Κ.Κώστα: Τα ενεργειακά ζητήματα στο επίκεντρο της ομιλίας του

Όλα όσα σηεμίωσε στην ομιλία του ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ - (ΑΥΤΟΥΣΙΑ Η ΟΜΙΛΙΑ)

Για τα ενεργειακά ζητήματα, τους υδρογονάνθρακες, το ερευνητικό πρόγραμμα της Κύπρου, τα πετρελαιοειδή και το ακριβό ηλεκτρικό ρεύμα  που πληρώνουν οι πολίτες έκανε αναφορά, ανάμεσα σε άλλα,στην ομιλία του για τον προϋπολογισμό του 2021 ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα.

Aυτούσια η ομιλία: 
 
Κύριε Πρόεδρε ,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
 
Η διαχείριση του θέματος των υδρογονανθράκων, πρέπει να γίνει με σοβαρότητα και σωστό σχεδιασμό, προς όφελος του συνόλου του κυπριακού λαού. Το ενεργειακό πρόγραμμα της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ΑΟΖ μας, πρέπει να προχωρήσει, στα πλαίσια ενός ευρύτερου ενεργειακού σχεδιασμού, τον οποίο, θα πρέπει επιτέλους να εκπονήσει η κυβέρνηση.

Από αυτό το βήμα, εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας, για την περαιτέρω εξέλιξη του ερευνητικού μας προγράμματος, λόγω των παράνομων και απαράδεκτων ενεργειών της Τουρκίας αλλά και της αναβολής των προγραμματισμένων γεωτρήσεων από τις εταιρείες, λόγω της πανδημίας.
Ανησυχούμε επίσης και  για τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης για δημιουργία ή όχι του τερματικού σταθμού υγροποίησης, τονίζοντας για μια ακόμα φορά, ότι θα μπορούσαμε να είμασταν έτοιμοι με όλες τις τεχνοοικονομικές μελέτες, για την ολοκλήρωση των οποίων απαιτούνται 3 χρόνια και να προχωρούσαμε στην εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή, με την εξεύρεση των αναγκαίων ποσοτήτων φ.α.

Ανησυχίες, εκφράζουμε επίσης για το τέλμα στις διαπραγματεύσεις Κύπρου και Ισραήλ για την ανάπτυξη του κοιτάσματος ‘Αφροδίτη’, του μοναδικού επιβεβαιωμένου μας κοιτάσματος το οποίο 10 χρόνια μετά την ανακάλυψη του παραμένει αναξιοποίητο, τονίζοντας ότι εδώ και 7 χρόνια, οι 2 κυβερνήσεις δεν έχουν καταφέρει να καταλήξουν σε συμφωνία συνεκμετάλλευσης.

Η ανακάλυψη υδρογονανθράκων, μπορεί να αλλάξει το μέλλον του τόπου μας. Δυστυχώς, η κυβέρνηση την αντιμετώπισε, περισσότερο ως επικοινωνιακό εργαλείο για εσωτερική κατανάλωση, καλλιεργώντας πολλές φορές, ψευδαισθήσεις στο λαό.

>>>Διαβάστε ακόμη: Όλες οι ομιλίες στην Ολομέλεια της Βουλής για τον προϋπολογισμό<<<< 

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
 
Η ΕΕ έχει καθορίσει ως δεσμευτικό στόχο για το 2020 τη διείσδυση των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό ισοζύγιο σε ποσοστό 16%, ώστε να μειωθεί η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος με συμβατικά καύσιμα.

Το Υπουργείο Ενέργειας, σπεύδει την υστάτη και με τεράστια καθυστέρηση, να εξαγγείλει νέα σχέδια για να προωθηθούν οι ΑΠΕ.
Εμείς δηλώνουμε για μια ακόμα φορά, ότι η κυβέρνηση επέδειξε απίστευτη αδιαφορία και είναι αδύνατον, γνωρίζοντας τα προβλήματα  αλλά και τη γραφειοκρατία, τα νέα έργα να εξεταστούν, να αδειοδοτηθούν και να υλοποιηθούν άμεσα, για να καλυφθεί το ποσοστό υλοποίησης, που ανακοινώνει το τελευταίο διάστημα η κυβέρνηση. 

