Αρχίζει η συζήτηση για Μεταρρύθμιση Δήμων – Τι προωθείται

Οι βασικές πρόνοιες των νομοσχεδίων και οι προωθούμενες αλλαγές – Πόσοι Δήμοι θα προκύψουν και πόσοι θα συνενωθούν

Αρχίζει αύριο Δευτέρα (1/6) στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, η συζήτηση για την Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η οποία, εάν όλα πάνε καλά, θα εφαρμοστεί το 2024.

Συγκεκριμένα, η Επιτροπή θα θέσει στο μικροσκόπιό της τα δύο κυβερνητικά νομοσχέδια που τιτλοφορούνται ως «Ο περί Δήμων Νόμος του 2020» και ως «Ο περί Κοινοτήτων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2020», στην παρουσία του Υπουργού Εσωτερικών, Νίκου Νουρή, και εκπροσώπων της Νομικής Υπηρεσίας, της Ένωσης Δήμων και της Ένωσης Κοινοτήτων.

Όπως είχε τονίσει την περασμένη Παρασκευή (29/5) η Πρόεδρος της Κ.Ε. Εσωτερικών, Ελένη Μαύρου, στόχος είναι τα νομοσχέδια να τεθούν προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής εντός Σεπτεμβρίου, προκειμένου να κινηθούν όλες οι διαδικασίες για εφαρμογή όλων των αλλαγών που θα προκύψουν.

Η Brief, με αφορμή την έναρξη της συζήτησης για την πολυαναμενόμενη Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, παρουσιάζει σήμερα τις βασικές πρόνοιες των δύο νομοσχεδίων, καθώς και το πλάνο για συνενώσεις Δήμων και Κοινοτήτων.

>>> Διαβάστε ακόμη: 17 νέοι Δήμοι: Θα είναι μπλε ή κόκκινοι; (Έρευνα/Ποσοστά/Video) <<<

Το χρονικό της Μεταρρύθμισης
Σύμφωνα με επεξηγηματικό σημείωμα που συνοδεύει τα δύο νομοσχέδια που ενέκρινε το Υπουργικό Συμβούλιο στις 11 Μαρτίου και κατατέθηκαν στην Βουλή, το Υπουργικό με την απόφαση του αρ. 79.124 ημερομηνίας 14/7/2015 ενέκρινε τα νομοσχέδια: (α) ο περί Επαρχιακών Συμπλεγμάτων Νόμος του 2015 (β) ο περί Κοινοτήτων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2015 και (γ) ο περί Δήμων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2015 και εξουσιοδότησε τον Υπουργό Εσωτερικών να τα καταθέσει στη Βουλή των Αντιπροσώπων.

Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών, προστίθεται, απέστειλε τα ως άνω αναφερόμενα νομοσχέδια στη Βουλή των Αντιπροσώπων με την επιστολή του ημερομηνίας 16/7/2015

Σημειώνεται ότι εκτενής συζήτηση ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εσωτερικών έγινε μόνο για το νομοσχέδιο με τίτλο «Ο περί Επαρχιακών Συμπλεγμάτων Νόμος του 2015» η οποία και ολοκληρώθηκε εντός του 2019. 

Το εν λόγω νομοσχέδιο κατά τη συζήτηση ενώπιον της Κ.Ε. Εσωτερικών, αναφέρεται, μετονομάστηκε σε «περί Επαρχιακών Οργανισμών Αυτοδιοίκησης Νόμο του 2019» και προνοεί για την ίδρυση και λειτουργία ενός Επαρχιακού Οργανισμού ανά Επαρχία, ο οποίος θα αναλάβει τις αρμοδιότητες της υδατοπρομήθειας, των αποχετευτικών και της διαχείρισης στερεών αποβλήτων, σε Επαρχιακό επίπεδο. 
     
