Περδίος στην Brief: Προωθούμε διαδρομή 200km στην ενδοχώρα

Συνέντευξη του Υφυπουργού Τουρισμού στην Brief – Η Στρατηγική για Τουρισμό και οι δράσεις που προωθούνται 
  • Πρόκειται για μια διαδρομή στην ενδοχώρα που μελετάμε στα πρότυπα του Wild Atlantic Way στην Ιρλανδία. 
  • Την διαδρομή 200 χλμ θα μπορεί να την κάνει κάποιος με αυτοκίνητο, λεωφορείο, ποδήλατο αλλά ακόμη θα προσφέρεται και για πεζοπορία, χωρίς απαραίτητα να πρέπει να την διανύσει ολόκληρη, αλλά θα μπορεί να επιλέγει τα σημεία ενδιαφέροντος του. 
  • Πλέον το Υφυπουργείο Τουρισμού στοχεύει σε συγκεκριμένα market segments, ανάλογα με την ηλικία και το life cycle συγκεκριμένων εθνικοτήτων.
  • Έχουμε φύγει από την εποχή της επί τόπου επίσκεψης και ελέγχου και μετατρέπουμε τον πελάτη σε «ελεγκτή».
  • Την επόμενη εβδομάδα θα μεταβούμε στο Ισραήλ, όπου και θα συμμετάσχουμε ως Υφυπουργείο σε έκθεση που διοργανώνει, κατά την διάρκεια της οποίας θα επισημοποιηθεί αυτή η συνεργασία. 
  • Οι αεροπορικές εταιρείες μας βλέπουν πλέον σοβαρά, αλλά χρειάζεται χρόνος, υπομονή και επιμονή.

Την ελπίδα ότι μέχρι το 2021 «θα είμαστε σε θέση να προβάλουμε συγκεκριμένη διαδρομή μέχρι και 200 χιλιομέτρων στα ορεινά, ύπαιθρο και ακριτικές περιοχές, στην οποία θα εντάσσονται διάφορα σημεία ενδιαφέροντος της Κύπρου», εκφράζει με συνέντευξή του στην Brief, ο Υφυπουργός Τουρισμού, Σάββας Περδίος, σημειώνοντας πως, «ευελπιστούμε ότι μέσα από αυτή την χαρτογράφηση θα μπορούμε να προωθούμε ενιαία αυτή την διαδρομή, ούτως ώστε οι επιχειρήσεις πλέον να μπορούν να προβάλλουν τους εαυτούς τους μέσα από αυτή την διαδρομή».

Παράλληλα, ο κ. Περδίος αναλύει εκτενώς την νέα Στρατηγική για τον Τουρισμό και τους στόχους και επιδιώξεις της, τονίζοντας πως, πλέον η Κύπρος επικεντρώνεται στην προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού, ενώ αναφέρεται και στις δράσεις που θα γίνουν τόσο φέτος όσο και τα επόμενα χρόνια για επίτευξη των στόχων της Στρατηγικής.

Σε σχέση με το νέο πλαίσιο λειτουργίας των ξενοδοχείων, αφού αναφέρει ότι σε μερικές βδομάδες θα οδηγηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο το σχετικό Διάταγμα για την κατηγοριοποίησή τους, αποκαλύπτει πως, πλέον, ο πελάτης θα μετατραπεί, κατά κάποιον τρόπο, σε «ελεγκτή» του Υφυπουργείου, μέσω πλατφόρμας, η οποία θα συγκεντρώνει σχόλια από τους πελάτες στο διαδίκτυο για την κάθε τουριστική επιχείρηση ξεχωριστά και θα τα στέλνει στο Υφυπουργείο. Έτσι το Υφυπουργείο θα είναι σε θέση να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τι γίνεται και εκεί και όπου χρειάζεται θα παρεμβαίνει.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Όσον αφορά την επικείμενη συνεργασία με το Ισραήλ, ο κ. Περδίος αναφέρει πως, «με το Ισραήλ έχουμε κάνει πολύ σημαντικά βήματα προόδου σε ό,τι αφορά την προώθηση κοινών τουριστικών πακέτων», ανακοινώνοντας ότι την επόμενη βδομάδα θα επισημοποιηθεί η συνεργασία αυτή, καθώς και τους δύο τομείς στους οποίους θα εδράζεται που είναι οι κρουαζιέρες και η προσέλκυση τουρισμού από μακρινές χώρες, όπως οι ΗΠΑ.

