Θα είναι το 2021 η χρονιά θέσπισης Εθνικού Κατώτατου Μισθού;

Οι θέσεις του Υπουργείο Εργασίας, των εργοδοτικών οργανώσεων ΟΕΒ και ΚΕΒΕ και των Συντεχνιών ΣΕΚ, ΠΕΟ και ΔΕΟΚ

ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΜΑΡΙΟΣ ΑΔΑΜΟΥ

Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 το Υπουργείο Εργασίας είχε προγραμματίσει την έναρξη της συζήτησης για την θέσπιση Εθνικού Κατώτατου Μισθού, στη βάση σχετικών μελετών της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO) και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ωστόσο, η πανδημία του κορωνοϊού και το σημαντικό πλήγμα που επέφερε σε επιχειρήσεις και εργαζομένους, καθώς και στην οικονομία ευρύτερα, ανέτρεψε τα δεδομένα, αφού η προσοχή όλων στράφηκε στην προσπάθεια διασφάλισης των θέσεων εργασίας και συγκράτησης της ανεργίας σε όσον το δυνατόν χαμηλότερα ποσοστά.

Όμως, παρά το γεγονός πως η κρίση του κορωνοϊού συνεχίζεται και απ’ ό,τι φαίνεται θα συνεχιστεί και τους πρώτους μήνες του 2021, εντούτοις, το θέμα θέσπισης εθνικού κατώτατου μισθού επανήλθε εκ νέου στο προσκήνιο, με τα κόμματα να βγάζουν από τα συρτάρια και σχετικές προτάσεις νόμου.

Με γνώμονα τα ως άνω, η Brief εξετάζει το κατά πόσον είναι δυνατή η θέσπιση ή τουλάχιστον η έναρξη της συζήτησης για τον εθνικό κατώτατο μισθό στην Κύπρο εντός του 2021. Προς απάντηση τούτου ζήτησε και καταγράφει τις απόψεις όλων των εμπλεκομένων μερών – Υπουργείου Εργασίας, εργοδοτικών οργανώσεων και συντεχνιών -, όπως επίσης και το τι ισχύει στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

>>> Διαβάστε ακόμη: Τα κατάφερε το ΓεΣΥ; Η ανασκόπηση του 2020 / Όλα όσα δικαιούσαι <<<

Υπ. Εργασίας: Ήμασταν έτοιμοι για έναρξη του διαλόγου, αλλά…
Πηγή του Υπουργείου Εργασίας μιλώντας στην Brief ανέφερε πως, «ήμασταν έτοιμοι ως Υπουργείο για να αρχίσει ο κοινωνικός διάλογος για το θέμα τον Μάρτιο, ωστόσο, λόγω των συνθηκών που διαμορφώθηκαν συνεπεία του κορωνοϊού, αυτή δεν κατέστη δυνατό να αρχίσει».

«Οι μελέτες είναι έτοιμες για το θέμα και πλέον μόλις υπάρξουν συνθήκες πλήρους απασχόλησης ή πλησιάσουμε κοντά σε συνθήκες πλήρους απασχόλησης θα επαναφέρουμε το θέμα για συζήτηση», πρόσθεσε σημειώνοντας ότι «η συζήτηση μπορεί να αρχίσει κι όταν η ανεργία πλησιάσει ή πέσει κάτω από το 6%, ούτως ώστε όταν υπάρξουν συνθήκες πλήρους απασχόλησης -ανεργία κάτω από το 5%-, να θεσπιστεί ο κατώτατος μισθός και στην Κύπρο».

Την ίδια ώρα, η πηγή του Υπουργείου Εργασίας ξεκαθάρισε πως «αυτή τη στιγμή προέχει η διατήρηση των θέσεων εργασίας και η ενίσχυση της απασχόλησης. Προς αυτή την κατεύθυνση το Υπουργείο εφάρμοσε και θα συνεχίσει να εφαρμόζει σχέδια στήριξης της απασχόλησης και πρόσληψης ανέργων. Αυτός είναι ο πρώτιστος μας στόχος», τόνισε.