Οι προωθούμενες αλλαγές στους Δήμους
Σε ό,τι αφορά τον «περί Δήμων Νόμο του 2020», αναφέρεται πως το Υπουργείο Εσωτερικών, στα πλαίσια της συνεχούς διαβούλευσης με την Ένωση Δήμων Κύπρου (ΕΔΚ), σύστησε ομάδα τεχνοκρατών και παράλληλα ανέθεσε σε εξωτερικό εμπειρογνώμονα τη διενέργεια μελέτης η οποία ανέλυσε τα πληθυσμιακά, γεωγραφικά και οικονομικά κριτήρια και δείκτες και πρότεινε διάφορα σενάρια συνενώσεων.

Η μελέτη, σύμφωνα με το Επεξηγηματικό Σημείωμα, ανέδειξε ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός δήμων με περιορισμένη οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια, ως επίσης ότι η βιωσιμότητα των περισσότερων δήμων στηρίζεται αποκλειστικά στην κρατική χορηγία. 

Με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης, σημειώνεται, πραγματοποιήθηκε σειρά κατ’ ιδίαν συναντήσεων του Υπουργού Εσωτερικών με την εκτελεστική επιτροπή της ΕΔΚ. 

Επιπρόσθετα, το Υπουργείο Εσωτερικών, υιοθετώντας ταυτόχρονα και τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Χάρτας Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Συμβουλίου της Ευρώπης, προέβηκε σε σημαντικές διαφοροποιήσεις της υφιστάμενης νομοθεσίας, υιοθετώντας αρκετές από τις εισηγήσεις της ΕΔΚ, έτσι ώστε οι δήμοι να καταστούν οικονομικά αυτόνομοι, διοικητικά αυτοτελείς, αλλά και βιώσιμοι. 

>>> Διαβάστε επίσης: Αυτοί είναι οι χάρτες με τους νέους δήμους που ανακοίνωσε ο ΥΠΕΣ <<<

Συνεπώς, αναφέρεται, ετοιμάστηκε ένα νέο κείμενο του περί Δήμων Νόμου, με σκοπό το συνολικό εκσυγχρονισμό του, το οποίο αφού τέθηκε ενώπιον της Γενικής Συνέλευσης της ΕΔΚ, εξασφάλισε την ομόφωνη στήριξή της.

Με το νομοσχέδιο, προστίθεται, εισάγεται η έννοια της διοικητικής αυτοτέλειας π.χ. με τον τερματισμό της παρέμβασης του κράτους στη διαδικασία έγκρισης της δομής των θέσεων στους δήμους, της οικονομικής αυτοτέλειας με την κατάργηση της κρατικής χορηγίας και την αντικατάστασή της με τη μεταφορά των εσόδων από τα τέλη κυκλοφορίας των ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης οχημάτων, τη μείωση στο ελάχιστο της παρέμβασης του κράτους στη διαδικασία έγκρισης του προϋπολογισμού των δήμων, την ενίσχυση της διαφάνειας περιλαμβάνοντας μηχανισμούς ελέγχου και λογοδοσίας, ως επίσης επιτρέπει μεγαλύτερη συμμετοχή των πολιτών στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων. 

Παράλληλα οι δήμοι καθίστανται σταδιακά πολεοδομικές αρχές, μεταφέρονται σε αυτούς τα θέματα διαχείρισης παραλιών, καθώς επίσης οι αρμοδιότητες των σχολικών εφοριών σε βάθος 5ετίας από την ημερομηνία σύστασης των νέων δήμων.

Εισάγεται επίσης νέο μοντέλο διακυβέρνησης των δήμων από τον δήμαρχο ο οποίος θα εκλέγεται σε ενιαία εκλογή και θα είναι ο επικεφαλής των υπηρεσιών του δήμου, τον αντιδήμαρχο που θα εκλέγεται από τους εκλογείς του δημοτικού διαμερίσματος και τους συμβούλους οι οποίοι θα εκλέγονται σε κάθε δημοτικό διαμέρισμα.