Αναφορικά, δε, με το θέμα της συνδεσιμότητας της Κύπρου, ο Υφυπουργός Τουρισμού εκφράζει την ελπίδα ότι, «την επόμενη διετία να μπορέσουμε να έχουμε την ανάπτυξη δρομολογίων που χρειάζονται από τις χώρες που στοχεύουμε», σημειώνοντας πως έχουν ήδη αρχίσει οι σχετικές επαφές με αεροπορικές εταιρείες.

Οι 5 πυλώνες της Στρατηγικής για τον Τουρισμό

Πρόσφατα καταθέσατε στο Υπουργικό Συμβούλιο την Εθνική Στρατηγική για τον Τουρισμό. Ποιες είναι οι επιδιώξεις και στόχοι της;

Η Εθνική Στρατηγική Τουρισμού εδράζεται σε πέντε πυλώνες:

1/ Να καταστεί η Κύπρος ολόχρονος τουριστικός προορισμός.

2/ Να καταστεί η χώρα μας ποιοτικότερος τουριστικός προορισμός. Επί τούτου θεωρώ ότι έχουμε αρκετό δρόμο μπροστά μας, ούτως ώστε η Κύπρος να καταταγεί στις 30 πιο ανταγωνιστικές χώρες του κόσμου τουριστικά ομιλούντες. Αυτή την στιγμή είμαστε στη 44η θέση και συνεπώς έχουμε δρόμο να διανύσουμε.

3/ Να καταστεί η Κύπρος ένας ψηφιακά έξυπνος τουριστικός προορισμός και δεν εννοώ μόνο την εμπειρία του επισκέπτη, αλλά και την ποιότητα των αποφάσεων που λαμβάνουμε ως τουριστική Κύπρος. 

4/ Να καταστούμε ένας προορισμός που όχι μόνο σέβεται το περιβάλλον αλλά και έμπρακτα αποδεικνύει στους επισκέπτες ότι λειτουργούμε με στόχο να αντιστρέψουμε την κλιματική αλλαγή.

5/ Να επωφεληθούν από τον τουρισμό όλες οι περιοχές της Κύπρου και όχι μόνο οι παραλιακές. Και αναφέρομαι οπωσδήποτε στα ορεινά, στην ύπαιθρο και στις ακριτικές περιοχές. Αυτό για μας είναι πάρα πολύ σημαντικό και θεωρώ ότι ο ρόλος μας ως Υφυπουργείο δεν είναι μόνο η αύξηση των αφίξεων ή των κερδών, αλλά και η ορθολογιστική ανάπτυξη της τουριστικής Κύπρου με τρόπο που να επωφελούνται όλες οι περιοχές.

Με βάση και την Στρατηγική που έχετε ετοιμάσει, σε ποιους τομείς τουρισμού πρέπει να επικεντρωθεί αλλά και να εξελιχθεί η Κύπρος; Για χρόνια ακούμε για αθλητικό, ιατρικό κ.ά. τουρισμό. Γίνεται κάτι προς τούτο; Ή απλώς θα επαναπαυτούμε στον καλοκαιρινό τουρισμό όπως είμαστε συνηθισμένοι;
 
Θεωρώ ότι όσον αφορά την προώθηση και προβολή ειδικών μορφών τουρισμού, όπως αυτές που προαναφέρατε και πολλές άλλες ακόμη, το Υφυπουργείο Τουρισμού ήδη έχει ξεκινήσει τις προσπάθειες του. Συγκεκριμένα πέρσι λάβαμε μέρος σε 18 εκθέσεις ειδικών μορφών τουρισμού, φέτος προγραμματίζουμε να συμμετάσχουμε σε 36 τέτοιες εκθέσεις και θα συνεχίσουν να αυξάνονται όσο περνούν τα χρόνια. Αναφέρομαι στον τουρισμό υγείας και ευεξίας, ναυτιλιακό, κρουαζιέρας, οινογαστρονομίας, πολιτιστικό, θρησκευτικό, κ.ά. 

Αυτά τα έχετε ακούσει και παλαιότερα πάρα πολλές φορές. Η διαφορά, κατά την άποψή μου, είναι ότι πριν ξεκινήσουμε να μιλάμε για ειδικές μορφές τουρισμού, πρέπει να καταλάβουμε ότι για διαφορετικές ηλικίες και διαφορετικές εθνικότητες ισχύουν διαφορετικά πράγματα. 