Ερωτηθείσα εάν οι μελέτες που έχουν ετοιμαστεί θα χρήζουν επικαιροποίησης πριν την έναρξη του διαλόγου για τον εθνικό κατώτατο μισθό, η ίδια πηγή δεν απέκλεισε ένα τέτοιο ενδεχόμενο υπογραμμίζοντας ότι, «αυτό θα το δούμε όταν πλησιάσει εκ νέου η ώρα για έναρξη του κοινωνικού διαλόγου», ενώ εκτίμησε καταληκτικά πως «είναι κάπως δύσκολο εντός του 2021 να υπάρξουν σημαντικές εξελίξεις επί του θέματος».

>>> Διαβάστε επίσης: ΕΡΕΥΝΑ: Στο «σφυρί» 340 ακίνητα αξίας €75 εκατ. τον Ιανουάριο <<<

ΟΕΒ: «Δεν μπορεί να εφαρμοστεί εθνικός κατώτατος μισθός στην Κύπρο»
Από πλευράς των εργοδοτικών οργανώσεων ο Γενικός Διευθυντής της ΟΕΒ, Μιχάλης Αντωνίου, τόνισε στην ιστοσελίδα μας πως «όσο ισχύουν οι καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, συνεπεία της πανδημίας του κορωνοϊού, το τελευταίο πράγμα που χρειάζονται οι επιχειρήσεις είναι η συζήτηση για θέσπιση εθνικού κατώτατου μισθού».

Επιπρόσθετα, σημείωσε, «ακόμα κι όταν ξεπεράσουμε την πανδημία του κορωνοϊού, για να ξεκινήσει μία τέτοια συζήτηση, όπως άλλωστε είναι και η θέση της Κυβέρνησης, θα πρέπει να δημιουργηθούν συνθήκες πλήρους απασχόλησης, δηλαδή η ανεργία να μειωθεί κάτω από το 5%».

«Όταν επισυμβεί αυτό, δηλαδή πρώτον εκλείψουν οι συνθήκες έκτακτης ανάγκης και δεύτερο μειωθεί η ανεργία κάτω από το 5%, η ΟΕΒ είναι έτοιμη να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους στην Κύπρο δεν πρέπει να εφαρμοστεί εθνικός κατώτατος μισθός. Αυτή είναι η θέση μας εξαρχής και δεν την εγκαταλείπουμε. Ισχυρή άποψή μας είναι ότι δεν μπορεί και δεν πρέπει να θεσπιστεί εθνικός κατώτατος μισθός στην Κύπρο», τόνισε περαιτέρω ξεκαθαρίζοντας πως για την ΟΕΒ δεν νοείται να ξεκινήσει διάλογος για αυτό το θέμα όσο ισχύουν τα μέτρα έκτακτης ανάγκης και ενόσω η ανεργία είναι πάνω από το 5%.

Κληθείς να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους δεν μπορεί να εφαρμοστεί στην Κύπρο εθνικός κατώτατος μισθός, ο κ. Αντωνίου δεν θέλησε να υπεισέλθει σε περαιτέρω λεπτομέρειες, σημειώνοντας πως «όταν έρθει η ώρα θα αναλύσουμε κα θα εξηγήσουμε γιατί η ΟΕΒ τάσσεται κατά της θέσπισης εθνικού κατώτατου μισθού».

>>> Διαβάστε ακόμη: ΑΝΑΛΥΣΗ: Η πανδημία κτύπησε και τους μισθούς <<<

ΚΕΒΕ: «Ξεκάθαρα τασσόμαστε κατά της θέσπισης κατώτατου μισθού»
Εκ μέρους του ΚΕΒΕ, ο Διευθυντής του Τμήματος Εργασιακών Σχέσεων του Επιμελητηρίου, Αιμίλιος Μιχαήλ, δήλωσε στην Brief πως «όπως και η Κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει, για να ξεκινήσει η όποια συζήτηση για καθιέρωση εθνικού κατώτατου μισθού θα πρέπει πρωτίστως η ανεργία να πέσει κάτω από το 5%», ξεκαθαρίζοντας την ίδια ώρα πως το ΚΕΒΕ τάσσεται εναντίον της θέσπισης κατώτατου μισθού, διότι, όπως εξήγησε, «κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε ανεργία, θα υπάρξει πληθωρισμός και κάποιες επιχειρήσεις, ενδεχομένως, να μην μπορούν να ανταποκριθούν». 

«Κατά την άποψή μας, επιχειρήσεις που δεν θα μπορούν να εφαρμόσουν τον εθνικό κατώτατο μισθό, είτε θα έρθουν να αυξήσουν τις τιμές των προϊόντων τους, είτε θα προχωρήσουν σε απολύσεις προκειμένου να ανταποκριθούν στο αυξημένο, πιθανότατα, μισθολογικό κόστος», επεσήμανε. 

