Ειδικό Δικαστήριο: Έκαναν 3 μήνες για να φέρουν έτοιμο νομοσχέδιο του 2021

Ήταν το επίμαχο νομοσχέδιο που λόγω 13 τροποποιήσεων αποσύρθηκε από την κυβέρνηση Αναστασιάδη τον Απρίλιο του 2021

Για αδικαιολόγητη καθυστέρηση στο πακέτο μέτρων για επίλυση του ζητήματος των εκποιήσεων που δεσμεύτηκε να καταθέσει η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη από τον Μάρτιο έκαναν λόγο τόσο τα κόμματα της αντιπολίτευσης, όσο και της συμπολίτευσης. 

>>> Διαβάστε όλο το χρονικό με το ζήτημα των εκποιήσεων εδώ <<<

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της δυσαρέσκειας των κομμάτων ήταν η πρόταση νόμου που έφτασε ένα βήμα πριν τη ψήφιση της στη Βουλή, την οποία μάλιστα συνυπόγραφαν βουλευτές και κόμματα της συμπολίτευσης. Πρόταση Νόμου η οποία ωστόσο πήρε αναβολή μίας εβδομάδας και αναμένεται να κατατεθεί στην επόμενη Ολομέλεια της Βουλής. 

>>> Διαβάστε εδώ το σημερινό (8/7) Πρωτοσέλιδο της OffsiteNews <<<

Καταλυτικός παράγοντας για την πιο πάνω απόφαση (διαβάστε εδώ περισσότερα) ήταν η κατάθεση στην Ολομέλεια της περασμένης Πέμπτης του κυβερνητικού σχεδίου σχετικά με τις εκποιήσεις. 

Μεταξύ αυτών των μέτρων, ήταν και το Ειδικό Δικαστήριο για το οποίο το τελευταίο διάστημα έγινε ιδιαίτερος λόγος αφού ενώ συζητείτο στο Υπουργικό σε συνεχόμενες συνεδρίες τελικά εγκρίθηκε μέρες μετά από το αναμενόμενο. 

Οι φωνές πάντως για καθυστέρηση από πλευράς κυβέρνησης δεν φαίνεται να είναι αδικαιολόγητες, καθώς όπως αναφέρει και το ίδιο το Υπουργείο Οικονομικών προς το σημείωμα του στη Βουλή, το εν λόγω νομοσχέδιο «αποτελεί σε σημαντικό βαθμό αντιγραφή του νομοσχεδίου με τίτλο: ο περί Δικαστηρίων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2019. Μάλιστα, όπως σημειώνεται στο ίδιο σημείωμα, δεν χρειάστηκε να γίνει ξανά διαβούλευση. 

Ουσιαστικά, πρόκειται για το επίμαχο νομοσχέδιο που προνοούσε τη δημιουργία ειδικής διαδικασίας για την επίλυση διαφορών που αφορούν πιστωτικές διευκολύνσεις που είχε καταθέσει η κυβέρνηση Αναστασιάδη πριν το 2021 και το οποίο μία μόλις ημέρα πριν την ψήφιση του στη Βουλή (20 Απριλίου 2021) τελικά αποφασίστηκε όπως αποσυρθεί λόγω 13 τροπολογιών (διαβάστε τις εδώ) τις οποίες θα ψήφιζαν τα κόμματα, αφού όπως το ΥΠΟΙΚ υποστήριζε στην απόφαση του ενδεχόμενη υπερψήφιση τους επί του νομοσχεδίου θα έθετε σε κίνδυνο τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα. Να υπενθυμίσουμε, πως η Ολομέλεια τελικά, μια ημέρα μετά την απόσυρση του Νομοσχεδίου, είχε αποφασίσει όπως υπερψηφίσει τελικά αναστολή εκποιήσεων για Α΄ κατοικίες και επαγγελματικές στέγες, βάσει κριτηρίων. Να σημειώσουμε πως στο εν λόγω Νομοσχέδιο του 2019 συμπεριλαμβανόταν και η εκδίκαση περιπτώσεων πώλησης αξιογράφων την περίοδο 2008 – 2013. 

