Πότε να απαιτήσετε αποζημίωση από καθυστέρηση ή ακύρωση πτήσης

Εάν η πτήση σας καθυστέρησε, ακυρώθηκε ή υπερκρατήθηκε τα τελευταία τρία χρόνια δικαιούστε αποζημίωση

Η άτυχη στιγμή, ή ήταν Τρίτη και 13ής, ή κάποιος σας μάτιασε και άλλες τέτοιες πιθανές εξηγήσεις δίνονται συνήθως στο άκουσμα από τα μεγάφωνα του αεροδρομίου, «Ενημερώνουμε το επιβατικό κοινό της πτήσης Χ, ότι θα υπάρξει καθυστέρηση στην αναχώρηση». Και γκρινιάζεις - δικαίως - και αγχώνεσαι και παίρνεις τηλέφωνα αυτούς που σε περιμένουν…
Αν όμως σας έλεγα, χαλαρώστε και δείτε το ποτήρι μισογεμάτο, ή καλύτερα, το πορτοφόλι. Διότι, ίσως έχετε δικαίωμα να λάβετε αποζημίωση έως €600.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Σύμφωνα λοιπόν με νομοθεσία της ΕΕ για τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών, οι αεροπορικές εταιρείες αποζημιώνουν τους επιβάτες σε περιπτώσεις μακρών καθυστερήσεων, ματαιώσεων πτήσεων και άρνησης επιβίβασης.

 Ο Κανονισμός ΕΚ 261 από το 2004 είναι νόμος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, στον οποίο όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να συμμορφώνονται.

Πριν όμως ξεκινήσεις να φωνάζεις και να απαιτείς τα δικαιώματα σου, βεβαιώσου οτι

  1. η πτήση σου εκτελείται στο εσωτερικό της ΕΕ από αεροπορική εταιρεία χώρας της ΕΕ ή χώρας εκτός ΕΕ
  2. η πτήση σου  φθάνει στην ΕΕ από χώρα εκτός ΕΕ και εκτελείται από αεροπορική εταιρεία χώρας της ΕΕ
  3. εάν η πτήση σου αναχωρεί από χώρα της ΕΕ με προορισμό χώρα εκτός ΕΕ και εκτελείται από αεροπορική εταιρεία χώρας της ΕΕ ή χώρας εκτός ΕΕ
  4. δεν έχεις ήδη λάβει παροχές (αποζημίωση, μεταφορά με άλλη πτήση, βοήθεια από την αεροπορική εταιρεία) για προβλήματα σχετικά με τις πτήσεις του συγκεκριμένου ταξιδιού, βάσει της σχετικής νομοθεσίας χώρας εκτός ΕΕ.

  • Ματαίωση πτήσης

Σε περίπτωση που η πτήση σας έχει ματαιωθεί, η αεροπορική εταιρεία πρέπει να σας δώσει την επιλογή μεταξύ επιστροφής αντίτιμου του εισιτήριου ή εξασφάλιση εναλλακτικού τρόπου μετάβασης στον τελικό προορισμό. 
Μπορεί επίσης να έχει δικαίωμα για επιπρόσθετη χρηματική αποζημίωση (€125-€600) κάτω υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Προσοχή! 
Εάν η αεροπορική εταιρεία αποδείξει ότι η ματαίωση πτήσης προκλήθηκε από έκτακτες περιστάσεις (π.χ. κλείσιμο εναέριου χώρου) ή εάν η εταιρεία σας έχει ενημερώσει 14 ημέρες πριν την προγραμματισμένη πτήση ή αν η πτήση έχει προγραμματιστεί κοντά στην αρχική πτήση δεν θα έχετε οποιοδήποτε δικαίωμα σε αποζημίωση.

Ενώ περιμένεις, μπορείς να απολαύσεις αναψυκτικά, γεύματα, τηλεφώνημα ή και μια διανυκτέρευση, αν χρειαστεί κατά την αναμονή για την εκ νέου δρομολόγηση, αλλά μην ξεχάσεις να κρατήσεις τις αποδείξεις ώστε η αεροπορική εταιρεία να σου καλύψει τα έξοδα.
 Αν ζητήσεις επιστροφή του αντίτιμου του εισιτηρίου, έχεις  το δικαίωμα και σε οποιαδήποτε περαιτέρω βοήθεια ή αλλαγή του δρομολογίου.