Παράλληλα, στον τομέα των μεταφορών ο στόχος ανέρχεται στο 10% και μέχρι το τέλος του χρόνου, θα ανεβούμε στο 7.5%. και αυτό, με την περεταίρω πρόσμιξη βιοκαυσίμων σε βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης, η οποία αυξάνει τις ήδη πολύ ψηλές τιμές των καυσίμων.
 
Επιπρόσθετα, το Υπουργείο Ενέργειας, διαβεβαίωνε την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ότι η είσοδός μας στην ελεύθερη ανταγωνιστική αγορά για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος,  ώστε να καλύψουμε το στόχο μας αναφορικά με τη διείσδυση των ΑΠΕ αλλά και το δεσμευτικό μας στόχο από τη ΕΕ, για υλοποίηση μέχρι το 2020, θα γινόταν τον Ιούλιο του 2016. Κάτι το οποίο δεν έγινε.
Η ΡΑΕΚ προχώρησε σε ρυθμιστική απόφαση με οδικό χάρτη μέχρι τον Ιούλιο 2019.
 
Οι φόβοι μας για περαιτέρω καθυστερήσεις επιβεβαιώθηκαν για ακόμα μια φορά στη τελευταία συνεδρία της Επιτροπής Εμπορίου που ασχολήθηκε με το θέμα αφού οι διαδικασίες πιθανώς να ολοκληρωθούν το 2022 και πιθανότατα να μας επιβληθεί βαρύτατο πρόστιμο. Και όλα αυτά, ενώ η κυβέρνηση μέχρι σήμερα, δεν κατανοεί ότι ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς, τον οποίο διόρισε, φέρει βαρύτατες ευθύνες για αυτή τη κατάσταση.
 
Κύριε Πρόεδρε ,
 
Δικαιολογημένα οι πολίτες αντιδρούν έντονα για το ακριβό ηλεκτρικό ρεύμα που πληρώνουν. Ποιές όμως είναι οι ευθύνες της κυβέρνησης;
Η ΑΗΚ εδώ και χρόνια ζητά από την κυβέρνηση να την προμηθεύσει με φυσικό αέριο για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής έτσι ώστε να μειωθεί το κόστος αγοράς καυσίμων αλλά και να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων.

Παράλληλα, η Ε.Ε. εχει καθορίσει ως δεσμευτικό στόχο για την Κυπριακή Δημοκρατία την εισαγωγή φ.α. για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής μέχρι το 2020. Υπενθυμίζουμε ότι, το 2011 είμασταν ένα βήμα πριν από την υπογραφή συμβολαίων για έλευση φθηνού φ.α. Δυστυχώς όμως, οι σημερινοί κυβερνώντες, φρόντισαν να υποσκάψουν και να ακυρώσουν εκείνη τη συμφωνία, η οποία αν είχε υπογραφεί, σήμερα θα πληρώναμε πολύ πιο φθηνό ρεύμα. Με αλλαγές στόχων, διαδικασιών, μετάθεση χρονοδιαγραμμάτων, η Κυβέρνηση απέτυχε 3 φορές να εισάξει φ.α.
Οι εργασίες ανέγερσης του σταθμού εισαγωγής υγροποίημένου φ.α., άρχισαν μόλις πριν μερικούς μήνες και θα ολοκληρωθούν σε 2 περίπου χρόνια. Ελπίζουμε ότι δεν θα κληθούν οι πολίτες να πληρώσουν τα πιθανά πρόστιμα από την Ε.Ε.
Και όλα αυτά, την ώρα που ακόμα αναμένουμε ως Βουλή, το νομοσχέδιο που θα μετατρέπει τη ΔΕΦΑ σε οργανισμό δημοσίου δικαίου αλλά και πιθανές τροποποιήσεις σε νομοθεσίες, για να μπορέσει να λειτουργήσει η πρώτη φάση αγοράς φ.α.
 
Κύριε Πρόεδρε,
 
Η αισχροκέρδεια από τις εταιρείες πετρελαιοειδών, συνεχίζεται σε βάρος του καταναλωτή. Οι τιμές των καυσίμων παραμένουν πολύ ψηλές ενώ διεθνώς η τιμή του πετρελαίου,  έχει ειλικρινα βυθιστεί.

