Υφ. Ναυτιλίας για ακτοπλοϊκή σύνδεση: «Δεν καταθέτουμε τα όπλα»

Δεν υπήρξε ενδιαφέρον για την ακτοπλοϊκή σύνδεση / Ποια τα επόμενα βήματα / Τι λέει ο Υφυπουργός Ναυτιλίας στην Brief

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

 
Δεν καταθέτει τα όπλα το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου - Ελλάδας, όπως δήλωσε στην Brief ο Υφυπουργός Βασίλης Δημητριάδης, μετά την ανακοίνωση ότι δεν υπήρξε καμία προσφορά για τον διαγωνισμό που είχε προκηρυχθεί, παρά το ενδιαφέρον που επέδειξαν 24 οικονομικοί φορείς.

Η προκήρυξη του διαγωνισμού έληξε χθες (29/1) το μεσημέρι και ούτε και μία εταιρεία δεν υπέβαλε προσφορά, προκαλώντας έτσι ερωτήματα που αφορούν τόσο την υλοποίηση του σχεδιασμού, καθώς σύμφωνα με αυτόν η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου - Ελλάδας θα ήταν έτοιμη το καλοκαίρι του 2021.

Υφ. Ναυτιλίας: Θα ψάξουμε να βρούμε το πρόβλημα 

Η Brief επικοινώνησε με τον Υφυπουργο Ναυτιλίας, Βασίλη Δημητριάδη, ο οποίος σχολίασε το όλο γεγονός σημειώνοντας πως θα πρέπει να αξιολογηθεί το όλο ζήτημα, ενώ θα προχωρήσουν και σε επαφές με φορείς και ενδιαφερόμενους. «Αφού τώρα ξέρουμε ποιοί έχουν ενδιαφερθεί και ξέρουν και οι ίδιοι ποίοι είναι οι όροι, είναι πιο εύκολο να επαναξιολογήσουμε για το που έγκειται το πρόβλημα», επεσήμανε.

«Αναμφίβολα η πανδημία δεν άφησε ανεπηρέαστους τους μεταφορείς», εξηγεί ο κ. Δημητριάδης, σημειώνοντας ταυτόχρονα, πως «αυτός είναι ο λόγος που αναφερόμουν σε κάθε ευκαιρία στο ότι εμείς επιδοτούμε το επιβατικό κομμάτι της υπηρεσίας». Συνεπώς, πρόσθεσε, «οι μεταφορείς για να μπορέσουν να κάνουν το δικό τους ρίσκο έπρεπε να αναζητήσουν να καλύψουν όλα τα επιπρόσθετα έξοδα με τη δική τους εμπορική πτυχή».

Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Δημητριάδης ανέφερε πως οι μεταφορείς θα έπρεπε πρώτα να εξασφαλίσουν την εμπορική κίνηση, μέσα από συμφωνίες με εισαγωγείς - εξαγωγείς που θα ενδιαφέρονταν να μεταφέρουν τα εμπορεύματα τους πάνω σε αυτό το πλοίο ώστε να είναι βιώσιμη η υπηρεσία.

Πρόβλημα και η πανδημία

«Φαίνεται πως αυτό το κομμάτι έχει επηρεάσει σίγουρα η πανδημία και αυτή τη στιγμή δεν ευνοεί ενδεχομένως την εξασφάλιση συμφωνιών για τη μεταφορά εμπορευμάτων», σημείωσε. Αυτό, δεν επηρεάζει ως προσφορά το Υφυπουργείο, όπως σημειώνει, αλλά ταυτόχρονα θα ήταν σημαντικό κριτήριο αξιολόγησης για τον μεταφορέα που θα υπέβαλε την προσφορά, πρόσθεσε.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

«Εμείς δεν θα μπορούσαμε να βάλουμε το πλοίο σε εβδομαδιαία βάση, για παράδειγμα τον χειμώνα που δεν θα είχε καθόλου ενδιαφέρον από επιβάτες με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται ο φορολογούμενος πολίτης ενα πολύ σεβαστό ποσό για το τίποτε», σημείωσε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας.

Επιπλέον, τόνισε πως λόγω των ενωσιακών κανόνων για τις Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που επιβάλει τους όρους ξεκάθαρα αλλά και την ισορροπία με τα δημόσια οικονομικά, κάτι τέτοιο δεν θα ήταν αποδεκτό.

«Εμείς περιορίσαμε την επιδότηση στο σεβαστό ποσό των 5 εκατομμυρίων ευρώ και ήταν μια ισορροπία για να υπάρχει επιβατικό ενδιαφέρον και όντως το κράτος να δίνει μια επιδότηση σε λογικά πλαίσια».

Το κράτος, πρόσθεσε, δεν θα μπορούσε να δίνει 10 εκατομμύρια ευρώ, με ένα ενδιαφέρον που θα ήταν ασύμφωνο, «θα ήταν διασπάθιση δημόσιου χρήματος», τόνισε. 

Ποιά τα επόμενα βήματα

Κληθείς να απαντήσει στην Brief ποια είναι τα επόμενα βήματα ο κ. Δημητριάδης τόνισε πως «δεν καταθέτουμε τα όπλα», και συνέχισε, «καταγράφουμε το δεδομένο ότι δεν υποβλήθηκε ενδιαφέρον και εγώ ο ίδιος θα μπω σε ένα κύκλο επαφών με τους μεταφορείς που όντως εξασφάλισαν τους όρους του διαγωνισμού, για να καταλάβω ποιο είναι το πρόβλημα. Δεν εγκαταλείπουμε την προσπάθεια», επανέλαβε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας.

Υπάρχει περίπτωση να μην προχωρήσει η ακτοπλοϊκή σύνδεση; 

Αναφερόμενος στους λόγους που ενδεχομένως να οδήγησαν σε μηδενική προσφορά σημείωσε πως, «αν το πρόβλημα είναι η πανδημία, εμείς έχουμε κάθε καλή πρόθεση αν το επιτρέψουν οι συνθήκες να επαναξιολογήσουμε τα δεδομένα και να επαναπρποκηρύξουμε τον διαγωνισμό. Αν όμως τα θέματα που εγείρονται είναι θέματα που επηρεάζουν βασικούς όρους της προσφοράς δεν θα μπορούμε να τους τροποποιήσουμε γιατί είναι όροι που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και είναι αδύνατον να αλλάξουν».

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα ξεφύγει από τη φιλοδοφία της υπηρεσίας του Δημόσιου Οικονομικού συμφέροντος», είπε χαρακτηριστικά.
 
Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε στις 11 Δεκεμβρίου 2020 από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας με στόχο την επιλογή του ανάδοχου θαλάσσιου μεταφορέα, ο οποίος θα εκτελεί τη θαλάσσια μεταφορά επιβατών μεταξύ Κύπρου και Ελλάδας. 

Επιπλέον, σύμφωνα με τα έγγραφα η αξία του Διαγωνισμού ανερχόταν στα 15 εκατομμύρια για 36 μήνες, με μέγιστο ύψος της Κρατικής Επιδότησης τα 5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, με στόχο του Υφυπουργείου να ήταν η λειτουργία της Θαλάσσιας Σύνδεσης  Κύπρου – Ελλάδας το καλοκαίρι του 2021.
 

Ξένια Προδρόμου