Εκτοξεύεται ο «τουρισμός» για βενζίνη και ντίζελ στα Κατεχόμενα

Ρεκόρ διελεύσεων – Στη μισή τιμή τα καύσιμα - Οι πρατηριούχοι είδαν Χριστοδουλίδη και την Πέμπτη αποφασίζουν για μέτρα
  • Τι λέχθηκε στη σύσκεψη στο Προεδρικό μεταξύ πρατηριούχων και Προέδρου της Δημοκρατίας
  • 1 εκατ. διελεύσεις από Ε/κ μέσα σε 4 μήνες 
  • Εκπληκτική αύξηση – Αγγίζει σχεδόν το 20%
  • Η ΕΕ επιτρέπει την αγορά καυσίμων μέχρι €260 
  • «Ανοίξτε και άλλα οδοφράγματα», λένε Τ/κ επιχειρηματίες 
  • «Τουρισμός Καυσίμων» - Δεν είναι μόνο κυπριακό φαινόμενο - Από τους Ελβετούς το 1985, στους Σλοβάκους, Τσέχους και Γερμανούς το 2022 
     

Ρεκόρ διέλευσης από τα οδοφράγματα καταγράφηκε κατά τους πρώτους 4 μήνες του 2023, αφού 1,528,000 άτομα πέρασαν στα κατεχόμενα, με τις 934.352 να πρόκειται για Ελληνοκύπριους, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στον Τ/κ Τύπο. 

Βάσει των στοιχείων μάλιστα καταγράφεται αύξηση στις διελεύσεις κατά περίπου 20% σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο. 

Την ίδια ώρα, ο Σύνδεσμος Πρατηριούχων κάθεται σε αναμμένα κάρβουνα, καθώς η αύξηση στις διελεύσεις τις περισσότερες φορές μεταφράζεται και σε αυξημένη προμήθεια καυσίμων από τα κατεχόμενα. Μάλιστα, οι πρατηριούχοι είχαν επισημάνει πως σε κάποια πρατήρια, ειδικά σε αυτά που βρίσκονται κατά μήκος των σημείων διέλευσης, καταγράφονται μειώσεις στην προμήθεια καυσίμων μέχρι και 35%, λόγω της αγοράς καυσίμων από τα κατεχόμενα.

Πρέπει να σημειωθεί πως τα καύσιμα στα κατεχόμενα πωλούνται σχεδόν στη μισή τιμή απ’ ότι στις ελεγχόμενες από την Κυπριακή Δημοκρατία περιοχές. Δηλαδή, 1 λίτρο βενζίνη στα κατεχόμενα κοστίζει περίπου 90 σεντς, σε σχέση με €1,40, ενώ 1 λίτρο ντίζελ κοστίζει περίπου 80 σεντς σε σχέση με €1,60 στις ελεύθερες περιοχές. Να πούμε επίσης ότι αυτές οι τιμές θα ήταν ακόμη πιο αυξημένες, κατά περίπου 8,3 σεντς, εάν δεν ψηφιζόταν τελικά η παράταση για τον μειωμένο συντελεστή του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα. 

Είδαν ΠτΔ και αποφασίζουν για μέτρα οι πρατηριούχοι 

Άσχετο με τα πιο πάνω δεν είναι το γεγονός πως τις προηγούμενες ημέρες ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Πρατηριούχων, παρακάθισε σε σύσκεψη στο Προεδρικό υπό τον ΠτΔ, Νίκο Χριστοδουλίδη στον οποίο υπέβαλαν τις εισηγήσεις τους για να επιλυθεί το ζήτημα που προκύπτει με τον ανεφοδιασμό καυσίμων από τα κατεχόμενα.

Σύμφωνα με τα όσα πληροφορείται η Brief o ΠτΔ μετά τη συνάντηση απέστειλε επιστολή στον Σύνδεσμο με συγκεκριμένες εισηγήσεις για τις οποίες όμως η πρώτη αντίδραση εκ μέρους των πρατηριούχων φαίνεται να είναι αρνητική. Οι εισηγήσεις του Προεδρικού όπως πληροφορούμαστε κάνουν λόγο για αυστηροποίηση των ελέγχων στα οδοφράγματα.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως αύριο Πέμπτη 8 Ιουνίου, ο Σύνδεσμος Πρατηριούχων θα συνεδριάσει για να εξετάσει τις εισηγήσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Όπως μεταφέρθηκε στην Brief εάν απορριφθούν οι εισηγήσεις του ΠτΔ, οι πρατηριούχοι έχουν ήδη αποφασίσει συγκεκριμένα μέτρα αντίδρασης

«Ανοίξτε και άλλα οδοφράγματα», λένε Τ/κ επιχειρηματίες - Πάνω από €40 εκατ. άφησαν οι Ε/κ το 2022

Στον αντίποδα τώρα, Τ/κ επιχειρηματίες ζητούν όπως λειτουργήσουν περισσότερα σημεία διέλευσης, καθώς όπως σημειώνουν η συμβολή των Ε/κ στην οικονομία των κατεχομένων είναι μεγάλη. 