Γιατί η Κυβέρνηση δεν προχωρεί στην εφαρμογή ουσιαστικών μέτρων για την επίλυση του προβλήματος; Γιατί δεν υλοποιεί τις εισηγήσεις της δικής της μελέτης για τη δημιουργία συνθηκών ανταγωνισμού που σήμερα είναι ανύπαρκτές; Γιατί η Κυβέρνηση συνεχίζει να επιβάλλει ΦΠΑ και επί του Φόρου Κατανάλωσης; Γιατί η κυβέρνηση δεν προωθεί την υγραεριοκίνηση;

Τονίζουμε για ακόμα μια φορά την ανάγκη παροχής κινήτρων που να προωθούν την υγραεριοκίνηση, όπως η επιδότηση τοποθέτησης συστημάτων, η μείωση της άδειας κυκλοφορίας οχημάτων που κινούνται με υγραέριο, πρακτική που ακολουθείται σε άλλες χώρες. Κάτι τέτοιο θα δώσει την ευκαιρία στους πολίτες να προμηθεύονται πιο φθηνό καύσιμο, με φόρο κατανάλωσης μόνο 7 σεντ/ λίτρο αντί 44 σεντ/ λίτρο που επιβάλλεται στη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης.
Ίσως αυτός είναι και ο λόγος που η κυβέρνηση δεν προωθεί την υγραεριοκίνηση και την ηλεκτροκίνηση.
 
Κύριε Πρόεδρε ,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
 
Η αδικία της μη συμπερίληψης των ασθενών με πολλαπλή σκλήρυνση και των αιμοκαθαιρόμενων νεφροπαθών με περιτονιακή κάθαρση στην ειδική διατίμηση 08 στους λογαριασμούς κατανάλωσης της ΑΗΚ, ξεκίνησε από το Δεκέμβρη του 2016, με απόφαση του Υπουργού Εμπορίου και από το Μάρτη 2017 εγγράφηκε για συζήτηση στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Στις 7/11/17 και μετά από αρκετές συνεδριάσεις για το θέμα, ο Γ.Δ. του ΥΕΕΒΤ ανέφερε στα μέλη της επιτροπής ότι έχουν καταλήξει στα κριτήρια ένταξης της ειδικής διατίμησης όλων των κατηγοριών των ασθενών και ότι ήταν σε διαδικασία ετοιμασίας των εντύπων αιτήσεων.
Τέσσερα χρόνια μετά την απόφαση τίποτα δεν έχει γίνει, παρά τις υποσχέσεις που δόθηκαν, ακόμα και από τον ίδιο τον Υπουργό ενώπιον της Επιτροπής στις 15/5/18 ,ότι σε ένα μήνα θα εκδοθεί το διάταγμα στο οποίο θα προστίθεντο και οι τυφλοί, μέχρι να ετοιμάσει το Υπουργείο ολιστική λύση. Η κυβέρνηση, απλά λέει ότι το διάταγμα είναι στη Νομική Υπηρεσία για νομοτεχνικό έλεγχο, εδώ και καιρό.
 
Ενώ οι εναρμονιστικές νομοθεσίες για τα Πνευματικά και Συγγενικά Δικαιώματα ψηφίστηκαν από τον Ιούνιο 2017, ακόμα ως Βουλή αναμένουμε τους σχετικούς Κανονισμούς, την ίδια ώρα που σε όλες τις επιχειρήσεις, κυρίως μικρομεσαίες, καθημερινά μπαίνουν διάφοροι, άλλοι για πνευματικά άλλοι για συγγενικά δικαιώματα, οι οποίοι ζητούν να εισπράξουν τέλη που οι ίδιοι καθορίζουν.