Συνεπώς, συνέχισε, «εμείς ως ΚΕΒΕ θεωρούμε πως πρέπει να παραμείνει το υφιστάμενο σύστημα ως έχει. Δηλαδή, ο κατώτατος μισθός να περιλαμβάνει μόνο ευάλωτες τάξεις του πληθυσμού και εάν παραστεί ανάγκη για ένταξη κι άλλων επαγγελμάτων στον κατώτατο μισθό που ισχύει σήμερα, θα πρέπει να προηγηθεί έρευνα, όπως έγινε και το 1992», εξήγησε περαιτέρω.

Την ίδια ώρα, συμπλήρωσε, το ΚΕΒΕ δεν κλείνει την πόρτα του διαλόγου, σημειώνοντας πως το Επιμελητήριο αναμένει την μελέτη του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας για να την μελετήσει και να τοποθετηθεί επί αυτής, παρότι, όπως είπε, το ΚΕΒΕ τάσσεται κατά της καθιέρωσης εθνικού κατώτατου μισθού.
 

ΣΕΚ: Να διαχωριστεί ο κατώτατος μισθός από τις συζητήσεις για προϋπολογισμό
Από πλευράς συντεχνιών, ο Γενικός Γραμματέας της ΣΕΚ, Ανδρέας Μάτσας, τόνισε καταρχάς την ανάγκη διαχωρισμού του θέματος για την ανάγκη θέσπισης εθνικού κατώτατου μισθού από τις συζητήσεις που γίνονται μεταξύ Κυβέρνησης και κομμάτων για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2021.

Απ’ εκεί και πέρα, συνέχισε, θέση της ΣΕΚ είναι πως «για να υπάρξει μία ολοκληρωμένη προσέγγιση και κατάληξη σε σχέση με τον εθνικό κατώτατο μισθό θα πρέπει να έχουμε όσον το δυνατόν πιο μικρή ανεργία, έτσι ώστε να περιορίσουμε τους κινδύνους είτε της αύξησης της ανεργίας είτε περιορισμού του ύψους του κατώτατου μισθού».

Περαιτέρω ο κ. Μάτσας εξέφρασε την εκτίμηση ότι εντός του 2021 θα αρχίσει η συζήτηση για τον κατώτατο μισθό «για να καταλήξουμε σε ένα αποτέλεσμα που από την μία θα είναι εφαρμόσιμο και από την άλλη θα διασφαλίζει τους εργαζόμενους οι οποίοι αυτή τη στιγμή δεν καλύπτονται από συλλογικές συμβάσεις ούτε εμπίπτουν και στις πρόνοιες του σχετικού διατάγματος», τονίζοντας πως η Συντεχνία τάσσεται υπέρ της θέσπισης εθνικού κατώτατου μισθού.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

ΠΕΟ: Η συζήτηση έπρεπε ήδη να είχε ξεκινήσει
Εξάλλου, ο Γενικός Γραμματέας της ΠΕΟ, Πάμπης Κυρίτσης, τόνισε στην Brief πως η έναρξη της συζήτησης για θέσπιση κατώτατου μισθού, καθώς και ευρύτερα για καθιέρωση των ελάχιστων δικαιωμάτων των εργαζομένων, μπορεί να αρχίσει άμεσα, αφού, όπως εξήγησε, «μετά τις αλλεπάλληλες κρίσεις η αγορά εργασίας έχει απορρυθμιστεί σημαντικά».

«Ως ΠΕΟ θεωρούμε πως ήρθε η ώρα της επαναρύθμισης της αγοράς εργασίας και στο πλαίσιο αυτό να αρχίσει και η συζήτηση για θέσπιση και καθιέρωση εθνικού κατώτατου μισθού στην Κύπρο», πρόσθεσε τονίζοντας πως για την ΠΕΟ δεν αρκεί μόνο ο καθορισμός ενός κατώτατου μισθού. 