Θεωρώ, δε, ότι η μεγάλη διαφορά της παρούσας Στρατηγικής σε σχέση με παλαιότερες είναι η εξής: Πλέον το Υφυπουργείο στοχεύει σε συγκεκριμένα market segments, ανάλογα με την ηλικία και το life cycle συγκεκριμένων εθνικοτήτων. Για παράδειγμα, έχουμε το segment των long stayers (άτομα άνω των 65), οι οποίοι είναι σε ηλικία αφυπηρέτησης και οπωσδήποτε έχουν τα χρήματα και τον χρόνο να περνούν πολλές εβδομάδες κάθε χρόνο στο εξωτερικό. Για αυτές τις ηλικίες μπορούμε να στοχεύσουμε σε χώρες όπως είναι η Ιρλανδία, η Σουηδία και η Νορβηγία.

Μια άλλη ομάδα στην οποία στοχεύουμε είναι οι over 50. Δηλαδή, άτομα ηλικίας 50 με 65 ετών. Σε χώρες όπως τη Δυτική Ευρώπη -Γερμανία, Γαλλία, Αυστρία, Ελβετία, Βέλγιο, Ολλανδία-, σχεδόν το 50% του πληθυσμού τους, πλέον, είναι άνω των 50. Θεωρούμε ότι αυτή η ηλικιακή ομάδα έχει πάρα πολλά χρήματα και πάρα πολύ χρόνο. Είναι αυτονόητο ότι ψάχνουν αυθεντικές εμπειρίες στην ύπαιθρο, στα ορεινά και από κει θα ξεκινήσει η ανάπτυξη αυτών των ειδικών μορφών τουρισμού. 

Άλλη ομάδα τουριστών στην οποία στοχεύουμε, είναι τα άτομα ηλικίας 35 με 50 ετών, τα λεγόμενα families with kids. Είναι η πελατεία που έχουμε σήμερα και συνεπώς θα παραμείνει στους στόχους μας, γιατί δεν μπορούμε να κόβουμε το χέρι που τόσα χρόνια μας τάιζε.

Τέταρτο segment είναι τα άτομα κάτω των 35, ειδικά από χώρες της Μέσης Ανατολής και του Κόλπου, όπου το 50% του πληθυσμού βρίσκεται κάτω από αυτή την ηλικία. Τι θέλουν αυτοί; Θέλουν short life style breaks, shopping, το καζίνο, μπαράκια, φαγητό, κτλ.

Συνεπώς, πλέον το Υφυπουργείο γνωρίζει πολύ καλά σε ποιες ηλικίες πρέπει να στοχεύσει για ειδικές μορφές τουρισμού. Δεν μπορούμε να πλασάρουμε όλες τις ειδικές μορφές τουρισμού σε όλες τις ηλικίες και σε όλες τις εθνικότητες. 

>>> Όλη η σημερινή πολιτική επικαιρότητα <<<

Η διαδρομή των 200 χλμ και που στοχεύει

Πώς αυτοί οι στόχοι και επιδιώξεις που αναλύσατε θα επιτευχθούν και ποιες δράσεις θα προωθηθούν κατά την φετινή χρονιά;

Οι δράσεις είναι πάρα πολλές, τόσο για φέτος όσο και για τα επόμενα χρόνια και είναι αδύνατον μέσα σε λίγες προτάσεις να αναλυθούν. Σε θέμα προβολής οπωσδήποτε είναι οι εκθέσεις στις οποίες θα συμμετάσχουμε στο εξωτερικό, το digital marketing, το λανσάρισμα του νέου branding σε λίγους μήνες, όχι μόνο της Κύπρου αλλά και της κάθε μορφής τουρισμού και της κάθε περιοχής. Δηλαδή, σήμερα έχουμε έξι τουριστικές περιοχές και η κάθε μία θα έχει το δικό της λογότυπο και branding και τον δικό της τρόπο προώθησης.

