω του ότι Υφυπουργείο δεν προβλέπεται στο Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας, σε περίπτωση λύσης του κυπριακού προβλήματος δεν εξασφαλίζεται η διαχείριση και η προστασία των αρχαιοτήτων και της πολιτιστικής κληρονομιάς σε όλη την έκταση της Κύπρου από ένα ενιαίο φορέα, δηλαδή το Τμήμα Αρχαιοτήτων ως μία ομοσπονδιακή οντότητα, που είναι και η επιθυμία της ελληνοκυπριακής πλευράς στις συνομιλίες.
 
«Κινδυνεύουμε δηλαδή να έχουμε στο τέλος ένα Υφυπουργείο για τις αρχαιότητες στο νότιο μέρος του νησιού και ένα Υφυπουργείο στο βόρειο», σημειώνεται.

Το ICOMOS αναφέρει ότι το Τμήμα Αρχαιοτήτων και ο Κλάδος Διατήρησης του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως χρειάζονται σημαντική αναδιάρθρωση των δομών τους και σημαντική ενίσχυση σε οικονομικούς πόρους και σε ανθρώπινο δυναμικό, αλλά και σε υλικοτεχνική υποδομή.
 
(ΚΥΠΕ)