ΑΝΑΛΥΣΗ: Δεν παίρνει μπρος η αγορά αυτοκινήτου

Μια σειρά προβλημάτων, τα οποία μάλιστα διαρκούν εδώ και πολύ καιρό, δημιουργούν συνθήκες τέλειας καταιγίδας για την αγορά αυτοκινήτου, η οποία δύσκολα μπορεί να ξεμπλοκάρει από το αδιέξοδο στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. 

Οι κυριότεροι λόγοι της μεγάλης πτώσης που καταγράφεται στις πωλήσεις και εγγραφές οχημάτων είναι οι ακόλουθοι και επηρεάζουν την παγκόσμια αγορά και συνεπώς και την κυπριακή: 

•    Αρχικά η πανδημία επέφερε έλλειψη στην αγορά των τσιπ με αντίκτυπο στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία 

•    Οι καθυστερήσεις στις γραμμές παραγωγής περιόρισαν τις πωλήσεις και συνεπώς τις αλλαγές αυτοκινήτων, με αρνητικό επακόλουθο και στην αγορά μεταχειρισμένων 

•    Το πληθωριστικό κύμα και ο πόλεμος στην Ουκρανία επηρέασαν την ομαλή διακίνηση πρώτων υλών σε παγκόσμια κλίμακα 

•    Το κόστος ενέργειας επηρεάζει όλους τους κρίκους της αλυσίδας στην αγορά αυτοκινήτου, από τις βιομηχανίες μέχρι τον τελικό αγοραστή 

•    Μεγάλες καθυστερήσεις στις μεταφορές με υψηλότερο κόστος, την ώρα που τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις κάνουν πράξεις ξανά και ξανά για τους μηνιαίους προϋπολογισμούς τους 
Όλα τα πιο πάνω σε συνάρτηση με το κλίμα αβεβαιότητας που δημιουργούν και τις εκτιμήσεις ότι τουλάχιστον η περίοδο του επόμενου Φθινοπώρου και Χειμώνα θα είναι δύσκολα, καθιστούν την αγορά αυτοκινήτου σε δυσμενή θέση. 

>>Διαβάστε επίσης: Πόσο κοστίζει να ενοικιάσεις σε φοιτητική εστία στην Κύπρο<<

Στον πιο κάτω πίνακα παρατίθενται οι εγγραφές οχημάτων Ι.Χ. κατά τον Ιούλιο, αλλά και για το πρώτο επτάμηνο κάθε έτους από το 2018 μέχρι και φέτος: 

 


Τα στοιχεία, που συνέλεξε από το αρχείο της Στατιστικής Υπηρεσίας και επεξεργάστηκε η Brief δείχνουν κατά τρόπο ξεκάθαρο ότι η αγορά είναι πολύ πίσω από τις προ πανδημίας χρονιές.

Πιο ειδικά αναφέρεται ότι οι εγγραφές οχημάτων Ι.Χ. κατά τον Ιούλιο του 2022 είναι μειωμένες κατά 33,8% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2018 και 37,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. 

 

>>> NEO - Brief Platinum, το πρώτο διαδραστικό περιοδικό από την Δημοσιογραφική Ομάδα της Brief. Κάνε δωρεάν εγγραφή ΕΔΩ για να παραλάβεις το πρώτο τεύχος με αποκλειστικό αφιέρωμα στις Φοιτητικές Εστίες <<<

Ανάλογη είναι η εικόνα που αφορά στο πρώτο επτάμηνο κάθε έτους. Ειδικότερα, σημειώνεται ότι οι εγγραφές οχημάτων Ι.Χ. κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου του 2022 είναι μειωμένες κατά 34,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Παράλληλα, η μείωση σε σχέση με τους πρώτους επτά μήνες του 2019 αγγίζει ποσοστιαία το 28%. 

Τα δεδομένα κάθε άλλους παρά θετικές προσδοκίες δημιουργούν, και όπως έγραψε και παλαιότερα σε αντίστοιχη ανάλυσή της η Brief οι πολλοί και σημαντικοί εξωγενείς παράγοντες που επηρεάζουν την αγορά αυτοκινήτου δε θα ομαλοποιηθούν σύντομα. Το 2023 πιθανώς να είναι η χρονιά της σταδιακής αποκλιμάκωσης των προκλήσεων που επηρεάζουν -αρνητικά- την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου, ωστόσο, πλήρης ομαλοποίηση θα πρέπει να αναμένεται το 2024 και νοουμένου ότι δε θα προκύψουν άλλα έκτακτα και μεγάλης κλίμακας γεγονότα.