Το σημαντικότερο εργαλείο για εμάς θα είναι το εξής. Από την στιγμή που προωθούμε ειδικές μορφές τουρισμού, εξειδίκευση στην στόχευση, άλλες εθνικότητες, κτλ., προς τα που θα οδηγηθούν αυτές οι εθνικότητες; Κατά πάσα πιθανότητα στα ορεινά, στην ύπαιθρο και στις ακριτικές περιοχές. Συνεπώς πρέπει να κτίσουμε, με έξυπνο τρόπο, το προϊόν σε αυτές τις περιοχές. Εμείς θεωρούμε ότι ήδη μία βάση υπάρχει. Δεν είμαστε από αυτούς που λένε ότι πρέπει πρώτα να κτίσουμε και μετά να ξεκινήσουμε την προβολή. Αντίθετα. Ξεκινά η προβολή και το κτίσιμο συνεχίζει. 

Πρακτικά τι σημαίνει αυτό; Ευελπιστούμε ότι μέχρι το 2021 θα είμαστε σε θέση να προβάλουμε συγκεκριμένη διαδρομή μέχρι και 200 χιλιομέτρων στα ορεινά, ύπαιθρο και ακριτικές περιοχές, στην οποία θα εντάσσονται διάφορα σημεία ενδιαφέροντος της Κύπρου. Όχι μόνο φράκτες ή φωτογραφικά σημεία ενδιαφέροντος, αλλά και επιχειρήσεις οι οποίες έχουν μία διαφορετική και αυθεντική ιστορία να πουν στον επισκέπτη. Κι ευελπιστούμε ότι μέσα από αυτή την χαρτογράφηση θα μπορούμε να προωθούμε ενιαία αυτή την διαδρομή, ούτως ώστε οι επιχειρήσεις πλέον να μπορούν να προβάλλουν τους εαυτούς τους μέσα από αυτή την διαδρομή. 

Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Κάτι ανάλογο έγινε με πάρα πολύ μεγάλη επιτυχία στην Ιρλανδία, η οποία έχει φτιάξει ενιαία διαδρομή και η οποία ονομάζεται «Wild Atlantic Way», για να προωθήσει τις παραλιακές της περιοχές. Δηλαδή, η Ιρλανδία είχε το αντίθετο πρόβλημα με την Κύπρο, αφού δεν είχαν σχεδόν καθόλου επισκεψιμότητα στις παράλιες περιοχές και έφτιαξαν μία τέτοια διαδρομή η οποία κατάφερε την προβολή τους. 

Εμείς θα κάνουμε το ίδιο πράγμα, αλλά για την ενδοχώρα. Γιατί; Γιατί είναι πάρα πολύ δύσκολο να προωθείς δύο χιλιάδες κοινότητες, για παράδειγμα, ξεχωριστά, επειδή ο πελάτης που είναι στο εξωτερικό δεν θα ασχοληθεί εκ πρώτης όψεως με αυτή την συγκεκριμένη λεπτομέρεια. Θέλει να δει το wider picture, την ευρύτερη εικόνα που προσφέρουμε. 

Συνεπώς, φτιάχνοντας μια τέτοια διαδρομή, η οποία θα είναι σημείο αναφοράς, θα μπορεί η Κύπρος να μιλά για αυτήν την διαδρομή και από κει και πέρα ο εκάστοτε επισκέπτης να επιλέγει σε ποιο σημείο της διαδρομής θα πάει, ανάλογα με την περιοχή που θέλει να επισκεφθεί. 

Μιλούμε για διαδρομή την οποία θα μπορεί να κάνει κάποιος είτε με αυτοκίνητο ή λεωφορείο, είτε πεζοπορία, είτε με ποδήλατο. Για αυτό μιλάμε και για μία διαδρομή 200 χιλιομέτρων, διότι θα εμπίπτουν μέσα σε αυτή την διαδρομή πάρα πολλές περιοχές της Κύπρου, της ενδοχώρας, και δεν θέλουμε να περιορίσουμε τον πελάτη να πρέπει οπωσδήποτε να πάει με τα πόδια ή με το ποδήλατο ή με το αυτοκίνητο. Θα υπάρχουν πάρα πολλές περιοχές μέσα στην διαδρομή, ούτως ώστε ο πελάτης να μπορεί να κάνει το λεγόμενο customization.

