Προέχουν τα €1,2 δις–Ίσως δεν πάνε διακοπές από 15/7 οι βουλευτές

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΧΑΡΙΣ ΒΩΒΟΥ

Το ποσό των €1,2 δις εκατομμυρίων φέρνει ανατροπές και στη λειτουργία της Βουλής η οποία ίσως χρειαστεί να λειτουργήσει μέχρι και την 29η Ιουλίου

>>>Διαβάστε ακόμη: Τρέχει να προλάβει το κλείσιμο της Βουλής η Επιτροπή Οικονομικών

Κάτι που αν συμβεί θα είναι η πρώτη φορά στα χρονικά που η Βουλή των Αντιπροσώπων δεν θα τερματίσει τις εργασίες της για τις θερινές διακοπές την 15η Ιουλίου, όπου διεξάγεται κάθε χρόνο η λεγόμενη «επετειακή Ολομέλεια» για την καταδίκη του πραξικοπήματος αλλά και της τουρκικής εισβολής. 

Ωστόσο, φέτος τα πράγματα φαίνεται να είναι αλλιώς, αφού για μπορέσει η Κυπριακή Δημοκρατία να αντλήσει το ποσό που εξασφάλισε μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της ΕΕ, τα €1,2 δις , προαπαιτείται η έγκριση διαφόρων και αρκετών νομοθετημάτων από το Κοινοβούλιο. 

>>> Διαβάστε εδώ αναλυτικά τα νομοσχέδια που είτε ευρίσκονται, είτε θα κατατεθούν ενώπιον της Βουλής <<<

Κάτι που θέτει τους βουλευτές και κόμματα προ των ευθυνών τους, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με πληροφοριες της Brief, οι συνεδρίες της Ολομέλειας του Σώματος ενδεχομένως να παραταθούν μεχρι και την 29η Ιουλίου

Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω των βουλευτικών εκλογών, ουσιαστικό νομοθετικό έργο θα μπορούσε να οδηγηθεί στην Ολομέλεια στη συνεδρία της 1ης Ιουλίου, (σ.σ. και αυτό διότι θα πρέπει αρχικώς να αποφασιστεί η κατανομή για τις Προεδρίες των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών μεταξύ των κομμάτων και μετέπειτα η σύνθεση των Επιτροπών με τους βουλευτές των διαφόρων κομμάτων, και τέλος οι Επιτροπές αυτές να παρακαθίσουν σε συνεδρίες ώστε να εξετάσουν τα διάφορα νομοσχέδια για να μπορέσουν αυτά να οδηγηθούν στην Ολομέλεια, κάτι που οδηγεί την όλη διαδικασία ουσιαστικά στην Ολομέλεια της 1ης Ιουλίου). 

Δηλαδή, το Σώμα θα έχει «ωφέλιμο χρόνο» για νομοθετικό έργο, μόνο άλλη μία συνεδρία, αυτή της 8ης Ιουλίου, αφού η συνεδρία της 15ης Ιουλίου είναι επετειακή και συνάμα η απαρχή των θερινών διακοπών του Σώματος, χρόνος που ενδεχομένως να μην είναι αρκετός για να συζητηθούν και να οδηγηθούν στην Ολομέλεια όλα τα νομοθετήματα που απαιτούνται ως προϋπόθεση για την εκταμίευση του €1,2 δις

Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες της Brief, συζητήθηκε μεταξύ των Αρχηγών / Εκπροσώπων των Κοινοβουλευτικών κομμάτων το ενδεχόμενο όπως οι εργασίες της Βουλής των Αντιπροσώπων παραταθούν μέχρι και την 29η Ιουλίου εάν αυτό κριθεί αναγκαίο. 

Εκκρεμούν 23 μεταρρυθμιστικά νομοσχέδια – Θα κατατεθούν άλλα 28

Σύμφωνα με το Προεδρικό, αλλά και με όσα ανέφερε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και στους πολιτικούς αρχηγούς, για την άντληση των 1,2 δις ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της ΕΕ τέθηκε ως προαπαιτούμενο η νομοθετική έγκριση μέχρι το τέλος του 2021, 23 μεταρρυθμιστικών νομοσχεδίων, τα οποία εκκρεμούν στη Βουλή, ενώ παράλληλα αναμένεται να κατατεθούν στην Βουλή άλλα 28 σχετικά νομοσχέδια, με την περίοδο θέσπισης των μεταρρυθμίσεων να ξεκινά από τον Δεκέμβριο του 2021 μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2025. 

