Μητρώο Χτυπημένων Αυτοκινήτων: Αλλάζει τις τιμές μεταχειρισμένων

Το μητρώο χτυπημένων αυτοκινήτων θα φέρει αλλαγές στο παζάρι των μεταχειρισμένων

ΓΡΑΦΕΙ Ο 
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΖΑΚΟΣ

 

Μια πιο καθαρή εικόνα στις αγοραπωλησίες αυτοκινήτων αναμένεται να φέρει - εφόσον εφαρμοστεί σωστά - η ειδική βάση δεδομένων που προωθεί η Κυβέρνηση και στην οποία θα καταγράφεται εάν κάποιο αυτοκίνητο ενεπλάκη στην οποιαδήποτε τροχαία σύγκρουση και κατά πόσον έχει επιδιορθωθεί σωστά. 

Ειδικότερα, μέχρι σήμερα οι πολίτες που προχωρούσαν σε αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου από την Κύπρο – στα εισαγόμενα από Βρετανία υπάρχει μητρώο - δεν γνώριζαν κατά πόσον το όχημα που επρόκειτο να αγοράσουν είχε εμπλακεί σε ατύχημα και έτσι δεν μπορούσαν να ξέρουν είτε αν το όχημα επιδιορθώθηκε όπως θα έπρεπε άρα και πόσο ασφαλή είναι, είτε εάν από το ατύχημα επηρεάζεται και η τιμή μεταπώλησης του.  

Ωστόσο, την ίδια ώρα ενδεχομένως να προκύψουν και προβλήματα εάν αυτό το μέτρο δεν εφαρμοστεί σωστά, καθώς τέθηκαν προβληματισμοί από τις ασφαλιστικές εταιρείες. 

Παράλληλα, πονοκέφαλο προκαλεί το εάν θα γίνονται σωστοί έλεγχοι για τους «καθαρούς» τίτλους ιδιοκτησίας, αφού αυτό το μέτρο θα επηρεάσει και τις τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και υπάρχουν φόβοι πως κάποια αυτοκίνητα θα πωλούνται ως «καθαρά» ενώ είχαν εμπλακεί σε ατύχημα, επηρεάζοντας έτσι δυσμενώς άλλους πωλητές αυτοκινήτων. 

Το όλο ζήτημα και οι πρόνοιες του νομοσχεδίου αναμένεται να ξεκαθαρίσουν όταν κατατεθεί ενώπιον της Βουλής προς συζήτηση τον Μάρτιο μετά τις Προεδρικές Εκλογές. 

Α. Σιήκκης: Οι αγοραστές θα γνωρίζουν τι αυτοκίνητο θα αγοράζουν 

Ο Πρόεδρος Συνδέσμου Εμπορίας Μεταχειρισμένων Αυτοκινήτων Πάφου και Εκπρόσωπος Τύπου Παγκύπρια, Ανδρέας Σιήκκης, κληθείς από την Brief να σχολιάσει το νομοσχέδιο, ανέφερε πως η Κύπρος ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης αρχίζει να εναρμονίζεται με τους κανόνες της ΕΕ, καθώς όπως σημειώνει και στην Ευρώπη αν κάποιο αυτοκίνητο έχει χτυπηθεί και επιδιορθωθεί αναγράφεται πάνω στον τίτλο ιδιοκτησίας του.

«Είναι μια καλή εφαρμογή επειδή ο κόσμος και οι μεταπωλητές θα γνωρίζουν πλέον τι αυτοκίνητο αγοράζουν», σημείωσε, συμπληρώνοντας πως εάν το μέτρο εφαρμοστεί σωστά «σιγά σιγά τα αυτοκίνητα που έχουν χτυπηθεί σε μεγάλο βαθμό θα απομακρυνθούν από το παζάρι και την κυκλοφορία». 

Όσον αφορά το κατά πόσον θα επηρεαστούν οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με την εφαρμογή της βάσης δεδομένων ο κ. Σιήκκης σημείωσε πως δεν αναμένει πως θα μειωθούν καθώς υπάρχουν αυτοκίνητα τα οποία δεν είναι χτυπημένα. 

Τώρα, ερωτηθείς σχετικά με το κατά πόσον θα δούμε και αλλαγές στις τιμές πώλησης των μεταχειρισμένων μετά από την εφαρμογή του μέτρου ο κ. Σιήκκης επεξήγησε πως το παζάρι αυτορυθμίζεται και έτσι θα δούμε από τη μια μείωση στη τιμή τέτοιων αυτοκινήτων καθώς πλέον θα αναγράφεται πως ενεπλάκησαν σε ατύχημα και από την άλλη αύξηση στη τιμή των αυτοκινήτων τα οποία δεν είχαν ατύχημα και για τα οποία οι ιδιοκτήτες θα μπορούν πλέον να το αποδείξουν και να ζητήσουν καλύτερη τιμή. 