Πρόσφατα επισκέφθηκα την Γαλλία. Ένας από τους λόγους αυτής της επίσκεψης ήταν να δούμε πιο εξειδικευμένα αυτό το concept με τους εταίρους μας στο Υπουργείο Τουρισμού της Γαλλίας. Έχουμε ζητήσει την βοήθεια και τεχνογνωσία τους πάνω σε αυτό το κομμάτι για να μπορέσουμε να το στήσουμε όπως το φανταζόμαστε. Ήδη έχουμε ξεκινήσει τα πρώτα βήματα κι ευελπιστώ ότι όσο περνάνε οι μήνες θα μπορούμε να πούμε περισσότερα. 

Τις προηγούμενες μέρες, επίσης, βρεθήκατε και στην Ολλανδία όπου και παρουσιάσατε την Στρατηγική, αποσπώντας θετικά σχόλια. Θα υπάρξει και συνέχεια;

Ακριβώς. Ήταν η πρώτη επίσημη παρουσίαση της Εθνικής Στρατηγικής για τον Τουρισμό στο εξωτερικό. Πρέπει να πω σε αυτό το σημείο ότι μέσα από την Στρατηγική απορρέουν νέες αγορές-στόχοι. Όσον αφορά την Κεντρική Ευρώπη, Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία, Βέλγιο, Αυστρία και Ελβετία. Όσον αφορά την Βόρεια Ευρώπη, ιδιαίτερα η Νορβηγία και η Σουηδία, καθώς επίσης και χώρες της Μέσης Ανατολής, όπως είναι το Ισραήλ και οι χώρες του Κόλπου. Άρα έχουμε ξεκινήσει τώρα μία σειρά από επαφές και παρουσιάσεις στο εξωτερικό, ούτως ώστε να αναδείξουμε την Εθνική Στρατηγική. Η αρχή έγινε με την Ολλανδία και σύντομα θα ακολουθήσουν αντίστοιχες παρουσιάσεις και στις υπόλοιπες χώρες που προανέφερα.

Το ουσιαστικό για μας είναι σε αυτή την παρουσίαση να είναι καλεσμένοι εξειδικευμένοι εταίροι μας του εξωτερικού, οι οποίοι θα εξειδικεύονται στην παροχή τουριστικών πακέτων σε ειδικές μορφές τουρισμού. Αυτή η παρουσίαση πρέπει να πω δεν γίνεται στους παραδοσιακούς διοργανωτές ταξιδίων που πωλούν «ήλιο και θάλασσα». Αυτοί ξέρουν για την Κύπρο. Ξέρουν το προϊόν «ήλιος και θάλασσα», δεν μας έχουν ανάγκη. Η παρουσίαση αυτή γίνεται σε πράκτορες και διοργανωτές ταξιδίων οι οποίοι πράγματι θα υποστηρίξουν το όραμα του Υφυπουργείου και της Κύπρου για την ανάπτυξη άλλων μορφών τουρισμού και των ορεινών, της υπαίθρου και των ακριτικών περιοχών. 

Και πολύ σωστά αναφέρατε και εσείς, δώσαμε έμφαση στον μικρό αριθμό καλεσμένων σε αυτή την παρουσίαση, διότι η προσωπική επαφή που εκλαμβάνει ο επισκέπτης ερχόμενος στην Κύπρο, θέλουμε στις δικές μας παρουσιάσεις, στις δικές μας επισκέψεις να φαίνεται. Από εκεί θα πει ένας οργανωτής ταξιδίων ότι, «εφόσον το Υφυπουργείο έδωσε σε μας αυτή την προσωπική επαφή, ο πελάτης μου αυτήν την επαφή θα έχει όταν έρθει στην Κύπρο». Συνεπώς το τι κάνουμε, είναι προέκταση του τι θέλουμε η Κύπρος να κάνει όταν ο πελάτης έρχεται στην χώρα μας. 

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Ο πελάτης μετατρέπεται σε «ελεγκτή» του Υφυπουργείου

Ένας σημαντικός εταίρος για την επίτευξη των στόχων για τον τουρισμό είναι και η ξενοδοχειακή βιομηχανία για την οποία έχει ψηφιστεί ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο και πλέον απομένει η έκδοση του σχετικού διατάγματος σε σχέση με την κατηγοριοποίηση των ξενοδοχείων. Πότε θα εκδοθεί αυτό το διάταγμα και τι αλλαγές, ενδεχομένως, να επιφέρει, γιατί υπήρξε και κάποια κριτική επί τούτου;

Το Διάταγμα από νομικής πλευράς είναι έτοιμο και έχει ήδη περάσει από νομοτεχνικό έλεγχο από την Νομική Υπηρεσία και βρίσκεται τώρα στο Υφυπουργείο και εντός των επόμενων εβδομάδων θα κατατεθεί και στο Υπουργικό Συμβούλιο, ούτως ώστε από κει και πέρα να κατατεθεί και στην Βουλή. Από την στιγμή που κατατίθεται στην Βουλή, πλέον είναι εφαρμόσιμος ο νέος νόμος «περί Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων». 