Ποια τα βασικά χαρακτηριστικά του Ειδικού Δικαστηρίου όπως κατατέθηκε το 2023

Σύμφωνα λοιπόν με το Νομοσχέδιο: 

Δημιουργείται ειδική δικαιοδοσία στα πλαίσια του Επαρχιακού Δικαστηρίου, η οποία δικαιοδοσία περιλαμβάνει υποθέσεις σχετικά με: 

(i) Διαφορές που προκύπτουν από ή σε σχέση με πιστωτικές διευκολύνσεις μεταξύ δανειολήπτη και πιστωτή οι οποίες αφορούν πιστωτική διευκόλυνση που εξασφαλίζεται με κύρια κατοικία αξίας μέχρι €350.000. Το δικαστήριο θα επιλαμβάνεται, πέραν από τις διαφορές σε σχέση με το χρεωστικό υπόλοιπο της πιστωτικής διευκόλυνσης και οποισδήποτε άλλης διαφοράς που αφορά την πιστωτική διευκόλυνση, τις συναφείς εγγυήσεις και εξασφαλίσεις της. Αυτό σημαίνει ότι θα επιλαμβάνεται και την εκδίκαση διαφορών σε σχέση με υπερχρεώσεις και καταχρηστικές ρήτρες. 

(ii) Η ειδική δικαιοδοσία περιλαμβάνει επίσης διαφορές που αφορούν διαδικασία εκποίησης ενυπόθηκου ακινήτου, το οποίο αποτελεί εξασφάλιση πιστωτικής διευκόλυνσης για σκοπούς κύριας κατοικίας αξίας μέχρι €350.000. 

Πρόσθετα το υπό επεξεργασία νομοσχέδιο προβλέπει: 

1/ Την αρμοδιότητα του Προέδρου του Επαρχιακού Δικαστηρίου να ορίζει τους Δικαστές της ειδικής αυτής δικαιοδοσίας, ανεξάρτητα από το άρθρο 28 του περί δικαστηρίων Νόμου και τηρουμένων πάντοτε των γενικών ή ειδικών οδηγιών που εκδίδονται από το Ανώτατο Δικαστήριο. 
2/ Ότι οι ρυθμίσεις για τις υποθέσεις που περιλαμβάνονται πάνω, αφορούν πρόσωπο στο οποίο παραχωρείται πιστωτική διευκόλυνση, περιλαμβανομένου εγγυητή, παρόχου εξασφάλισης και ενυπόθηκου οφειλέτη. 
3/ Δικαστής ορίζεται εφόσον κατέχει, κατά την κρίση του Ανωτάτου κατάλληλα προσόντα για την εκδίκαση των πιο πάνω υποθέσεων. 
4/ Οι εκκρεμούσες ενώπιον του Επαρχιακού Δικαστηρίου υποθέσεις που εμπίπτουν στις ρυθμίσεις, μεταβιβάζονται προς συνέχιση της δικαστικής διαδικασίας και έκδοση απόφασης στους Δικαστές που ορίζονται δυνάμει του προτεινόμενου νόμοσχεδίου για να εκδικάζουν τις υποθέσεις, νοουμένου ότι δεν άρχισε η ακρόαση της υπόθεσης, διαφορετικά συνεχίζονται και αποπερατώνονται ενώπιον του Δικαστηρίου στο οποίο αυτές εκκρεμούν. 

Τι προνοούσε το νομοσχέδιο του 2019 που είχε καταθέσει η κυβέρνηση Αναστασιάδη

Σύμφωνα με το το προηγούμενο νομοσχέδιο προνοείτο νέα ειδική δικαιοδοσία εκδίκασης διαφορών που προκύπτουν από ή σε σχέση με πιστωτικές διευκολύνσεις ή αξιόγραφα.

Ειδικότερα, σε κάθε επαρχία ορίζονται από τον Πρόεδρο του Επαρχιακού Δικαστηρίου ένας ή περισσότεροι Δικαστές του Επαρχιακού Δικαστηρίου για να εκδικάζουν υποθέσεις σχετικά με:

(i) Διαφορές που προκύπτουν μεταξύ δανειολήπτη και πιστωτή αναφορικά με το ποσό της πιστωτικής διευκόλυνσης η οποία παρουσιάζει καθυστέρηση ή υπέρβαση και η οποία έχει τερματισθεί· ή/ και

(ii) Πώληση ενυπόθηκου ακινήτου το οποίο αποτελεί εξασφάλιση πιστωτικής διευκόλυνσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Μέρους VIA του περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων Νόμου· ή/ και

(iii) τα αξιόγραφα πιστωτικών ιδρυμάτων που αποκτήθηκαν τη χρονική περίοδο μεταξύ 2008 μέχρι και τον Μάρτιο του 2013.

Οι αιτήσεις και εφέσεις καταχωρούνται στο Επαρχιακό Δικαστήριο σε σχέση με τις παραγράφους (i) και (ii) πιο πάνω, εξετάζονται και αποπερατώνονται μέσα σε περίοδο 60 ημερών από την καταχώρηση τους.

Ζάκος Χαράλαμπος

Ζάκος Χαράλαμπος