Επιπλέον, όπως σημείωσε ο κ. Σιήκκης με το πιο πάνω νομοσχέδιο ανοίγει και ο δρόμος για να ενταχθεί στη νομοθεσία και η ευθύνη των μεταπωλητών για ενημέρωση των αγοραστών ότι το αυτοκίνητο το οποίο πρόκειται να αγοράσουν είχε εμπλακεί σε ατύχημα. 

«Θα υπάρχει πλέον μια “καθαρή” αγορά και πώληση αυτοκινήτου όπου ο καταναλωτής θα γνωρίζει από πρώτο χέρι τι παίρνει», σημείωσε καταληκτικά. 

Α. Αθανασιάδης: Υπάρχουν κάποιοι προβληματισμοί από τις Ασφαλιστικές 

Από την πλευρά του ο Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών, Ανδρέας Αθανασιάδης κληθείς από την Brief να σχολιάσει τη δημιουργία μιας τέτοιας βάσης δεδομένων αναφέρθηκε σε προβληματισμούς των ασφαλιστικών εταιρειών, οι οποίοι όπως σημείωσε τέθηκαν και ενώπιον των αρμοδίων. 

Όπως τόνισε ο κ. Αθανασιάδης αν και προηγήθηκε διαβούλευση για το εν λόγω νομοσχέδιο, εντούτοις, θα μπορούσε να συνεχιστεί καθώς υπήρχαν κάποιοι προβληματισμοί ως προς την εφαρμογή του. 

Τι αναφέρεται στο νομοσχέδιο για την διαδικασία 

Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο που εξασφάλισε η Brief, σε περίπτωση που όχημα υποστεί ζημιές από σύγκρουση, πλημμύρα, χαλαζοθύελλα, φωτιά ή οποιοδήποτε άλλο συμβάν, ο ασφαλιστής που εξέδωσε το ισχύον ασφαλιστήριο για το όχημα, ή ανάλογα με την περίπτωση ο ασφαλιστής που φέρει την ευθύνη αποζημίωσης του, ή ανάλογα με την περίπτωση το Ταμείο Ασφαλιστών Κύπρου, ή το συνεργείο που το επιδιόρθωσε, ή ο Εκτιμητής των ζημιών του, ενημερώνει τον Έφορο γιια το ατύχημα μέσω του νέου συστήματος. 

Ειδικότερα, ο Έφορος θα ετοιμάσει και θα διατηρεί διαδικτυακό αυτοματοποιημένο σύστημα, στο οποίο, τα πρόσωπα που αναφέρονται πιο πάνω , δύνανται να έχουν πρόσβαση, μετά από εγγραφή σε αυτό, για να καταχωρούν στοιχεία της σύγκρουσης ή ανάλογα, του συμβάντος που επέφερε ζημιές σε ένα όχημα, όπως, ημερομηνία, ώρα, τοποθεσία συμβάντος, στοιχεία ιδιοκτήτη, στοιχεία οδηγού, στοιχεία ασφαλιστικής κάλυψης καθώς και φωτογραφικό υλικό από το χώρο του συμβάντος και των ζημιών του οχήματος, ή/και οποιεσδήποτε άλλες πληροφορίες καθορίσει ο Έφορος.

Ακολούθως, με την καταχώρηση των στοιχείων που αναφέρονται πιο πάνω, ο Έφορος θα ακυρώνει το πιστοποιητικό επιθεώρησης του οχήματος και για να επιτρέψει την επανακυκλοφορία του, παραπέμπει το όχημα για τη διενέργεια των απαραίτητων ελέγχων, με τον τρόπο που καθορίζει, για να διαπιστωθεί ότι αυτό έχει επιδιορθωθεί ορθά και είναι κατάλληλο για οδική χρήση, καταγράφει δε το γεγονός στο πιστοποιητικό εγγραφής του οχήματος, το οποίο εκδίδει εκ νέου, αφού ακυρώσει το αρχικό.

Όσον αφορά την κατηγορία σοβαρότητας των ζημιών σε σχέση με τις ζημιές που υπέστη το όχημα, όπως αναφέρεται στους κανονισμούς, θα καθορίζονται από τον Έφορο.

Όπως αναφέρεται επίσης στον Κανονισμό η βάση δεδομένων δύναται να διασυνδεθεί και να εναλλάσσει πληροφορίες, για σκοπούς εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας, με άλλα συστήματα και αρχεία που διατηρούν και χειρίζονται άλλες αρμόδιες αρχές της Δημοκρατίας ή πρόσωπα που τους ανατίθενται η παροχή υπηρεσιών για σκοπούς εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος Κανονισμού.

Χαράλαμπος Ζάκος