Σε πρόσφατες δηλώσεις του στην Kibris Tv, ο αντιπρόεδρος του συνδέσμου επιχειρηματιών (İŞAD), Αλί Ιχσάν Τσεβίκ δήλωνε μάλιστα πως θα πρέπει να λειτουργήσουν νέα σημεία στη Μια Μηλιά, στον Γερόλακκο και στο Καϊμακλί, λόγω της μεγάλης συμφόρησης που παρατηρείται στη Λευκωσία. 

Εδώ να σημειώσουμε πως για του λόγου το αληθές, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της JCC οι Ε/κ κατά το 2022 φαίνεται να ξόδεψαν πάνω από €40 εκατ. ευρώ μέσω πιστωτικών καρτών στα κατεχόμενα.  

Η Κυπριακή Δημοκρατία λέει απαγορεύεται – Η Κομισιόν ότι επιτρέπεται

Σύμφωνα με τον κανονισμό της Πράσινης Γραμμής η αγορά καυσίμων δεν επιτρέπεται, καθώς όπως μεταφράζεται από την ΚΔ ό,τι απουσιάζει από τα επιτρεπόμενα προϊόντα, απαγορεύεται. Ωστόσο, σύμφωνα με το Υπουργείο Εξωτερικών με το οποίο επικοινώνησε η Brief, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι τα καύσιμα ανήκουν στα προσωπικά είδη που μπορεί να μεταφέρει κάποιος στο πλαίσιο του κανονισμού, όταν είναι αξίας μέχρι €260 και άρα τα καύσιμα εμπίπτουν στον κανονισμό. 

Ένεκα του πιο πάνω γεννάται και το ερώτημα για το πώς ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, θα μπορέσει να αυστηροποιήσει τους ελέγχους στα σημεία διέλευσης σε ιδιωτικής χρήσης οχήματα – όπως ανέφερε στους πρατηριούχους – καθώς σε περίπτωση που γίνει κάτι τέτοιο θα πρέπει πρώτα να βρεθεί ο τρόπος με τον οποίο θα παρακαμφθεί η αντίθετη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως προς την απαγόρευση προμήθειας καυσίμων από τα κατεχόμενα. 

«Τουρισμός Καυσίμων»: Δεν είναι Κυπριακό φαινόμενο 

Το φαινόμενο δεν είναι φυσικά μόνο κυπριακό, αφού παρατηρήθηκε αρχικά στην Ελβετία το 1985 με 2000, όπου οι Ελβετοί που διέμεναν στα σύνορα, μετέβαιναν στις γειτονικές του χώρες για ανεφοδιασμό καυσίμων, λόγω φθηνότερων επιλογών. 

Άλλο παράδειγμα εντός της ΕΕ το οποίο είναι και πρόσφατο, μόλις το 2022, παρατηρήθηκε από Σλοβάκους οι οποίοι μετέβαιναν στην Ουγγαρία, αλλά και στην Πολωνία για ανεφοδιασμό όπου τα καύσιμα ήταν 25 έως 35 σεντς πιο φθηνά το λίτρο. 

Την ίδια ώρα, ωστόσο, ο έλεγχος των Σλοβάκων, ώστε να περιοριστεί το φαινόμενο, ήταν πολύ πιο εύκολος απ’ ότι στην περίπτωση της Κύπρου, αφού αυτός περιοριζόταν μόνο σε έξτρα μπιτόνια τα οποία μετέφεραν οι Σλοβάκοι. Συγκεκριμένα είχε απαγορευθεί να μεταφέρουν πέραν των τεσσάρων 60λιτρων δοχείων. 

Παράλληλα, τουρίστες καυσίμων είναι οι Τσέχοι και οι Γερμανοί οι οποίοι επισκέπτονται οποιαδήποτε γειτονική χώρα προσφέρει το φθηνότερο καύσιμο. 

Μάλιστα σε σχετικό δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας DIE WELT, ο Σύνδεσμος Πρατηριούχων της Γερμανίας προειδοποίησε ότι αρκετά πρατήρια καυσίμων που βρίσκονται στα σύνορα ίσως να πτωχεύσουν. Κάτι εξάλλου που όπως αναφέραμε πιο πάνω αναφέρουν και οι πρατηριούχοι για την περίπτωση της Κύπρου. 

Από την άλλη, ενώ στην Ευρώπη η προμήθεια καυσίμων θεωρείται ότι πραγματοποιείται από ευρωπαϊκό σε ευρωπαϊκό έδαφος και ο μόνος περιορισμός είναι σε θέματα ασφαλείας, στην Κύπρο το θέμα είναι ακόμη πιο περίπλοκο καθώς πρόκειται για κατεχόμενο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας με παράνομη εκμετάλλευση περιουσιών. 

Ζάκος Χαράλαμπος

Ζάκος Χαράλαμπος