Στον νόμο έχει επιπλέον περιληφθεί πρόνοια ώστε η πρώτη εκλογή για την ανάδειξη δημοτικών συμβουλίων με τον νέο νόμο να γίνει το 2024, ταυτόχρονα με τη διεξαγωγή των επόμενων εκλογών για ανάδειξη μελών του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου. Μέσω αυτής της ρύθμισης, δίνεται στα υφιστάμενα δημοτικά συμβούλια ο αναγκαίος χρόνος μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για να προχωρήσουν με τις διαδικασίες που απαιτούνται, για την προετοιμασία εφαρμογής της μεταρρύθμισης στην τοπική αυτοδιοίκηση. 

Κατά το μεταβατικό στάδιο, τονίζεται, προβλέπεται επίσης η σύσταση και λειτουργία συμβουλίων διαχείρισης κοινών υποθέσεων, τα οποία θα συντείνουν στην ομαλή μετάβαση στο νέο πλαίσιο λειτουργίας. 

Με την εν λόγω ρύθμιση, εξηγείται, επιτυγχάνεται επίσης διαχρονική μείωση του κόστους διεξαγωγής εκλογικών διαδικασιών στη Δημοκρατία, εφόσον πρόθεση είναι πλέον οι δημοτικές και κοινοτικές εκλογές να διεξάγονται ταυτόχρονα με τις εκλογές για ανάδειξη των μελών του Ευρωκοινοβουλίου. 

Συνενώσεις Δήμων και εναλλακτικά σενάρια
Όσον αφορά στις συνενώσεις δήμων και κοινοτήτων, στο σημείωμα αναφέρεται ότι, προκειμένου να σχηματιστούν οι νέοι δήμοι που αναφέρονται στο άρθρο 3 (βλέπε πιο κάτω λεπτομέρειες) του νομοσχεδίου και οι οποίοι είχαν ανακοινωθεί κατά τη δημοσιογραφική διάσκεψη του τέως Υπουργού Εσωτερικών, Κωνσταντίνο Πετρίδη στις 2/12/2019, σημειώνεται ότι αν και οι εν λόγω συνενώσεις δεν είναι αυτοσκοπός, είναι ωστόσο αναγκαία προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων της, εφόσον έτσι δημιουργούνται ισχυροί, βιώσιμοι και οικονομικά αυτοτελείς δήμοι.

Ειδικότερα όσον αφορά στη Λάρνακα, θα μπορούσε να υιοθετηθεί και εναλλακτικό σενάριο, όπως είχε αναφέρει και ο τέως Υπουργός Εσωτερικών στη δημοσιογραφική διάσκεψη στις 2/12/2019, με την υιοθέτηση του πρώτου σεναρίου της σχετικής μελέτης. Δηλαδή όπως ο Δήμος Αραδίπου συνενωθεί με τις κοινότητες Κελλιών, Τρούλων, και Ορόκλινης, ενώ ο Δήμος Λάρνακας συνενωθεί με τους δήμους Λιβαδιών και Δρομολαξιάς – Μενεού. Οι άλλοι δύο νέοι δήμοι Λευκάρων και Αθηένου, παραμένουν ως έχουν και στα δύο σενάρια.

Επιπλέον, όσον αφορά στην Αμμόχωστο, θα μπορούσε επίσης να υιοθετηθεί το εναλλακτικό σενάριο της μελέτης, με τη συνένωση των Δήμων Αγίας Νάπας και Σωτήρας, με την κοινότητα Λιοπετρίου. Σε τέτοια περίπτωση, ο δεύτερος δήμος της επαρχίας θα αποτελείται από τους δήμους Παραλιμνίου και Δερύνειας και ο τρίτος, αγροτικός δήμος, από τις κοινότητες Αυγόρου, Φρενάρους, Άχνας και Αχερίτου. Σε τέτοια περίπτωση, ο συνολικός αριθμός των δήμων της ελεύθερης Αμμοχώστου, θα ανέλθει στους τρεις.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Αξίζει να σημειωθεί πως βάσει των προνοιών του νομοσχεδίου ιδρύονται οι ακόλουθοι νέοι δήμοι, οι οποίοι θα συναποτελούνται από τα ακόλουθα δημοτικά διαμερίσματα: 

-Επαρχία Λευκωσίας:

  • Δήμος Λευκωσίας με έδρα τη Λευκωσία, αποτελούμενος από τους δήμους Λευκωσίας, Στροβόλου, Αγίου Δομετίου, Έγκωμης και Αγλαντζίας, οι οποίοι μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Λευκωσίας∙
  • Δήμος Λακατάμιας με έδρα τη Λακατάμια, αποτελούμενος από τους δήμους Λακατάμιας, Τσερίου, και το Κοινοτικό Συνοικισμό Ανθούπολης, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Λακατάμιας∙
  • Δήμος Λατσιών-Γερίου, με έδρα τα Λατσιά, αποτελούμενος από τους δήμους Λατσιών και Γερίου, οι οποίοι μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Λατσιών -Γερίου∙
  • Δήμος Νότιας Λευκωσίας-Ιδαλίου, με έδρα το Ιδάλιο, αποτελούμενος από το δήμο Ιδαλίου και τις Κοινότητες Αλάμπρας, Λυμπιών, Νήσου, Πέρα Χωρίου και Ποταμιάς, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Νότιας Λευκωσίας-Ιδαλίου∙

-Επαρχία Λεμεσού:

  • Δήμος Λεμεσού, με έδρα τη Λεμεσό, αποτελούμενος από τους δήμους Λεμεσού, Μέσα Γειτονιάς και της Κοινότητας Τσερκέζ Τσιφτλίκ, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Λεμεσού∙
  • Δήμος Ανατολικής Λεμεσού, με έδρα τον Άγιο Αθανάσιο, αποτελούμενος από τους δήμους Αγίου Αθανασίου, Γερμασόγειας και τις Κοινότητες Άγιου Τύχωνα, Μουτταγιάκας, Αρκούντας, Φοινικαριών και Αρμενοχωρίου, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Ανατολικής Λεμεσού∙
  • Δήμος Πολεμιδιών, με έδρα τα Πολεμίδια, αποτελούμενος από το δήμο Κάτω Πολεμιδιών και την Κοινότητα Άνω Πολεμιδιών, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Πολεμιδιών∙
  • Δήμος Δυτικής Λεμεσού, με έδρα τον Ύψωνα, αποτελούμενος από τους δήμους Ύψωνα, και τις Κοινότητες Άσώματου, Σωτήρας, Ερήμης, Κολοσσίου, Τραχωνίου, Ακρωτηρίου, Επισκοπής και Καντού, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Δυτικής Λεμεσού∙

-Επαρχία Λάρνακας:

  • Δήμος Λάρνακας, με έδρα τη Λάρνακα, αποτελούμενος από τους δήμους Λάρνακας, Αραδίππου, Λειβαδιών και Ορόκλινης, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Λάρνακας∙
  • Δήμος Μενεού-Δρομολαξιάς, με έδρα τη Δρομολαξιά, αποτελούμενος από τους δήμους Δρομολαξιάς, Μενεού και τις Κοινότητες Κιτίου, Περβολιών και Τερσεφάνου, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Μενεού-Δρομολαξιάς∙
  • Δήμος Λευκάρων, με έδρα τα Λεύκαρα, αποτελούμενος από το δήμο Λευκάρων και τις Κοινότητες Βάβλας, Δελίκηπου, Κάτω Δρυ, Κάτω Λευκάρων και Κόρνου, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Λευκάρων∙
  • Δήμος Αθηαίνου, με έδρα την Αθηαίνου, αποτελούμενος από το δήμο Αθηαίνου και την Κοινότητας Αβδελερού, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Αθηαίνου∙

-Επαρχία Πάφου:

  • Δήμος Πάφου, με έδρα την Πάφο, αποτελούμενος από τους δήμους Πάφου, Γεροσκήπου και τις Κοινότητες Αχέλειας, Τίμης και Κονιών, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Πάφου∙
  • Δήμος Δυτικής Πάφου, με έδρα την Πέγεια, αποτελούμενος από το δήμο Πέγειας και τις Κοινότητες Έμπας, Λέμπας, Κισσόνεργας και Χλώρακας, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Δυτικής Πάφου∙
  • Δήμος Πόλις Χρυσοχού, με έδρα την Πόλη Χρυσοχούς, αποτελούμενος από το δήμο Πόλις Χρυσοχούς και τις Κοινότητες Αργάκας, Μακούντας, Χρυσοχούς, Γουδίου, Πελαθούσας και Κινούσας, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Πόλις Χρυσοχούς∙