>>> Διαβάστε εδώ αναλυτικά τα νομοσχέδια που είτε ευρίσκονται, είτε θα κατατεθούν ενώπιον της Βουλής <<<

Η υιοθέτησή των πιο πάνω κρίνεται απαραίτητη για την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων του Σχεδίου Ανάκαμψης και Επιχειρηματικότητας και τη συνακόλουθη εκταμίευση των ευρωπαϊκών πόρων που αναλογούν στην Κύπρο, σύμφωνα με το Σχέδιο "Κύπρος - το αύριο”

Τι αφορούν τα νομοσχέδια τα οποία πρόκειται να κατατεθούν στην Βουλή

Ανανεώσιμη ενέργεια

Η μεταρρύθμιση σχετικά με την κλιματική ουδετερότητα, ενεργειακή απόδοση και διείσδυση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας παρουσιάζει τέσσετις συστάσεις. Πρώτον την εισαγωγή πράσινης φορολογίας με το νομοσχέδιο για την εισαγωγή:
 (α) του φόρου άνθρακα στα καύσιμα για τους τομείς της οικονομίας που δεν εμπίπτουν στο Σύστημα Εμπορίας Ρύπων, 
(β) της σταδιακής εισαγωγής περιβαλλοντικού τέλους ύδατος, και, 
(γ) τέλος οικιακών αποβλήτων/σκυβαλότοπων. 

Δεύτερον τη δημιουργία κανονιστικού πλαισίου για αποθήκευση ενέργειας με στόχο την περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ, μέσα από Κανόνες Μεταφοράς και Διανομής και Κανόνες Αγοράς Ηλεκτρισμού.    

Τρίτον τη δημιουργία διαδικτυακού One-Stop-Shop για τη διευκόλυνση της πληροφόρησης, εξυπηρέτησης αλλά και αδειοδότησης έργων ΑΠΕ, και τέταρτον τη διευκόλυνση της υλοποίησης ενεργειακών αναβαθμίσεων σε κτήρια, μέσα από τον «περί Προώθησης και Ενθάρρυνσης της Χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Τροποποιητικός) Νόμο του 2021». 

"Πράσινες" και "έξυπνες" μεταφορές

Όσον αφορά τις βιώσιμες μεταφορές, συστήνεται η σταδιακή κατάργηση των πλέον ρυπογόνων οχημάτων, ιδιαίτερα σε αστικές περιοχές με υψηλά επίπεδα ρύπανσης, μέσω υποβολής νομοθετικής πρότασης, καθώς και η δημιουργία κανονιστικού πλαισίου για την ανάπτυξη μιας διαλειτουργικής και αποτελεσματικής υποδομής επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και για τη ρύθμιση της σχετικής αγοράς, επίσης μέσω υποβολής νομοθετικής πρότασης. 

Σημαντική θεωρείται και η ανάπτυξη Έξυπνου Συστήματος Μεταφορών με τη χρήση τεχνολογιών Ψηφιακού Αντίγραφου (Digital Twin) για συλλογή, διαχείριση και ανάλυση δεδομένων, επιτρέποντας την παρακολούθηση και την αναπαραγωγή των φυσικών δικτύων κινητικότητας με την πρόβλεψη για τη λήψη αποφάσεων σεναρίων πραγματικής ζωής. Μάλιστα, αναμένεται να κατατεθεί νομοθετική ρύθμιση λόγω συλλογής προσωπικών δεδομένων για να υπάρχει συμμόρφωση με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων (GDPR).

Βελτίωση εμπορίου

Αναφορικά με τον ανθεκτικό και ανταγωνιστικό πρωτογενή τομέα, συστήνεται η ανάπτυξη ηλεκτρονικής πλατφόρμας για βελτίωση του εμπορίου και της συμμετρίας πληροφοριών στην αλυσίδα εφοδιασμού φρέσκων προϊόντων, μεταξύ παραγωγών-εμπόρων-αγοραστών. Το Νομοσχέδιο για τις Αθέμιτες Εμπορικές Πρακτικές στην αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων και τροφίμων στην Κύπρο.  

Κυκλική οικονομία 

Σχετικά με την κυκλική οικονομία, σημαντική είναι η ίδρυση Συντονιστικού Φορέα μεταξύ κεντρικής κυβέρνησης και τοπικής αυτοδιοίκησης. Συστήνεται η εφαρμογή νομοθεσίας μέσω της οποίας θα ιδρυθεί και θα λειτουργήσει ο Συντονιστικός Φορέας μεταξύ Κεντρικής Κυβέρνησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης για τη διαχείριση των αποβλήτων, ο οποίος  θα παρέχει μηχανισμό για την αναβάθμιση της διαχείρισης των αποβλήτων, θα συμβάλει στη συμμόρφωση με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες και θα προωθήσει την κυκλική οικονομία.   

Καινοτόμα κίνητρα

Στον τομέα της ενισχυμένης έρευνας και καινοτομίας, θα πρέπει να δοθούν κίνητρα για ενθάρρυνση και προσέλκυση επενδύσεων και ανθρώπινου δυναμικού στους τομείς της Ε&Κ. Συνεπώς, αναμένεται να κατατεθεί τροποποίηση του περί Φορολογίας Εισοδήματος Νόμου ώστε να διευρυνθεί το υφιστάμενο πλαίσιο επένδυσης σε καινοτόμες επιχειρήσεις.  