>>> ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΥΠΡΟΣ - ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF <<<

  • Καθυστέρηση πτήσης

Τι ισχύει όμως στην περίπτωση καθυστέρησης πτήσης;
Για να δικαιούσαι την οποιαδήποτε βοήθεια από την αεροπορική εταιρεία βεβαιώσου οτι η καθυστέρηση ανήκει σε μια από τις πιο κάτω τρεις κατηγορίες:

  1. Δύο ή περισσότερων ωρών για πτήσεις που καλύπτουν απόσταση μέχρι και 1500χλμ.,
  2. Τριών ή περισσότερων ωρών για ενδοκοινοτικές πτήσεις άνω των 1500χλμ. και όλες τις άλλες πτήσεις μεταξύ 1500-3500 χλμ.,
  3. Τεσσάρων ή περισσότερων ωρών για πτήσεις που καλύπτουν απόσταση μεγαλύτερη των 3500 χλμ. εκτός ΕΕ,

Υπό αυτές τις συνθήκες η αεροπορική εταιρεία, οφείλει να παρέχει στους επιβάτες γεύματα και αναψυκτικά, μεταφορά και κατάλυμα σε ξενοδοχείο (αν η πτήση αναχωρεί την επόμενη ημέρα) και επικοινωνιακές διευκολύνσεις. Εάν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 5 ωρών, η αεροπορική εταιρεία έχει επίσης την υποχρέωση να προσφέρει επιστροφή του πλήρους αντίτιμου του εισιτηρίου εντός 7 ημερών ή πτήση επιστροφής στο αρχικό σημείο αναχώρησης το συντομότερο δυνατό.

  • Αρνηση Επιβίβασης

Ας δούμε τι συμβαίνει σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης. Διατηρείς και εδώ το δικαίωμα για επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου ή εξασφάλιση εναλλακτικού τρόπου μετάβασης στον τελικό προορισμό,  έχοντας επίσης το δικαίωμα για χρηματική αποζημίωση. Εάν επιλέξεις τον εναλλακτικό τρόπο μετάβασης στον τελικό προορισμό σου, έχει το δικαίωμα για περαιτέρω βοήθεια, εάν χρειαστεί.

>>>Διάβασε ακόμη εδώ: Τι γίνεται με τα εισιτήρια όταν κλείνει μια αεροπορική εταιρεία<<<

Ποιά είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις:
Αρχικά, θα πρέπει να υποβάλεις την καταγγελία σου στην αεροπορική εταιρεία είτε μέσω του εντύπου καταγγελίας που παρέχει η ίδια η εταιρεία είτε μέσω του εντύπου καταγγελίας της ΕΕ για τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών.
Αν όμως περάσουν δύο μήνες ή εάν η απάντηση δεν είναι ικανοποιητική,  τότε να υποβάλεις  καταγγελία στην αρμόδια εθνική αρχή της χώρας όπου συνέβη το περιστατικό.

Μπορείς επίσης να επιδιώξεις την επίλυση της διαφοράς σας παραπέμποντάς την σε διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών ή προσφεύγοντας σε φορέα εναλλακτικής επίλυσης διαφορών (ΕΕΔ). 
Διαφορετικά εάν το εισιτήριό σου  αγοράστηκε ηλεκτρονικά, μπορείς να υποβάλεις την καταγγελία σου μέσω της πλατφόρμας Ηλεκτρονικής Επίλυσης Διαφορών (ΗΕΔ)

Αν σου ταιριάζει περισσότερο μια επίσημη νομική διαδικασία τότει να υποβάλεις αίτηση αποζημίωσης βάσει των κανόνων της ΕΕ στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής διαδικασίας μικροδιαφορών.

Μπορείς ακόμη να προσφύγεις στα δικαστήρια της χώρας όπου είναι εγγεγραμμένη η αεροπορική εταιρεία. 
Παράλληλα επικοινώνησε με με το ευρωπαϊκό κέντρο καταναλωτών της χώρας σου για βοήθεια και συμβουλές σχετικά με προβλήματα που αφορούν τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Εαν είσαι Κύπριος/Κύπρια
Η χώρα σου είναι η Κύπρος; Έχεις επιβαρυνθεί από άρνηση επιβίβασης, ακύρωση ή μεγάλη καθυστέρηση και η αεροπορική εταιρεία;  Μπορείς να παραπονεθείς στο Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας ή τηλεφωνικά στο 22 404102.

Ξένια Προδρόμου