-Επαρχία Αμμοχώστου:

  • Δήμος Παραλιμνίου - Αγίας Νάπας, με έδρα το Παραλίμνι, αποτελούμενος από τους δήμους Παραλιμνίου, Αγίας Νάπας, Δερύνειας και Σωτήρας, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Παραλιμνίου - Αγίας Νάπας 
  • Δήμος Κοκκινοχωρίων, με έδρα την Αυγόρου, αποτελούμενος από τις Κοινότητες Αυγόρου, Λιοπετρίου, Φρενάρους, Αχερίτου και Άχνας, που μετονομάζονται σε δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Κοκκινοχωρίων.

Σημειώνεται ότι, οι δήμοι οι οποίοι βρίσκονται επί του υπό τουρκική κατοχή εδάφους της Δημοκρατίας και οι οποίοι έχουν συσταθεί με διατάξεις προγενέστερων νομοθεσιών και/ή του νόμου που καταργήθηκε, εξακολουθούν να υφίστανται ως δήμοι χωρίς συνένωσή τους με άλλους δήμους και στο εξής θα διέπονται από τις διατάξεις του παρόντος Νόμου.

Νοείται ότι ο αντιδήμαρχος των δήμων αυτών θα εκλέγεται από το συμβούλιο.

>>> Όλη η σημερινή πολιτική επικαιρότητα <<<

Οι αλλαγές στις Κοινότητες
Αναφορικά με το νομοσχέδιο «Ο περί Κοινοτήτων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2020» στο επεξηγηματικό σημείωμα αναφέρεται ότι, κατόπιν της κατάθεσης του τροποποιητικού νομοσχεδίου το 2015, υπήρξαν ορισμένες εισηγήσεις/παρατηρήσεις από την Ένωση Κοινοτήτων Κύπρου (ΕΚΚ) η οποία ανάμεσα σε άλλα πρότεινε την διεξαγωγή μελέτης για τη δημιουργία τοπικών συμπλεγμάτων στις κοινότητες, στην οποία θα καταγράφονταν και οι οικονομικές παράμετροι. 

Το Υπουργείο Εσωτερικών συμφώνησε και χρηματοδότησε τη διεξαγωγή της μελέτης, η οποία ανατέθηκε από την ΕΚΚ στον οίκο PwC. Η εν λόγω μελέτη, ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε τον Απρίλιο του 2018. Μέσα από τη μελέτη, αναδείχθηκαν, εκτός από τα προτεινόμενα συμπλέγματα ανά επαρχία, οι υπηρεσίες τις οποίες θα μπορούσαν να παρέχουν τα συμπλέγματα, καθώς επίσης προτάθηκαν και ενδεικτικά οργανογράμματα προσωπικού.

Το Υπουργείο Εσωτερικών, αναφέρεται, υιοθετώντας τις εισηγήσεις της μελέτης αλλά και της ΕΚΚ προέβη σε αναδιαμόρφωση του «περί Κοινοτήτων (Τροποποιητικού) Νόμου» που είχε κατατεθεί ως νομοσχέδιο το 2015, εντάσσοντας διατάξεις για τη σύσταση και λειτουργία 32 Τοπικών Συμπλεγμάτων Παροχής Υπηρεσιών.

Στο εν λόγο νομοσχέδιο, εντάσσεται επίσης διάταξη όπως ο προϋπολογισμός εσόδων κάθε κοινότητας, επιδοτείται ετησίως με χορηγία της Δημοκρατίας, προτεινόμενης από το Υπουργικό Συμβούλιο και εγκρινόμενης από τη Βουλή των Αντιπροσώπων. 

Στα πλαίσια αυτά και προς οικονομική ενίσχυση των κοινοτήτων αλλά και τον τοπικών συμπλεγμάτων παροχής υπηρεσιών τα οποία θα συσταθούν, το Υπουργείο Εσωτερικών προτίθεται να υποβάλει πρόταση προς το Υπουργικό Συμβούλιο σε εύθετο χρόνο, έτσι ώστε η ετήσια κρατική χορηγία που παραχωρείται στις κοινότητες να αυξηθεί κατ’ αντίστοιχο τρόπο με την αύξηση που θα παρατηρηθεί στα έσοδα των δήμων από την μεταφορά των τελών αδειών κυκλοφορίας - κατ’ αναλογία όμως του πληθυσμού που θα παραμείνει στις κοινότητες - λαμβανομένων υπόψη των συνενώσεων που θα προκύψουν από το νομοσχέδιο με τίτλο «Ο περί Δήμων Νόμος του 2020».

Θα γίνουν δημοψηφίσματα;
Σημειώνεται ότι το θέμα των δια νόμου συνενώσεων δήμων/κοινοτήτων, χωρίς τη διεξαγωγή δημοψηφισμάτων, τέθηκε ως ερώτημα προς την αρμόδια Διεύθυνση του Συμβουλίου της Ευρώπης και ειδικότερα κατά πόσον η ενέργεια αυτή, είναι συμβατή με το άρθρο 5 της Χάρτας Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Συμβουλίου της Ευρώπης. 

Σύμφωνα με απαντητική επιστολή ημερομηνίας 7.2.2020, διαφαίνεται ότι οι ενέργειες στις οποίες προέβηκε το Υπουργείο Εσωτερικών, συνάδουν πλήρως με τα όσα διαλαμβάνονται στην Χάρτα Τοπικής Αυτοδιοίκησης. 

Κατοχυρωμένα τα εργασιακά δικαιώματα
Σε σχέση δε με τα εργασιακά θέματα και την κατοχύρωση των ωφελημάτων των υπαλλήλων που θα μεταφερθούν στους νέους δήμους, το Υπουργείο Εσωτερικών σύνταξε σχετική Συμφωνία σε συνεργασία με την ΕΔΚ και τις συνδικαλιστικές οργανώσεις ΟΗΟ-ΣΕΚ και ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ, το οποίο υπογράφηκε στις 3.3.2020.

Υπενθυμίζεται πως, με βάση τη συμφωνία, διασφαλίζεται πως κανένας εργαζόμενος δεν θα απολυθεί από την εφαρμογή της μεταρρύθμισης ενώ παράλληλα διασφαλίζονται τα εργασιακά και συνταξιοδοτικά τους ωφελήματα.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Σημειώνεται πως, η Συμφωνία που υπογράφηκε περιλαμβάνει τη σύσταση Μόνιμου Μηχανισμού Παρακολούθησης με τη συμμετοχή των συντεχνιών, καθώς και τέσσερα σημεία:

1/ Κανένας εργαζόμενος δεν πρόκειται να απολυθεί ως εκ της εφαρμογής της μεταρρύθμισης, 

2/ Διασφαλίζονται πλήρως τα εργασιακά και συνταξιοδοτικά ωφελήματα του προσωπικού,

3/ Σε περίπτωση που προκύπτει ανάγκη ανακατανομής του προσωπικού ή και μείωση του αριθμού των εργαζομένων σε κάποιες υπηρεσίες τότε θα συζητηθούν και θα συμφωνηθούν μεταξύ του Υπουργείου και των Συντεχνιών τρόποι κινητικότητας και ορθολογιστικότερης αξιοποίησης του προσωπικού και

4/ Υπουργείο Εσωτερικών και Συντεχνίες θα εργαστούν στο μεταβατικό στάδιο της μεταρρύθμισης για ενοποίηση των όρων απασχόλησης και των συλλογικών συμβάσεων των επηρεαζόμενων από τις συγχωνεύσεις εργαζομένων.
 

Μάριος Αδάμου