Νόμος για Whistleblowers: Οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων

Τι αλλάζει στις μικρές επιχειρήσεις και τι στις μεγάλες / Πού μπορούν να υποβάλουν καταγγελία οι πολίτες

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank

Η Ειρήνη Χαραλαμπίδου βουλεύτρια του ΑΚΕΛ, μίλησε στην εκπομπή Business Hour By Brief για την ψήφιση του νόμου που προστατεύει τα άτομα που αναφέρουν κακές πρακτικές και πράξεις διαφθοράς επισημαίνοντας την σημασία του νομοσχεδίου και αναφερόμενη στις επόμενες ενέργειες στις οποίες περιλαμβάνεται η ενημέρωση των πολιτών για το δικαίωμα τους αυτό, την Παρασκευή 21 Ιανουαρίου 2022.

Όπως ανέφερε, από το 2016 είχε καταθέσει ολοκληρωμένο νομικό πλαίσιο για τον νόμο περί της Προστασίας Προσώπων που Αναφέρουν Παραβάσεις του Ενωσιακού και Εθνικού Δικαίου, ο οποίος τώρα μετά από 6 χρόνια κατάφερε να ψηφιστεί.

Η κα. Χαραλαμπίδου επεσήμανε την ανάγκη για αυτοκριτική  ως κοινοβούλιο, λόγω της καθυστέρησης τόσων χρόνων για να θεσπιστεί το νομικό πλαίσιο, καθώς πρόκειται για μια πολύ βασική νομοθεσία σε θέματα πάταξης της διαφθοράς

Η κα. Χαραλαμπίδου θέλησε να δώσει τα εύσημα στην Υπουργό Δικαιοσύνης Στέφη Δράκου η οποία με την δική της επιμονή, για την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής οδηγίας του 2019 και σε συνδυασμό με την πρόταση νόμου που κατέθεσε η βουλεύτρια του ΑΚΕΛ, έγινε η ενσωμάτωσε ώστε να μην γίνεται πλέον λόγος για θέματα ενωσιακού δικαίου αλλά να υπάρχει και ουσιαστική κάλυψη σε θέματα εθνικής νομοθεσίας και εθνικού δικαίου.

>>>Τι προβλέπει ο νομος περί της Προστασίας Προσώπων που Αναφέρουν Παραβάσεις του Ενωσιακού και Εθνικού Δικαίου Νόμος του 2022<<<

Ποιους προστατεύει ο νόμος

Σήμερα, έχει δημιουργηθεί και πλέον είναι νόμος, ένα πολύ ισχυρό πλαίσιο που προστατεύει όσους πολίτες έχουν πληροφορίες στον εργασιακό τους χώρο για κακές πρακτικές, για σκάνδαλα, για θέματα διαφθοράς και τους προστατεύει από απόλυση, δυσμενή μεταχείριση, από προαγωγές και πολλά άλλα.

Κληθείσα να σχολιάσει αν είναι ικανοποιημένη από αυτό το νομικό πλαίσιο που έχει δημιουργηθεί, σημείωσε ότι ένα μεγάλο μέρος του πέραν της οδηγίας, αφορά δικές της εισηγήσεις όπως τις κατέθεσε το 2016 και εφόσον και τα θέματα ενωσιακού δικαίου αφορά όλες τις χώρες με τον ίδιο τρόπο, δεν θα μπορούσε να μην είναι.

Προτεραιότητα η ενημέρωση των πολιτών

Πρέπει άμεσα να ενημερωθούν οι πολίτες, οι επιχειρήσεις και ο δημόσιος τομέας για τις πρόνοιες που προβλέπει το νομικό πλαίσιο καθώς υπάρχουν υποχρεώσεις που πρέπει να υλοποιήσουν, ανέφερε η κα. Χαραλαμπίδου.

Οι υποχρεώσεις επιχειρήσεων σύμφωνα με τον νόμο Whistleblowers

Πρέπει να δομηθούν δίαυλοι καταγγελιών στις επιχειρήσεις, σημείωσε η κα. Χαραλαμπίδου. Πρόσθεσε ακόμη ότι για τις μικρές επιχειρήσεις που εργοδότουν μέχρι 50 άτομα, υπάρχουν πρόνοιες που τους επιτρέπουν να δημιουργήσουν διαύλους που θα εξυπηρετούν περισσότερες από μια εταιρείες. 