«Εμείς ως ΠΕΟ θεωρούμε πως πρέπει να υπάρξουν και μηχανισμοί διαμόρφωσης κατώτατων μισθών. Δηλαδή, πρώτα και κύρια εκεί που υπάρχουν συλλογικές συμβάσεις να εφαρμόζονται οι κατώτατοι μισθοί που συμφωνούνται μέσω σχετικής νομοθεσίας που να αναγκάζει τους εργοδότες να το πράξουν και εκεί που δεν υπάρχουν συμβάσεις να δημιουργηθεί μηχανισμός με την συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων για να διαβουλεύεται, να διαπραγματεύεται και να καταλήγει σε κατώτατους μισθούς, οι οποίοι θα είναι και νομοθετικά υποχρεωτικοί», εξήγησε υπογραμμίζοντας πως στον ιδιωτικό τομέα μπορούν να ισχύσουν και πέραν του ενός κατώτατου μισθού αναλόγως του επαγγέλματος.

Επιπρόσθετα ο κ. Κυρίτσης τόνισε πως η σχετική συζήτηση έπρεπε ήδη να είχε αρχίσει, σημειώνοντας πως «το επιχείρημα της Κυβέρνησης, ότι δηλαδή πρέπει να μειωθεί κάτω από το 5% για να ξεκινήσει η συζήτηση για τον εθνικό κατώτατο μισθό, είναι αποκαρδιωτικό και εντελώς λανθασμένο».

ΔΕΟΚ: Ο διάλογος πρέπει να αρχίσει άμεσα
Από πλευράς ΔΕΟΚ, δε, ο Πρόεδρος της Συντεχνίας, Ιωσήφ Αναστασίου, αφού τόνισε πως η ΔΕΟΚ τάσσεται υπέρ της καθιέρωσης εθνικού κατώτατου μισθού, επεσήμανε ότι «η Κύπρος είναι μεταξύ των χωρών της ΕΕ που δεν έχουν κατώτατο μισθό ενώ τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία αποσταθεροποίηση στην αγορά εργασίας και κυρίως σε ό,τι αφορά το θέμα των μισθών». 

Ως ΔΕΟΚ, συνέχισε, «παρότι το Υπουργείο Εργασίας και η Κυβέρνηση θεωρεί ότι αυτή την στιγμή δεν είναι δυνατή η συζήτηση και καθιέρωση εθνικού κατώτατου μισθού, εμείς θεωρούμε πως πρέπει να ξεκινήσει ο διάλογος άμεσα ασχέτως εάν ο κατώτατος μισθός μπορεί να υιοθετηθεί αργότερα, γιατί το όλο θέμα είναι σύνθετο και περίπλοκο και θα μας πάρει αρκετό χρόνο να το συζητήσουμε».

«Επομένως, επαναλαμβάνω, θεωρούμε πως πρέπει να αρχίσει άμεσα ο διάλογος και το θέμα του κατώτατου μισθού να το εξετάσουμε σε κλαδικό επίπεδο, αφού θέση μας είναι πως δεν πρέπει να είναι ο ίδιος για όλα τα επαγγέλματα. Επίσης, πρέπει να διασφαλιστεί πως, εκεί και όπου συμφωνούνται κατώτατοι μισθοί στο πλαίσιο συλλογικών συμβάσεων εφαρμόζονται μέσω νομοθεσίας, ενώ για όσους εργαζόμενους είναι απροστάτευτοι συνδικαλιστικά να υπάρχει ένας γενικός κατώτατος μισθός», επεσήμανε ο κ. Αναστασίου. 

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Τι ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Αξίζει, πάντως, να αναφερθεί πως, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat καθώς και σημειώματος που ετοιμάστηκε από την Υπηρεσία Κοινοβουλευτικών Επιτροπών, όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πλην της Κύπρου, της Ιταλίας, της Δανίας, της Αυστρίας, της Σουηδίας και της Φινλανδίας, έχουν θεσμοθετήσει εθνικούς κατώτατους μισθούς.

Βάσει των στοιχείων της Eurostat, μάλιστα, οι κατώτατοι μισθοί στα κράτη μέλη της ΕΕ κυμαίνονταν από €312 έως €2.142 μηνιαίως τον Ιούλιο του 2020.

Σε σύγκριση, δε, με τον Ιουλίου 2010, οι κατώτατοι μισθοί (εκφρασμένοι σε ευρώ) ήταν υψηλότεροι τον Ιουλίου 2020 σε κάθε κράτος μέλος της ΕΕ με εθνικό κατώτατο μισθό, εκτός από την Ελλάδα όπου ήταν κατά 12% χαμηλότεροι. Επίσης, μεταξύ Ιουλίου 2010 και Ιουλίου 2020, ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής των κατώτατων μισθών ήταν υψηλότερος στη Ρουμανία (12,9%), ακολουθούμενη από τη Λιθουανία (10,1%). Επιπλέον, σημαντικές αυξήσεις καταγράφηκαν επίσης στη Βουλγαρία (9,8%), την Εσθονία (7,7%), τη Σλοβακία (6,5%) και την Πολωνία (6,2%).

