ΕΕ: Στα σκαριά το νέο σύστημα εμπορίας ρύπων για αυτοκίνητα

Το ράλι στις τιμές με τους αναλυτές να βλέπουν 110 ευρώ μέχρι τέλος της χρονιάς

Οι τομείς των αυτοκινήτων και των κατασκευών της Ευρώπης θα έρθουν αντιμέτωποι με αυξανόμενο κόστος εάν αποτύχουν να μειώσουν σημαντικά το αποτύπωμα άνθρακα.

Οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα συγκεντρωθούν στις Βρυξέλλες για μια ειδική Σύνοδο στις 25 Μαΐου προκειμένου να συζητήσουν πώς θα επιτύχουν τον συλλογικό στόχο του 2030  για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.

>>>Διαβάστε ακόμη: Πότε θα καταργηθούν τα αυτοκίνητα diesel & βενζίνης στην Ευρώπη

Στο πλαίσιο αυτό, η Κομισιόν εξετάζει τη δημιουργία ενός πρόσθετου συστήματος κινήτρων για τη μείωση της ρύπανσης, γνωστό ως εμπόριο εκπομπών κτιρίων και οδικών μεταφορών, σύμφωνα με έγγραφο που διανεμήθηκε στους διπλωμάτες στις Βρυξέλλες, όπως αναφέρει το Bloomberg. Ο στόχος αυτού του νέου προγράμματος θα είναι να παρέχει «ένα πρόσθετο κίνητρο στους φορείς αυτών των τομέων για να αναλάβουν επιπλέον δράσεις, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση των εκπομπών σε όλα τα κράτη μέλη».

Στο προσχέδιο δεν διευκρινίζεται εάν οι οδηγοί και οι ιδιοκτήτες σπιτιών, ή η αυτοκινητοβιομηχανία και οι κατασκευαστικές εταιρείες, θα είναι αυτοί που θα  αγοράζουν άδειες για τις εκπομπές τους.

Η προγραμματισμένη σταδιακή εισαγωγή των tailor made χρεώσεων εμπορίας αερίων θερμοκηπίου για κατοικίες και μεταφορές θα έρθει επιπλέον των τρεχουσών επιβαρύνσεων για επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και κατασκευαστές από το υπάρχον σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ.

Στον απόηχο όλων αυτών των εξελίξεων οι τιμές έχουν ήδη «χτυπήσει»  ρεκόρ με 47 ευρώ ανά μετρικό τόνο την περασμένη εβδομάδα, και οι αναλυτές αναμένουν ότι θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Οι τιμές θα υπερδιπλασιαστούν έως το τέλος του έτους στα 110 ευρώ ανά τόνο, ανέφεραν οι οικονομολόγοι του Berenberg με επικεφαλής τον Lawson Steele σε ενημερωτικό τους σημείωμα τον περασμένο μήνα.

Παράλληλα, η Morgan Stanley προέβλεψε ότι θα ξεπεράσουν τα 60 ευρώ/τόνο λόγω της μεταρρύθμισης του συστήματος εμπορίας εκπομπών τον Ιούνιο.

Το μεγαλύτερο Emissions Trading System στον κόσμο καλύπτει μέχρι σήμερα το 40% των συνολικών εκπομπών της ΕΕ. Οι υπόλοιποι προέρχονται από τομείς που δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του, -έως τώρα-, όπως η γεωργία και η χρήση γης, τα απόβλητα, οι οδικές μεταφορές και τα κτίρια. Η επέκταση και σε αυτούς τους τομείς, ωστόσο, είναι πιθανό να προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς τα φτωχότερα κράτη μέλη υποστηρίζουν ότι δεν μπορούν να αντέξουν το κόστος των υψηλότερων στόχων.

Τα κράτη μέλη της Ε Ε θα πρέπει να μειώσουν συλλογικά τις εκπομπές κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες πέραν του τρέχοντος στόχου, σύμφωνα με το προσχέδιο που εκπόνησε η Κομισιόν και έλαβε γνώση το Bloomberg. Με βάση αυτό, η Επιτροπή θα προτείνει, επιπλέον, αυστηρότερα ελάχιστα πρότυπα CO2 για τα νέα οχήματα και αυστηρότερες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης για τα κτίρια.

newmoney.gr