Επιχειρηματική ανταγωνιστικότητα 

Επίσης για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, προτείνεται ο εκσυγχρονισμός του περί Εταιρειών Νόμου, μέσω υποβολής νομοθετικής πρότασης.  Δεκέμβριος 2025. Επίσης, ο σχεδιασμός και σύσταση Εθνικού Αναπτυξιακού Οργανισμού, μέσω υποβολής νομοθετικής πρότασης εάν απαιτηθεί μετά από σχετική μελέτη. 

Αστικός ανασχεδιασμός

Όσον αφορά τη μεταρρύθμιση τοπικής αυτοδιοίκησης και χωροταξικού σχεδιασμού, απαιτείται αστικός αναδασμός – πολεοδομικός ανασχεδιασμός για την ορθολογική διαχείριση και αξιοποίηση της γης, μέσω υποβολής νομοθετικής πρότασης. 

Δημοσιονομική σταθερότητα

Σχετικά με τη διασφάλιση της δημοσιονομικής και χρηματοοικονομικής σταθερότητας, είναι σημαντική η αντιμετώπιση ανεπαρκειών του συστήματος τίτλων ιδιοκτησίας, με τον «περί πώλησης ακινήτων (ειδική εκτέλεση) τροποποιητικός νόμος», αλλά και προωθώντας ένα νέο νομικό πλαίσιο και μηχανισμό ανταλλαγής δεδομένων για την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας πελατών από τα πιστωτικά ιδρύματα. Ειδικότερα, αναμένεται να κατατεθούν: «ο περί Σύστασης, Λειτουργίας και Διαχείρισης Κεντρικού Μητρώου Πληροφοριών Πιστοληπτικής Ικανότητας του 2021» και «ο περί Εργασιών Πιστωτικών Ιδρυμάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. Χ) Νόμος του 2021»

Διαχείριση κρίσεων

Επίσης, για την ολοκλήρωση του κανονιστικού πλαισίου για Διαχείριση Κρίσεων στα Πιστωτικά Ιδρύματα αναμένεται να κατατεθούν: «ο περί της Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας Νόμος του 2021», «ο περί Εργασιών Πιστωτικών Ιδρυμάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. x) Νόμος του 2021» και «ο περί Χρηματοπιστωτικής Στήριξης στα Πλαίσια Εξυγίανσης Νόμος του 2021».

Φορολογικός σχεδιασμός

Επιπλέον, για την αντιμετώπιση του επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού – ATP συστήνεται νομοθετική πρόταση για αντιμετώπιση του επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού που ενδεχόμενα να πραγματοποιείται μέσω πληρωμών σε δικαιοδοσίες με χαμηλό φορολογικό συντελεστή, είτε με επιβολή παρακράτησης φόρου στους τόκους, μερίσματα και τις πληρωμές δικαιωμάτων ή άλλα ισοδύναμα μέτρα.  

Ενδυνάμωση συνδεσιμότητας

Αναφορικά με την αναβάθμιση υποδομής για συνδεσιμότητα, προτείνεται η ενδυνάμωση της Εθνικής Ρυθμιστικής Αρχής / Γραφείο Επιτρόπου Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Όσον αφορά τον «περί Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομικών Υπηρεσιών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021» και «περί Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών Νόμος του 2021» σημειώνεται ότι έχει ολοκληρωθεί ο νομοτεχνικός έλεγχος και αναμένεται να υποβληθούν στο Υπουργικό Συμβούλιο για έγκριση και στην συνέχεια στην Βουλή των Αντιπροσώπων. 

Εκσυγχρονισμός εκπαίδευσης

Σχετικά με τον εκσυγχρονισμό εκπαιδευτικού συστήματος, αναβάθμισης και ενίσχυσης δεξιοτήτων, χρειάζεται επέκταση της δωρεάν υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης από την ηλικία των τεσσάρων ετών. Συγκεκριμένα προτάσσεται η τροποποίηση «του περί Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης (Υποχρεωτική Φοίτηση και Παροχή Δωρεάν Παιδείας) Νόμου του 1993 (24(Ι)/1993)» και η τροποποίηση «των περί Λειτουργίας των Δημόσιων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης Κανονισμών»

Επίσης, ένα νέο σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, μέσα από τη νομοθετική ρύθμιση για το Νέο Σύστημα Αξιολόγησης (Νόμος ή/και Κανονισμός), καθώς και αντιμετώπιση αναντιστοιχίας δεξιοτήτων μεταξύ εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας. Μάλιστα, ενδέχεται να προωθηθεί τροποποίηση κανονισμών λειτουργίας στην περίπτωση δημιουργίας νέων κατευθύνσεων στην Μέση Εκπαίδευση.    

Ευέλικτη εργασία

Καταληκτικά στην αγορά εργασίας, κοινωνικής ευημερίας και ενσωμάτωσης, προωθούνται ευέλικτες μορφές εργασίας με τη μορφή τηλεργασίας, μέσα από την κατάθεση νομοσχεδίου για τις ευέλικτες μορφές εργασίας με τη μορφή τηλεργασίας.