Οι Κανονισμοί, με τους οποίους θα καθορίζονται κριτήρια για τον τρόπο υπολογισμού των τελών που θα εισπράττουν οι Οντότητες Διαχείρισης από τους χρήστες και το νομοσχεδίο με το οποίο θα μεταφερθεί η Οδηγία 115/06, σύμφωνα με την οποία μόνο μία οντότητα θα μπορεί να εισπράττει από τις επιχειρήσεις πνευματικά ή συγγενικά δικαιώματα, η οποία εκκρεμεί παρακαλώ, από το 2006, ακόμα δεν είναι έτοιμα αφού αναμένεται ο νομοτεχνικός έλεγχος από τη Νομική Υπηρεσία, στην οποία η κυβέρνηση τα έστειλε με τεράστια καθυστέρηση.

Η Νομική Υπηρεσία, τον Σεπτέμβριο του 2018, δεσμευόταν ενώπιον της Βουλής, ότι θα ολοκλήρωνε τον έλεγχο τον Οκτώβριο 2018. Οι Κανονισμοί ακόμα αγνοούνται.
 
Στις 6/10/20, ο Επίτροπος Δικαιοσύνης της ΕΕ, απαντώντας σε επιστολή του ευρωβουλευτή Γιώργου Γεωργίου, για τη δραματική κατάσταση που επικρατεί στην Κύπρο με τις καταχρηστικές ρήτρες και την παραβίαση του δικαιώματος των δανειοληπτών για προσφυγή στη δικαιοσύνη, απάντησε ότι από το 2013 η Επιτροπή είχε κινήσει διαδικασία επί παραβάσει κατά της Κύπρου, επειδή διαπίστωσε ότι οι κυπριακές αρχές δεν εφάρμοζαν αποτελεσματικά την ευρωπαϊκή οδηγία 93/13/ΕΟΚ σχετικά με τις καταχρηστικές ρήτρες. Και επειδή δεν δόθηκε λύση σε όλες τις αιτιάσεις, η Επιτροπή επανέλαβε τη διαδικασία επί παραβάσει τον Ιούλιο 2019 και απέστειλε συμπληρωματική προειδοποιητική επιστολή.

Μετά από 7 χρόνια και αφού η κυβέρνηση καθυστέρησε σχεδόν 5  χρόνια να στείλει το πολυνομοσχέδιο για τη προστασία των καταναλωτών, με το οποίο μεταφέρονται οι πρόνοιες της ευρωπαϊκής οδηγίας για τις καταχρηστικές ρήτρες στη Νομική Υπηρεσία για νομοτεχνικό έλεγχο, η οποία καθυστέρησε ακόμα 28 μήνες να το εξετάσει, κατατέθηκε πριν μερικές μέρες το νομοσχέδιο αυτό και την περασμένη εβδομάδα, ξεκίνησε η συζήτηση του στην Επιτροπή Εμπορίου.

7 χρόνια η κυβέρνηση αρνείτο να προστατεύσει τους πολίτες της από την ασυδοσία των τραπεζών, 7 χρόνια η κυβέρνηση κώφευε στις επίμονες και συνεχείς εκκλήσεις μας, επιτέλους να εφαρμόσει τις ευρωπαϊκές οδηγίες και να σταματήσει την κλοπή των δανειοληπτών από τις τράπεζες μέσω των καταχρηστικών τους ρητρών.
 
Από το βήμα της Ολομέλειας, καλούμε για ακόμα μια φορά τη Νομική Υπηρεσία, να προχωρήσει άμεσα στη κατάθεση στο δικαστήριο και των υπόλοιπων 5 αποφάσεων της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, για καταχρηστικές ρήτρες σε δανειακές συμβάσεις πολιτών με τράπεζες, μετά από 5 χρόνια απαράδεκτης καθυστέρησης.

Τονίζουμε ξανά και με τον πιο έντονο τρόπο, ότι ως κόμμα δεν πρόκειται να αποδεχθούμε, οι 3 υποθέσεις που κατατέθηκαν στο δικαστήριο, να αποσυρθούν από τη Νομική Υπηρεσία γιατί τάχα οι τράπεζες έχουν αφαιρέσει τις καταχρηστικές ρήτρες από τις συμβάσεις, όπως αφέθηκε να νοηθεί από τους εκπροσώπους της Ν.Υ. στις 20/10/20 στη συνεδρία της Επιτροπής Εμπορίου.