Αυτό τι σημαίνει; Αυτό σημαίνει ότι πλέον τα τουριστικά καταλύματα και τα ξενοδοχεία θα μπορούν να αποτείνονται στο Υφυπουργείο Τουρισμού για αδειοδότηση ή για έκδοση προσωρινής κατάταξης μέχρι να είναι έτοιμοι να αδειοδοτηθούν. Αυτό θεωρούμε ότι είναι πολύ σημαντικό για την Κύπρο, διότι πλέον μπαίνει νερό στ’ αυλάκι.

Μέχρι σήμερα τί γινόταν δηλαδή;

Τα τελευταία τρία χρόνια υπήρχε μία στασιμότητα στο θέμα, λόγω του ότι επειδή εκκρεμούσε ο νέος νόμος δεν γίνονταν αδειοδοτήσεις. Και με ποιο νόμο άλλωστε θα γίνονταν αυτές οι αδειοδοτήσεις; Με τον παλιό; Την ίδια ώρα δεν μπορούσες να αδειοδοτήσεις με τον νέο νόμο από την στιγμή που δεν ήταν εγκεκριμένος. Συνεπώς από δω και πέρα θα αρχίσουν οι αδειοδοτήσεις και θα υπάρχει 5 χρόνια περίοδος χάριτος, ούτως ώστε το κάθε τουριστικό κατάλυμα και ξενοδοχείο να πάρει την τελική πολεοδομική έγκριση, για να πάρει και από μας την αδειοδότηση. 

Για όσους, δε, δεν μπορούν να εξασφαλίσουν άμεσα τις άδειες πολεοδομίας, θα εκδίδεται προσωρινή κατάταξη για να μπορούν οι επιχειρηματίες να λειτουργούν τα καταλύματά τους.

Τι αλλάζει; Αυτός ο νόμος δίνει περισσότερη ευελιξία στον επιχειρηματία. Δεν τον περιορίζει, ούτε καθορίζει ότι για να είσαι πεντάστερο ξενοδοχείο πρέπει να έχεις τόσα τετραγωνικά μέτρα στους χώρους στάθμευσης ή στους χώρους υποδοχής σου, κ.ά. Άρα είναι πολύ πιο ευέλικτο και εστιάζεται στις υπηρεσίες που θα λαμβάνει ο πελάτης. 

Στην Αυστραλία για παράδειγμα το μόνο κριτήριο για την κατηγοριοποίηση των ξενοδοχείων είναι η άποψη των πελατών τους. Είναι μία ενδιαφέρουσα ιδέα, όμως, μέσα από τις διαβουλεύσεις που έγιναν φάνηκε ότι οι επιχειρηματίες προτιμούν να υπάρχει κάτι πιο επίσημο εκ μέρους της Κυβέρνησης και συνεπώς συνεχίζει η ιδέα της κατάταξης εκ μέρους του Υφυπουργείου σε κατηγορίες ενός, δύο, τριών, τεσσάρων και πέντε αστέρων, αλλά την ίδια ώρα εντάσσονται, πλέον, και νέες κατηγορίες ξενοδοχείων, όπως είναι τα boutique hotel, κάτι που δεν υπήρχε πριν. 

Επίσης, με τον νέο νόμο η ευελιξία είναι πολύ μεγαλύτερη, όπως προείπα, και θα κερδίζει πόντους ο επιχειρηματίας με βάση τις υπηρεσίες που προσφέρει και όχι το μέγεθος ενός δωματίου, κτλ.

Αλλά υπάρχει η υποδομή, ούτως ώστε μεταγενέστερα, ενδεχομένως μέσα σε αυτό το πλαίσιο να προστεθεί και η άποψη του πελάτη κατά ένα ποσοστό για παράδειγμα. 