«Πρέπει να ξεκινήσουμε μια εντατική ενημέρωση του κόσμου να κατανοήσουν, να ξεθαρρέψουν, να δίνουν πληροφορίες, να μην φοβούνται να δίνουν πληροφορίες και να καταλάβουν ότι δεν υπάρχει πλέον  εκφοβισμός ή εκβιασμός με τρόπους αθέμιτους όπως ειναι η δουλειά τους, ή να τους στερήσει κάποιος τα προς το ζην τους επειδή έπραξαν το καθήκον τους απέναντι στην πολιτεία και το κράτος», σημείωσε.

Που μπορείτε να κάνετε μια καταγγελία

Οι πολίτες μπορούν αν χρησιμοποιήσουν εσωτερικό ή εξωτερικό δίαυλο επικοινωνίας σημείωσε η κα. Χαραλαμπίδου.

 Στην περίπτωση μεγάλης εταιρείας πχ. 1000 ατόμων, είναι υποχρεωμένη να δημιουργήσει η ίδια εσωτερικό γραφείο με άτομα αποδοχής αυτών των καταγγελιών. «Αν όμως ο πολίτης θέλει να ξεφύγει από το εργασιακό του περιβάλλον, τότε μπορεί να χρησιμοποιήσει άλλους οδούς παρά το γεγονός ότι έχουμε δώσει το δικαίωμα να καθορίζονται αυτοί οι δίαυλοι από το Υπουργικό Συμβούλιο», σημείωσε.

Όπως ανέφερε, ο πολίτης θα μπορεί να μεταβεί σε οποιονδήποτε αξιωματούχο κρίνει, συμπεριλαμβανομένου του Γενικού Εισαγγελέα και την αστυνομία για καταγγελίας. 

Επειδή όμως, μπορεί να τίθενται και θέματα εμπιστοσύνης, δίνεται η δυνατότητα να μεταβεί κάποιος στο κοινοβούλιο, στον γενικό ελεγκτή της Δημοκρατίας και να επιλέξει ο ίδιος πως θα τύχει καλύτερης διαχείρισης η υπόθεση η οποία θέλει να καταγγείλει.

Παραδείγματα καταγγελιών από το παρελθόν

Κληθείσα να αναφέρει αν υπήρξε περίπτωση όπου πολίτης προέβη σε καταγγελία και κινδύνευσε να χάσει την δουλειά του, σημείωσε πως, έτυχε να καταγγελθεί περίπτωση στον Γενικό Ελεγκτή ότι κάποιος έβγαζε «μαύρα» σε τράπεζα στο Ντουπάι, από μεγάλο οργανισμό της Κύπρου που κατατίθετο ένα ποσό ύψους 25 χιλιάδων ευρώ μηνιαίως και τότε υπήρξαν παρεμβάσεις για να δοθεί το όνομα του πληροφοριοδότη. «Με τις σημερινές συνθήκες δεν θα μπορούσε κανένας να διανοηθεί να προβεί σε τέτοιες ενέργειες».

Υπήρξαν επίσης περιπτώσεις στην αστυνομία όπου διέρρευσε η υπόθεση για λάθος πληροφορίες αντί στην  Ιnterpol τις έδωσαν στους εγκληματίες καi τίναξαν τα σχέδια της Ιnterpol στον αέρα και κυνηγούσαν να δουν ποιος έδωσε την πληροφορία αντί να βλέπουν την ουσία του προβλήματος.

Ένα άλλο παράδειγμα ήταν η ιστορία με το Αl Jazeera, που στοχοποιήθηκε συνάδελφος εντός κοινοβουλίου.

«Με αυτό τον νόμο μπαίνει βάση σε μια διαφορετική κουλτούρα. Σε μια κουλτούρα διαφάνειας», τόνισε.

Η έκκληση κας, Χαραλαμπίδου

Τέλος η κα. Χαραλαμπίδου  απεύθυνε έκκληση στους πολίτες οι οποίοι έχουν πληροφορίες, γιατί τα μεγαλύτερα σκάνδαλα πολλές φορές αναδεικνύονται και βγαίνουν στην επιφάνεια από απλές και μικρές πληροφορίες, να τολμούν να εμπιστευτούν το νομικό πλαίσιο που ψηφίστηκε αλλά και «εμάς που θα το υπερασπιστούμε μέχρι εσχάτων και να δίνουν πληροφορίες με γνώμονα πάντα το δημόσιο συμφέρον».

 

Παρακολουθείστε όσα δήλωσε στην εκπομπή Business Hour By Brief ο κα. Χαραλαμπίδου:

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank