Δαπάνες €17.152.646 προβλέπει ο π/υ της Αρχής Ψηφιακής Ασφάλειας

Γιατί είναι ελλειμματικός κατά €2.085.168. και πώς κατανέμονται οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες για το έτος 2022

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού μελέτησε τον «ο περί Προϋπολογισμού της Αρχής Ψηφιακής Ασφάλειας του 2022 Νόμος του 2022» και προβλέπεται συνολικές δαπάνες ύψους €17.152.646 και συνολικά έσοδα ύψους €15.067.478.


Όπως σημειώνεται σε ενημέρωση από τη Βουλή, πραγματοποιήθηκαν δύο συνεδρίες, στις 28 Μαρτίου και 2 Απριλίου 2022. Στην πρώτη συνεδρία της επιτροπής κλήθηκαν και παρευρέθηκαν εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών, του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής και ο Επίτροπος Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων, συνοδευόμενος από εκπροσώπους της Αρχής Ψηφιακής Ασφάλειας (ΑΨΑ).

Σημειώνεται, επίσης, ότι στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου παρευρέθηκε επίσης το μέλος της επιτροπής κ. Σωτήρης Ιωάννου.

 Πιο συγκεκριμένα, ο προϋπολογισμός της ΑΨΑ για το έτος 2022 προβλέπει συνολικές δαπάνες ύψους €17.152.646 και συνολικά έσοδα ύψους €15.067.478, τα οποία προέρχονται κυρίως από διοικητικά τέλη που εισπράττονται από φορείς διαχείρισης κρίσιμων υποδομών πληροφοριών (€8.412.512) και από χορηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (€57.466).

Ειδικότερα, οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες για το έτος 2022 αφορούν κυρίως στα ακόλουθα:

1.    Εκπαίδευση προσωπικού/Συνέδρια, σεμινάρια και άλλα γεγονότα (€467.510).
2.    Λειτουργικές δαπάνες (€562.743).
3.    Δαπάνες προσωπικού (€747.916).
4.    Επιστροφή κρατικής χορηγίας και άλλων εσόδων (€929.872).
5.    Συντηρήσεις και επιδιορθώσεις (€985.800).
6.    Αγορά λογισμικών προγραμμάτων και σχετικής υποδομής (€1.643.500).
7.    Συμβουλευτικές υπηρεσίες/Έρευνες/Μεταβιβάσεις (€5.557.600).
8.    Αγορά εξοπλισμού (€5.651.100).

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στην επιτροπή, ισχύουν τα ακόλουθα:

1.  Ο προϋπολογισμός είναι ελλειμματικός κατά €2.085.168.  Το έλλειμμα οφείλεται κυρίως στην αυξημένη πρόνοια για επιστροφή κρατικής χορηγίας, καθώς και στην προώθηση έργων κυβερνοάμυνας και κυβερνοασφάλειας που έχει αναλάβει η ΑΨΑ προς όφελος φορέων του κράτους, τα οποία έχουν ήδη προπληρωθεί και περιληφθεί στα έσοδα της Αρχής προηγούμενων ετών και θα καλυφθούν από το αποθεματικό της.  

2. Η ΑΨΑ κατά τα πρώτα έτη λειτουργίας της λάμβανε κρατική χορηγία, η οποία ανέρχεται συνολικά στα €3.605.535.  Η ΑΨΑ από το έτος 2021 έχει υποχρέωση να εισπράττει διοικητικά τέλη για τη χρηματοδότηση του προϋπολογισμού της από τους φορείς κρίσιμων υποδομών πληροφοριών, ώστε να διασφαλίζεται η οικονομική της ανεξαρτησία και η αποδοτική και αποτελεσματική της λειτουργία, και να επιστρέψει σταδιακά προς το κράτος το ποσό της κρατικής χορηγίας που έλαβε.
  
3. Στον προϋπολογισμό προβλέπονται δαπάνες και αντίστοιχα έσοδα από κρατικούς φορείς για δράσεις της Εθνικής Στρατηγικής Κυβερνοασφάλειας που τους αφορούν, ωστόσο δεν έχουν περιληφθεί οι αντίστοιχες σχετικές πιστώσεις στον κρατικό προϋπολογισμό.  Ως εκ τούτου, έχει περιληφθεί στο νομοσχέδιο σχετική σημείωση ώστε, πριν από την έναρξη υλοποίησης οποιουδήποτε έργου που εμπίπτει στο πλαίσιο της εν λόγω στρατηγικής, πρέπει να εξασφαλίζεται γραπτώς η σύμφωνη γνώμη του ελέγχοντα λειτουργού του αντίστοιχου αρμόδιου κρατικού φορέα και να επιβεβαιώνεται η ύπαρξη των αναγκαίων πιστώσεων στον κρατικό προϋπολογισμό.

Στο πλαίσιο της συζήτησης του θέματος ο Επίτροπος Επικοινωνιών ανέλυσε τους στόχους και τον στρατηγικό σχεδιασμό της ΑΨΑ για το έτος 2022, τον ρόλο, τις αρμοδιότητες και δραστηριότητές της, καθώς και επιμέρους πρόνοιες του προϋπολογισμού, καταθέτοντας παράλληλα εκτενές ενημερωτικό υπόμνημα.  

Περαιτέρω, ο εν λόγω αξιωματούχος ενημέρωσε την επιτροπή μεταξύ άλλων για: 

1.    τη δημιουργία δύο νέων δομών στην Αρχή στη βάση σχετικών ευρωπαϊκών Οδηγιών, δηλαδή του Εθνικού Κέντρου Συντονισμού Κυβερνοασφάλειας και του Κέντρου Πιστοποίησης Κυβερνοασφάλειας,

2.    την υποστελέχωση της ΑΨΑ λόγω των χρονοβόρων διαδικασιών πλήρωσης των θέσεων, καθώς και της αποχώρησης σημαντικού αριθμού εκπαιδευμένων προσώπων που απασχολούνταν στην ΑΨΑ μέσω της αγοράς υπηρεσιών και 

3.    τη μη συμμόρφωση φορέων κρίσιμων υποδομών με την υποχρέωσή τους να καταβάλουν τα απαιτούμενα διοικητικά τέλη για τις παρεχόμενες από την ΑΨΑ υπηρεσίες.

Στο στάδιο της εξέτασης του προϋπολογισμού ζητήθηκαν περαιτέρω διευκρινίσεις μεταξύ άλλων για τη σχέση κόστους-οφέλους για τους φορείς κρίσιμων υποδομών από τις παρεχόμενες από την ΑΨΑ υπηρεσίες, την καθυστέρηση πλήρωσης των κενών θέσεων της ΑΨΑ, τις υπό δημιουργία νέες δομές, καθώς και για τα προβλήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Αρχή, ζητήματα για τα οποία ενημέρωσε εκτενώς την επιτροπή ο Επίτροπος Επικοινωνιών.

Περαιτέρω, ζητήθηκε γραπτή ενημέρωση αναφορικά με τα οφειλόμενα προς την ΑΨΑ διοικητικά τέλη, στοιχεία τα οποία κατατέθηκαν με σχετική επιστολή του Επιτρόπου Επικοινωνιών, ημερομηνίας 4 Απριλίου 2022. 

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, αφού διεξήλθε τις επιμέρους πρόνοιες του νομοσχεδίου, κατέληξε στις ακόλουθες θέσεις:

1.    Η πρόεδρος της επιτροπής και το μέλος της βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Κόμματος, τα μέλη της βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις, το μέλος της βουλευτής του Κινήματος Σοσιαλδημοκρατών ΕΔΕΚ, καθώς και το μέλος της βουλευτής της Δημοκρατικής Παράταξης επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν επί των προνοιών του νομοσχεδίου κατά τη συζήτησή του στην ολομέλεια του σώματος.

2.    Τα μέλη της επιτροπής βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Συναγερμού τάχθηκαν υπέρ της ψήφισης του νομοσχεδίου σε νόμο για την κατά νόμο έγκριση του προϋπολογισμού της ΑΨΑ για το έτος 2022.

Υπό το φως των πιο πάνω θέσεων, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού με την παρούσα έκθεσή της υποβάλλει το νομοσχέδιο για τη λήψη τελικής απόφασης κατά τη συζήτησή του στην ολομέλεια του σώματος.