Έτσι κι αλλιώς, πλέον, η άποψη του πελάτη θα λαμβάνεται υπόψην από το Υφυπουργείο. Πώς; Μόλις έχει τελειώσει ένας διαγωνισμός, ο οποίος έχει προκηρυχθεί από το Υφυπουργείο για αγορά υπηρεσιών από πλατφόρμες του διαδικτύου, οι οποίες θα συγκεντρώνουν σχόλια από τους πελάτες στο διαδίκτυο για την κάθε τουριστική επιχείρηση ξεχωριστά. 

Για παράδειγμα, αν ένα εστιατόριο έχει σχόλιο στα social media ή σε διάφορες πλατφόρμες, όπως το TripAdvisor, αυτή η πλατφόρμα που αγοράσαμε θα μαζεύει αυτά τα σχόλια και πληροφορίες και θα μας τις στέλνει. Με αυτόν τον τρόπο το Υφυπουργείο θα μπορεί, πλέον, να βάζει ένα ελάχιστο βαθμό ικανοποίησης του επισκέπτη και ταυτόχρονα να ελέγχει το τι γίνεται. Εάν μία επιχείρηση είναι κάτω του αναμενόμενου, θα μπορεί εύκολα το Υφυπουργείο να έρθει σε επαφή με αυτήν την επιχείρηση για εξεύρεση τρόπων επίλυσης των όποιων προβλημάτων υπάρχουν. 

Πλέον έχουμε φύγει από την εποχή της επί τόπου επίσκεψης και ελέγχου και μετατρέπουμε τον πελάτη σε «ελεγκτή». Το data, πλέον, μας δίνει αυτή την ευκαιρία και ήδη το Υφυπουργείο έχει πάρει την απόφαση αυτή και είτε είναι μέσα στον νόμο είτε όχι εμείς θα το κάνουμε.

>>> Διαβάστε εδώ ειδήσεις και στην αγγλική <<<

Δεν είναι πρόθεση του Υφυπουργείου Τουρισμού να καθορίζει τιμές

Θα θέλαμε ένα σχόλιο σας και σε ό,τι αφορά τις ενδεικτικές τιμές πώλησης διαφόρων ειδών τους καλοκαιρινούς μήνες, οι οποίες γνωστοποιούνται μέσω σχετικού καταλόγου. Θα συνεχίσει να εκδίδεται αυτός ο κατάλογος πλέον; Κι αν ναι, θα εκδίδεται έγκαιρα και όχι μεσούσης της καλοκαιρινής περιόδου;

Δεν είναι πρόθεση του Υφυπουργείου Τουρισμού να καθορίζει τιμές. Κι ο λόγος που το ξεκαθαρίζω αυτό, είναι επειδή με το νέο σύστημα που προανέφερα, εμείς θα βλέπουμε αν υπάρχουν παράπονα για τις τιμές κάποιου καταλύματος ή κάποιου εστιατορίου και αναλόγως, εάν κριθεί απαραίτητο θα παρεμβαίνουμε. Και είναι εδώ που θέλουμε και την βοήθεια του κόσμου να αντιληφθεί ότι από την στιγμή που υπάρχουν τα profiles στο διαδίκτυο πλέον πρέπει να αξιοποιούνται για την αξιολόγηση των επιχειρήσεων.

Αυτή την στιγμή βρίσκεστε σε προχωρημένες διαβουλεύσεις με το Ισραήλ. Ήδη ανακοινώθηκε η πρόθεση για προώθηση κοινών πακέτων. Υπάρχει οτιδήποτε νεότερο επί τούτου;

Με το Ισραήλ έχουμε κάνει πολύ σημαντικά βήματα προόδου σε ό,τι αφορά την προώθηση κοινών τουριστικών πακέτων. Επίσης, την επόμενη εβδομάδα θα μεταβούμε στο Ισραήλ, όπου και θα συμμετάσχουμε ως Υφυπουργείο σε έκθεση που διοργανώνει, κατά την διάρκεια της οποίας θα επισημοποιηθεί αυτή η συνεργασία. 

Δουλεύουμε πάρα πολύ σκληρά σε δύο εξειδικευμένους τομείς. Ο ένας είναι η κρουαζιέρα και από τον Σεπτέμβριο που ξεκινούν ξανά οι εκθέσεις κρουαζιέρας το Ισραήλ και η Κύπρος θα είναι μαζί στο ίδιο περίπτερο. Ο άλλος είναι η προσέλκυση τουρισμού από μακρινές χώρες, όπως οι ΗΠΑ. 