Με βάση το επίπεδο των εθνικών ακαθάριστων μηνιαίων κατώτατων μισθών εκφρασμένων σε ευρώ, τα κράτη μέλη της ΕΕ που καλύπτονται από την παρούσα συλλογή δεδομένων μπορούν να ταξινομηθούν σε τρεις διαφορετικές ομάδες:

  • Ομάδα 1, όπου οι εθνικοί κατώτατοι μισθοί ήταν χαμηλότεροι από €500 μηνιαίως κατά τη διάρκεια του Ιουλίου 2020. Τα κράτη μέλη της ΕΕ που περιλαμβάνονταν στην ομάδα αυτή ήταν τα ακόλουθα: Βουλγαρία, Λετονία, Ουγγαρία και Ρουμανία.
  • Ομάδα 2, όπου ο εθνικός κατώτατος μισθός ήταν τουλάχιστον €500 αλλά χαμηλότερος από €1.000 μηνιαίως κατά τη διάρκεια του Ιουλίου 2020. Τα κράτη μέλη της ΕΕ που περιλαμβάνονταν στην ομάδα αυτή ήταν τα ακόλουθα: Κροατία, Τσεχία, Σλοβακία, Πολωνία, Εσθονία, Λιθουανία, Πορτογαλία, Ελλάδα, Μάλτα και Σλοβενία.
  • Ομάδα 3, όπου οι εθνικοί κατώτατοι μισθοί ήταν τουλάχιστον €1.000 μηνιαίως κατά τη διάρκεια του Ιουλίου 2020. Τα κράτη μέλη της ΕΕ που περιλαμβάνονταν στην ομάδα αυτή ήταν τα ακόλουθα: Ισπανία, Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Κάτω Χώρες, Ιρλανδία και Λουξεμβούργο.

Στο πιο κάτω γραφικό παρουσιάζονται οι κατώτατοι μισθοί σε χώρες της ΕΕ τον Ιούλιο του 2010 σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2020:

Σημειώνεται, δε, πως ο εθνικός κατώτατος μισθός στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Ιούλιο του 2020 ανερχόταν σε €1.583, ενώ και όλες οι υποψήφιες προς ένταξη στην ΕΕ χώρες είχαν ελάχιστους μισθούς παρόμοιους με εκείνους της ομάδας 1, οι οποίοι κυμαίνονταν από €209 στην Αλβανία έως €383 στην Τουρκία. 

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<

Η Οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Αξίζει, εξάλλου, να αναφερθεί πως στις 28 Οκτωβρίου 2020 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλε προς έγκριση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο πρόταση Οδηγίας για «επαρκείς κατώτατους μισθούς» στην ΕΕ, παρά τις ισχυρές αντιδράσεις αρκετών κυβερνήσεων και σκανδιναβικών συνδικάτων. 

Σύμφωνα με το σκεπτικό της πρότασης οδηγίας, οι κατώτατοι μισθοί, όταν καθορίζονται σε επαρκή επίπεδα, έχουν θετικό κοινωνικό αντίκτυπο και συμβάλλουν σε μια βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς οικονομική ανάκαμψη. Συμβάλουν επίσης στη μείωση του μισθολογικού χάσματος μεταξύ των φύλων, καθώς είναι περισσότερες οι γυναίκες σε σύγκριση με τους άνδρες - σε αναλογία 60% προς 40% - που αμείβονται με κατώτατο μισθό. 