Κύριε πρόεδρε, όλα τα πιο πάνω συμβαίνουν, ενώ οι πολίτες ακόμα περιμένουν να τους προστατεύσει η κυβέρνηση, περιμένουν να αρθούν οι αδικίες. Και οι ευθύνες για όλα τα πιο πάνω (καταχρηστικές ρήτρες, πνευματικά δικαιώματα, ειδική διατίμηση ΑΗΚ για ασθενείς) δεν βαραίνουν μόνο τη Νομική Υπηρεσία αλλά βαραίνουν πρωτίστως τη κυβέρνηση, που αν ήθελε να προστατεύσει τους πολίτες, θα απαιτούσε από τη Νομική Υπηρεσία να τελειώσει άμεσα, όπως έκανε με νομοσχέδια που είχαν στόχο να προστατεύσουν τις τράπεζες και των οποίων ο νομοτεχνικός έλεγχος τέλειωνε σε 5 ώρες και όχι σε 5 χρόνια.
 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
 
Η κυβέρνηση ακύρωσε τη δημιουργία του Επιστημονικού Τεχνολογικού Πάρκου στο Πεντάκωμο, ως βασική υποδομή για την προαγωγή της έρευνας, της καινοτομίας και της υψηλής τεχνολογίας στην Κύπρο.
Για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, της έξυπνης εξειδίκευσης, της υλοποίησης της Ψηφιακής Στρατηγικής της χώρας μας αλλά και τη μετατροπή της Κύπρου σε περιφερειακό κέντρο εφαρμοσμένης γνώσης. Ένα τόσο σημαντικό έργο, το οποίο θα δώσει χιλιάδες θέσεις εργασίας σε άνεργους νέους και ώθηση στην οικονομία.
Πολλές φορές κάνουμε αναφορά στο γειτονικό Ισραήλ και στα επιτεύγματα του στο τομέα της έρευνας και της Τεχνολογίας, που του αποφέρουν τεράστια ποσά κάθε χρόνο. Απλά να πούμε ότι το Ισραήλ έχει 35 Τεχνολογικά Πάρκα και εμείς ούτε ένα δεν είμαστε ικανοί να κάνουμε. Προσπαθούμε εδώ και 25 χρόνια.
 
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
 
Θα μπορούσα να πω ακόμα περισσότερα για:
- τα πολύ σοβαρά προβλήματα με τις βιομηχανικές περιοχές όπως η αδυναμία του κράτους να εισπράξει οφειλόμενα ενοίκια αλλά και ζητήματα ασφάλειας,
- τη καθυστέρηση στην πιστοποίηση παραδοσιακών προϊόντων και το θέμα της κατοχύρωσης του χαλλουμιού,
- τη καθυστέρηση μετακίνησης από τη Λάρνακα, των εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών και υγραερίου,
- τις καθυστέρηση στην εξέταση αιτήσεων στα διάφορα σχέδια επιχορήγησης και στην ανάγκη ενίσχυσης με προσωπικό της αρμόδιας υπηρεσίας,
- τις πολύ σοβαρές καθυστερήσεις στην κατάθεση στη Βουλή εναρμονιστικών νομοσχεδίων, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε συνεχώς ως Δημοκρατία, με βαρύτατο πρόστιμο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

 
Κύριε Πρόεδρε,
 
Βεβιασμένες αποφάσεις  και αποφάσεις με κόστος δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από την τσέπη του φορολογούμενου για να προπαθήσουμε την υστάτη να καλύψουμε στόχους, πιθανά πρόστιμα από την Ε.Ε. δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ τα οποία θα πληρώσει ο πολίτης και συνεχιζόμενος εμπαιγμός της Βουλής εδώ και αρκετό καιρό.
Τι συμβαίνει επιτέλους; Οι ευθύνες για αυτή τη κατάσταση ανήκουν μόνο στους δημοσίους υπαλλήλους; Όχι.  Επαναλαμβάνουμε με έμφαση, ότι οι ευθύνες είναι πρωτίστως πολιτικές.
Και όλα αυτά, αποδεικνύουν για ακόμα μια φορά, ότι την ανικανότητα, την προχειρότητα και την ανευθυνότητα των κυβερνώντων, την πληρώνουν δυστυχώς οι πολίτες και ο τόπος.
 
Σας ευχαριστώ.