Το Ισραήλ είναι μία χώρα με πάρα πολύ καλή συνδεσιμότητα με την Αμερική, ενώ η Κύπρος αυτή την στιγμή και πιθανότατα και στο μέλλον δεν θα μπορεί να έχει απευθείας συνδεσιμότητα ή έστω ικανοποιητική συνδεσιμότητα, άρα θεωρούμε ότι το Ισραήλ και η πώληση κοινών πακέτων μεταξύ των δύο χωρών είναι μία μεγάλη ευκαιρία για την Κύπρο, η οποία δεν θέλουμε να πάει χαμένη. 

Αεροπορικές εταιρείες μας βλέπουν πλέον σοβαρά

Τα τελευταία χρόνια είχαμε το κλείσιμο σημαντικών αεροπορικών εταιρειών οι οποίες μετέφεραν στην Κύπρο χιλιάδες τουριστών. Αυτό το κενό έχει πληρωθεί και τί γίνεται για επέκταση της συνδεσιμότητας της χώρας;

Όσον αφορά τις πτήσεις, με βάση τις χώρες-στόχους που σας ανέφερα και προηγουμένως, συνάμα έχει ξεκινήσει κατά την διάρκεια των ταξιδιών μας για παρουσίαση της Εθνικής Στρατηγικής για τον Τουρισμό και η επαφή με αεροπορικές εταιρείες. 

Την περασμένη βδομάδα που ήμασταν στην Γαλλία και στην Ολλανδία, είχαμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε την Στρατηγική μας και σε αεροπορικές εταιρείες. Κι αυτό, επειδή μία αεροπορική εταιρεία θέλει να ξέρει ότι η χώρα έχει πλάνο, θέλει να ξέρει ποιοι είναι οι στόχοι και ότι έχει μέλλον. 

Πώς θα επενδύσει εάν δεν κατανοήσει τι ακριβώς έχουμε εμείς υπόψην μας; Εκτός αυτού, οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία θέλει να ξέρει ότι μπορεί να δουλεύει 12 μήνες τον χρόνο. Συνεπώς, μία αεροπορική εταιρεία το να βλέπει ότι πλέον η Κύπρος στοχεύει σε 12 μήνες τον χρόνο λειτουργίας του νησιού είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Ήδη τα πρώτα δείγματα γραφής φάνηκαν με την συμφωνία που κάναμε με την Condor, η οποία σε δύο μήνες αρχίζει 8 πτήσεις την εβδομάδα από 4 αεροδρόμια της Γερμανίας προς την Πάφο. 

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<

Θέλουμε με τον ίδιο τρόπο που λειτουργήσαμε με την Condor από κοινού με την Hermes, να συνεχίσουν αυτές οι πιέσεις εκ μέρους μας, ούτως ώστε την επόμενη διετία να μπορέσουμε να έχουμε την ανάπτυξη δρομολογίων που χρειάζονται από τις χώρες που στοχεύουμε. 

Είμαστε αισιόδοξοι διότι βλέπω έναν δυναμισμό, τόσο από το Υφυπουργείο όσο και από την Hermes, με την οποία είμαστε συνοδοιπόροι και ξέρουμε που στοχεύουμε, και βλέπω ότι αεροπορικές εταιρείες μας βλέπουν πλέον σοβαρά. Πρέπει ωστόσο να τονίσω ότι για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος χρειάζεται χρόνος, υπομονή και επιμονή. Η κάθε αεροπορική εταιρεία θέλει τον χρόνο της για να πάρει αποφάσεις, αλλά επαναλαμβάνω ότι είμαστε αισιόδοξοι πως, μπορούμε να αυξήσουμε σημαντικά την συνδεσιμότητα της χώρας μας.

Πρέπει, επίσης, να αναφέρω ότι στο πλαίσιο της προσπάθειας μας για προσέλκυση νέων αεροπορικών εταιρειών, τον Απρίλιο θα συμμετάσχουμε στο Routes Europe, ένα συνέδριο στο οποίο θα είναι παρούσες όλες οι αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, ενώ τον Σεπτέμβριο θα συμμετάσχουμε στο Routes World, στο οποίο θα συμμετάσχουν οι αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται παγκόσμια.
 

Μάριος Αδάμου