Δεδομένου, όμως, ότι, η ΕΕ δεν έχει αρμοδιότητα στη μισθολογική πολιτική, η ευρωπαϊκή πρόταση Οδηγία δεν επιβάλλει ενιαίο ευρωπαϊκό κατώτατο μισθό, αλλά σεβόμενη τις αρμοδιότητες των κρατών μελών και τη συμβατική ελευθερία των κοινωνικών εταίρων στον τομέα των μισθών, στοχεύει:

  • Στη βελτίωση της επάρκειας των νόμιμων (ορίζονται με νόμο) κατώτατων μισθών, με τη θέσπιση ξεκάθαρων και σταθερών κριτηρίων και με εξασφάλιση της συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων.
  • Στην προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων σε όλα τα κράτη μέλη, αλλά με έμφαση σε αυτά που η συλλογική διαπραγμάτευση καλύπτει λιγότερο από το 70% των εργαζομένων.
  • Στην ετήσια υποβολή στοιχείων από τα κράτη μέλη στην Επιτροπή σχετικά με την προστασία του κατώτατου μισθού, ενώ προβλέπονται ακόμη και κυρώσεις σε περίπτωση έλλειψης προόδου.

Πιο συγκεκριμένα, η πρόταση της Επιτροπής θα υποχρεώσει όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ να αναλάβουν πρωτοβουλίες ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των εργαζομένων που καλύπτονται από συλλογική σύμβαση εργασίας, κυρίως μέσω της ενίσχυσης της θεσμικής ικανότητας των κοινωνικών εταίρων. Σε περίπτωση που το ποσοστό των εργαζομένων που καλύπτονται από συλλογικές συμβάσεις εργασίας είναι λιγότερο από 70%, το κράτος μέλος θα πρέπει, είτε μέσω νόμου είτε μέσω συμφωνίας των κοινωνικών εταίρων, να δημιουργήσει ένα πλαίσιο για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και να εκπονήσει σχέδιο δράσης.

Επιπλέον, στα κράτη μέλη όπου ο κατώτατος μισθός είναι νομοθετικά κατοχυρωμένος, οι εθνικές κυβερνήσεις θα πρέπει: 

  • Να δημιουργήσουν ένα μηχανισμό που θα εγγυάται ότι ο κατώτατος μισθός και η προσαρμογή καθορίζεται με σταθερά και σαφή κριτήρια 
  • Να διασφαλίσουν ότι οι κοινωνικοί εταίροι θα συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση του κατώτατου μισθού, ιδίως όσον αφορά τον καθορισμό των κριτηρίων 
  • Να περιορίσουν τις δυνατότητες απόκλισης από τον κατώτατο μισθό για συγκεκριμένες ομάδες εργαζομένων

Τονίζεται, δε, πως η πρόταση Οδηγίας δεν προτείνει συγκεκριμένο δείκτη καθορισμού κατώτατου μισθού, αλλά παραπέμπει σε διεθνή μοντέλα, όπως το 60% ή το 50% του μεικτού μέσου μισθού ως εναλλακτικές που μπορούν να αξιοποιήσουν τα κράτη μέλη.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Τι ισχύει σήμερα στην Κύπρο σήμερα
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί πως, σήμερα ο κατώτατος μισθός στην Κύπρο καλύπτει συγκεκριμένα επαγγέλματα, βάσει του περί Κατώτατων Μισθών Διατάγματος του 2012, το οποίο προνοεί:

  • Κάθε πωλητής/πωλήτρια, γραφέας, νοσηλευτικός βοηθός, βοηθός παιδοκόμου, βοηθός βρεφοκόμου, σχολικός βοηθός και φροντιστής ο οποίος/ η οποία εργάζεται με πλήρη απασχόληση πρέπει να λαμβάνει αρχικό μηνιαίο μισθό ο οποίος να ανέρχεται τουλάχιστον στα €870 ακαθάριστα και μετά από 6μηνη συνεχή περίοδο απασχόλησης στον ίδιο εργοδότη, ο μισθός αυτός να αυξάνεται τουλάχιστον στα €924 ακαθάριστα.
  • Κάθε φρουρός ασφαλείας πρέπει να λαμβάνει αρχικό ωριαίο μισθό τουλάχιστον €4,90 ακαθάριστα και μετά από 6μηνη περίοδο συνεχούς απασχόλησης στον ίδιο εργοδότη, ο μισθός αυτός πρέπει να αυξάνεται στα €5,20 ακαθάριστα.
  • Κάθε καθαριστής/καθαρίστρια πρέπει να λαμβάνει αρχικό ωριαίο μισθό τουλάχιστον €4,55 ακαθάριστα και μετά από 6μηνη περίοδο συνεχούς απασχόλησης στον ίδιο εργοδότη, ο μισθός αυτός πρέπει να αυξάνεται στα €4,84 ακαθάριστα.
Μάριος Αδάμου